Πτώχευση FTI/ Ποιός είναι ο γερμανικός κολοσσός του τουρισμού-Σε 7.500 υπολογίζονται οι επισκέπτες που βρίσκονται στην Ελλάδα -Συναγερμός στο υπ. Τουρισμού
Σε πλήρη εγρήγορση βρίσκεται ο μηχανισμός του υπουργείου Τουρισμού μετά και τις εξελίξεις που προέκυψαν σήμερα από την αίτηση πτώχευσης του διεθνή οργανωτή ταξιδίων από την Γερμανία, FTI, καθώς βασικό μέλημα είναι η ασφαλής επιστροφή των ξένων ταξιδιωτών που βρίσκονται στην Ελλάδα και έχουν έλθει με τον γερμανικό Tour Operator.
Ηδη το γραφείο του ΕΟΤ στην Γερμανία βρίσκεται σε συνεχείς συσκέψεις, ενώ στην Αθήνα το υπουργείο Τουρισμού και η αρμόδια υπουργός Ολγα Κεφαλογιάννη βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με όλους τους εμπλεκόμενους.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι σε 7.500 υπολογίζονται οι ξένοι επισκέπτες που βρίσκονται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή και έχουν έλθει στην χώρα μας, μέσω του διεθνή οργανωτή ταξιδίων από την Γερμανία FTI, που νωρίτερα σήμερα κατέθεσε αίτηση πτώχευσης. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι 7.500 επισκέπτες που έχουν έλθει μέχρι και σήμερα στην Ελλάδα, θα επιστρέψουν στον τόπο διαμονής τους όταν τελειώσουν τις διακοπές που έχουν προγραμματίσει. Το βέβαιο είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν θα διαταραχθούν οι διακοπές τους από την αίτηση πτώχευσης του διεθνούς Tour Operator, κι αυτό είναι που τονίζεται από τους εμπλεκόμενους φορείς.
Μάλιστα οι ξενοδόχοι της χώρας που τους φιλοξενούν στην Ελλάδα, με ίδια έξοδα θα φροντίσουν την μεταφορά τους στα ελληνικά αεροδρόμια. Την ίδια στιγμή, χωρίς οικονομική ζημία θα είναι η παρούσα εξέλιξη για τους ξενοδόχους που συνεργάζονται με τον FTI, αφού όπως έχει γίνει γνωστό, τα ξενοδοχεία αυτά έχουν προπληρωθεί για τις μέχρι τώρα αφίξεις των πελατών του FTI. Aλλωστε ήταν υποψιασμένοι από την περσινή χρονιά οι Ελληνες επαγγελματίες του κλάδου, ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τον συγκεκριμένο οργανωτή ταξιδίων. Ωστόσο υπάρχουν περίπου 300 ξενοδοχεία στην Ελλάδα, στα οποία ο FTI οφείλει συνολικά περί τα 1,8 εκατ. ευρώ, από την προηγούμενη χρονιά.
FTI Touristik: Η 41χρονη πορεία της γερμανικής τουριστικής εταιρείας που κήρυξε πτώχευση
Η Frosch Touristik GmbH, ο γερμανικός τουριστικός κολοσσός που κήρυξε πτώχευση σήμερα, ιδρύθηκε το 1983 ως ταξιδιωτική εταιρεία στη Γερμανία για τα μεσογειακά νησιά Μάλτα, Γκόζο και Κόμινο. Το 1987, η FTI εξαγόρασε τις μετοχές της LAL Sprachreisen GmbH, που ιδρύθηκε το 1981, και το 1989 της CA Ferntouristik GmbH, ενός γερμανικού ταξιδιωτικού πράκτορα μεγάλων αποστάσεων. Το 1990 ιδρύθηκαν η Frosch Software GmbH, μια εταιρεία που ειδικεύεται στο τουριστικό λογισμικό, και η UK Touristik GmbH, ένας εξειδικευμένος ταξιδιωτικός πράκτορας για τη Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία.
Ο ελβετικός ταξιδιωτικός πράκτορας CA Fernreisen AG (αργότερα: FTI Touristik AG) ιδρύθηκε το 1992 από την FTI και τέσσερις μεμονωμένους μετόχους.
Το 1993, η FTI ίδρυσε την CA Ferntouristik Inc. στο Ορλάντο, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε FTI North America Inc.
Το 1995, η FTI εξαγόρασε την Air-Maritime Seereisen GmbH, έναν πάροχο ποτάμιων και ωκεάνιων κρουαζιέρων, και ξεκίνησε τις δραστηριότητές της ως tour operator στην Αυστρία στο Linz.
Το 1996 εισήχθη το εμπορικό σήμα ομπρέλα. Η FTI ίδρυσε την TVG Touristik Vertriebsgesellschaft mbH. Η εταιρεία ανέλαβε τη διανομή του ιταλικού παρόχου Club Valtur στη Γερμανία και την Αυστρία.
Το 1998, η FTI επέκτεινε το πρόγραμμά της για να συμπεριλάβει ταξίδια πόλης. Το ίδιο έτος ιδρύθηκε το κανάλι πωλήσεων της τελευταίας στιγμής 5vorFlug. Τον Μάιο, ο βρετανικός ταξιδιωτικός πράκτορας Airtours plc απέκτησε μερίδιο 30 τοις εκατό στην FTI. Η FTI εγκαινίασε το δικό της μεσίτη ενοικίασης αυτοκινήτων driveFTI το 1999.
Ο βρετανικός ταξιδιωτικός όμιλος Airtours/My Travel εξαγόρασε την FTI Frosch Touristik το 2000 και την αναδιάρθρωσε ως μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εταιρεία με την αεροπορική εταιρεία FTI και τα ξενοδοχεία του ομίλου. Η εξαγορά δεν απέδωσε λόγω της οικονομικής κρίσης και των υψηλών ζημιών εκκίνησης το 2001/2002. Την 1η Οκτωβρίου 2003, η RM2366 Vermögensverwaltungs GmbH, ένας όμιλος επενδυτών, εξαγόρασε την εταιρεία και την αναδιάρθρωσε.
Ο τομέας προϊόντων 5vorFlug διαχωρίστηκε στη θυγατρική 5vorFlug GmbH το 2004. Το 2005 ιδρύθηκε η διαδικτυακή πύλη αναζήτησης πτήσεων και ταξιδιών fly.de. Το 2006, η FTI επέκτεινε περαιτέρω τη διανομή της σε πολλαπλά κανάλια συνεργαζόμενη με την Euvia Travel GmbH (εταιρεία εκμετάλλευσης της sonnenklar.TV) και την BigXtra Touristik GmbH.
Από το φθινόπωρο του 2006, η εστίαση αυτή συμπληρώνεται από την έννοια του franchise της TVG με την ονομασία sonnenklar.TV Reisebüro. Το τμήμα ΙΑΤΑ και η δραστηριότητα ενοποίησης του FTI Ticketshop αποσχίστηκαν σε μια ξεχωριστή εταιρεία, την FTI Ticketshop GmbH. Το 2007, η FTI πούλησε την Air-Maritime Seereisen GmbH στον διευθύνοντα σύμβουλό της, Alexander Gessl. Η Euvia Travel GmbH, η εταιρεία εκμετάλλευσης της sonnenklar.TV, έγινε θυγατρική της FTI τον Δεκέμβριο.
Στις αρχές Απριλίου 2010, η Frosch Touristik GmbH άλλαξε την επωνυμία της σε FTI Touristik GmbH και μετακόμισε στα νέα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μόναχο.
Η εταιρεία επανήλθε στον τομέα της κρουαζιέρας το 2011 και υπέγραψε μακροχρόνιο συμβόλαιο για το Spirit of Adventure, το πρώην Traumschiff Berlin. Από τον Μάιο του 2012, το πλοίο χρησιμοποιήθηκε από την FTI Cruises ως FTI Berlin.
Το 2012, η FTI απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του βρετανικού ομίλου Youtravel και ανέλαβε τον γαλλικό ταξιδιωτικό πράκτορα Starter, ο οποίος σήμερα είναι η FTI Voyages. Ένα χρόνο αργότερα, ιδρύθηκε η μάρκα ενοικίασης αυτοκινήτων Meeting Point Rent-A-Car. Από τον Μάρτιο του 2014, ο Αιγύπτιος επενδυτής ξενοδοχείων Samih Sawiris κατέχει ποσοστό 75,1% στον όμιλο FTI Group από τον Απρίλιο του 2020. 2022, ο Samih Sawiris μεταβίβασε τις μετοχές του στην FTI στον γιο του Naguib Sawiris.
Κατά το οικονομικό έτος 2018/19, οκτώ εκατομμύρια πελάτες ταξίδεψαν με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες του ομίλου FTI. Αυτό απέφερε πωλήσεις ύψους περίπου 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτή τη στιγμή, η εταιρεία εξακολουθούσε να θεωρείται ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας στην Ευρώπη.
Μετά την πανδημία COVID-19, η FTI ανακοίνωσε τον Ιούλιο του 2020 ότι θα διακόψει το τμήμα κρουαζιέρας FTI Cruises και θα το εκκαθαρίσει στο τέλος του έτους. Το Βερολίνο είχε αρχικά προγραμματιστεί να σταματήσει τη λειτουργία του την 1η Νοεμβρίου 2020. Αφού το πλοίο πωλήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 με άμεση ισχύ στη μαλτέζικη επενδυτική εταιρεία Royalton Investment για την Dreamliner Cruises, η οποία σχεδιάζει να το μετατρέψει σε πολυτελές γιοτ, η εταιρεία ακύρωσε όλες τις κρουαζιέρες που είχαν προγραμματιστεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2020.
Στις αρχές του 2021, ο ιδρυτής Dietmar Gunz αποσύρθηκε από την επιχειρησιακή διαχείριση και παρέδωσε τη σκυτάλη στον Ralph Schiller.
Μετά από μια τυπική για τον κλάδο ύφεση κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία COVID-19, ο όμιλος επέστρεψε σε πωλήσεις ύψους 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ το οικονομικό έτος 2022/23.
Τον Ιούλιο του 2023, ο Karl Markgraf ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου από τον Ralph Schiller, ο οποίος μετακινήθηκε στο εποπτικό συμβούλιο ως αντιπρόεδρος.
Κατά τη διάρκεια της σχεδιαζόμενης εξαγοράς της FTI από τη θυγατρική της Rewe DER Touristik τον Ιανουάριο του 2023, αποκαλύφθηκε ότι ο διευθύνων σύμβουλος Ralph Schiller είχε ποινικό μητρώο για απάτη υπό την ιδιότητά του ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της FTI Touristik εκείνη την εποχή, μαζί με άλλα (εν μέρει πρώην) μέλη του διοικητικού συμβουλίου (συμπεριλαμβανομένου του ιδρυτή της FTI Dietmar Gunz). Ως εκ τούτου, ο Schiller προήχθη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου παρά το ποινικό του μητρώο.
Τον Μάρτιο του 2023, έγινε γνωστό ότι η FTI είχε εφοδιαστεί με μυστικές πληροφορίες σχετικά με τα επιχειρηματικά στοιχεία χιλιάδων ταξιδιωτικών γραφείων εν αγνοία τους από τη συνεργασία ταξιδιωτικών γραφείων RTK (Raiffeisen-Tours-Kooperation, θυγατρική του ομίλου Raiffeisentouristik) από το 2015. Ως αποτέλεσμα, η FTI είχε επίσης πρόσβαση στα στοιχεία που είχαν κάνει τα ταξιδιωτικά γραφεία με ανταγωνιστικούς ταξιδιωτικούς πράκτορες.
Τον Απρίλιο του 2024, μια κοινοπραξία με επικεφαλής τον αμερικανικό χρηματοοικονομικό επενδυτή Certares εξαγόρασε τον όμιλο FTI.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχει και η οικογένεια Sawiris, απέκτησε το 100% των μετοχών έναντι ενός συμβολικού ποσού ευρώ, αλλά ανέλαβε επίσης χρέη εκατοντάδων εκατομμυρίων και παρείχε στην FTI φρέσκο κεφάλαιο 125 εκατομμυρίων ευρώ.
Στις 3 Ιουνίου 2024, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι την ίδια ημέρα θα καταθέσει αίτηση πτώχευσης στο τοπικό δικαστήριο του Μονάχου.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν ήταν πλέον διατεθειμένη να παράσχει περαιτέρω οικονομική στήριξη, όπως είχε κάνει κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού με περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ.