Παπαθανάσης στο libre: Υλοποιούμε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στήριξης κατά της ακρίβειας στην Ευρώπη

 Παπαθανάσης στο libre: Υλοποιούμε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στήριξης κατά της ακρίβειας στην Ευρώπη

«Με ορθολογικό σχεδιασμό και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης προχωράμε στην εφαρμογή του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με βασικό στόχο, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τους παραγωγικούς φορείς, να προσδιοριστούν οι αναπτυξιακές στρατηγικές δυνατότητες που θα δώσουν νέα προοπτική στην οικονομία τους», τονίζει στη συνέντευξή του στο libre ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης.

Ο ίδιος μιλά για τις προσπάθειες της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ακρίβεια κάνοντας λόγο «για πρωτόγνωρες εξωγενείς πληθωριστικές πιέσεις που γνωρίζει ολόκληρος ο κόσμος».

Συνέντευξη στον Χρόνη Διαμαντόπουλο

Κύριε Παπαθανάση σχετικά με το πράγματι βαρύ χαρτοφυλάκιό σας, φαίνεται ότι ως αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων… επενδύετε ιδιαιτέρως στον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, όπως και στο Πρόγραμμα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, την Απολιγνιτοποίηση. Γιατί είναι τόσο σημαντικά;

Ας ξεκινήσουμε με τον Νέο Αναπτυξιακό. Πρόκειται για έναν Νόμο που περιλαμβάνει ό,τι πιο καινοτόμο, βιώσιμο και σύμφωνο με τις επιταγές των φιλικών προς το περιβάλλον ευρωπαϊκών πολιτικών, έχει να επιδείξει η γκάμα των πιο σύγχρονων μορφών επιχειρηματικής δραστηριότητας. Παράδειγμα, εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός, πράσινη μετάβαση, νέο επιχειρείν, αγροδιατροφή, διακριτό καθεστώς δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης.

Ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος συντάχθηκε πάνω στο τρίπτυχο που αποτελεί το DNA της αναπτυξιακής πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας: “ταχύτητα, διαφάνεια, εμπιστοσύνη”:

  • Ταχύτητα σε όλες τις διαδικασίες που ταλαιπωρούσαν επί δεκαετίες τον επενδυτικό και τον επιχειρηματικό κόσμο είτε από την Ελλάδα είτε από το εξωτερικό,
  • διαφάνεια σε κάθε βήμα ελέγχου και υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων χωρίς η Πολιτεία να χάνει το οποιοδήποτε δικαίωμά της,
  • κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συνεργασίας Κράτους και επιχειρηματιών.

Τα πρώτα τρία καθεστώτα ενίσχυσης του νέου αναπτυξιακού νόμου, αναμένεται να ανοίξουν το αμέσως επόμενο διάστημα καθώς αναμενόταν η προ δύο εβδομάδων έγκριση των εδαφικών σχεδίων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης και η συνακόλουθη αύξηση της ενίσχυσης κατά 10% σε όλες τις περιοχές που επηρεάζονται. Πρόκειται για τα καθεστώτα: α. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα, β. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων και γ. Αγροδιατροφή – Πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – Αλιεία. Εν ολίγοις, ο Νέος Αναπτυξιακός είναι ό,τι πιο σύγχρονο είχε ποτέ η ελληνική νομοθεσία σε αυτόν τον τομέα. Είναι εναρμονισμένος με το Σχέδιο Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία (Εκθεση Πισσαρίδη) το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, τους στόχους του ΕΣΠΑ 2021-2027, το industry 4.0 και τον νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

Μετά την έγκριση των εδαφικών σχεδίων και του Προγράμματος ΕΣΠΑ-ΔΑΜ, όπως σας είπα, ανοίγει και επισήμως ο δρόμος για την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε μια πράσινη και κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Τα ισχυρά κίνητρα που προβλέψαμε, κυρίως μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, για επενδύσεις στις περιοχές μετάβασης θα δώσουν νέα πνοή στην επιχειρηματικότητα και θα δημιουργήσουν ποιοτικές θέσεις εργασίας.

  • Με ορθολογικό σχεδιασμό και αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης προχωράμε στην εφαρμογή του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με βασικό στόχο, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τους παραγωγικούς φορείς, να προσδιοριστούν οι αναπτυξιακές στρατηγικές δυνατότητες που θα δώσουν νέα προοπτική στην οικονομία τους.

Θα πρέπει να τονίσουμε ότι το ελληνικό ήταν το πρώτο πρόγραμμα απολιγνιτοποιίησης που ενέκρινε η Ε.Ε. και αυτό οφείλεται στη συστηματική δουλειά της κυβέρνησης για ένα σχέδιο που αποτέλεσε μία από τις βασικές προτεραιότητες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Με την ακρίβεια τι γίνεται τελικά; Υπάρχει η εντύπωση ότι έχει χαθεί ο έλεγχος και η ακρίβεια επελαύνει. Τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση σε λίγο θα μοιάζουν με τις ασπιρίνες που δίνονται σ΄ έναν άνθρωπο που νοσεί από σοβαρή ασθένεια. Που πιστεύετε ότι θα φτάσει το πρόβλημα και κυρίως πως και πότε θα ανακοπεί;

Η στάση της ελληνικής κυβέρνησης, η σοβαρότητα, η υπευθυνότητά της απέναντι στους Έλληνες πολίτες και η ορθή διαχείριση των δημόσιων οικονομικών όχι μόνο διατήρησαν όρθια την ελληνική οικονομία κατά τη διάρκεια της πανδημίας επιδεικνύοντας υψηλά επίπεδα αντοχών αλλά διατήρησαν ζωντανές τις ακόμα πιο υψηλές προσδοκίες και προοπτικές.

Οι επιτυχίες της ελληνικής οικονομίας, όσο και αν ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να τις υποτιμήσει επενδύοντας στην καταστροφή και τον μηδενισμό, δεν έγιναν τυχαία. Ούτε, φυσικά, μας κάνουν να κλείνουμε τα μάτια μπροστά στη δύσκολη πραγματικότητα που διαμορφώνουν οι πρωτόγνωρες εξωγενείς πληθωριστικές πιέσεις που γνωρίζει ολόκληρος ο κόσμος οι οποίες, κατά το μεγαλύτερο μέρος, οφείλονται στη συνεχιζόμενη, βάρβαρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα όσα έχει προκαλέσει στη διεθνή οικονομία και στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Όλα τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την στοχευμένη στήριξη όλων των κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων από την έναρξη, κιόλας, της πανδημίας αλλά και τώρα με την ενεργειακή κρίση είναι απολύτως κοστολογημένα και εντός των ορίων των δημοσιονομικών αντοχών της χώρας. Ας μην ξεχνάμε ότι κανένας εθνικός Προϋπολογισμός δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις συνέπειες ενός πολέμου και μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης.

  • Η Κυβέρνηση υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στήριξης κατά της ακρίβειας σε ολόκληρη την Ευρώπη. Από τα συνολικά 7 δισ. ευρώ του Εθνικού Προγράμματος Στήριξης μεγάλο μέρος κατευθύνεται στην ενίσχυση των νοικοκυριών. Με κινήσεις που περιορίζουν τα βάρη στα τιμολόγια στο ρεύμα, αλλά και με μέτρα που δημιουργούν ανάχωμα στις ανατιμήσεις των καυσίμων.

Σε ό,τι αφορά τη στήριξη των επιχειρήσεων απέναντι στις ανατιμήσεις του ρεύματος, ήδη από τον Απρίλιο έχει διπλασιαστεί η επιδότηση στις επαγγελματικές καταναλώσεις ενω τον Ιούλιο η αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής θα μειώσει το επιπρόσθετο κόστος της κατά 82%. Το ίδιο θα συμβεί και στα οικιακά τιμολόγια όπου η επιπρόσθετη χρέωση θα μειωθεί κατα 85%, ενώ τα αγροτικά τιμολόγια θα μειωθούν ως προς την ρήτρα κατά 90% και 100% στα κοινωνικά τιμολόγια.

Οι αποζημιώσεις που προβλέπονται από το πρόγραμμα στήριξης PowerPass θα δίνονται για το 60% των επιπλέον χρεώσεων, αφού πρώτα αφαιρεθούν από αυτές οι επιδοτήσεις του κράτους και οι πιθανές επιδοτήσεις από τους παρόχους. Θα φτάνουν έως και 600 ευρώ, για όσους έχουν επιπλέον χρεώσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα στο χρονικό διάστημα έκδοσης των λογαριασμών από την 1η Δεκεμβρίου του 2021 έως και τις 31 Μαΐου του 2022 και πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια. Το κόστος του συγκεκριμένου προγράμματος ανέρχεται στα 280 εκατ. ευρώ.

Τη βενζίνη υπάρχει περίπτωση να τη δούμε στο 1,60 ή στο 1,70 όπως ίσχυε πριν από την τελευταία κρίση;

Αυτές είναι τιμές που ίσχυαν ακόμα και πριν από την έναρξη της πανδημίας. Όλοι θα θέλαμε τέτοιες και ακόμα χαμηλότερες τιμές, δεν υπάρχει άνθρωπος που να υποστηρίζει το αντίθετο.

Όποιος, όμως, μπορεί στοιχειωδώς να κατανοήσει ότι η αυξήσεις στα βενζινάδικα είναι ένα σημαντικά πολύπλοκο θέμα με διεθνείς διαστάσεις, δεν ικανοποιείται με την υπεραπλούστευση των όποιων προτάσεων οι οποίες μένουν στον τίτλο και όχι στον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθούν, μόνο και μόνο επειδή εκφράζει αυτό που θα επιθυμούσε.

  • Η κυβέρνηση, όπως αντιλαμβάνεστε είναι η πρώτη που θα ήθελε την όσο το δυνατόν γρηγορότερη επιστροφή σε αυτά τα χαμηλά, σε σχέση με τα τωρινά, επίπεδα τιμών των καυσίμων. Αυτό, όμως, που κάνει με τη σύνεση και την υπευθυνότητα που τη διακρίνει είναι να ενισχύει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων για την όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των συνεπειών της ενεργειακής κρίσης. Ενίσχυση με όλους τους δυνατούς τρόπους χωρίς να δυναμιτίζει τη δημοσιονομική ισορροπία, την προοπτική, δηλαδή, της ελληνικής οικονομίας.

Τα προγράμματα στήριξης που αφορούν στην αντιμετώπιση των αυξήσεων στα καύσιμα σε 2,3 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι το Fuel Pass I για τους μήνες Απρίλιο-Ιούνιο με κόστος 100 εκατ. ευρώ και το Fuel Pass II για τους μήνες Ιούλιο-Σεπτέμβριο με κόστος 200 εκατ. ευρώ. Επίσης, εκτός πλατφόρμας, προβλέφθηκε επιδότηση του diesel για τους μήνες Απρίλιο-Ιούνιο, κόστους 110 εκατ. ευρώ καθώς και επέκταση του μέτρου για τους μήνες Ιούλιο-Σεπτέμβριο με επιπλέον κόστος 115 εκατ. ευρώ

Κάτι τελευταίο. Γιατί προέκυψε η ανάγκη να δηλώσετε ότι δεν θα είστε υποψήφιος στις επόμενες εκλογές αν και οι πληροφορίες έλεγαν ότι προετοιμαζόσασταν με το ενδεχόμενο μάλιστα αυτές να είναι κοντά;​

Δεν είχε ανακοινωθεί κάτι τέτοιο επισήμως, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Η μεταρρυθμιστική δουλειά στο Υπουργείο απαιτεί την απερίσπαστη προσοχή στο έργο μου, στα αντικείμενα και στα projects του χαρτοφυλακίου μου, το οποίο- όπως και εσείς διαπιστώνετε από την πρώτη σας ερώτηση- είναι κρίσιμο και απαιτητικό.

Σχετικά Άρθρα