F35: Το παρασκήνιο για την αγορά- Αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο;- Πόσο θα στοιχίσει- Τι λένε οι ειδικοί

 F35: Το παρασκήνιο για την αγορά- Αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο;- Πόσο θα στοιχίσει- Τι λένε οι ειδικοί

Παλαιότερο δημοσίευμα των New York Times για τα μαχητικά 5ης γενιάς

Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την αγορά των F35, ένα επιθετικό μαχητικό αεροσκάφος που χαρακτηρίζεται από αρκετούς ως “υπερόπλο”, το αποκάλυψε η RealNews την περασμένη Κυριακή, κι ενώ η αποστολή υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη πετούσε προς την Ουάσιγκτον. Η ελληνική πρόθεση παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό στον Τζο Μπάϊντεν, χωρίς να έχει γίνει γνωστή, ακόμα, η αντίδραση του Αμερικανού προέδρου.

Αμυντικές πηγές εκφράζονται θετικά για μία τέτοια προμήθεια λέγοντας πως θα δώσει στην Ελλάδα υπεροπλία έναντι της Τουρκίας, ιδιαίτερα εάν η άρνηση του Κογκρέσου να συμπεριληφθεί η Τουρκία στο σχετικό πρόγραμμα συνεχιστεί. Ακόμα κι αν τελικώς πωληθούν 40 νέα F16 στην Τουρκία, και αναβαθμιστούν άλλα 80, λέγεται πως η αγορά των F35, μετά το 2028 κι εφόσον το επιτρέπει ο δημοσιονομικός χώρος, θα αλλάξει τα δεδομένα.

Εγείρονται, ωστόσο, ερωτήματα για το εάν αφενός πρέπει η Ελλάδα να μπει σε μία τέτοια κούρσα εξοπλισμών που, μαζί με τα 24 Rafale, την αναβάθμιση των F16, και άλλους εξοπλισμούς, η χώρα πρέπει να δαπανήσει πάνω από 11,5 δισ σε βάθος δεκαετίας. Όπως και για το εάν υπάρχει σχετική πρόταση του επιτελείου Αεροπορίας και της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών. Το θέμα, πάντως, δεν έχει έρθει ποτέ στο ΚΥΣΕΑ, ούτε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, παρότι ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος φέρεται να συμφωνεί απολύτως.

Όπως αναφέρει ο Πάρις Καρβουνόπουλος στο militaire.gr, για το F-35 είχαν μιλήσει πολλοί πριν από τον κ.Μητσοτάκη και όλη με τη λογική ότι θα είναι οπωσδήποτε το επόμενο αεροπλάνο μας. Κανένας όμως δεν είχε προχωρήσει όσο ο πρωθυπουργός που ανακοίνωσε ότι θα έχουμε F-35 από το 2028. Αυτό όπως μας εξηγούν όσοι γνωρίζουν σημαίνει ότι μέχρι το 2024 το αργότερο θα πρέπει να έχουν πέσει υπογραφές.

Ωστόσο τα ερωτήματα που τέθηκαν από κάποιους δημοσιογράφους για τις διαδικασίες που δεν τηρήθηκαν φαίνεται ότι προκάλεσαν τις «διαρροές» στα βραδινά δελτία ειδήσεων που πήγαν να «σώσουν» την κατάσταση αλλά μάλλον τα «μούσκεψαν» περισσότερο. Σύμφωνα με αυτές τις διαρροές ο πρωθυπουργός πριν από το ταξίδι του στις ΗΠΑ «συναντήθηκε με επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας που του έδωσαν καταπράσινο φως για την αγορά των F-35»!

Απορρίψαμε τρεις φορές την αγορά των F35;

Όχι μία, αλλά τρεις φορές είχε προταθεί στην Ελλάδα να ενταχθεί στο πρόγραμμα F-35. Και στις τρεις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είπαν όχι. Το militaire.gr, παραθέτει το χρονικό αυτών των απορρίψεων.

Το ΄χει δηλώσει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ, ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένης Πλέσσας:

“Στην Ελλάδα προτάθηκε τρεις φορές να ενταχθεί στο πρόγραμμα. Ατυχώς θα έλεγα ότι οι στιγμές ήταν τέτοιες που η Ελλάδα δεν αξιοποίησε την πρόσκληση αυτή από τις ΗΠΑ, αυτό ήταν ατυχές και τούτο διότι αν είχαμε μπει σαν χώρα στο πρόγραμμα σήμερα η ελληνική αμυντική βιομηχανία ευρύτερα θα είχε συμμετοχή στο τεράστιο αυτό πρόγραμμα (σ.σ παραγωγής του μαχητικού F-35). Για λόγους τους οποίους δεν γνωρίζω, κυβερνήσεις εκείνης της εποχής δεν αξιοποίησαν την πρόσκληση να ενταχθεί και η Ελλάδα στο πρόγραμμα αυτό όπως έκαναν οι άλλες χώρες. Υπάρχει προοπτική και δυνατότητα στο μέλλον ένταξης της χώρας μας στο πρόγραμμα αλλά όχι σαν συνεταίρος αλλά σαν αγοραστής με διακρατική συμφωνία FMS”.
Το πρώτο όχι ειπώθηκε επί κυβέρνησης Σημίτη και τα άλλα δύο επί κυβέρνησης Καραμανλή. Το 2005, η Πολεμική Αεροπορία με εισήγηση της ζητούσε να υπάρξει αναπλήρωση των αεροσκαφών F-16 και Mirage 2000 που είχαμε χάσει και να προχωρήσουμε σε αεροσκάφος 5ης γενιάς, το οποίο δεν κατονομαζόταν. Η κυβέρνηση Καραμανλή επέλεξε να μην κάνει δεκτή την εισήγηση και προχώρησε στην αγορά ακόμη 30 F-16.

Τότε αν η απάντηση ήταν ναι, θα μπαίναμε στο “κλαμπ” των συμπαραγωγών χωρών και αυτό είναι τελείως διαφορετικό από το να αγοράσουμε απλά τα αεροπλάνα.

Επί Καμμένου έγιναν δηλώσεις που είχαν να κάνουν με την προοπτική να δοθούν F-35, μ΄ ένα “προνομιακό” υποτίθεται πρόγραμμα “στρατιωτικής βοήθειας”. Ποτέ οι Αμερικανοί δεν ανταποκρίθηκαν σ΄ αυτές τις σκέψεις.

Όλα αυτά τα χρόνια υπήρχε συζήτηση για το αν πράγματι το F-35, είναι το αεροσκάφος που καλύπτει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Υπάρχουν πάρα πολλοί Πτέραρχοι που λένε όχι. Τουλάχιστον με το δόγμα που αυτή τη στιγμή η ΠΑ υπηρετεί το F-35 δεν φαίνεται να είναι το αεροσκάφος που μας ταιριάζει απόλυτα. Εκτός αν όλα όσα ζήσαμε στο χώρο των εξοπλισμών με τις πρόχειρες αποφάσεις, εξακολουθούν να ισχύουν ακόμη και μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης. Ή αν εξακολουθούμε να κάνουμε αγορές μόνο για να έχουμε “ποσοτική” ισορροπία με τους Τούρκους.

Όλα αυτά τα χρόνια που το πρόγραμμα F-35 βρίσκεται σε εξέλιξη πάρα πολλά έχουν γραφτεί για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στην εξέλιξη του. Πρόσφατα όμως προέκυψε το πιο σοβαρό πρόβλημα, κατά τη γνώμη μας, για την όποια προοπτική απόκτησης F-35 από την Ελλάδα: το κόστος χρήσης του. Οι New York Times αποκάλυψαν ότι υπολογίζεται σε 44.000 δολάρια η ώρα! Έχουμε γράψει και στο Militaire.gr και ακόμη πιο αναλυτικά στο Militaire Magazine. Αυτό το κόστος δεν το αντέχει ούτε το Πεντάγωνο το οποίο έχει δώσει εντολή στη Lockheed Martin να βρει τρόπο να κατεβάσει το κόστος στα 25.000 δολάρια! Η προσπάθεια είναι σε εξέλιξη…

Η ατζέντα των νέων οπλικών συστημάτων και αναβαθμίσεων που θέλει η Ελλάδα

Σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου στην αγγλική έκδοση της “Καθημερινής”, εκτός από την αυτονόητη αξία της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, η Αθήνα φέρεται να προχωρά σε μια σειρά από υποπρογράμματα της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας.

Τα πρώτα F-16 Vipers θα παραδοθούν στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ στο τέλος του μήνα αναμένονται εξελίξεις σχετικά με το F-16 Block 50. Αθήνα και Ουάσιγκτον συζητούν ακόμη τρία drones MQ-9, αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα και ορισμένα μικρότερα έργα.

Επιπλέον, κανείς στο υπουργείο Άμυνας δεν αρνείται την πρόθεση της Ελλάδας να προχωρήσει, όταν είναι δημοσιονομικά εφικτό, στην προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών F-35. Η συζήτηση για τα F-35 θερμαίνεται κατά καιρούς τα τελευταία δύο χρόνια, χωρίς όμως να έχουν γίνει απαραίτητα βήματα.

Η προμήθεια μαχητικών F-35 πέμπτης γενιάς απαιτεί κυρίως από την πολεμική αεροπορία να στείλει μια επιστολή αιτήματος καθώς και μια επιστολή προσφοράς και αποδοχής στις αρχές των ΗΠΑ.

Στις 23 Μαΐου, αντιπροσωπεία του Γραφείου Κοινού Προγράμματος F-35 του Πενταγώνου θα φτάσει στην Αθήνα για επίσκεψη – προγραμματισμένη πριν την ολοκλήρωση του ταξιδιού του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις ΗΠΑ – για να έχει επαφές με την Πολεμική Αεροπορία και το Υπουργείο Άμυνας. .

Κύριος σκοπός της επίσκεψης είναι η ενημέρωση των πληροφοριών για την τιμή και τη διαθεσιμότητα των Lockheed Martin F-35. Σε αυτό το στάδιο, κάθε F-35 υπολογίζεται ότι κοστίζει περίπου 80 εκατομμύρια δολάρια. Εάν ακολουθηθούν όλα τα απαραίτητα βήματα, το πρώτο F-35 δεν θα προσγειωθεί στην Ελλάδα πριν από το 2027, με πιο πιθανές όμως ημερομηνίες το 2028 ή και το 2029. Στο μεταξύ, θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις για τη δημιουργία υποδομών για το F-35.

Εν τω μεταξύ, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας Ιμπραήμ Καλίν εξέφρασε την ελπίδα ότι η χώρα του θα λάβει την έγκριση του αμερικανικού Κογκρέσου για την προμήθεια F-16. Σε συνέντευξή του στο Reuters, ο Καλίν δήλωσε ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει κάνει κάποια συγκεκριμένα θετικά βήματα για να προχωρήσει. «Ελπίζουμε τώρα ότι θα λάβει την έγκριση του Κογκρέσου», είπε.

Πηγή: kathimerini.gr, militaire.gr

Σχετικά Άρθρα