Κυρώσεις στη Ρωσία και Ιράν εκτοξεύουν την τιμή του πετρελαίου- Φόβοι για ντόμινο στην παγκόσμια αγορά- Σε δίνη η ελληνική ναυτιλία μετά τις “συστάσεις”

 Κυρώσεις στη Ρωσία και Ιράν εκτοξεύουν την τιμή του πετρελαίου- Φόβοι για ντόμινο στην παγκόσμια αγορά- Σε δίνη η ελληνική ναυτιλία μετά τις “συστάσεις”

Το πετρέλαιο κατευθύνθηκε προς τη μεγαλύτερη περίοδο μηνιαίων κερδών σε περισσότερο από μια δεκαετία, σύμφωνα με την ανάλυση του Bloomberg, καθώς οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να επιδιώξουν τη μερική απαγόρευση των εισαγωγών αργού από τη Ρωσία, ενώ η Κίνα χαλάρωσε περαιτέρω τους περιορισμούς κατά των ιών, βοηθώντας τη ζήτηση.

Το αργό Brent ξεπέρασε τα 123 δολάρια το βαρέλι, αγγίζοντας το υψηλό δύο μηνών. Ο τελευταίος γύρος κυρώσεων της ΕΕ θα απαγόρευε την αγορά πετρελαίου από τη Ρωσία που παραδίδεται δια θαλάσσης, αλλά περιλαμβάνει μια προσωρινή εξαίρεση για τους αγωγούς, δήλωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ. Το πακέτο, που σχεδιάστηκε για να τιμωρήσει τη Μόσχα για την εισβολή στην Ουκρανία, προτείνει επίσης την απαγόρευση της ασφάλισης που σχετίζεται με τη μεταφορά πετρελαίου σε τρίτες χώρες.

Το αργό μπρεντ μπορεί να ανέλθει στα 150 δολάρια, λέει ο αναλυτής Beveridge

Ο Neil Beveridge, ανώτερος αναλυτής πετρελαίου στο Sanford C. Bernstein, συζητά τις προοπτικές για τις τιμές, τη ζήτηση και τη συμφωνία των ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιδιώξουν τη μερική απαγόρευση των εισαγωγών αργού από τη Ρωσία.
Το αργό έχει εκτοξευθεί φέτος καθώς η σύγκρουση στην Ευρώπη περιόρισε τις παγκόσμιες προμήθειες σε μια εποχή αυξανόμενης ζήτησης, εξάντλησης των αποθεμάτων και αύξησης των τιμών των προϊόντων στα υψηλά όλων των εποχών. Το Brent και το αμερικανικό σημείο αναφοράς West Texas Intermediate πρόκειται να κλείσουν την έκτη μηνιαία αναρρίχηση τον Μάιο. Οι τιμές του πετρελαίου έχουν επίσης αυξηθεί καθώς οι αμερικανοί αυτοκινητιστές ξεκινούν την πολυάσχολη καλοκαιρινή περίοδο οδήγησης της χώρας, καθώς οι αρχές στην Κίνα χαλαρώνουν τους περιορισμούς κατά των ιών που είχαν πλήξει την κατανάλωση ενέργειας.

Η κίνηση της ΕΕ συμφωνήθηκε κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής των ηγετών στις Βρυξέλλες, αφού τα μέλη ανταποκρίθηκαν στις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας , η οποία εμπόδιζε το εμπάργκο καθώς ζητούσε διαβεβαιώσεις ότι δεν θα διαταραχθεί ο ενεργειακός εφοδιασμός της. Σύμφωνα με τη συμφωνία, η χώρα θα συνεχίσει να λαμβάνει ρωσικό πετρέλαιο μέσω αγωγού.

«Ενώ η τελική συμφωνία είναι αρκετά αποδυναμωμένη από την αρχική πρόταση, εξακολουθώ να πιστεύω ότι η κίνηση είναι υποστηρικτική», δήλωσε ο Warren Patterson, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στην ING Groep NV στη Σιγκαπούρη. «Θεωρητικά, η συμφωνία καλύπτει τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού, αλλά εάν η Γερμανία και η Πολωνία επιμείνουν στα προηγούμενα σχόλια για τη μείωση των ρωσικών ροών στο μηδέν, ο αντίκτυπος θα είναι πιο σημαντικός».

Η άνοδος του πετρελαίου συνέβαλε στην τόνωση του ταχύτερου πληθωρισμού των τελευταίων δεκαετιών, ωθώντας τους κεντρικούς τραπεζίτες , συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, να αυστηροποιήσουν την πολιτική τους. Αργότερα την Τρίτη, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν θα έχει μια σπάνια συνάντηση στο Οβάλ Γραφείο με τον Πρόεδρο Τζερόμ Πάουελ για να συζητήσουν την κατάσταση της αμερικανικής και της παγκόσμιας οικονομίας.

Πώς οι Φρουροί της Επανάστασης επηρεάζουν τις τιμές…

Σύμφωνα με την ανάλυση του K-Report, αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς πετρελαίου προκαλεί η κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ από τους Φρουρούς της Επανάστασης, ενώ ήδη οι τιμές του βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας, στα 120 δολ/βαρέλι. Από τα στενά του Ορμούζ διέρχεται το 20% των παγκόσμιων μεταφορών πετρελαίου, με σημαντική συμμετοχή των ελληνικών πετρελαιοφόρων που αποτελούν το 27% του παγκόσμιου στόλου. Μετά τις απειλές των Φρουρών για καταλήψεις και άλλων 17 ελληνικών τάνκερ που βρίσκονται στην περιοχή, το ελληνικό υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με «έντονη σύσταση» προειδοποίησε τα ελληνόκτητα πλοία να αποφεύγουν τη θαλάσσια περιοχή που ελέγχεται από το Ιράν στον Περσικό Κόλπο, εδώ.

Οι καταλήψεις των ελληνικών τάνκερ υπηρετούν τον πόλεμο φθοράς που διεξάγει ο Πούτιν απέναντι στη Δύση. Μετά την Βρετανία, και ο Άντονι Μπλίνκεν τις καταδίκασε χτες, τονίζοντας ότι απειλούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την παγκόσμια οικονομία και κάλεσε το Ιράν να απελευθερώσει τα δύο πλοία, εδώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του KReport, μια μεγάλη ανησυχία είναι ότι τα προβλήματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας στην περιοχή των στενών θα απειλήσουν τον εφοδιασμό της Ευρώπης με φυσικό αέριο και πετρέλαιο που θα αποδεσμεύσει η Ιαπωνία.

Περί τίνος πρόκειται:

Μετά την Φουκουσίμα, οι πυρηνικοί αντιδραστήρες της Ιαπωνίας έκλεισαν και ο ηλεκτρισμός που παρήγαγαν αντικαταστάθηκε με ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο που εισάγεται από την Αυστραλία, την Ινδονησία, τη Μαλαισία και το Κατάρ. Τώρα, έχει ωριμάσει η απόφαση οι αντιδραστήρες να επαναλειτουργήσουν, όπερ αναμένεται να γίνει σύντομα. Με την επανεκκίνηση των ιαπωνικών αντιδραστήρων θα αποδεσμευτούν ποσότητες φυσικού αερίου συγκρίσιμες με τις ρωσικές εξαγωγές αερίου στην Ευρώπη, δηλαδή της τάξης των 150 δισεκ. κυβικών μέτρων. Για να ανακατευθυνθούν τάνκερ LNG και πετρελαίου από την Ασία στην Ευρώπη, πρέπει να υπάρχει ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Αυτήν απειλούν οι Φρουροί της Επανάστασης.

Πηγή: Bloomberg, K-Report

Σεραφείμ Κοτρώτσος