Ανάλυση: Πρόωρες κάλπες με επιχείρημα την “τοξικότητα” και το γαλλικό…χάος- Η χώρα σε προεκλογική παραλυσία, ενώ βαραίνει ο ορίζοντας της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας

 Ανάλυση: Πρόωρες κάλπες με επιχείρημα την “τοξικότητα” και το γαλλικό…χάος- Η χώρα σε προεκλογική παραλυσία, ενώ βαραίνει ο ορίζοντας της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην συνέντευξη που παραχώρησε στο capital.gr, επαναλαμβάνει ότι «πρόθεσή του είναι να εξαντλήσει την τετραετία», αλλά προσθέτει ότι «ναι, μία παρατεταμένη προεκλογική περίοδος σε μεγάλη ένταση αντιπαράθεσης σίγουρα είναι κάτι το οποίο η χώρα δεν χρειάζεται».

του ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΥ

Επικαλέστηκε μάλιστα το παράδειγμα των γαλλικών εκλογών ως επιχείρημα ότι, σε καιρό κρίσης, χρειαζόμαστε «σταθερότητα, αποτελεσματικότητα και σταθερό χέρι στο τιμόνι της χώρας». Ήταν μια διατύπωση, η οποία αφήνει ορθάνοιχτο το παράθυρο πρόωρων εκλογών νωρίς το φθινόπωρο και, μάλιστα, περιγράφει και το πολιτικό σκεπτικό που ενδεχομένως να χρησιμοποιήσει καια φορά την “τοξικότητα” που παράγεται από την πόλωση της αντιπολίτευσης. Είναι, άλλωστε, ένα επιχείρημα που χρησιμοποίησε πρώτος ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ενώ την ίδια ώρα βουλευτές της Ν.Δ “προδίδουν” (πιθανολογώντας) ακόμα και τον ακριβή χρόνο των εκλογών. Βασίλης Γιόγιακας και Γιάννης Λοβέρδος “στόχευσαν” τις 2 Οκτωβρίου ως Κυριακή της πρώτης μάχης των -εκτός απροόπτου- διπλών εκλογών, ενώ είναι σαφές πως υπουργοί και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος έχουν μετακινηθεί στις εκλογικές τους περιφέρειες, υποτιμώντας τα κυβερνητικά τους καθήκοντα.

Το Μέγαρο Μαξίμου προσπαθεί να “εργαλειοποιήσει” ακόμα και το αποτέλεσμα των γαλλικών εκλογών και την βαριά ήττα του Εμανουέλ Μακρόν. Η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης στην Γαλλία προβάλλεται ως κίνδυνος αστάθειας και στα καθ΄ ημάς, παραβλέποντας, ωστόσο, την ουσία της “ήττας του μακρονισμού” (την οποία αναλύουν τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης).

H ανακοίνωση των νέων μέτρων στοχεύει στην απορρόφηση των σοβαρών κοινωνικών κραδασμών από την ακρίβεια στα καύσιμα και έχουν χρονικό ορίσοντα τριών μηνών, καλύπτουν, δηλαδή, το διάστημα που απομένει μέχρι τις κάλπες- εφόσον επιβεβαιωθούν τα εκλογικά σενάρια.

Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε χθες το σχέδιο του νέου τρίμηνου fuel pass με το οποίο αυξάνεται η κρατική επιδότηση στη βενζίνη, ενώ συνεχίζεται η επιδότηση στο ντίζελ κίνησης. Επιστρέφεται επίσης στους αγρότες τον Αύγουστο ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο (εδώ και εδώ). Τα χθεσινά μέτρα (ύψους 375 εκατ. Ευρώ) θα χρηματοδοτηθούν εν μέρει από την φορολόγηση με 90% των κερδών των προμηθευτών φυσικού αερίου εδώ. Ανεβάζουν πάντως το συνολικό ετήσιο κόστος των έως τώρα παρεμβάσεων σε 8,5 δις, με την αντιπολίτευση να τα χαρακτηρίζει «κατώτερα των περιστάσεων».

Όμως, την ίδια ώρα η έκθεση του ΔΝΤ (εδώ) μπορεί να περιγράφει θετικές προοπτικές (μέσα στην γενική αναταραχή) για την ελληνική οικονομία, θέτει, όμως, “αστερίσκους” σχετικά με το ότι λόγω των στενών δημοσιονομικών περιθωρίων τα όποια μέτρα πρέπει να είναι αυστηρά στοχευμένα για τους ευάλωτους.

Ένας αριθμός νομοσχεδίων που πρόκειται να φθάσουν άμεσα στην Βουλή εντείνουν αυτή την ατμόσφαιρα της τελικής προετοιμασίας (ρεπορτάζ της Άννας Καραβοκύρη εδώ).

Το σενάριο της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες “αγοράζει” και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καθώς ο κομματικός μηχανισμός ετοιμάζεται με την κινητοποίηση και των νέων μελών, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας πρόκειται να ανακοινώσει σύντομα περίπου το 80% των ψηφοδελτίων του κόμματος.

Μια παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα στην Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ με την οποία κάλεσε τον Κυριάκο Μητσοτάκη, «να ανακοινώσει από τώρα την ημερομηνία των εκλογών μέσα στο Σεπτέμβριο, να ορίσει από τώρα υπηρεσιακό υπουργό Εσωτερικών και να θέσει σε διαρκή συνεδρίαση το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, ώστε όλες οι πολιτικές δυνάμεις να είναι σε πλήρη γνώση των εξελίξεων στα εθνικά μας θέματα καθ’ όλη την προεκλογική περίοδο». Να μετατραπεί, δηλαδή, η κυβέρνηση από τώρα σε υπηρεσιακή.

Όπως σημειώνει, εύστοχα, το K-Report, χωρίς να αμφισβητεί κανείς την αναγκαιότητα των μέτρων στήριξης, προκύπτει, ωστόσο, ένα διπλό πρόβλημα: Πρώτον, μέσα στην προεκλογική αυτή ατμόσφαιρα, κανείς δεν μιλά και δεν προετοιμάζει την κοινή γνώμη για τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσει η χώρα στο νέο γεωπολιτικό και οικονομικό διεθνές περιβάλλον και τις δύσκολες αποφάσεις που θα κληθεί να λάβει. Και δεύτερον, μέσα στις αλλεπάλληλες εξαγγελίες επιδομάτων και την κριτική της αντιπολίτευσης πως είναι «ψίχουλα», γεννιέται μια προσδοκία διαρκούς διεύρυνσης της δημόσιας δαπάνης, «όπως παλιά». Σαν να εξατμίζεται, όπως γράφει, η «σοφία» που η χώρα αποθησαύρισε με πόνο και κόστος στα σκληρά χρόνια της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Από την άλλη, το ΠΑΣΟΚ, με επίκαιρη ερώτηση, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «κρύβει χρέη κάτω από το χαλί που οδηγούν σε διόγκωση του ελλείμματος και σε νέες περιπέτειες για τη χώρα» και ζήτησε ενημέρωση για τις δαπάνες που έχουν ετεροχρονιστεί και για τις καταπτώσεις κρατικών εγγυήσεων για ενισχύεις που δόθηκαν στην πανδημία

H παρέμβαση με την οποία το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κρούει τον κώδωνα για “κρυφά χρέη”

Καταρρίπτεται το αφήγημα της «συνετής δημοσιονομικής διαχείρισης» της κυβέρνησης, με τεκμηριωμένη ερώτηση που κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής προς τον Υπουργό Οικονομικών, με πρώτο υπογράφοντα τον επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας Μιχάλη Κατρίνη (δείτε εδώ ).

Λίγες μέρες μετά τις θριαμβολογίες της κυβέρνησης για την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία, η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ ζητά από τον Υπουργό Οικονομικών και την κυβέρνηση να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις στα σαφή ερωτήματα που τίθενται στην ερώτηση, όπως:

1ον) Ποιες είναι λεπτομερώς οι δαπάνες των οποίων η πληρωμή ετεροχρονίστηκε, ποιος και γιατί αποφάσισε τον ετεροχρονισμό της πληρωμής τους, πότε προβλέπεται ότι θα πληρωθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες, καθώς κι αν έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφλησή τους. Τονίζεται μάλιστα ότι στην τελευταία Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας (Μάιος 2022) επισημαίνεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος κατάπτωσης κυβερνητικών εγγυήσεων και ιδίως εκείνων που παρασχέθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας.

2ον) Ποιο ήταν το ύψος των Κυβερνητικών Εγγυήσεων στο τέλος του 2021, αλλά και ποιο είναι σήμερα (Ιούνιος 2022) το ύψος των συνολικών Κυβερνητικών Εγγυήσεων;

Το ΠΑΣΟΚ σημειώνει έντονα τη μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στο ποσό των εγγυήσεων που αναφέρονται στην Εισηγητική Έκθεση και τα αντίστοιχα ποσά των μηνιαίων Δελτίων Δεκεμβρίου 2021 και Ιανουαρίου 2022.

Συγκεκριμένα, στο Δελτίο Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού οι Κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος Απριλίου 2022 ήταν 30.376 εκ ευρώ, ελαφρώς διαφοροποιημένες από τις αντίστοιχες στο τέλος του 2021, οι οποίες έφταναν στα 30.662 εκ. ευρώ. Ωστόσο, ο πίνακας εγγυήσεων του Δελτίου εκτέλεσης του Π/Υ Γενικής Κυβέρνησης (Δεκέμβριος 2021) έδειχνε ότι οι συνολικές κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος του 2021 ήταν 22,9 δισ. ευρώ, ενώ ο πίνακας εγγυήσεων της Εισηγητικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού (Π/Υ) 2022 «φιλοτεχνεί» μια εικόνα συνολικών κυβερνητικών εγγυήσεων στο τέλος του 2021 μόλις 8,8 δισ. ευρώ, δήθεν τις μικρότερες από το 2006.

«Όλα αυτά αποτελούν αποχρώσες ενδείξεις δημιουργικής λογιστικής, που η χώρα την πλήρωσε ακριβά στο παρελθόν» τονίζουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στο κείμενο της ερώτησής τους.

3ον) Ποιο είναι σήμερα το ύψος (στοκ) των απλήρωτων καταπτώσεων εγγυήσεων, καθώς και ποιο ήταν το ύψος των νέων καταπτώσεων εγγυήσεων στη διάρκεια του 2021 και το Α΄ τετράμηνο του 2022;

4ον) Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων καταπτώσεων εγγυήσεων; Έχουν εγγραφεί πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφληση αυτών των οφειλών;

5ον) Τι σκοπεύει να κάνει για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα, από τη στιγμή που οι δικαιούχοι έχουν ανάγκη τα οφειλόμενα ποσά; Έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό για την εξόφλησή τους;

6ον) Τι σκοπεύει να κάνει για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων, δεδομένου ότι ο συνεπής φορολογούμενος δικαιούται την επιστροφή των φόρων που του οφείλει η Κυβέρνηση εμπροθέσμως; Έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφλησή τους;

7ον) Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων; Ποιο είναι το ποσό της πίστωσης που έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό 2022 για εξόφληση αυτών των οφειλών;

8ον) Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων από τα τελωνεία; Έχουν εγγραφεί πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για εξόφληση αυτών των οφειλών;

9ον) Ποιο είναι το ποσό που εισέπραξαν οι ΔΟΥ από τους πρωτοφειλέτες εγγυημένων και πληρωθέντων από το Δημόσιο δανείων στη διάρκεια του 2021 και κατά το Α΄ τετράμηνο του 2022.

Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ θέτει ακόμα στον Υπουργό Οικονομικών ερώτημα, για το ποιο θα ήταν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του πρώτου τετραμήνου του 2022, αν είχαν υπολογιστεί και κυρίως εξοφληθεί αυτές οι οφειλές και τα «κρυφά» χρέη.

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν θα μπορεί για πολύ καιρό ακόμα να κρύβει την αλήθεια και την πραγματικότητα.

Κυρίως όμως, όλοι πλέον αντιλαμβάνονται ότι η δημοσιονομική διαχείριση της κυβέρνησης, πάσχει.

Τα προβλήματα που κρύβει η κυβέρνηση κάτω από το χαλί, σύντομα, θα έρθουν στην επιφάνεια και τότε θα έρθει η ώρα της αλήθειας.

Σεραφείμ Κοτρώτσος