Γερμανικός Τύπος: “Μία προσωπική ήττα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη”

 Γερμανικός Τύπος: “Μία προσωπική ήττα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη”

Τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών απασχολούν τον γερμανικό Τύπο και ιδίως οι ήττες του Κώστα Μπακογιάννη στην Αθήνα και του Κωνσταντίνου Ζέρβα στη Θεσσαλονίκη. «Προς έκπληξη πολλών, η συντηρητική Νέα Δημοκρατία έχασε τους δύο μεγαλύτερους δήμους της χώρας, ενώ απέτυχε και στους στόχους της στις περιφερειακές εκλογές», γράφει το Γερμανικό Δημοσιογραφικό Δίκτυο (RND).

Μετά τον πρώτο εκλογικό γύρο «ο Μητσοτάκης ήταν ακόμη σίγουρος για τη νίκη, έως και έτοιμος να πανηγυρίσει έναν θρίαμβο. Τώρα όμως η κατάσταση φαίνεται αρκετά διαφορετική. […] Ιδιαίτερη ντροπή για τον Μητσοτάκη αποτελεί η ήττα στην Αθήνα, όπου ο ανιψιός του Κώστας Μπακογιάννης έχασε ξεκάθαρα από τον υποψήφιο της αριστερής αντιπολίτευσης, τον Χάρη Δούκα, ο οποίος είναι επιπλέον καινούριο πρόσωπο στον πολιτικό στίβο».

Τα αποτελέσματα των εκλογών πιθανώς οφείλονται «στις αποτυχίες και τις ανεπάρκειες του κράτους, οι οποίες έγιναν εμφανείς κατά τη διάρκεια των καταστροφικών δασικών πυρκαγιών το περασμένο καλοκαίρι και στις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου. Στην περιφέρεια της Θεσσαλίας, η οποία επλήγη ιδιαίτερα από τις πλημμύρες, ο προηγούμενος συντηρητικός περιφερειάρχης ηττήθηκε σαφώς από τον υποψήφιο της αντιπολίτευσης με 20% διαφορά.

Η ψηφοφορία δεν έχει άμεσες συνέπειες για την κυβέρνηση. […] Όμως η πανωλεθρία στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές είναι μια προειδοποιητική βολή. Γεγονός που καθιστά τις ευρωεκλογές του προσεχούς Ιουνίου ένα σημαντικό τεστ για τη συντηρητική κυβέρνηση στην Αθήνα», καταλήγει το RND.

«Η πρώτη ήττα της ΝΔ από το 2019»

«Το σοκ στην οικογένεια Μητσοτάκη είναι βαθύ», σχολιάζει η εφημερίδα tageszeitung. «Ο 45χρονος Μπακογιάννης, γόνος μίας παλιάς πολιτικής δυναστείας καταψηφίστηκε μετά από μία μόλις θητεία στην Αθήνα. […] Το αποτέλεσμα στην Αθήνα ήταν ένα βατερλό για τη Ν.Δ., δίχως όμως να είναι η μοναδική πανωλεθρία του κόμματος στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές».

Ο Μητσοτάκης είχε ξεκαθαρίσει τον στόχο: 13 + 3. Τόσο οι 13 περιφέρειες, όσο και οι 3 μεγάλες πόλεις της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας θα πρέπει οπωσδήποτε να διοικούνται από νεοδημοκράτες πολιτικούς, ώστε να εδραιωθεί περαιτέρω η εξουσία των συντηρητικών. […] Τελικά, το αποτέλεσμα ήταν πολύ πιο μέτριο: 7 + 0.

Οι περιφερειακές εκλογές ήταν και μια προσωπική ήττα για τον Μητσοτάκη, ο οποίος έκανε μαζική εκστρατεία υπέρ των υποψηφίων της Ν.Δ. και από αυτούς σχεδόν όλοι έχασαν. Μόνο ένας κέρδισε, αυτός στην Πελοπόννησο, μέντορας του οποίου όμως είναι ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, εσωκομματικός αντίπαλος του Μητσοτάκη. Οι ήττες της Κυριακής αποτελούν έτσι την πρώτη ήττα της Ν.Δ. υπό τον Μητσοτάκη από την άνοιξη του 2019».

Όσον αφορά τα αίτια πίσω από την ήττα της Ν.Δ., ο συντάκτης της taz του Βερολίνου, εκτιμά: πέρα από τις καταστροφικές πλημμύρες και πυρκαγιές που εξέθεσαν τις ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού, πολλοί ψηφοφόροι αισθάνθηκαν ότι εκβιάζονται από τη Ν.Δ. «Άνθρωποι της πρώτης γραμμής της ΝΔ, όπως ο υπουργός Εργασίας Άδωνις Γεωργιάδης, απομάκρυναν πολλούς ψηφοφόρους. Χωρίς περιστροφές ξεκαθάρισαν πριν τον επαναληπτικό γύρο πως οι υποψήφιοι της προτίμησής τους θα μπορούσαν να αντλήσουν περισσότερα από τα κονδύλια που έχει διαθέσει η Ε.Ε. στην Ελλάδα. Το θρασύ σύνθημά τους: “Μην ψηφίσετε τους άλλους, αλλιώς οι δήμοι και οι περιφέρειές σας δεν θα πάρουν κονδύλια από την ΕΕ!” Πολλοί ψηφοφόροι το θεώρησαν αυτό ως εκβιασμό και τιμώρησαν τους υποψηφίους της ΝΔ».

Οι κινεζικές επενδύσεις δισεκατομμυρίων στην Ελλάδα

Από το 2013 η κινεζική κυβέρνηση υιοθέτησε μία παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης υποδομών, επενδύοντας σε δεκάδες χώρες και διεθνείς οργανισμούς: το Belt and Road Initiative (BRI) ή αλλιώς την Πρωτοβουλία μίας ζώνης κι ενός δρόμου. Σε αυτό το πλαίσιο η Κίνα επένδυσε και στην Ελλάδα και ιδίως στο λιμάνι του Πειραιά.

Όπως δημοσιεύει η οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt, «τη δεκαετία του 1990, ο Πειραιάς ήταν ακόμη ένα μάλλον υποτονικό λιμάνι. Το 2008, η κινεζική κρατική εταιρεία Cosco συνήψε σύμβαση με την κυβέρνηση της Αθήνας για την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Κατά τη διάρκεια της κρίσης δημόσιου χρέους, η Cosco εξασφάλισε την πλειοψηφία των μετοχών του λιμανιού – στην τιμή ευκαιρίας των 368,5 εκατομμυρίων ευρώ. Όταν το 2019 ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ επισκέφτηκε το λιμάνι, δήλωσε πως αυτό είναι “η κεφαλή του δράκου στην Ευρώπη”.

Η άνοδος του Πειραιά είναι πρωτοφανής: η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έχει δωδεκαπλασιαστεί συγκριτικά με το 2008, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, το ελληνικό λιμάνι ήταν τέταρτο στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο. Ο Πειραιάς είναι ο τέλειος κόμβος για την κινεζική πρωτοβουλία BRI: το φυσικό λιμάνι βαθέων υδάτων είναι το πρώτο μεγάλο λιμάνι στην Ευρώπη στο οποίο καταπλέουν τα φορτηγά πλοία μετά τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ. Από τον Πειραιά ξεκινά και μια σιδηροδρομική σύνδεση μέσω των Βαλκανίων, μέσω της οποίας φτάνουν καθημερινά τρένα εμπορευματοκιβωτίων στη Βουδαπέστη και στη συνέχεια στην Αυστρία».

Σύμφωνα με την HB, «από το 2009 κινεζικές εταιρείες έχουν επενδύσει περισσότερα από πέντε δισεκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων σε αιολικά πάρκα, ακίνητα και τουριστικά έργα. Η κρατική εταιρεία State Grid Corporation κατέχει μειοψηφικό μερίδιο στον ΑΔΜΗΕ. Στην ελληνική πολιτική, η Κίνα δεν συζητείται σχεδόν καθόλου με αμφιλεγόμενο τρόπο, ακόμη και αν τα συνδικάτα στον Πειραιά επικρίνουν τις υγειονομικές παραλείψεις ή την ασφάλεια στον χώρο εργασίας.

Πάντως, οι Βρυξέλλες επικρίνουν τη μεγάλη εξάρτηση της Ελλάδας από τις κινεζικές επενδύσεις. Η κυβέρνηση στην Αθήνα αποφεύγει να προσβάλει τους σημαντικούς χορηγούς από την Άπω Ανατολή – κάτι που κατέστη σαφές ήδη το 2017, όταν η Ελλάδα αρνήθηκε να επικρίνει την Κίνα αναφορικά με τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων που συντελούνται εκεί».

Πηγή: dw.com

Σχετικά Άρθρα