Αποκάλυψη Σκρέκα στο libre:Έρχεται νομοθετική ρύθμιση για παραπλανητικές εκπτώσεις στα τρόφιμα
Νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία θα μπαίνει τάξη σε διάφορες δυσλειτουργίες στην αγορά των τροφίμων λόγω παραπλανητικών εκπτώσεων, ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης σύμφωνα με όσα δήλωσε στο libre ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
- Όπως τονίζει «αυτή η προβληματική και εν πολλοίς παραπλανητική προβολή και επικοινωνία των προσφορών είναι διαχρονικό πρόβλημα» το οποίο η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει.
Επισημαίνει επίσης ότι «δεν υπάρχουν μαγικά χέρια που να δίνουν αυτόματες λύσεις σε πολύ δύσκολα προβλήματα που ταλαιπωρούν την ελληνική κοινωνία επί δεκαετίες», ενώ εκτιμά ότι στην κάλπη των ευρωεκλογών οι πολίτες θα εμπιστευτούν και πάλι την ΝΔ.
Συνέντευξη
-Κύριε υπουργέ, δηλώσατε ότι ενόψει Χριστουγέννων έχουμε χαμηλότερες σε ή ίδιες τιμές σε σχέση με πέρυσι. Όταν τα προϊόντα έχουν αυξηθεί κατά 50% έως 100% πως προκύπτει μείωση; Μέσω της μείωσης τιμών κατά 5% σε σχεδόν 1.300 προϊόντα που ανακοινώσατε;
Καταρχάς, η δήλωσή μου αφορούσε συγκεκριμένα τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «Καλάθι των Χριστουγέννων». Και πράγματι, τα περισσότερα προϊόντα, όπως είναι προϊόντα κρέατος, τυροκομικά γάλα κ.α. έχουν τιμές παρόμοιες με πέρυσι ή και χαμηλότερες. Σας αναφέρω συγκεκριμένα το αρνί. Σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει 8,9€ ενώ το προηγούμενο διάστημα είχε 11,5 ή 12 ευρώ. Η φέτα στο «Καλάθι των Χριστουγέννων» έχει ίδια τιμή με πέρυσι. Η γαλοπούλα, είναι φθηνότερη σε σχέση με πέρυσι, το ίδιο και το τσουρέκι ή η βασιλόπιτα. Αλλά και άλλα προϊόντα είναι φθηνότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα ή και με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο επειδή έχουν ενταχθεί στο «Καλάθι των Χριστουγέννων».
Αυτό παρέχει τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε προσιτές τιμές στα βασικά προϊόντα που απαιτούνται για να γεμίσουν το γιορτινό τραπέζι. Προφανώς το μεγαλύτερο πρόβλημα των νοικοκυριών είναι η ακρίβεια και οι αυξήσεις στα προϊόντα για αυτό και έχουμε προχωρήσει στην πρωτοβουλία της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής», ώστε να μειωθούν σταθερά οι τιμές των προϊόντων στα ράφια κατά τουλάχιστον 5%. Μέχρι τώρα έχουν ενταχθεί σε αυτήν 1.300.
Δεν υπάρχουν μαγικά χέρια που να δίνουν αυτόματες λύσεις σε πολύ δύσκολα προβλήματα που ταλαιπωρούν την ελληνική κοινωνία επί δεκαετίες
- Ο καταναλωτής μπορεί να αναγνωρίσει αυτά τα προϊόντα που πωλούνται φθηνότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα από την ειδική ταμπέλα που αναγράφει «Υπουργείο Ανάπτυξης «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Αυτές οι μειώσεις είναι επιβεβαιωμένες από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν αρχίσει να αποδίδουν. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε λύσει το πρόβλημα. Η Ελλάδα έχει εφαρμόσει καινοτόμες δράσεις για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Ακούμε πολλές φορές την αντιπολίτευση να μιλάει για μείωση του ΦΠΑ.
Οι χώρες όπως είναι η Ισπανία, η Πολωνία, η Ουγγαρία που μείωσαν το ΦΠΑ στα τρόφιμα έχουν μεγαλύτερο πληθωρισμό τροφίμων σε σχέση με την Ελλάδα από την αρχή της πληθωριστικής κρίσης μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα από τον Σεπτέμβριο του 2021 μέχρι και τον Νοέμβριο του 2023 ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ουγγαρία είναι 55%, στην Πολωνία ε 35%, στη Βουλγαρία –διπλανή μας χώρα και πολύ χαμηλούς μισθούς- είναι 39%, στην Ισπανία είναι 27% και στην Ελλάδα είναι 25%. Άρα η προσπάθεια της Κυβέρνησης θα συνεχιστεί μέχρι ο πληθωρισμός των τροφίμων, αλλά και των υπόλοιπων καταναλωτικών αγαθών, να αποκλιμακωθεί.
-Όταν υπάρχει η δυνατότητα για «μόνιμη μείωση τιμής», τι σημαίνει αυτό; Ότι η αισχροκέρδεια είχε φτάσει εκτός ορίων το προηγούμενο διάστημα και τώρα γίνεται εξορθολόγηση; Μήπως τελικά αυτό που είπε ο πρωθυπουργός περί «μπανανίας» έχει κάποια βάση;
Οι έλεγχοι της κυβέρνησης για την πάταξη της αισχροκέρδειας είναι εντατικοί και θα συνεχιστούν όσο διαρκεί η πληθωριστική κρίση. Με διάταξη που ψηφίσαμε στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα επεκτείναμε την ισχύ του νόμου κατά της αθέμιτης κερδοφορίας και για το επόμενο εξάμηνο. Και, αν χρειαστεί, θα το επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο.
- Με την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», που σας προανέφερα, δίνεται επίσης η δυνατότητα σε εταιρείες, σε προμηθευτές, σε εμπόρους και σε μεγάλες εταιρείες, οι οποίες κατανοούν το πρόβλημα των ελληνικών νοικοκυριών, να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους και έτσι να συμβάλλουν εμπράκτως στη στήριξη της ελληνικής οικογένειας.
Βεβαίως αυτό τονώνει και τον ανταγωνισμό, καθώς από τη στιγμή που μια εταιρεία εντάσσει ένα προϊόν της στην κυβερνητική πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και το προϊόν αυτό σηματοδοτείται με διακριτική ταμπέλα τότε και οι ανταγωνιστές της θα σπεύσουν να μειώσουν τις τιμές και των δικών τους προϊόντων, ώστε να μην αφήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο πρώτο προϊόν. Συνεπώς αυτό βοηθάει στην καλύτερη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού αλλά και στη μείωση των τιμών των προϊόντων προς όφελος των καταναλωτών.
Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε σε μια σοβαρή νομοθετική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές
Βεβαίως, οι τιμές επηρεάζονται από πολλούς εξωτερικούς παράγοντες: Για παράδειγμα, καταστροφές της αγροτικής παραγωγής από έκτακτα καιρικά φαινόμενα, πολεμικές συρράξεις που διαταράσσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, έλλειψη εργατικών χεριών που και αυτό με τη σειρά του μειώνει την παραγωγή αγροδιατροφικών προϊόντων, αύξηση του κόστους αυτής καθαυτής της παραγωγής λόγω της αύξησης των τιμών στα λιπάσματα, στους σπόρους και σε άλλα εφόδια και άλλους.
Άρα, η αντιμετώπιση της ακρίβειας και του πληθωρισμού δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να αντιμετωπίσει μόνο η Ελλάδα. Είναι ένα φαινόμενο το οποίο απαιτεί συλλογικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας. Η Κυβέρνησή μας με τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει προσπαθεί ώστε και τα νοικοκυριά να μπορούν να προμηθευτούν τα προϊόντα που χρειάζονται σε ανταγωνιστικές τιμές. Παράλληλα, φροντίζουμε και για την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς ώστε να αναπτύσσεται και να αποδίδει και έτσι ν’ αυξάνεται το εισόδημα των νοικοκυριών σε μόνιμη βάση.
Να εξηγήσω, επίσης, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό. Τα πρόστιμα τα οποία έχουν επιβληθεί είναι διπλάσια του προσδοκώμενου οφέλους που θα είχε ο παραβάτης αν πωλούσε τη συνολική ποσότητα των προϊόντων που είχε στην αποθήκη του. Άρα η επιβολή τους λειτουργεί αποτρεπτικά. Επίσης, τα πρόστιμα ανακοινώνονται όπως και οι επωνυμίες των εταιρειών. Είναι κάτι που δημιουργεί αρνητικές συνέπειες στην αγορά σχετικά με την πώληση των προϊόντων των παραβατών. Στόχος μας είναι να συμμορφωθούν οι εταιρείες με τον νόμο περί αθέμιτης κερδοφορίας. Εναν νόμο που μόνο η χώρα μας έχει ψηφίσει και εφαρμόζει. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μόνο η Ελλάδα έχει επιβάλλει πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ σε μεγάλες και πολυεθνικές εταιρείες, σε όλη την Ευρώπη.
-Πριν από λίγο καιρό σε γνωστή αλυσίδα σούπερ ένα πακέτο μπισκότα πωλούνταν 1,30€. Ωστόσο υπήρξε και η προσφορά της εταιρείας που προσέφερε τρία πακέτα με 4€. Δηλαδή αν αγόραζε κάποιος 3 πακέτα ξεχωριστά θα πλήρωνε 3,90€ και αν τα αγόραζε στην… προσφορά της εταιρείας θα πλήρωνε 4€. Αυτό δεν δείχνει ότι δεν λειτουργούν οι έλεγχοι;
Ο τρόπος που αποτυπώνονται οι εκπτώσεις και οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ είναι κάτι το οποίο ελέγχεται από το υπουργείο Ανάπτυξης. Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε σε μια σοβαρή νομοθετική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές.
- Για παράδειγμα, δεν θα επιτρέπονται εκπτώσεις οι οποίες προσφέρονται σε προϊόντα τα οποία πριν από την έκπτωση έχουν ανατιμηθεί και άρα δεν είναι πραγματικές εκπτώσεις.
Αυτή η προβληματική και εν πολλοίς παραπλανητική προβολή και επικοινωνία των προσφορών είναι διαχρονικό πρόβλημα το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουμε.
-Βλέπετε εσείς ότι στην κοινωνία υπάρχει ένα κλίμα εις βάρος της κυβέρνησης; Η ακρίβεια, η διαχείριση της καθημερινότητας ακόμη και η οπαδική βία, έχουν δημιουργήσει αρνητική εικόνα για την κυβέρνηση. Εκτιμάτε ότι αυτό θα εκφραστεί με κάποιο τρόπο στις κάλπες των ευρωεκλογών;
Η κυβέρνηση, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία πολλαπλές, διαδοχικές και παγκόσμιες κρίσεις με ένα διπλό κριτήριο: Τον σεβασμό στους κόπους των Ελλήνων, δηλαδή με δημοσιονομική σύνεση και την ισχυρή αναλογική στήριξη όλων των κοινωνικών ομάδων, ιδιαιτέρως των πιο ευάλωτων. Η Κυβέρνηση έχει σαφή άποψη και την έχει δηλώσει πολλές φορές με τόλμη και ειλικρίνεια.
- Δεν υπάρχουν μαγικά χέρια που να δίνουν αυτόματες λύσεις σε πολύ δύσκολα προβλήματα που ταλαιπωρούν την ελληνική κοινωνία επί δεκαετίες.
Τα μέτρα, για παράδειγμα, που ανακοινώθηκαν για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας και την αναβαθμισμένη αντιμετώπιση του φαινομένου, δηλώνει την αποφασιστικότητά της. Η Νέα Δημοκρατία έχει βάλει τη χώρα στις ράγες της ανάπτυξης και της ευημερίας και σε αυτές θα συνεχίσει να την οδηγεί, με αποφασιστικότητα, γνώση και όραμα. Πιστεύω ότι οι Έλληνες ψηφοφόροι ξέρουν πολύ καλά- και το έδειξαν με τον πιο εμφατικό τρόπο στις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις- αναγνωρίζουν τη σοβαρότητα, την υπευθυνότητα και την αποτελεσματικότητα στη διακυβέρνηση του τόπου από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Και αυτό θα αποτυπωθεί και στις Ευρωεκλογές.