Μαξίμου: “Στροφή” μετά το τσουνάμι οργής- Η μυστική σύσκεψη, η έμμεση απόσυρση της επιτροπής, τα εξώδικα, και η νέα τακτική
Στροφή από την τακτική των πρώτων ημερών μετά την εθνική τραγωδία στα Τέμπη κάνει η κυβέρνηση, όπως φαίνεται και από το μήνυμα που ανάρτησε, νωρίς το πρωί της Κυριακής, στο Facebook, ο πρωθυπουργός, καθώς η κυβέρνηση βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση από την οργή των πολιτών που ζητούν να μην συγκαλυφθεί το έγκλημα και να βρεθούν οι υπεύθυνοι πέρα από τον σταθμάρχη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του libre, η νέα τακτική που δρομολογεί το Μέγαρο Μαξίμου αποφασίστηκε σε κλειστή σύσκεψη υπό τον Κυριακο Μητσοτάκη, το απόγευμα της Παρασκευής, στην οποία συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, οι Γιώργος Γεραπετρίτης, Άκης Σκέρτσος, Γιάννης Μπρατάκος, Άδωνις Γεωργιάδης, Μάκης Βορίδης, Χάρης Θεοχάρης, Σοφία Βούλτεψη και Κώστας Καραγκούνης. Είναι προφανές πως η επιλογή των προσώπων αφορά σε μεγάλο βαθμό στην επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος, καθώς μετείχαν και βουλευτές, χωρίς θεσμικό ρόλο, εξ εκείνων, όμως, που εμφανίζονται στα κανάλια και υπερασπίζονται την κυβερνητική “γραμμή”. Κι αυτό επειδή επιπροσθέτως οι περισσότεροι βουλευτές αποφεύγουν να εκτεθούν στα μεσα ενημέρωσης, έχοντας περίπου κηρύξει “λευκή απεργία” υπό το κράτος του θυμού των πολιτών.
Στην ανάρτηση του πρωθυπουργού αξίζει κανείς να σημειώσει τα εξής:
–Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητά συγγνώμη από τους πολίτες, κάτι που δεν έκανε στο πρώτο μήνυμά του μετά την τραγωδία,
– Μετακινείται από την πρώτη αντίδραση περί “ανθρωπίνου σφάλματος” (η οποία αξιολογήθηκε από την αντιπολίτευση ως πρόδρομο φαινόμενο συγκάλυψης) και εμφανίζεται πιο ανοικτός στην αποδοχή της ευθύνης της κυβέρνησης, λέγοντας πως “δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα.”,
–Δεν κάνει την παραμικρή αναφορά στην τριμελή επιτροπή που συστάθηκε με εντολή Γεραπετρίτη και παραπέμπει στην έρευνα της Δικαιοσύνης. Κάτι που κρίθηκε απαραίτητο: αφενός γιατί η συγκεκριμένη επιτροπή κατηγορήθηκε ως προσπάθεια συγκάλυψης, αφετέρου μετά το φιάσκο (που χρεώνεται στον κ. Γεραπετρίτη) της απόσυρσης εντός 24 ωρών του καθηγητή Θ. Ζηλιασκόπουλου επειδή διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-15), σε μια περίοδο, δηλαδή, που απαξιώθηκε ο οργανισμός εν μέσω μνημονίων.
–Περιγράφει γενικά και αρκετά αόριστα το πλαίσιο προσωπικών ευθυνών, όταν λέει: “Προσωπικά είμαι στην πολιτική για να αλλάξω αυτή την «κακιά την χώρα», αυτήν την παλαιά Ελλάδα που μας πληγώνει. Γι’ αυτό προσπαθώ, κάθε μέρα. Άλλοτε τα καταφέρνω και άλλοτε όχι.”
–Και, τέλος, παραπέμπει σε πλήρη διερεύνηση και σε βάθος 20αετίας για τις παθογένειες στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, μετά τις εκλογές και σε πλαίσιο ευρύτερης συναίνεσης.
Η ανάρτηση του πρωθυπουργού:
«Σήμερα θα ήθελα να γράψω για την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη. Χωρίς ξύλινα λόγια, χωρίς να επαναλαμβάνω τα τετριμμένα. Να κάνω μια προσπάθεια να βάλω σε σειρά τις σκέψεις μου και σε λόγια τα συναισθήματα μου.
Και ξεκινώ με τα αυτονόητα. Ως πρωθυπουργός, οφείλω σε όλους, αλλά πάνω από όλα στους συγγενείς των θυμάτων, μια μεγάλη ΣΥΓΓΝΩΜΗ. Τόσο προσωπική, όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια. Γιατί, πράγματι, στην Ελλάδα του 2023, δεν γίνεται δυο τρένα να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή και να μην το έχει αντιληφθεί κανείς.
Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα. Αν το έργο της Τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατο να είχε συμβεί. Το γεγονός ότι το Ψηφιακό Σύστημα Ελέγχου θα λειτουργεί πλήρως μέσα στους επόμενους μήνες δεν είναι δικαιολογία. Το αντίθετο. Κάνει τον πόνο μου ακόμα μεγαλύτερο που δεν προφτάσαμε να το ολοκληρώσουμε πριν συμβεί το κακό.
Η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει ταχύτατα τη τραγωδία και θα αποδώσει ευθύνες. Ενώ τις επόμενες μέρες ο αρμόδιος υπουργός θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διοίκησης. Τώρα, έχουμε χρέος να σταθούμε δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων, αναγνωρίζοντας με θάρρος τα σφάλματα του κράτους.
Όμως, ούτε αυτά φτάνουν. Θα ζητήσω αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από φίλες χώρες τη συνδρομή τους σε τεχνογνωσία, ώστε να αποκτήσουμε, επιτέλους, σύγχρονα τρένα. Και θα αγωνιστώ για να έχουμε πρόσθετη κοινοτική χρηματοδότηση προκειμένου να συντηρηθεί και να αναβαθμιστεί γρήγορα το υφιστάμενο δίκτυο.
Τέλος, θα προτείνω σε όλα τα κόμματα να δεσμευτούμε από τώρα ότι, στην επόμενη Βουλή, θα συσταθεί Ειδική Επιτροπή που θα διερευνήσει την πονεμένη ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων όλη την τελευταία εικοσαετία. Όσα δεν έγιναν τόσα χρόνια πρέπει να τα κάνουμε τώρα και γρήγορα.
Γνωρίζουμε όλοι ότι οι σιδηρόδρομοι της πατρίδας είναι βαθιά προβληματικοί. Είναι ίσως η ακραία έκφραση μιας Ελλάδας που δεν μας ταιριάζει και θέλουμε να την αφήσουμε πίσω.
Ξέρω ότι πολλοί σήμερα θα θυμούνται τη φράση ενός προκατόχου μου ότι «αυτή είναι η Ελλάδα». Όμως όχι, δεν είναι μόνον αυτή. Υπάρχει και μια άλλη Ελλάδα, εκεί έξω, που μας δίνει ελπίδα, πίστη και δύναμη.
Την είδαμε όλοι και μετά το τραγικό δυστύχημα. Στους πυροσβέστες, στους διασώστες και στο ΕΚΑΒ που βρέθηκαν εκεί από την πρώτη στιγμή. Στους γιατρούς και υγειονομικούς που οργάνωσαν αμέσως την περίθαλψη των τραυματιών. Στον Στρατό. Αλλά και στους ειδικούς της Αστυνομίας που διεκπεραίωσαν με ταχύτατα την οδυνηρή αποστολή της ταυτοποίησης των σωρών. Ώστε να επιστραφούν στις οικογένειές τους για να πενθήσουν.
Το πρόσωπο της καλύτερης Ελλάδας είδαμε, επίσης, στους επιβάτες που ρίσκαραν τη ζωή τους για να σώσουν τους συνεπιβάτες τους. Στις Ελληνίδες και τους Έλληνες που έσπευσαν ενωμένοι να δώσουν αίμα. Αλλά και στα νέα παιδιά που διαδήλωσαν βουβά και ειρηνικά, κρατώντας ένα κερί και με σύνθημα «φταίει η κακιά η (χ)ώρα». Ένα σύνθημα που η αλήθεια του μας πονά όλους.
Προσωπικά είμαι στην πολιτική για να αλλάξω αυτή την «κακιά την χώρα», αυτήν την παλαιά Ελλάδα που μας πληγώνει. Γι’ αυτό προσπαθώ, κάθε μέρα. Άλλοτε τα καταφέρνω και άλλοτε όχι. Ξέρω καλά, ωστόσο, πόσο καλύτερη μπορούμε να κάνουμε την πατρίδα μας αν σαρώσουμε τα απομεινάρια του παρελθόντος που μας κρατάνε πίσω. Και για αυτήν την Ελλάδα που μας αξίζει θα συνεχίσω να αγωνίζομαι.
Εδώ σταματώ. Σήμερα, Κυριακή της Ορθοδοξίας, ανάβουμε όλοι ένα κερί στη μνήμη αυτών που έφυγαν τόσο άδικα και τόσο πρόωρα».
Τι φοβάται η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται πως η οργή του κόσμου έχει δημιουργήσει ένα πραγματικό τσουνάμι αντιδράσεων που της στοιχίζει πολιτικά και απειλεί να κατακρημνίσει την επιδίωξη, όχι μόνο για αυτοδυναμία αλλά ακόμα και για ασφαλή νίκη στις διπλές εκλογές. Στο πλαίσιο αυτό θα προχωρήσει και σε μία επιπλέον κίνηση: ο Γιώργος Γεραπετρίτης θα δώσει συνέντευξη Τύπου την προσεχή Τετάρτη (μετά την επίσκεψή του σε Λάρισα και Θεσσαλονίκης), όπου θα ανοίξει την συζήτηση της διερεύνησης όλων των συμβάσεων των οργανισμών και του υπουργείου με κατασκευαστιές και άλλες εταιρείες, ενώ θα δώσει στη δημοσιότητα και επιστολές και στοιχεία που θα σκιαγραφούν το πλαίσιο των παθογενειών σε μεγάλο βάθος χρόνου. Με αυτό τον τρόπο επιχειρείται η διασπορά των ευθυνών, ενώ, κατά ορισμένες πληροφορίες, θα “στοχοποιηθεί” ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σχετικά με καθυστερήσεις στις συμπληρωματικές μελέτες σχετικά με το έργο τηλεματικής.
Πίσω από την υπόθεση αυτή, ωστόσο, θα αναδειχθούν και ευθύνες συγκεκριμένων εταιρειών και εργολάβων φίλα προσκείμενων στη Ν.Δ, ενώ αρκετοί εγείρουν θέμα και για την συγγενική σχέση του νέου υπουργού με ιδιοκτήτη συγκεκριμένης μεγάλης κατασκευαστικής. Παράλληλα, προσώρας, η κυβέρνηση βγάζει από το κάδρο των ευθυνών τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη, κάτι που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει εξοργίσει τον παραιτηθέντα Κώστα Καραμανλή, καθώς ο υφιστάμενός του ήταν ο άμεσα αρμόδιος για τον ΟΣΕ και τις λοιπές εταιρείες του κλάδου.
Εκείνο που προβληματίζει την κυβέρνηση είναι τα εξώδικα που έφτασαν στους επιεκφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ κ. Πατέρα και Βίνη, καθώς μπορεί να βρεθούν υπόλογοι ακόμα και με ποινικές ευθύνες, ενώ παραμένει ερωτηματικό εάν σχετικό εξώδικο είχε φτάσει και στον υπουργό και τον υφυπουργό. Κι αυτό διότι το εξώδικο υπέχει και νομική ευθύνη που στο μέλλον μπορεί να περιπλέξει την κατάσταση.