Αυλαία στην Εξεταστική για τα Τέμπη- “Ανθρώπινο λάθος” βλέπει η ΝΔ- Προανακριτική ζητά η αντιπολίτευση
Πέφτει η αυλαία σήμερα Δευτέρα 11 Μαρτίου, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σιδηροδρομικό έγκλημα στα Τέμπη και τα κόμματα ετοιμάζονται για μια ακόμα σύγκρουση με τα πορίσματά τους ανά χείρας. ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., Νέα Αριστερά, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Σπαρτιάτες και ΝΙΚΗ ζητούν τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής βλέποντας ποινικές ευθύνες για πολιτικά πρόσωπα, ενώ η Πλεύση Ελευθερίας προανήγγειλε πρόταση μομφής κατά του προεδρείου.
Απ’ την πλευρά της η Ν.Δ., στη γραμμή που χάραξε εξαρχής σχετικά με την τραγωδία, «βλέπει» μόνο ανθρώπινα λάθη και ευθύνες της Hellenic Train, ενώ επιχειρεί να εξισώσει τις ευθύνες του Κώστα Αχ. Καραμανλή με του προκατόχου του Χρ. Σπίρτζη σχετικά με τη σύμβαση 717.
Στο πόρισμα που κατατέθηκε απ’ την κυβερνητική πλειοψηφία τονίζεται ότι «εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί».
«Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων» αναφέρει η κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
Τα πορίσματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης
Ευθύνες στην τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιρρίπτουν στο πόρισμά τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που μετέχουν στην επιτροπή. Σε ανακοίνωση του κόμματος τονίζεται ότι «η Εξεταστική Επιτροπή θα έπρεπε να οδηγήσει σε προανακριτική». Ωστόσο, ώρες αργότερα κομματικές πηγές διευκρίνιζαν ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με το πόρισμα του δεν ζητάει προανακριτική αλλά να πάει απευθείας στη Δικαιοσύνη με μόνη την άρση της ασυλίας του Κ. Αχ. Καραμανλή». Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι «έχει τελέσει τα αδικήματα δια παραλείψεως και δεν ισχύει γι’ αυτόν ο νόμος περί ευθύνης υπουργών».
«Όλοι ξέρουν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στηρίζει σκανδαλωδώς τον Κώστα Καραμανλή γιατί η τύχη του ενός είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τύχη του άλλου», τονίζει χαρακτηριστικά η αξιωματική αντιπολίτευση και προσθέτει πως «είναι φανερό από τα στοιχεία που έχουν ήδη προκύψει αλλά και από αυτά που αποκρύπτονται, με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ότι η Εξεταστική Επιτροπή θα έπρεπε να οδηγήσει σε προανακριτική», τονίζεται στην ανακοίνωση της Κουμουνδούρου.
Στο πόρισμά τους αναφέρονται σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων και τονίζουν ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά, αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717, ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στη Ζάχαρη Λάρισας.
- Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ δεν κατέθεσαν πόρισμα, τονίζοντας ότι «ούτε το σύνολο της δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάστηκαν». Τονίζουν όμως σε δήλωσή τους πως επιβάλλεται η περαιτέρω ποινική διερεύνηση της υπόθεσης για τους δύο αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας και ζητούν εκ νέου τη μετατροπή της εξεταστικής επιτροπής σε προανακριτική επιτροπή.
«Η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα, δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή, όχι από μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία, η οποία απαιτεί να χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να βρίσκονται αυτές», επισημαίνουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που μετέχουν στην εξεταστική επιτροπή.
Την περαιτέρω διερεύνηση με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, προτείνει στο πόρισμά της η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
- Το ΚΚΕ, που εξαρχής είχε ζητήσει Προανακριτική Επιτροπή όπως και το ΠΑΣΟΚ, τόνισε στο πόρισμά του ότι «επιβεβαιώθηκαν τόσο οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του, αλλά προέκυψαν και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, εν προκειμένω διαχρονικά των Υπουργών Μεταφορών, αλλά και άλλων, που δια των ενεργειών τους ή των σημαντικών παραλείψεών τους, υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αποδεχόμενοι έτσι το ενδεχόμενο, αν όχι προδιαγράφοντας την εξέλιξη και του συγκεκριμένου εγκλήματος των Τεμπών».
Τονίζει ακόμα ότι «το εσπευσμένο κλείσιμο των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, όπως και ο αποκλεισμός από την κυβερνητική πλειοψηφία καθοριστικών μαρτύρων, δεν επέτρεψαν να διερευνηθούν τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων, όταν μάλιστα αρκετοί εκ των 57 νεκρών υπήρξαν θύματα πυρκαγιάς, καθώς επίσης δεν διερευνήθηκαν οι υπαίτιοι για την απαράδεκτη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, λίγες μόλις μέρες μετά το δυστύχημα και πριν τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων.
Σίγουρα ως προς αυτά τα δύο τουλάχιστον ζητήματα, η Εξεταστική Επιτροπή όφειλε να συνεχίσει τις εργασίες της, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από την κατεύθυνση των ανακριτικών ερευνών, μέσα και από τη σχετική δικογραφία που απεστάλη στην Επιτροπή».
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής Παύλος Σαράκης.
Προανακριτική επιτροπή για όσους υπουργούς σχετίζονται με την μη εκτέλεση της σύμβασης 717 ζητούν και οι Σπαρτιάτες.
Ποινικές ευθύνες όλων των συναρμόδιων υπουργών και υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 -2023 βλέπει η ΝΙΚΗ. Ο βουλευτής Τάσος Οικονομόπουλος εκτιμά επίσης ότι «την βασική πολιτική ευθύνη αλλά και ποινική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος, φέρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αφενός διότι γνώριζε τα προβλήματα των σιδηροδρόμων και ουδέν έπραξε για την αποφυγή ενός σοβαρού δυστυχήματος που ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί, αφετέρου δε μετά το δυστύχημα έδωσε εντολή συγκάλυψης σε όλο το κυβερνητικό επιτελείο, παραβιάζοντας τη νομοθεσία που επέβαλε την διατήρηση ανέπαφου του σημείου του δυστυχήματος μέχρι την ολοκλήρωση των ερευνών».
Πρόταση προς την εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, «να διευκρινίσει την θέση της ότι για τα εγκλήματα παραλείψεως κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων αρμόδια είναι η τακτική Δικαιοσύνη» κατέθεσε ο ανεξάρτητος βουλευτής Κ. Φλώρος.