Πανελλαδικές-ΕΠΑΛ: Άρθρο της “Καθημερινής” για την Οσάκα το μη λογοτεχνικό κείμενο της Έκθεσης
Με το μάθημα των Νέων Ελληνικών ξεκίνησαν σήμερα, για τους υποψήφιους από τα ΕΠΑΛ, οι Πανελλήνιες 2021.
Το μη λογοτεχνικό κείμενο αφορούσε την πρόσφατη απόφαση της Γιαπωνέζας αθλήτριας του τένις, Ναόμι Οσάκα να αποσυρθεί από το Roland Garros θέλοντας να αναδείξει το ζήτημα της ψυχικής υγείας των αθλητών έναντι της πίεσης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και της έκθεσής τους σε αυτά.
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 3 Ιουνίου αμέσως μετά την αποχώρηση της αθλήτριας και ζητήθηκε από τους υποψήφιους να σχολιάσουν μεταξύ άλλων το εξής:
Σύμφωνα με τον αρθρογράφο ποιος δεν θα ήθελε να γίνει ένας Λεμπρόν, ένας Μέσι, μία Οσάκα; Ποιες δυσκολίες θα αντιμετωπίσει ένας αθλητής ή μία αθλήτρια και ποια προσόντα θα πρέπει να διαθέτει για να τις ξεπεράσει και να πετύχει τους στόχους του/της; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας τεκμηριωμένα σε ένα άρθρο 200-250 λέξεων το οποίο θα δημοσιευτεί σε νεανική ιστοσελίδα.
Το κείμενο:
Αθλητές: Αιχμάλωτοι της… επιτυχίας
Επιτυχημένος αθλητής. Ποιος δεν θα ήθελε να γίνει ένας Λεμπρόν, ένας Μέσι, μία Οσάκα Χρήματα, δόξα, υγεία.Υγεία; Η 23χρονη Γιαπωνέζα τενίστρια, που βρίσκεται στο Νο 1 της παγκόσμιας κατάταξης του τένις και είναι κάτοχος τεσσάρων γκραν σλαμ2 , έχει πλέον τις υψηλότερες αμοιβές στο γυναικείο τένις και η εικόνα της βρίσκεται παντού. Παρ’ όλα αυτά, αποχώρησε από το Ρολάν Γκαρός3 επικαλούμενη κατάθλιψη. Είναι η πρώτη φορά που ένα αστέρι τέτοιου βεληνεκούς εγκαταλείπει ένα γκραν σλαμ χωρίς
να έχει τραυματιστεί σωματικά.
Η Οσάκα είχε αποφασίσει να απέχει και από τις συνεντεύξεις Τύπου, διότι κάποιες κακόβουλες ερωτήσεις –όπως δήλωσε– σχετικά με τις αποτυχίες της στις χωμάτινες επιφάνειες, την επηρέασαν αρνητικά. Οι ιθύνοντες4 των τεσσάρων γκραν σλαμ την απείλησαν αρχικά (πριν κάνουν στροφή 180 μοιρών) με αυστηρές κυρώσεις αν
δεν εκπλήρωνε τις… υποχρεώσεις της απέναντι στα ΜΜΕ, ενώ της
επεβλήθη πρόστιμο ύψους 15.000 ευρώ.
Η αλήθεια είναι ότι ένα νέο κορίτσι ένιωσε να συνθλίβεται από το βάρος της επιτυχίας. Ένα βάρος που εμπεριέχει τεράστια πίεση.
Για όλα αυτά η Οσάκα αποτελεί ένα «προϊόν» που πρέπει να αποδώσει κι όχι ένας νέος άνθρωπος που έχει ελάχιστο προσωπικό χρόνο και ανάγκες, οι οποίες απλώς έχουν διαγραφεί.
«Επιλογή της», θα πει κάποιος. «Ο πρωταθλητισμός είναι για τους δυνατούς», θα πει άλλος. Τελικά, μήπως η επιτυχία έχει γίνει απάνθρωπη; Μήπως η λάμψη απαιτεί τη «ρομποτοποίηση» κάθε νέου αθλητή –γιατί για νέους ανθρώπους μιλάμε– χωρίς συναισθήματα, αλλά με στρατιωτική πειθαρχία και αυτοματοποίηση;
Η ιστορία της Οσάκα βγάζει στην επιφάνεια μία από τις πολλές σκοτεινές πλευρές του πρωταθλητισμού. Ένας νέος άνθρωπος έβγαλε μια άηχη, αλλά ταυτόχρονα δυνατή «κραυγή».
Και όλοι μας οφείλουμε να την ακούσουμε…