Στοιχεία για την κατάθεση του σταθμάρχη: “Έχω κενό μνήμης, δεν θυμάμαι αν γύρισα το κλειδί” – Η νέα καταγελία και το πρόγραμμα βαρδιών
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, ο 59χρονος κατηγορούμενος σταθμάρχης για την τραγωδία των Τεμπών φέρεται να υποστήριξε πως δεν θυμάται αν γύρισε το κλειδί που υπάρχει στην κονσόλα κι ότι έχει κενό μνήμης για τη δεδομένη στιγμή. Είπε ότι δεν μπορεί να θυμηθεί τι έγινε, εάν το γύρισε ή όχι, αν το επανέφερε δηλαδή στη θέση του ή όχι.
Το ρεπορτάζ επικαλείται πηγές από το περιβάλλον του σταθμάρχη, οι οποίες ανέφεραν πως υποστηρίζει ότι τη μοιραία μέρα υπήρξαν επτά διαφορετικές προβληματικές καταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο – βλάβες που είχαν γίνει πριν τη φονική σύγκρουση. Ο φόρτος αυτός φέρεται να του δημιούργησε μεγάλο άγχος.
Επίσης, υποστηρίζει ότι έμεινε μόνος του από τις 10 ή 10:30 μέχρι τις 11 και θα επιμείνει στο πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής, δηλαδή στο πρωτόκολλο που συντάσσεται όταν παραδίδει ο προηγούμενος σταθμάρχης τη βάρδια του στον επόμενο. Πρόκειται για μια ώρα που συνυπάρχουν αυτός που φεύγει και αυτός που έρχεται ωστόσο ο σταθμάρχης υποστηρίζει ότι δεν έπρεπε να γίνει η παράδοση παραλαβή λόγω εκκρεμοτήτων, δηλαδή επειδή είχε καθυστερήσει η αμαξοστοιχία να φτάσει και επειδή υπήρχε μια εκκρεμότητα, δεν έπρεπε να παραδώσει τα καθήκοντά του ο απογευματινός σταθμάρχης σε εκείνον κι ότι έπρεπε να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τις 11 και στη συνέχεια να αποχωρήσει αφού λυθούν οι εκκρεμότητες.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν σε σχέση με τις συνθήκες τοποθέτησής του στη συγκεκριμένη θέση, ότι είχαν προκηρυχθεί θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν όλες. Ουσιαστικά ήταν θέσεις που ήταν να καλυφθούν από ανθρώπους, από την κινητικότητα. Όχι νέους σταθμάρχες, αλλά από ανθρώπους οι οποίοι ήταν στο παρελθόν -όπως ο ίδιος μέχρι το 2011- στον ΟΣΕ, μετακινήθηκαν μέσω μετάταξης σε άλλους φορείς -ο συγκεκριμένος στο Υπουργείο Παιδείας – και στη συνέχεια επέστρεψε το 2022 στον ΟΣΕ. Λέει, λοιπόν, ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας για τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις που αφορούσαν σε άτομα τα οποία ήταν ούτως ή άλλως κατά το παρελθόν στον ΟΣΕ.
Επίσης, όπως δήλωσε ο δικηγόρος του 59χρονου στον ΑΝΤ1, ο σταθμάρχης ισχυρίστηκε ότι ποτέ δεν εγκατέλειψε τη θέση του, ενώ αναμένει τις ηχογραφημένες συνομιλίες που κυκλοφορούν, καθώς δεν αναγνωρίζει τη φωνή του σε αυτές.
Σύμφωνα με δηλώσεις του συνηγόρου του σταθμάρχη, ο 59χρονος «επί 20 λεπτά ήταν επιφορτισμένος μόνος του με την σιδηροδρομική ασφάλεια όλης της Κεντρικής Ελλάδας», δίνοντας τον τόνο της κεντρικής υπερασπιστικής γραμμής ότι πρέπει να αποδοθούν ευθύνες και σε πρόσωπα που με τις πράξεις και τις παραλείψεις τους οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Το γεγονός πως ήταν μόνος του φέρεται να επιβεβαιώνει και ο η κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, που ανέλαβε την επόμενη βάρδια.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα φέρεται να αναγράφονται συνολικά τρεις βάρδιες για το βράδυ της μοιραίας Τρίτης, οι οποίες ήταν 9ωρες:
- Πρωϊνή: 6.00 – 15.00
- Απογευματινή: 14.00 – 23.00
- Βραδινή: 22.00 – 7.00
Οι δύο πρώτες βάρδιες προβλέπουν δύο μόνιμους σταθμάρχες, ενώ στην τρίτη και τελευταία προβλέπεται ένας.
Στο πλαίσιο της διερεύνησης των ευθυνών καλούνται να καταθέσουν και άλλα πρόσωπα. Σκοπός είναι να συλλεγούν όλες οι πληροφορίες που απαιτούνται, προκειμένου να σχηματιστεί πλήρης εικόνα για το τι συνέβη το βράδυ της τραγωδίας.
Νέα καταγγελία
Ο σταθμάρχης των Παλαιοφαρσάλων, Γιώργος Ζήντρος, έφτασε λίγα λεπτά μετά το δυστύχημα στο σημείο και ήταν ένας από τους πρώτους που είδε τον κατηγορούμενο σταθμάρχη της Λάρισας αμέσως μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων. Ο άνθρωπος αυτός, γνώστης του αντικειμένου, μίλησε στο Star, κάνοντας λόγο για έναν επιπόλαιο επαγγελματία, έναν άνθρωπο άπειρο, που όλοι φοβόντουσαν ότι θα κάνει λάθος.
Λίγο αργότερα κατέθεσε στην ανακρίτρια επί πολλές ώρες, με τη δικαστική λειτουργό να του απευθύνει ερωτήσεις γύρω από δύο άξονες, αφενός τη λειτουργία της κονσόλας του κέντρου και αφετέρου τη συμπεριφορά του σταθμάρχη και τις βάρδιες του σταθμαρχείου.
Διαβάστε αναλυτικά τον διάλογο του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων με τον δημοσιογράφο του Star:
- ΕΡ: Τον φοβόσασταν, είχατε πει στους άλλους να τον προσέχουν τον 59χρονο;
- ΑΠ: Όχι μόνο εγώ, όλοι τον φοβόντουσαν…
- ΕΡ: Γιατί;
- ΑΠ: Ήταν λίγο επιπόλαιος.
- ΕΡ: Και πώς τον έβαλαν σε τόσο υπεύθυνη θέση;
- ΑΠ: Ο προϊστάμενος που τον έβαλε να λογοδοτήσει, εγώ τον έβαλα; Εγώ φώναζα, δεν με άκουγε κανένας…
- ΕΡ: Όλα λάθος;
- ΑΠ: Όλα λάθος. Ο σταθμάρχης δεν υπάρχει περίπτωση να μην είχε ξεχασμένο το κλειδί. Δεν πάει να πει ό,τι θέλει. Ξεχασμένο ήταν το κλειδί, τελείωσε. Δεν μπορεί να πει ψέματα ότι δεν το ξέχασε…
- ΕΡ: Πώς ακριβώς έγινε αυτό;
- ΑΠ: Ξέχασε να το επαναφέρει στη θέση του, τη διαγώνιο, αν την επανέφερε στην ευθεία, θα έφευγε στην ευθεία το τρένο. Δεν το επανέφερε, ξέχασε να το επαναφέρει. Αυτό είναι σίγουρο. Δεν πάει να πει ό,τι θέλει. Καταγράφονται όλα…