Σταϊκούρας στο libre: Επιστρέψαμε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα-Ζητάμε την ψήφο των πολιτών, ώστε η χώρα να κινηθεί μπροστά, σταθερά και τολμηρά

 Σταϊκούρας στο libre: Επιστρέψαμε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα-Ζητάμε την ψήφο των πολιτών, ώστε η χώρα να κινηθεί μπροστά, σταθερά και τολμηρά

Christos Staikouras, Minister for Finance arrives for an Economic and Financial Affairs Council (Ecofin) meeting at the EU headquarters in Brussels, Belgium on January 17, 2023.

Αισιόδοξος για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας εμφανίζεται ο Χρήστος Σταϊκούρας στη συνέντευξη που παραχώρησε στο libre. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών δηλώνει ιδιαίτερα ικανοποιημένος γιατί, όπως λέει «το 2022 πετύχαμε χωρίς μέτρα λιτότητας, μικρό πρωτογενές πλεόνασμα, ένα χρόνο νωρίτερα από το αναμενόμενο – γεγονός που καθιστά τις εκτιμήσεις του Προγράμματος Σταθερότητας ακόμα πιο ρεαλιστικούς».

Σ’ ό,τι αφορά την ακρίβεια δηλώνει ότι «υπάρχουν πολλές χώρες που μάλλον θα “ζήλευαν” την ταχύτητα αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού που παρατηρείται στην Ελλάδα. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα της ακρίβειας έχει λυθεί. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως τις απώλειες στην αγοραστική δύναμη που προκαλεί ο πληθωρισμός. Για αυτό τον λόγο, όπως κάναμε και μέσα στην πανδημία, έτσι και στην ενεργειακή/πληθωριστική κρίση ενισχύσαμε την κοινωνία με μέτρα στήριξης που πρόσφεραν σημαντική βοήθεια, κυρίως στα ασθενέστερα στρώματα».

Συνέντευξη

Η κρίση της ενέργειας είναι παρελθόν. Ωστόσο, η κρίση της ακρίβειας έμεινε. Και η Κυβέρνησή σας δεν μας έδωσε μια πειστική απάντηση στο ερώτημα «γιατί συμβαίνει αυτό;». Μπορεί να είναι τόσο υψηλές οι τιμές στα σούπερ-μάρκετ και να μην παρεμβαίνει κανείς;

Πράγματι, τους τελευταίους μήνες έχουμε σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών ενέργειας. Όμως, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί αναφορικά με τη διαπίστωση «περί παρελθόντος». Η γενεσιουργός αιτία της ενεργειακής κρίσης, δηλαδή η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, παραμένει εν εξελίξει.

  • Η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη απ’ ότι πριν από ένα χρόνο, με έναν πόλεμο όμως που συνεχίζει να μαίνεται σε ευρωπαϊκό έδαφος θα ήταν λάθος να θεωρήσουμε δεδομένο ότι έχουμε επιστρέψει στο προ πολέμου καθεστώς στις αγορές ενέργειας.

Από το περασμένο φθινόπωρο και ύστερα, ο παγκόσμιος πληθωρισμός παρουσιάζει μείωση, αλλά παραμένει σημαντικά υψηλότερος του στόχου του 2%.  Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο πληθωρισμός από τον τομέα της ενέργειας έχει μεταφερθεί στις πρώτες ύλες, στα βιομηχανικά προϊόντα, στα τρόφιμα και στις υπηρεσίες. Υπάρχει μια σειρά από παράγοντες που εξηγεί αυτή την εξέλιξη.

Ως ένα σημείο αυτό είναι απολύτως αναμενόμενο αφού η ενεργειακή κρίση αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα γενικευμένου πληθωριστικού σοκ από την πλευρά των συνθηκών παραγωγής. Και ναι, υπάρχει παγκοσμίως ένα ζήτημα με την αύξηση των περιθωρίων κέρδους πολλών επιχειρήσεων.

Είναι επίσης γεγονός ότι η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού είναι αργότερη του αναμενομένου. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλες οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες έχουν τον τελευταίο χρόνο αυξήσει σημαντικά τα επιτόκιά τους.

Από τα παραπάνω προκύπτει αβίαστα ότι μιλάμε για ένα διεθνές και όχι ελληνικό φαινόμενο – στην Ελλάδα η κρίση πληθωρισμού είναι στο μεγαλύτερο βαθμό εισαγόμενη. Μάλιστα, στη χώρα μας, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού είναι ταχύτερη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • Υπάρχουν λοιπόν πολλές χώρες που μάλλον θα «ζήλευαν» την ταχύτητα αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού που παρατηρείται στην Ελλάδα. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα της ακρίβειας έχει λυθεί. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως τις απώλειες στην αγοραστική δύναμη που προκαλεί ο πληθωρισμός.

Για αυτό τον λόγο, όπως κάναμε και μέσα στην πανδημία, έτσι και στην ενεργειακή/πληθωριστική κρίση ενισχύσαμε την κοινωνία με μέτρα στήριξης που πρόσφεραν σημαντική βοήθεια, κυρίως στα ασθενέστερα στρώματα.

Προς την ίδια κατεύθυνση, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η σημαντική μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών που πραγματοποιήσαμε την περασμένη τετραετία, και η οποία θα συνεχιστεί, πάντοτε σε πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας.

  • Και βεβαίως, να μην ξεχνάμε την αύξηση της απασχόλησης και, σταδιακά, των ονομαστικών μισθών, ειδικά του κατώτατου μισθού, που χρηματοδοτείται από την υψηλή ανάπτυξη της οικονομίας.

Τώρα, ειδικότερα σε ότι αφορά τα σούπερ-μάρκετ, κατά την διάρκεια του τελευταίου έτους, η Κυβέρνηση πήρε πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ανταγωνισμό και αντιμετώπισαν τον πληθωρισμό κερδών, όπως π.χ. το καλάθι του νοικοκυριού και το market pass. Αυτή ήταν μια επιτυχημένη πρωτοβουλία, την οποία αντέγραψαν και άλλες χώρες.

Επίσης, εντάθηκαν οι έλεγχοι στην αγορά – έλεγχοι γίνονται και θα γίνονται όλο και περισσότεροι ως άμυνα έναντι στην αισχροκέρδεια. Το βασικότερο όμως εργαλείο για την εξασφάλιση ανταγωνισμού, και χαμηλών τιμών σε όλες τις αγορές, είναι η διαφάνεια και οι νέες επενδύσεις που αυξάνουν τις επιλογές του καταναλωτή. Άρα, τελικά, η καλύτερη εγγύηση για υψηλότερο ανταγωνισμό είναι οι επενδύσεις και η εξωστρέφεια της οικονομίας μας.

-Μήπως οφείλει η ΝΔ να προβληματιστεί στο πιθανό γεγονός ότι οι πολίτες έκριναν περισσότερο την κακή άσκηση αντιπολίτευσης από τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ και όχι την θετική διακυβέρνηση της χώρας από την ΝΔ;

Στις εκλογές της 21ης Μαΐου οι πολίτες επιβράβευσαν μια κυβερνητική θητεία τεσσάρων ετών. Έδωσαν στη ΝΔ και στον Κυριάκο Μητσοτάκη την εμπιστοσύνη τους με ισχυρή πρωτιά.

Και αυτό γιατί οι προηγούμενες δεσμεύσεις μας δεν έμειναν στα χαρτιά, ούτε σκορπίστηκαν στον αέρα, αλλά αντίθετα μετατράπηκαν σε συγκεκριμένα έργα και αποτελέσματα για τη βελτίωση του εισοδήματος, της καθημερινότητας και της ευημερίας των πολιτών.

Την τετραετία που πέρασε, η Κυβέρνηση της ΝΔ έκανε πλήθος μεταρρυθμίσεων σε τομείς όπως η δημοσιονομική διαχείριση, το κράτος πρόνοιας, το χρηματοπιστωτικό σύστημα, οι αγορές εργασίας και προϊόντων, οι ιδιωτικοποιήσεις και η δημόσια διοίκηση.

  • Παράλληλα, έγιναν μεταρρυθμίσεις σχεδόν σε όλα τα πεδία της κυβερνητικής πολιτικής. Η ένδεια προγραμματικού θετικού λόγου των άλλων κομμάτων δεν μας απασχολεί.  Για τη ΝΔ μόνος αντίπαλος είναι τα προβλήματα των πολιτών, δεν είναι η αντιπολίτευση.

Στις 25 Ιουνίου ζητάμε εκ νέου την ψήφο των πολιτών, για να υπάρξει μια ασφαλής κοινοβουλευτική πλειοψηφία ώστε η χώρα να κινηθεί μπροστά, σταθερά και τολμηρά, για τα αναγκαία άλματα στο κράτος, στην υγεία, στην εκπαίδευση, στην ψηφιοποίηση, στην ενεργειακή αυτονομία, στη θωράκιση των συνόρων.

Με περισσότερες ευκαιρίες, καλύτερες και περισσότερες δουλειές, υψηλότερα εισοδήματα και μεγαλύτερη στήριξη στους πραγματικά ευάλωτους. Όλα αυτά θα μας φέρουν πιο κοντά σε μια ακόμη πιο ισχυρή και ευρωπαϊκή Ελλάδα.

-Από τις αρχές του νέου χρόνου ξεκινά και πάλι η βάσανος με τα πρωτογενή πλεονάσματα και ο έλεγχος της ελληνικής οικονομία από την τρόικα. Γιατί δεν γίνεται συζήτηση στην προεκλογική εκστρατεία των κομμάτων γι’ αυτό το θέμα, ενώ αντίθετα κυριαρχεί ο πλειστηριασμός υποσχέσεων που πιθανόν κανένας δεν θα είναι σε θέση να πραγματοποιήσει;

Θέλω να υπενθυμίσω ότι, από τον Αύγουστο του 2022, η Ελλάδα έχει εξέλθει από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, στο οποίο μόνη βρισκόταν από το 2018, και έχει επιστρέψει σε καθεστώς ευρωπαϊκής κανονικότητας. Για την χώρα μας ισχύει πλέον ότι ισχύει για κάθε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή δεν αποτελεί «ειδική περίπτωση». Αυτή την περίοδο, οι απαιτητικές συζητήσεις για την αλλαγή του κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου δημοσιονομικών κανόνων βρίσκονται σε εξέλιξη.

  • Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας, πολλές από τις οποίες έχουν ληφθεί σημαντικά υπόψη από την ΕΕ. Σύμφωνα με την πρόταση των ευρωπαϊκών οργάνων, οι εξατομικευμένοι δημοσιονομικοί στόχοι για κάθε χώρα θα ορίζονται άπαξ σε ορίζοντα τετραετίας, με βάση μια κοινή μεθοδολογία.

Η εξατομίκευση αποσκοπεί στο να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε χώρας και η δημοσιονομική προσαρμογή να είναι αποτελεσματική, δηλαδή ο λόγος χρέους/ΑΕΠ να μειωθεί σταδιακά και αξιόπιστα, χωρίς μια βλαπτικά επιθετική προσαρμογή για την οικονομική ανάπτυξη.

Να σημειώσω ότι το 2022 πετύχαμε χωρίς μέτρα λιτότητας, μικρό πρωτογενές πλεόνασμα, ένα χρόνο νωρίτερα από το αναμενόμενο – γεγονός που καθιστά τις εκτιμήσεις του Προγράμματος Σταθερότητας ακόμα πιο ρεαλιστικούς.

Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από την ταχεία αποκλιμάκωση του λόγου δημοσίου χρέους/ΑΕΠ, που την διετία 2021-2022 σημείωσε, κυρίως λόγω της υψηλής ανάπτυξης που πέτυχε η χώρα μας, πτώση 35 ποσοστιαίες μονάδες, επίδοση-ρεκόρ στην Ευρώπη.

  • Σε κάθε περίπτωση, εμείς έχουμε ανακοινώσει μια σειρά μέτρων ενίσχυσης των μισθών και του εισοδήματος τα οποία, με βάση τις προβλέψεις και τους στόχους του Προγράμματος Σταθερότητας για την ελληνική οικονομία που υποβλήθηκε στην ΕΕ, είναι απολύτως εφικτά και ρεαλιστικά.

Αντιθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να δελεάσει τους πολίτες με ένα πρόγραμμα το οποίο υπερβαίνει κατά πολύ ως κόστος αυτό που αντέχουν τα δημόσια οικονομικά και, συνεπώς, στερείται ρεαλισμού. Πρέπει όλοι μας να είμαστε υπεύθυνοι και προσεκτικοί. Και αυτό θεωρώ ότι έχει καταστεί πλέον ξεκάθαρο.

-Εσείς στην επόμενη Κυβέρνηση θα θέλατε να αναλάβετε και πάλι το Υπουργείο Οικονομικών;

Καταρχάς, το πρωτεύον είναι στις 25 Ιουνίου οι πολίτες να δώσουν ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης και αυτοδυναμίας στη ΝΔ, προκειμένου η χώρα να συνεχίσει με τόλμη, σταθερότητα και ασφάλεια στον ενάρετο δρόμο ανάπτυξης και προόδου, στον οποίο έχει εισέλθει τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Σε προσωπικό επίπεδο, από τη στιγμή που αποφάσισα να μπω στο πεδίο της εφαρμοσμένης πολιτικής, έχω ξεκαθαρίσει μέσα μου ότι θα λειτουργώ απολύτως θεσμικά.

Συνεπώς, ενώ σε πρώτο στάδιο αισθάνομαι ευγνώμων στους συμπατριώτες μου για την απλόχερη εμπιστοσύνη τους, σέβομαι απολύτως τις επιλογές του Πρωθυπουργού, ο οποίος έχει το θεσμικό δικαίωμα της επιλογής των προσώπων και των ρόλων για τη συγκρότηση της Κυβέρνησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, θα συνεχίσω να υπηρετώ, με πίστη, την πατρίδα και την προώθηση της ισχύος της, από όποια θέση και αν μου ζητηθεί.

Σχετικά Άρθρα