Τον Ιούλιο τα ψηφιακά αντίγραφα ιατρικών εξετάσεων στο κινητό μας – Πώς θα λειτουργεί
Ένα ακόμα βήμα για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών υγείας αναμένεται να ανακοινώσουν μέσα στο καλοκαίρι τα υπουργεία Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο λόγος για τα αντίγραφα αποτελεσμάτων από διαγνωστικές εξετάσεις, τα οποία ο πολίτης θα μπορεί να αποκτά ψηφιακά, μέσω του gov.gr και της εφαρμογής MyHealth.
Ουσιαστικά, πρόκειται για μία ακόμα διεύρυνση των δυνατοτήτων που αποκτούν οι πολίτες πάνω στα ιατρικά τους δεδομένα. Εξασφαλίζεται, έτσι, γρήγορη και εύκολη πρόσβαση σε ακόμα περισσότερα ιατρικά δεδομένα μετά τη συνταγογράφηση, τα παραπεμπτικά και τις ιατρικές βεβαιώσεις. Κεντρικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία διαδραματίζει η εφαρμογή MyHealth, στην οποία συγκεντρώνονται όλα τα διαθέσιμα στοιχεία κάθε πολίτη.
Όπως και όλες οι δράσεις γύρω από την ψηφιοποίηση της υγείας, έτσι και η συγκεκριμένη βρίσκεται σε στάδιο υλοποίησης από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ Α.Ε.). Ο εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει φέρει εις πέρας ιδιαίτερα απαιτητικά projects, όπως η άυλη συνταγογράφηση, η διανομή των self-tests και, βέβαια, η οργάνωση του εμβολιασμού.
Πώς θα λειτουργεί
Η φιλοσοφία πίσω από την ψηφιοποίηση των αποτελεσμάτων για διαγνωστικές εξετάσεις είναι σχετικά απλή: ο πολίτης να μη χρειάζεται άλλη επίσκεψη οπουδήποτε με φυσική παρουσία εκτός, αυτονόητα, από τη διενέργεια των εξετάσεων. Αυτό έγινε πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν τα ιατρικά παραπεμπτικά πέρασαν στην άυλη συνταγογράφηση. Τώρα, με τον ίδιο τρόπο ο πολίτης θα μπορεί να παραλαμβάνει τα αποτελέσματα των εξετάσεών του. Έτσι, την επόμενη μέρα από την έκδοση των αποτελεσμάτων των εξετάσεών του, ο πολίτης θα μπορεί να τα αποθηκεύσει στον υπολογιστή ή το κινητό του μέσω του gov.gr ή του MyHealth app.
Πέρα, όμως, από τη διευκόλυνση που αναμφίβολα παράγει η μία λιγότερη μετακίνηση (καθώς ο πολίτης πλέον θα επισκέπτεται το νοσοκομείο ή το διαγνωστικό κέντρο μόνο για να κάνει τις εξετάσεις), η μεγάλη αξία της συγκεκριμένης δράσης εντοπίζεται στο «μετά». Συγκεκριμένα, ο πολίτης θα μπορεί πλέον να ανατρέχει ανά πάσα στιγμή, οπουδήποτε και αν βρίσκεται, στο ιστορικό των εξετάσεών του.
Και, τέλος, σημαντική αναβάθμιση προκύπτει και ως προς τη γνησιότητα των αποτελεσμάτων. Καθώς τα ψηφιακά αντίγραφα θα διαθέτουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία επαλήθευσης (μοναδικός κωδικός εγγράφου, QR code κ.λ.π.), πλέον γίνεται πολύ δυσκολότερη η παραποίηση των εγγράφων.
Πού θα ισχύει
Στόχος των υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι η συγκεκριμένη δυνατότητα να παρέχεται για όλες τις διαγνωστικές εξετάσεις που διενεργούνται σε κάθε νοσοκομείο ή ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο. Καθώς όλη αυτή η διαδικασία απαιτεί χρόνο για να ωριμάσουν οι διαγωνισμοί που ήδη «τρέχουν» μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, τα συναρμόδια υπουργεία επιλέγουν να πάνε βήμα-βήμα.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, έχουν ενταχθεί στο υπό υλοποίηση σύστημα περισσότερα από το 50% των νοσοκομείων, με την προοπτική ο αριθμός αυτός να αυξηθεί σημαντικά μέχρι να ανοίξει η πλατφόρμα για το κοινό. Παράλληλα γίνονται τεχνικές συζητήσεις και με ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα ώστε να συνδεθούν στο σύστημα. Σε πρώτο στάδιο, οι εξετάσεις που θα υποστηρίζονται θα αφορούν τις λεγόμενες «μικροβιολογικές», όπως π.χ. γενική αίματος. Σύντομα θα προστεθούν αποτελέσματα και άλλων διαγνωστικών ελέγχων.
Σημειώνεται ότι η τμηματική επέκταση εφαρμογών αποτελεί, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, μια πρακτική που έχει δοκιμαστεί με απόλυτη επιτυχία την τελευταία τριετία. Μάλιστα, έχουν αξιολογηθεί θετικά επεκτάσεις, τόσο αναφορικά με την ένταξη των δομών στο σύστημα (περίπτωση μαιευτηρίων στη δήλωση γέννησης) όσο και με τη διεύρυνση των δυνατοτήτων (παραπεμπτικά και βεβαιώσεις στο MyHealth).
Η διαδικασία πίσω από την υπηρεσία
Αυτή τη στιγμή το ηλεκτρονικό σύστημα διαμορφώνεται κατάλληλα ώστε σύντομα να τεθεί στη διάθεση των πολιτών. Πρόκειται για μια διαδικασία διασύνδεσης των επιμέρους βάσεων δεδομένων που διαθέτει – και θα εξακολουθεί να διατηρεί – κάθε νοσοκομείο και διαγνωστικό κέντρο, ώστε να γίνει εφικτή η έκδοση των αντιγράφων από ένα και μόνο σημείο.
Η διαδικασία αυτή θυμίζει σε κάποιο βαθμό την αντίστοιχη για την έκδοση των πιστοποιητικών εμβολιασμού και νόσησης. Αυτή είναι και μια βασική αρχή λειτουργίας των ψηφιακών συστημάτων που ενεργοποιεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο την ενίσχυση της ταχύτητας, της λειτουργικότητας και της αξιοπιστίας των διαδικασιών.