Πέγκας στο libre: Για τη Θεσσαλονίκη έχουμε σχέδιο πενταετίας
Η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό κι ένα σχέδιο πενταετίας για να πρασινίσει η Θεσσαλονίκη είναι μεταξύ των προτεραιοτήτων του υποψήφιου δημάρχου Θεσσαλονίκης Σπύρου Πέγκα.
Ο επικεφαλής του συνδυασμού «Θεσσαλονίκη Για Όλους», στη συνέντευξή του στο libre μιλά επίσης για την ανάγκη απελευθέρωσης του δημόσιου χώρου αλλά την ανάγκη εξωστρέφειας που θα φέρει επενδύσεις και ανάπτυξη.
Συνέντευξη στον Χρόνη Διαμαντόπουλο
Κύριε Πέγκα, «Θεσσαλονίκη Για Όλους», είναι το όνομα του συνδυασμού του οποίου είστε επικεφαλής. Τι προσδοκάτε; Γιατί έχετε την ανάγκη να μιλήσετε για «όλους»; Δεν είναι αυτονόητο αυτό για έναν δήμαρχο;
Αυτονόητο θα έπρεπε να είναι, αλλά δεν ήταν τα τελευταία τέσσερα χρόνια με τη διοίκηση Ζέρβα. Καταρχάς ο δήμαρχος επένδυσε στο διχασμό των πολιτών, δημιουργώντας “στρατόπεδα” και τοποθετώντας τον εαυτό του στη “συμμαχία του καλού”, άρα αυτομάτως όποιος δεν συμφωνούσε μαζί του ανήκε στη συμμαχία που ήθελε το κακό της πόλης; Λειτούργησε διχαστικά με το προσωπικό του δήμου, χωρίζοντας τους σε “δικούς του” και μη και κάνοντας εκδικητικές μετακινήσεις σε όσους δεν ήταν αρεστοί. Δεν νοιάστηκε για τους πεζούς και ιδιαίτερα τους ανθρώπους που κινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο, που έπρεπε να κάνουν σλάλομ ανάμεσα στα διάφορα εμπόδια στον δημόσιο χώρο. Δεν νοιάστηκε για τα παιδιά με αναπηρίες για τα οποία υπήρχε ένα και μοναδικό ΚΔΑΠμεΑ σε ένα ακατάλληλο κτίριο, το οποίο τελικά σφραγίστηκε από την Περιφέρεια. Δεν ασχολήθηκε με την κοινωνική πολιτική, άφησε τις δομές του δήμου να απαξιωθούν, δεν ενδιαφέρθηκε για τους ευάλωτους. Τα τελευταία δύο χρόνια έξι άστεγοι πέθαναν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Οπότε όχι, ο κ. Ζέρβας δεν νοιάστηκε για όλους. Νοιάστηκε για τον εαυτό του και την αυτοπροβολή του, νοιάστηκε για την πολιτική του επιβίωση αλλά όχι για την πόλη.
Εμείς θα είμαστε εδώ για όλους, για τους πεζούς, για τα παιδιά, για τους ευάλωτους, για τους νέους που δεν μπορούν να βρουν προσιτή στέγη και για αυτούς που δεν βλέπουν επαγγελματική προοπτική στον τόπο τους. Είμαστε εδώ για τη Θεσσαλονίκη, η οποία τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια έζησε την παραμέληση και την εγκατάλειψη
Τι είναι αυτό που πρέπει να γίνει στην Θεσσαλονίκη τα επόμενα τέσσερα χρόνια; Πως ιεραρχείτε τους στόχους σας εφόσον εκλεγείτε;
Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν, γιατί πραγματικά η πόλη είχε αφεθεί στον αυτόματο πιλότο. Προφανώς και υπάρχουν προτεραιότητες. Για παράδειγμα το θέμα της καθαριότητας θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, γιατί τα σκουπίδια ξεχειλίζουν και τα ογκώδη γεμίζουν τα πεζοδρόμια της πόλης. Το ίδιο και το κυκλοφοριακό όπου η κατάσταση είναι δύσκολη και αναμένεται να χειροτερέψει μόλις αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή του flyover. Πέρα από τις παρεμβάσεις άμεσης εφαρμογής, έχουμε σχέδιο πενταετίας, για να πρασινίσουμε την πόλη με τη μικρότερη αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, για να απελευθερώσουμε τον δημόσιο χώρο, για να επενδύσουμε ξανά στην εξωστρέφεια που θα φέρει επενδύσεις και ανάπτυξη. Τέλος, θα αρχίσουμε από πολύ νωρίς να ωριμάζουμε μεγάλες χωρικές αλλαγές που σκεφτόμαστε. Ονειρευόμαστε την ‘Πλάκα της Θεσσαλονίκης’ στην Άνω Πόλη, την αναβίωση της Λεωφόρου Εγνατίας ως δρόμου με σημαντική εμπορική και τουριστική απήχηση και την αναβίωση της αστικής αίγλης της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας.
Το κυκλοφοριακό είναι ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη όπως στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας. Έχετε ανακοινώσει μεταξύ άλλων ότι στις προθέσεις σας είναι η μετατροπή δρόμων σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, ή αύξηση των πεζοδρόμων στο ιστορικό κέντρο, η χρήση minibus και ένα πλήρες και ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Στην Αθήνα οι κάτοικοι της έζησαν την περιπέτεια του «μεγάλου περίπατου», δίχως ουσιαστικά οφέλη αλλά με μεγάλη ταλαιπωρία στα τρία χρόνια της δημιουργίας του. Πριν προβείτε στις ανακοινώσεις τι είδους μελέτες έχετε κάνει;
Οι προτάσεις μας για το κυκλοφοριακό δεν προέκυψαν αυθαίρετα, βασίζονται στη διεθνή πρακτική και τις συζητήσαμε με ειδικούς συγκοινωνιολόγους. Όμως δεν σκοπεύουμε να κάνουμε πειράματα στου κασίδη το κεφάλι. Για οποιαδήποτε αλλαγή στις λειτουργίες της πόλης θα προηγείται μελέτη, όπως εξάλλου προβλέπει ο νόμος, αλλά και διαβούλευση με τους πολίτες. Δεν πρόκειται να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του απερχόμενου δημάρχου Θεσσαλονίκης. Ο κ. Ζέρβας βρήκε ένα ωράριο φορτοεκφορτώσεων, δημοσιευμένο σε ΦΕΚ, που προέκυψε μετά από εξαντλητική διαβούλευση με φορείς, επαγγελματίες και την κοινωνία των πολιτών, βρήκε και ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), προϊόν επιστημονικής δουλειάς σε βάθος από το Ινστιτούτο Μεταφορών. Το μεν ωράριο φορτοεκφορτώσεων δεν το εφάρμοσε ποτέ, προκειμένου να εξυπηρετήσει μικροσυμφέροντα, με αποτέλεσμα να επικρατεί χάος και ασυδοσία στους δρόμους. Το δε ΣΒΑΚ το έθαψε σε ένα συρτάρι, μέχρι να ξεχαστεί ότι ήταν της προηγούμενης διοίκησης και μετά το παρουσίασε ως δικό του έργο.
Εμείς θα έχουμε σύμβουλό μας την επιστημονική κοινότητα και σύμμαχό μας την κοινωνία των πολιτών.
Η εμπειρία σας στο πλευρό του Γιάννη Μπουτάρη ως αντιδημάρχου Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα σας βοηθήσει εάν εκλεγείτε δήμαρχος Θεσσαλονίκης;
Η εμπειρία μου δίπλα στον Γιάννη Μπουτάρη είναι πολύτιμη. Με εμπιστεύτηκε εξ αρχής και μου ανέθεσε καθήκοντα αντιδημάρχου όλα τα χρόνια της θητείας του. Πίστεψε στο όραμα μου για την εξωστρέφεια, που υλοποιήσαμε μέσω του προγράμματος “Διπλωματία των Πόλεων” και φέραμε εκπληκτικά αποτελέσματα στον τομέα της τουριστικής ανάπτυξης. Ουσιαστικά βάλαμε την Θεσσαλονίκη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη!
Αυτά τα εννέα χρόνια στη διοίκηση του δήμου δεν ήταν καθόλου εύκολα. Σας θυμίζω ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης έπρεπε να αντιμετωπίσει τα άδεια ταμεία και τις συνέπειες από την υπόθεση της υπεξαίρεσης, η χώρα περνούσε μια επώδυνη οικονομική κρίση, και λίγο αργότερα ήρθε και η προσφυγική κρίση. Είχαμε περιορισμένους πόρους στη διάθεση μας κι όμως κάναμε τη διαφορά, με πολιτικές που έφεραν ανάπτυξη, άνοιξαν δουλειές και κράτησαν τους νέους στον τόπο τους. Με παρεμβάσεις στην κοινωνία, που βοήθησαν στο να κρατηθεί η κοινωνική συνοχή. Επομένως, είμαι μαθημένος στα δύσκολα.
Από τον Γιάννη Μπουτάρη έμαθα το πώς άκουγε και συνέθετε διαφορετικές απόψεις ανθρώπων από διαφορετικές αφετηρίες που συγκροτούσαν την “Πρωτοβουλία”. Εν πολλοίς έτσι είναι και η “Θεσσαλονίκη για Όλους”, έχει την “δεξιά πτέρυγα” με τον Σάκη Τζακόπουλο και την ομάδα του, την “πράσινη” με τον Μιχάλη Τρεμόπουλο και την “Οικολογία Αλληλεγγύη” και στελέχη του τοπικού ΠΑΣΟΚ, καθώς και την “αριστερή” με στελέχη που προέρχονται από την αυτοδιοικητική παράταξη “Θεσσαλονίκη Μαζί”. Και φυσικά πολλούς υποψήφιους που για πρώτη φορά ασχολούνται με τα κοινά. Δεν πρόκειται μια χαλαρή ένωση με αποκλειστικό στόχο την ανάληψη της διοίκησης του δήμου. Διαβουλευτήκαμε, συγκλίναμε και από κοινού διαμορφώσαμε το πρόγραμμα και τις προτάσεις μας.
Ο Γιάννης Μπουτάρης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με το ψηφοδέλτιό σας. Τι σκέφτεστε να του αναθέσετε ως δήμαρχος;
Ο Γιάννης Μπουτάρης δήλωσε εξ αρχής ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα αξιώματα. Με την υποψηφιότητα του ήθελε να καταδείξει την επείγουσα ανάγκη η Θεσσαλονίκη να αλλάξει σελίδα και την εμπιστοσύνη του στο πρόσωπο μου, ότι ως δήμαρχος μπορώ να αναστρέψω την πορεία παρακμής που έχει πάρει η Θεσσαλονίκη και να τη μετατρέψω σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Φυσικά, και θα αξιοποιηθεί, αν και ο ίδιος το επιθυμεί, σε ειδικές αποστολές στις οποίες η χαρισματική του προσωπικότητα παίζει ιδιαίτερο ρόλο.