Μπορείς να κρύψεις μια φωτογραφία όταν υπάρχει το Twitter;

 Μπορείς να κρύψεις μια φωτογραφία όταν υπάρχει το Twitter;

Ο λόγος για τις φωτογραφίες από την “ατομική άθληση” του πρωθυπουργού στην Πάρνηθα και την πολιτική κόντρα που προκλήθηκε εκ του γεγονότος ότι εμφανίζεται να “συνωστίζεται” με τουλάχιστον πέντε ακόμα άτομα (μοτοσυκλετιστές) χωρίς να τηρούνται αποστάσεις και χωρίς χρήση μάσκας. Ο ΣΥΡΙΖΑ εγκαλεί, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απαντά, τα περισσότερα, όμως, παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης υποβαθμίζουν ή και αποκρύπτουν το θέμα.

Αυτά είναι γνωστά. Το ζήτημα είναι εάν αξίζει η σπατάλη μιντιακής επιρροής από την κυβέρνηση (κάθε κυβέρνηση) για τον περιορισμό της προβολής κάθε τέτοιου θέματος που την φέρνει σε δύσκολη θέση, ή την υπερ- ανάδειξή κάποιου άλλου -π.χ στην περίπτωση της συνάθροισης του Παύλου Πολάκη σε φιλικό του σπίτι- για τον προσπορισμό επικοινωνιακού οφέλους. Έχει, δηλαδή, νόημα να κινητοποιούνται νυχθημερόν τα επικοινωνιακά επιτελεία για να μην “παίξει” το θέμα με τον πρωθυπουργό στην Πάρνηθα;

Κανένα απολύτως. Ή, για να είμαστε επιεικέστεροι, πολύ μικρό. Σε κάθε περίπτωση το πολιτικό “value for money” δεν δικαιολογείται εύκολα. Αποδεικνύεται για ακόμα μία φορά, πάντως, πως ο μεταρρυθμιστικός οίστρος περί ψηφιοποίησης των πάντων εξακολουθεί να χειραγωγείται από μια κοντόθωρη και ανεδαφική αντίληψη πως οτιδήποτε πολιτικά άβολο μπορεί να εξαφανίζεται επειδή δεν προβάλλεται ως θέμα στα δελτία ειδήσεων.

Για την σημερινή κυβέρνηση η αντίληψη αυτή γίνεται ακόμα πιο παράδοξη όταν διαθέτει στις τάξεις της έναν υπουργό (Κυριάκος Πιερρακάκης) που διεκδικεί βραβείο για την βελτίωση της κοινωνίας μέσω της τεχνολογίας και ταυτόχρονα διεκδικεί δισεκατομμύρια από τα ευρωπαϊκά κονδύλια για να μετατρέψει την Ελλάδα σε Εσθονία (ορθώς). Άρα γνωρίζει το “άθλημα” και κοιτάζει προς το μέλλον.

Κέρδισε κάτι, επί της ουσίας, λοιπόν, η κυβέρνηση (και επαναλαμβάνω, κάθε κυβέρνηση) που δεν προβλήθηκε από κάποιους τηλεοπτικούς σταθμούς η φωτογραφία της Πάρνηθας, όταν υπάρχει σχεδόν παντού στο διαδίκτυο; Οι αριθμοί δίνουν την απάντηση.

Μια έρευνα της Focus Barri (2019) δίνει τις απαντήσεις:

-Ένας στους δύο Έλληνες (54%) χρησιμοποιεί καθημερινά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (twitter,facebook,instagram). Η φωτογραφία είναι παντού, στο δε twitter το σχετικό hashtag έγινε viral.

-Ενώ το 2009, μόνο το 27% των Ελλήνων έκαναν καθημερινά χρήση του διαδικτύου, το 2019 το ποσοστό αυτό εκτοξεύτηκε στο 61%.

-Περίπου 3.000.000 νοικοκυριά έχουν, πλέον, πρόσβαση στο internet και το 84% των Ελλήνων κάνει χρήση (89% σε αλλες ευρωπαϊκές χώρες).

-Το 2018 και το 2019 οι Έλληνες αφιέρωναν 3,5 ώρες καθημερινά (όσο διαρκούν, δηλαδή, όλα τα δελτία ειδήσεων των καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας αλλά με πολύ μικρότερη απήχηση σε αριθμούς χρηστών-τηλεθεατών) στο διαδίκτυο και τα social media. Δύο, δηλαδή, από τους δώδεκα μήνες του χρόνου, όπως εύστοχα παρατηρούσε η έρευνα της Focus Barri.

-Το 76% των Ελλήνων χρησιμοποιούν για την πρόσβαση στο διαδίκτυο και τα social media το κινητό τους τηλέφωνο.

Το 99% των νέων ηλικίας 13 έως 17, διαθέτει smartphone. Εξίσου υψηλά είναι και τα ποσοστά για τις ηλικίες 18-44. Αντίθετα για τους 45+, η χρήση «έξυπνου» κινητού τηλεφώνου δεν είναι τόσο σημαντική. Από το παραπάνω γράφημα είναι εμφανές, το γεγονός ότι όσο αυξάνει η ηλικία των ανθρώπων, τόσο μειώνεται η χρήση των smartphones. Έτσι, μόλις το 39% των Ελλήνων 65 έως 74 ετών χρησιμοποιεί τα «έξυπνα» τηλέφωνα. Σε ό,τι αφορά τις εφαρμογές που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι της Ελλάδας στα smartphones τους, την πρωτοκαθεδρία έχουν οι εφαρμογές επικοινωνίας (Viber, Skype, Messenger), ενώ με μικρή διαφορά ακολουθούν οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Instagram).

-Ο χρόνος που αφιερώνουν στα social media είναι 57′ ημερησίως οι ηλικίας 48-66 ετών, 1.32′ οι 24-32, 2.01′ οι 13-23 κ.ο.κ

Eν κατακλείδι: Εννιά στους δέκα Έλληνες (περίπου το 87%) συνδέονται καθημερινά στο Ίντερνετ, και περνούν online περίπου 3,5 ώρες ημερησίως, σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari (Focus on Tech Life),όπως αναφέρεται σε σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας).

Βάσει της εν λόγω έρευνας, σχεδόν 8 στους 10 (75%) μπαίνουν στο Ίντερνετ από το κινητό τους- με τον 1 στους 3 (30%) να περιηγείται στο Διαδίκτυο από αυτό για τουλάχιστον μια ώρα ημερησίως. Ως προς τη χρήση των social media, αποτελούν καθημερινή συνήθεια για το 56% του πληθυσμού- ποσοστό αυξημένο κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο (Ιούνιος- Οκτώβριος του 2017).

Οι περισσότεροι, δε, εξ αυτών που παρακολουθούν τα δελτία ειδήσεων είναι και χρήστες του διαδικτύου και των social media. Αυτό, δηλαδή, που δεν βλέπουν στα δελτία ειδήσεων (τα οποία παρακολουθούν πολύ λιγότεροι από τους χρήστες του διαδικτύου), θα το μάθουν από τις ιστοσελίδες, το twitter, το facebook κλπ.

Όταν σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές της πολιτικής σκηνής ακολουθούν, πλέον, το …μοντέλο Τραμπ και παρεμβαίνουν καθημερινά μέσω του twitter (κορυφαίοι υπουργοί είναι μεταξύ εκείνων που κάνουν ολοένα και περισσότερο πολιτική στο TL), είναι να απορεί κανείς τι νόημα έχει η προσπάθεια να “θαφτεί” ένα γεγονός και τα ενταντανέ που το συνοδεύουν. Προδίδει αμηχανία και ενοχή…

Και κάτι επιπλέον. Εκθέτει ακόμα περισσότερο τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης που γίνονται αυτοβούλως θυσία στην άσκοπη υπεράσπιση παραδοσιακών αλλά παρωχημένων μεθόδων χειραγώγησης.

Σ.Κ

Σχετικά Άρθρα