Μητσοτάκης: Τελετή ένταξης δύο σκαφών στο Λιμενικό με μηνύματα προς Τουρκία
Tα ονόματα δυο λιμενικών που έχασαν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος, του πλωτάρχη Γεωργίου Κωττούλα και του λιμενοφύλακα ειδικών αποστολών Μαρίνου Ζαμπάτη, έλαβαν τα δυο παράκτια περιπολικά σκάφη 900 και 910 που απέκτησε το Λιμενικό Σώμα.Η ονοματοδοσία έγινε το απόγευμα της Πέμπτης σε ειδική τελετή στον εξωτερικό χώρο του υπουργείου Ναυτιλίας στη Δραπετσώνα. Την τελετή παρακολούθησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ παραβρέθηκαν η μητέρα του λιμενοφύλακα Μ. Ζαμπάτη και εκπρόσωπος της οικογένειας Γ. Κωτούλα.
«Στην ιστορία του το Λιμενικό είναι εδώ και στον πόλεμο αλλά και στην ειρήνη», τόνισε ο πρωθυπουργός, λέγοντας πως σε αυτή την ιστορία του διπλού αγώνα για ελευθερία και νομιμότητα παραπέμπει και η ονοματοδοσία των δύο σκαφών.
Του πλωτάρχη Γεωργίου Κωττούλα που τον Απρίλιο του 1942, προσπαθώντας να διαφύγει για να αγωνιστεί στη Μέση Ανατολή συνελήφθη από τον ναζιστικό στρατό κατοχής και εκτελέστηκε στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.
Αλλά και του λιμενοφύλακα ειδικών αποστολών Μαρίνου Ζαμπάτη, που τον Απρίλιο του 1997 πυροβολήθηκε από λαθρέμπορούς, στη διάρκεια καταδίωξης στη θάλασσα έξω από τη Σαγιάδα Θεσπρωτίας.
Σημείωσε ότι η σχετική σύμβαση με τα ιταλικά ναυπηγεία VITTORIA όπου και κατασκευάστηκαν τα δυο σκάφη πλησιάζει τα 57.000.000 ευρώ, η μεγαλύτερη που υπέγραψε, ποτέ, το Λιμενικό Σώμα και επισήμανε ότι είναι μία προσπάθεια που ξεκίνησε παλαιότερα και επιταχύνθηκε στην τελευταία της φάση. Γι’ αυτό, όπως είπε, τα συγχαρητήρια ανήκουν διαχρονικά, σε όλους όσους συνέβαλαν σε αυτήν.
Θυμίζουμε ότι η σχετική σύμβαση για τα τέσσερα ταχύπλοα παράκτια περιπολικά σκάφη τύπου P355 –τα άλλα δυο θα τα παραλάβει το Λιμενικό έως το τέλος του 2021- με τα ιταλικά ναυπηγεία, υπογράφτηκε τον Ιανουάριο του 2019 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στο μεταναστευτικό, υπογράμμισε ότι «η Τουρκία έχει, τώρα, την ευκαιρία να επιστρέψει στο πνεύμα της Κοινής Δήλωσης για το Μεταναστευτικό. Να πάψει να εξάγει ροές παρανόμων, αντιμετωπίζοντας, επιτέλους, αποτελεσματικά τους διακινητές που δρούν από τις ακτές της. Με πρώτη κίνηση, την επιστροφή στο έδαφός της των 1.450 ανθρώπων, των οποίων οι αιτήσεις ασύλου έχουν απορριφθεί τελεσίδικα».
Ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης στην ομιλία του τόνισε ότι, «η Ελλάδα, τιμά τα δύο γενναία στελέχη του Λιμενικού Σώματος, που θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία και την προστασία των συνόρων μας.
Από σήμερα, η μνήμη τους θα είναι πολύ πιο έντονη, αφού τα σκάφη με το όνομά τους θα διασχίζουν τις ελληνικές θάλασσες και το παράδειγμα τους θα εμπνέει ακόμα περισσότερο τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος».
Επανέλαβε ότι η «ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, ο σωστός επιτελικός σχεδιασμός και βεβαίως το αίσθημα ευθύνης, η εμπειρία και η αποφασιστικότητα των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, έχουν οδηγήσει στην ιδιαιτέρως αποτελεσματική φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της πατρίδας μας, με τις μεταναστευτικές ροές να έχουν μειωθεί 85% το 2020, σε σχέση με το 2019 και 90% το πρώτο τρίμηνο του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020».
Πρόσθεσε τέλος ότι η «Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα, που αποτελούν και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα προστατεύει αποτελεσματικά».
Στοιχεία για τα δυο σκάφη:
Η υπογραφή της σύμβασης πραγματοποιήθηκε την 22.01.2019 ανάμεσα στο υπουργείο Ναυτιλίας και την εταιρεία «CANTIERE NAVALE VITTORIA S.P.A.» η οποία εδρεύει στην Ιταλία. Η συνολική αξία και των τεσσάρων σκαφών ανέρχεται στα 55.560.000 εκατ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ειδικής Δράσης Εξοπλισμού FRONTEX του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, με Συμμετοχή 90% και Εθνική Συμμετοχή 10%.
Τα σκάφη έχουν ναυπηγηθεί στην Ιταλία με προδιαγραφές:
• Ολικό Μήκος: 38,60 μέτρα.
• Ολικό Πλάτος: 7,45 μέτρα.
• Μέγιστη Ταχύτητα: Άνω των 35 κόμβων.
• Υπηρεσιακή Ταχύτητα: Άνω των 32 κόμβων.
• Μέγιστη ακτίνα ενέργειας με την οικονομική ταχύτητα: άνω των 1.000 ν.μ.
• Επιχειρησιακή Ικανότητα (Sea State) με κατάσταση θαλάσσης 5 κατά Douglas.
• Αριθμός Επιβαινόντων: 32 άτομα (12 μέλη πλήρωμα + 20 επιβάτες/διασωθέντες).
• Μέσο πρόωσης: Δύο σύγχρονοι ναυτικοί κινητήρες.
• Καύσιμο: Diesel ναυτικού τύπου.
Διαθέτουν σύγχρονο μηχανολογικό και ναυτιλιακό εξοπλισμό, σύγχρονα μέσα επιτήρησης και αστυνόμευσης του θαλασσίου πεδίου, καθώς επίσης και βοηθητικό ταχύπλοο (Tender) μήκους 7,5 μέτρων, ταχύτητας άνω των 40 κόμβων, αυτονομίας 100 ναυτικών μιλίων και μεταφορικής ικανότητας οκτώ ατόμων.
Επίσης, κάθε σκάφος φέρει δύο πλήρως τηλεχειριζόμενους σταθμούς ελαφριών πυροβόλων όπλων, σύγχρονα ψηφιακά συστήματα επιτήρησης – παρακολούθησης τελευταίας τεχνολογίας, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο 20 άτομα και δύο φορεία για τη μεταφορά ασθενών – τραυματιών.