Σύμφωνο Σταθερότητας: Σκληρό παζάρι Βερολίνου Ρώμης – “Ησυχία” μετά από πολλά χρόνια για την Ελλάδα – Οι εξαιρέσεις που ζητά και τι έχει κερδίσει

 Σύμφωνο Σταθερότητας: Σκληρό παζάρι Βερολίνου Ρώμης – “Ησυχία” μετά από πολλά χρόνια για την Ελλάδα – Οι εξαιρέσεις που ζητά και τι έχει κερδίσει

Συνεδριάζουν με τηλεδιάσκεψη οι Υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας με τον “πόλεμο” μεταξύ δύο ισχυρών οικονομικά χωρών να μαίνεται και την Ελλάδα για πρώτη φορά μετά απο πολλά χρόνια κρίσης να μην αισθάνεται απειλή από τις κυοφορούμενες αλλαγές οι οποίες φαίνεται ότι έχουν κλειδώσει στο μεγαλύτερο μέρος τους.

Γερμανία και Ιταλία βρίσκονται απέναντι σε μια αντιπαράθεση για το σύμφωνο σταθερότητας που κανείς δεν ξέρει που μπορεί να καταλήξει.  

Η Ιταλία φέρεται να ζητάει πιο “χαλαρούς” όρους για τη μείωση του Χρέους της και περισσότερο “χώρο” για δαπάνες που θα βοηθήσουν την ιταλική οικονομία να “ανασάνει” κι εν συνεχεία να “ψαλιδίσει” το Χρέος της.

Η Γερμανία επιμένει τουλάχιστον στους όρους της συμβιβαστικής πρότασης της Ισπανικής προεδρίας, με φόντο τις δικές τους περιπέτειες με το Συνταγματικό Δικαστήριο και τις “φωνές” στο εσωτερικό, που ζητάνε επιστροφή στη δημοσιονομική ορθοδοξία για όλη την Ένωση.  

Η Ελλάδα δεν διεκδικεί ειδική μεταχείριση και εξαιρέσεις από τους νέους κανόνες. Μοναδικό ζήτημα η η εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι οι πληρωμές των εξοπλιστικών θα “μετράνε” μεν στο έλλειμμα, σύμφωνα με τους κανόνες της Eurostat, αλλά δεν θα λαμβάνονται υπόψιν στους υπολογισμούς για το αν η χώρα ξεπερνάει το όριο του 3% στο έλλειμμα της. Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι αν θα υπάρχει “κόφτης” στις ετήσιες αμυντικές δαπάνες, που θα εξαιρούνται και πού θα μπει αυτός. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το ΝΑΤΟ, η Ελλάδα έχει αμυντικές δαπάνες ίσες με το 3,01% του ΑΕΠ της κι αυτό είναι το 3ο υψηλότερο μετά την Πολωνία και τις ΗΠΑ.  

Επίσης εμφανίζεται θετική σε αντίστοιχη εξαίρεση ή ειδική μεταχείριση, δαπανών που σχετίζονται με επενδύσεις, δαπανών για το μεταναστευτικό και δαπανών- ειδικά έκτακτων- για την αντιμετώπιση της επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Ειδικά για τις δύο τελευταίες κατηγορίες είναι σε εξέλιξη ένα άλλο παζάρι σε επίπεδο αρχηγών- κρατών, που αφορά στην αναθεώρηση του κοινοτικού Προϋπολογισμού, με εισηγήσεις για αύξηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.  

Ως προς τον πυρήνα του νέου Συμφώνου Σταθερότητας, κατ’ αρχάς η Ελλάδα εξασφάλισε το ότι δεν θα βρεθεί προ εκπλήξεων όταν θα “ξεπαγώσουν” οι τόκοι του 2ου Μνημονίου. Και το εξασφάλισε όχι μόνο προφορικώς αλλά και γραπτώς, στο προοίμιο του νέου Συμφώνου.  

“Λόγω της ειδικής σύνθεσης του ανεξόφλητου ελληνικού δημόσιου Xρέους, ένα σημαντικό ποσό αναβαλλόμενων πληρωμών τόκων θα καταστεί απαιτητό το έτος 2033. Η σχετική έκτακτη αύξηση του χρέους προς το ΑΕΠ δεν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την εφαρμογή της διασφάλισης της βιωσιμότητας του Xρέους”, αναφέρει χαρακτηριστικά το κείμενο κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι η Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους, που θα είναι το “κλειδί” για το αν μια χώρα θα μπαίνει υπό εποπτεία ή όχι, δεν θα επηρεαστεί από αυτήν την πρόσκαιρη αύξηση.  

“Εμείς ούτως ή άλλως έχουμε προβλέψει ταχύτερους ρυθμούς μείωσης του Χρέους μας, από τις προβλέψεις του νέου Συμφώνου” τονίζουν αρμόδιες πηγές, συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για την Ελλάδα.  

Με πληροφορίες από iefimerida.gr

Σχετικά Άρθρα