Γιατί κόπηκε το επίδομα Πάσχα- Ο συνδυασμός παραγόντων που οδήγησαν στις κυβερνητικές ανακοινώσεις

 Γιατί κόπηκε το επίδομα Πάσχα- Ο συνδυασμός παραγόντων που οδήγησαν στις κυβερνητικές ανακοινώσεις

Η ελαφρώς περιοριστική πολιτική από την Ευρωζώνη είναι ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν φέτος στο να μην δοθεί το είδομα Πάσχα σε ευάλωτους. Οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης κατέληξαν σε συμφωνία για το 2025, στέλνοντας το “μήνυμα” σε κάθε κράτος – μέλος ότι η δημοσιονομική στάση στη ζώνη του ευρώ το 2025 θα είναι “ελαφρώς περιοριστική”, αλλά οι πολιτικές θα πρέπει να παραμείνουν ευέλικτες, ενόψει της επικρατούσας αβεβαιότητας. Το Eurogroup χαιρετίζει την πολιτική συμφωνία, η οποία επιτεύχθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 για μια συνολική μεταρρύθμιση του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ και προσβλέπει στην έγκαιρη έγκρισή του από τους συννομοθέτες. Οι εργασίες συνεχίζονται για την προετοιμασία για την εφαρμογή του αναθεωρημένου πλαισίου, μόλις τεθεί σε ισχύ.

Ενώ η οικονομία εισήλθε στο 2024 με αδύναμη βάση, τονίζει το Eurogroup, φαίνεται να υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας στη ζώνη του ευρώ το 2025. Η αγορά εργασίας παραμένει ισχυρή. Ο πληθωρισμός βρίσκεται σε πτωτική πορεία και αναμένεται να είναι κοντά στον στόχο της ΕΚΤ το 2025, ενώ τα αποτελέσματα της αυστηρότερης νομισματικής πολιτικής λειτουργούν στην οικονομία. Ωστόσο, οι κίνδυνοι για τις οικονομικές προοπτικές παραμένουν, καθώς η παγκόσμια αβεβαιότητα επιβαρύνει τις οικονομικές προσδοκίες.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται μια λιτότητα με ευελιξία, που για την Ελλάδα και τις άλλες χώρες μεταφράζεται ως εξης:

– στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες (Πλαίσιο) που θα ισχύσουν τη νέα χρονιά.

– στους στόχους και τις δεσμεύσεις που θα τεθούν στα εθνικά Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα  για τα έτη 2024-2028 

Επιπλέον: διαπιστώνεται στασιμότητα στην πορεία του ΑΕΠ, οι αγορές ελέγχουν κάθε ενέργεια που απειλεί τη δημοσιονομική πειθαρχία, ο εξοβελισμός των έκτακτων μέτρων στήριξης από τη “φαρέτρα” των κρατών μελών, αλλά και η “πρόκριση” διαρθρωτικών και όχι επιδοματικών πολιτικών, για την ενίσχυση των ευάλωτων ομάδων.

  • Με βάση όλα αυτά υπήρξαν οι αναφορές από επίσημα κυβερνητικά χείλη οι οποίες δεν μπορούν να μην συνδεθούν και με τον αέρα της υπεροχής που έχει η κυβέρνηση ενόψει ευρωεκλογών.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του το πρωί της Τρίτης (12/3) στον ΣΚΑΪ, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να δοθεί φέτος το έκτακτο επίδομα Πάσχα στους δικαιούχους. “Έχουμε έναν δύσκολο προϋπολογισμό να υλοποιήσουμε. Αν μπορούμε να κάνουμε κάτι για τους ευάλωτους, θα το κάνουμε απολογιστικά στο τέλος του χρόνου. Θα ήταν πολύ εύκολο να πω ότι εκλογές έρχονται, να δώσουμε κάτι. Όμως δεν θα το κάνω», ανέφερε χαρακτηριστικά.  “Θα ήταν πολύ εύκολο να πω ότι έρχονται εκλογές, θα δώσω χρήματα. Δεν νομίζω ότι αυτές οι παρεμβάσεις έχουν πολιτικό αποτέλεσμα. Πρέπει να σιγουρευτούμε ότι το τραπέζι της Σαρακοστής και του Πάσχα θα είναι ανεκτό”, τονισε και πρόσθεσε ότι “είναι πολύ πιο σημαντικό να αυξάνονται οργανικά οι μισθοί από το να δίνουμε επίδομα (Πάσχα)”.

Αναφερόμενος, δε, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ακρίβεια, επισήμανε ότι το βασικό διαρθρωτικό μέτρο αντιμετώπισης του προβλήματος είναι οι αυξήσεις στους μισθούς. “Η ακρίβεια είναι το πρώτο και σημαντικότερο πρόβλημα. Πώς απαντάμε; Με αυξήσεις μισθών. Θα επιμείνω σε αυτό, γιατί έχουμε θέσει ως στόχο το 2027 ο μέσος μισθός να είναι 1.500 ευρώ και ο κατώτατος 950 ευρώ. Οι επιχειρήσεις πρέπει να πληρώσουν περισσότερο για να προσελκύσουν εργαζόμενους”, τόνισε, λέγοντας ακόμη ότι έμφαση δίνεται και στους ελέγχους. Για τον κατώτατο μισθό ανέφερε ότι η νέα αύξηση θα ανακοινωθεί εντός του Μαρτίου και θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Απριλίου. Όπως είπε, ο νέος κατώτατος μισθός θα είναι πάνω από 800 ευρώ.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι το ΑΕΠ του 2023 έκλεισε στο 2%, ενώ η πρόβλεψη ήταν για 2,4%

Με βάση τις τελευταίες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ  ο “βατήρας” εκτέλεσης του τρεχοντος κρατικού προϋπολογισμού ξεκινά από λιγότερο ευνοϊκή βάση, σε σχέση με αυτήν που αρχικών είχε προβλεφθεί. Έτσι στο 2% διαμορφώθηκε ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ με την επίδοση του 4ου τριμήνου στο 1,2% σε ετήσια βάση.  Οι ανακοινώσεις,  διαμορφώνουν μια “μετενέργεια” για φέτος κι αποτελούν και “βαρόμετρο” για τις όποιες επιλογές, ένεκα των νέων αναγκών που φέρνει η συγκυρία (κλιματική κρίση, πράσινη μετάβαση κτλ).

Υπενθυμίζεται ότι η πρόβλεψη από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στον προϋπολογισμό ήταν για ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο 2,4%. Επίσης ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2023, (Πρόγραμμα Σταθερότητας) είναι για 1,1% του ΑΕΠ, ενώ για φέτος ο “πήχης” είναι στο 2,1% του ΑΕΠ, κάτι άκρως απαιτητικό, με δεδομένο ότι η ανάπτυξη δεν “καλπάζει” αλλά ουσιαστικά βασίζεται σε μια “πληθωριστική” αποτύπωση μεγεθών.

Στις Βρυξέλλες, σήμερα σε κοινή συνεδρίαση οι υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων της ΕΕ θα συζητήσουν με θέμα τις κοινωνικές επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, την μακροοικονομική σταθερότητα και την κοινωνική σύγκλιση. Στο Ecofin θα συζητηθεί η πορεία εφαρμογής του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ο οικονομικός και δημοσιονομικός αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία ενώ στο επίκεντρο πάντα είναι οι κατευθυντήριες γραμμές του προϋπολογισμού της ΕΕ για το έτος 2025.

Σχετικά Άρθρα