Θρίλερ με άγνωστη κατάληξη: Θετικό κλίμα αλλά ακόμη χωρίς συμφωνία για την ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης-Κύπρου
Η χθεσινή σύσκεψη που συγκάλεσε ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης στη Λευκωσία, μετά από 5 ώρες διαβουλεύσεων δεν κατέληξε σε οριστική συμφωνία για την υλοποίηση του έργου του Great Sea Interconnector (GSI), που αφορά τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ. Το θρίλερ συνεχίζεται για την πολυπόθητη συμφωνία για την επίτευξη του έργου ύψους 1,9 δισ. ευρώ. Η Nexans, που κατασκευάζει στη Νορβηγία το καλώδιο, βάση συμβολαίου που διατηρεί με τον ΑΔΜΗΕ, συνολικής αξίας 1,4 δισ. έδωσε νέα ολογοήμερη παράταση, έως την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου, στο τελεσίγραφό της για αναστολή εργασιών,
Ελάχιστες πληροφορίες έχουν διαρρεύσει, και είναι προφανές ότι Αθήνα και Λευκωσία επιλέγουν να διατηρήσουν τη διακριτικότητα, αποφεύγοντας να φέρουν στο προσκήνιο τα ζητήματα που τέθηκαν και τις πιθανές λύσεις που εξετάστηκαν.
Μετά την ολοκλήρωση της χθεσινής σύσκεψης, με την συμμετοχή των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, Θεοδωρου Σκυλακάκη και Γιώργου Παπαναστασίου και του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Μανούσου Μανουσάκη, το κλίμα δεν έδειχνε ότι υπήρξε προσέγγιση που να δημιουργεί αισιοδοξία για υπερπήδηση των εμποδίων που απειλούν να τινάξουν στον αέρα ένα έργο με μεγάλο γεωπολιτικό αποτύπωμα.
Ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε ότι η συνάντηση ήταν εποικοδομητική και η δουλειά συνεχίζεται. Απέφυγε να απαντήσεις σε όλες τις ερωτήσεις που αφορούσαν την ουσία των θεμάτων που τέθηκαν στη σύσκεψη, λέγοντας ότι «αυτά που είπαμε αρκούν για σήμερα». Όταν ρωτήθηκε αν είναι αισιόδοξος ότι μπορεί να βρεθεί η λύση, ο Θ. Σκυλακάκης επανέλαβε ότι δεν έχει να προσθέσει κάτι, λέγοντας μόνο ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν σε τεχνοκρατικό αλλά «και σε πολιτικό επίπεδο, προφανώς».
Από τη πλευρά του ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου δεν ήταν επίσης διαφωτιστικός, δηλώνοντας πως «είναι μια εργασία, η οποία πρέπει να συνεχιστεί και θα συνεχιστεί». Όταν ρωτήθηκε αν τα μέρη είναι πιο κοντά ή πιο μακριά, σε συμφωνία ο Γ. Παπαναστασίου είπε πως δεν μπορεί να αναφέρει οτιδήποτε άλλο, σημειώνοντας ότι έπρεπε να αναχωρήσει ο Υπουργός Ενέργειας της Ελλάδας και η υπόλοιπη αντιπροσωπεία. Δεν δέχθηκε ότι η πλευρά της Ελλάδας έχει θέσει τελεσίγραφα, σημειώνοντας πως δεν μπορεί να κάνει καμία αναφορά για το τι συζητήθηκε εντός της σύσκεψης. «Επαναλαμβάνω» σημείωσε «ότι ήταν μία συζήτηση εποικοδομητική, τα μέρη αντιλαμβάνονται τις θέσεις της άλλης πλευράς και ουσιαστικά πρέπει να συνεχιστεί αυτή η εργασία ώστε να καταλήξει».
Εντύπωση προκάλεσε η αποχώρηση του Κύπριου Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη, από την σύσκεψη, πριν αυτή ολοκληρωθεί, για να παραστεί σε εκδήλωση για την παρουσίαση βιβλίου. Ο Νίκος Χριστοδουλίδης, ωστόσο ενημερώθηκε για την εξέλιξη των συνομιλιών μετά την αποχώρηση του και δήλωσε πως ήταν μια πολύ καλή επιλογή η απόφαση να γίνει η συζήτηση για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδος γιατί «βοηθά να διευκρινιστούν πολλά θέματα στα οποία υπήρχαν ασάφειες και δεν ήταν ξεκάθαρα» και η συζήτηση θα συνεχιστεί.
Προς το παρόν οι δυο πλευρές προσπαθούν να επιλύσουν το ζήτημα του κόστους και της προκαταβολικής ανάληψής του από τους Κύπριους, όπως ζητά ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου. Οι συζητήσεις αναμένεται να συνεχιστούν την ερχόμενη εβδομάδα σε θετικό κλίμα.
Η εκτίμηση πάντως είναι πως οι πυρετώδεις διαπραγματεύσεις κάπου θα καταλήξουν. «Money talks» παρατηρούν, εν προκειμένω, στελέχη της αγοράς, εκτιμώντας πως «είναι πολλά τα λεφτά για να τιναχτούν όλα στον αέρα». «Θα ταλαιπωρηθούν για να βρουν λύση», παρατηρούσαν άλλες πηγές κοντά στην αγορά ενέργειας, αλλά «προς το τέλος της άλλης εβδομάδας κάτι θα έχουμε καταλάβει για το τι θα γίνει. Είναι πολύ δύσκολο σε αυτή τη φάση να τιναχτεί στον αέρα το έργο».
Υπενθυμίζεται, πριν μια εβδομάδα υπήρξε προφορική συμφωνία που προέβλεπε ότι η Κύπρος θα καταβάλλει στον ΑΔΜΗΕ από το 2025 και μέχρι το 2030 ποσό 25 εκατ. ευρώ ετησίως και συνολικά 125 εκατ. στα επόμενα πέντε χρόνια μέσω των εσόδων από το ταμείο ρύπων, ωστόσο δεν οριστικοποιήθηκε.
Η κυπριακή πλευρά επιδιώκει πρόσθετες διασφαλίσεις για τους κινδύνους, ώστε να διατηρηθεί το έργο εντός χρονοδιαγράμματος και προϋπολογισμού και να μην υπάρξει επιβάρυνση των Κυπρίων καταναλωτών. Στο πλαίσιο αυτό, προχωρά σε εκ νέου αξιολόγηση όλων των παραμέτρων του πλάνου.
Εκτός από το κόστος βέβαια του ίδιου του καλωδίου υπάρχει και το κόστος του γεωπολιτικού κινδύνου με την Τουρκία να διεκδικεί ηγεμονικό ρόλο στο ανατολικό Αιγαίο και το περιστατικό της Κάσου να είναι ακόμη νωπό. Η παρέμβαση των ΗΠΑ με δηλώσεις της πρέσβειρας στη Λευκωσία (υπέρ του έργου του GSI), ευνοεί και θεωρίες συνωμοσίας για «προσπάθεια της Δύσης να βοηθήσει ουσιαστικά το Ισραήλ με ξένα κόλλυβα».
Πάντως η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ, πέραν των οικονομικών δεδομένων, που εν τέλει είναι θετικά για το Κύπριο καταναλωτή, ο οποίος πληρώνει το πιο ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρώπη, έχει μια σαφή και σημαντική γεωπολιτική πτυχή η οποία δεν μπορεί να παραβλέπεται. Είναι η έξοδος από την ενεργειακή απομόνωση και η μείωση της επιρροής της Τουρκίας.
Το ψευδοκράτος δημιουργεί υποδομές για ηλεκτρική διασύνδεση του με την Τουρκία και καλούν τη Κυπριακή Δημοκρατία να αξιοποιήσει αυτό το «δώρο» και να μην επιλέξει ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα και το Ισραήλ η οποία είναι κοστοβόρα και πολύ πιο δύσκολη. Αν το κυπριακό ήταν λυμένο, αυτή η τουρκική πρόταση ίσως να είχε κάποια βάση, αλλά υπό τις συνθήκες κατοχής σημαίνει ενεργειακή αιχμαλωσία.
Το χρονικό του έργου
Η ιδέα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με την Κρήτη και με το Ισραήλ προέκυψε από Κύπριους επιχειρηματίες το 2012. Ακολούθησε στήριξη από τις κυβερνήσεις των τριών χωρών σε επίπεδο υπουργών. Τότε η ιδιωτική εταιρεία που φιλοδοξούσε να κάνει το έργο λεγόταν Euroasia Interconnector. Το 2013 η ΕΕ είχε αναγνωρίσει το έργο ως έργο κοινού ενδιαφέροντος. Το 2016, ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον τότε Κύπριο Πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη και τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Βενιαμίν Νετανιάχου συναντήθηκαν στη Λευκωσία και εξέφρασαν εκ νέου την στήριξη τους στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των τριών χωρών.
Στην πορεία έγιναν περισσότερες δηλώσεις από πραγματικές ενέργειες. Δεν ήταν λίγες οι διακηρύξεις για δημιουργία ενεργειακής γέφυρας ΕΕ με την ανατολική Μεσόγειο και για αξιοποίηση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου για παραγωγή ηλεκτρισμού που θα διοχετευόταν σε ελκυστικές τιμές στην ΕΕ.
Τα πρώτα σύννεφα είχαν εμφανιστεί το 2018 όταν ο ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε τον Euroasia Interconnector ότι η ζεύγη Κρήτης με την Πελοπόννησο θα γίνει από τον ίδιο και δεν θα είναι μέρος του προγράμματος ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης.
Το 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χορηγία €657 εκ. στο πλαίσιο του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» και πραγματοποιήθηκε η επίσημη τελετή έναρξης των εργασιών στη Λευκωσία. Στα τέλη του 2023 ο Euroasia μετονομάστηκε σε Great Sea Interconnector με τον ΑΔΜΗΕ την 1η Ιανουαρίου 2024 να έχει αποκτήσει το 51% κυριότητας του έργου και να είναι πλέον ο Φορέας υλοποίησης του έργου.
Τον Φεβρουάριο οι υπουργοί Οικονομικών και Ενέργειας της Κύπρου, Μάκης Κεραυνός και Γιώργος Παπαναστασίου κατέθεσαν τροποποιημένη πρόταση για συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατία στην υλοποίηση του Great Sea Interconnector με μετοχικό κεφάλαιο €100 εκ. Ωστόσο τέθηκαν όροι που αφορούσαν μελέτες και εκθέσεις βιωσιμότητας. Από και πέρα ξεκίνησε ένα γαϊτανάκι απαιτήσεων, ενστάσεων και υπαναχωρήσεων που μας οδήγησε στο σήμερα με την ηλεκτρική διασύνδεση να βρίσκεται στον αέρα.