Ακρίβεια με παραδείγματα: Είναι ο πόλεμος η αιτία; – Πόσο κοστίζουν βασικά προϊόντα στη Γερμανία με τετραπλάσιους μισθούς
Στην Ελλάδα τα βασικά προϊόντα πήραν κατακόρυφη αύξηση ως απόρροια των ανατιμήσεων στα καύσιμα. Συγκριτικά με πέρυσι τέτοια εποχή η τιµή της βενζίνης έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 0,50 ευρώ και σύμφωνα με φορείς της αγοράς ο πόλεμος δεν αποτελεί τη µοναδική αιτία για την αύξηση των τιµών.
Μεγάλες διάφορες τιμών με τη Γερμανία παρά το γεγονός ότι η Γερμανία έχει τετραπλάσιους μισθούς από ότι η Ελλάδα.
- Το ηλιέλαιο, το οποίο στην Ελλάδα κοστίζει 3 ευρώ το λίτρο και στη Γερμανία μόλις 0,99.
- Μεγάλη διαφορά στις τιμές φυσικά υπάρχουν και στα απορρυπαντικά αλλά και στα μαλακτικά, καθώς ένα μαλακτικό στη Γερμανία κοστίζει 2,45 και το αντίστοιχο στην Ελλάδα 6.25.
- Τα σαμπουάν σε σχέση με τη Γερμανία στη χώρα μας είναι «φωτιά». Γνωστής μάρκας σαμπουάν στη χώρα μας κοστίζει 5.28 βέβαια αν έχεις την τύχη να το πετύχεις με έκπτωση το κόστος κατεβαίνει στα 4 ευρώ. Στη Γερμανία κοστίζει μόνο 2.95 χωρίς έκπτωση!
- Μια φέτα γνωστής εταιρείας στην Ελλάδα κοστίζει 9.94 το κιλό και στη Γερμανία 9.50 ευρώ.
Καύσιμα φωτιά
Η Κύπρος, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία ανακοινώνουν µειώσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης προκειµένου να ελαφρύνουν κατά το δυνατόν το βάρος που πέφτει στις πλάτες των πολιτών, ο Αδωνης Γεωργιάδης προαναγγέλλει ότι «οι τιµές θα αυξάνονται υποχρεωτικά κατά το µέτρο που αυξάνεται η τιµή της πρώτης ύλης», ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, αναπαράγοντας το προσφιλές κυβερνητικό αφήγηµα περί ευθύνης την οποία µοιράζονται όλοι, επανέλαβε µεσοβδόµαδα από τη συχνότητα της ΕΡΤ ότι «θα πρέπει όλοι µαζί να ξεπεράσουµε την κρίση».
Η κυβέρνηση δηλώνει ότι η µείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα είχε πολύ µεγάλη δηµοσιονοµική επίπτωση αλλά µικρό τελικά όφελος στην τελική τιµή του προϊόντος, αφετέρου ότι από µια ενδεχόµενη µείωση το µεγαλύτερο όφελος θα το είχαν εκείνοι που έχουν τις µεγαλύτερες καταναλώσεις.
Η Ελλάδα παραµένει η τέταρτη ακριβότερη χώρα ως προς το πετρέλαιο και τα παράγωγά του µεταξύ των χωρών-µελών της ΕΕ και τούτο ενώ δεν υπάρχει πρόβληµα παραγωγής πετρελαίου. Η χώρα µας κατέχει την τέταρτη θέση µεταξύ των κρατών-µελών της ΕΕ και ως προς τον ειδικό φόρο κατανάλωσης.
- Σύµφωνα µε τη νοµοθεσία της ΕΕ, το ελάχιστο ύψος που προβλέπεται όσον αφορά τον ΕΦΚ στη βενζίνη ανέρχεται στo 0,36 ευρώ ανά λίτρο, µε την Ελλάδα να υπολείπεται (µε φόρο 0,7 ευρώ ανά λίτρο) µόνο των Κάτων Χωρών, της Ιταλίας και της Φινλανδίας. Ο χαµηλότερος ΕΦΚ αντιθέτως επιβάλλεται στην Ουγγαρία και διαµορφώνεται στο 0,34 ευρώ ανά λίτρο. Εξάλλου, σύµφωνα µε πρόσφατη έρευνα του ΙΜΕ/ΓΣΕΒΕΕ σε συνεργασία µε τη δηµοσκοπική εταιρεία Marc, η αύξηση της τιµής της βενζίνης αποτελεί την κατηγορία µε τη µεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδηµα των νοικοκυριών µετά τις τιµές του ρεύµατος και των τροφίµων.
Ο Θέµης Κιουρτζής, πρόεδρος της Ενωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης και της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Πρατηριούχων Εµπόρων Καυσίµων (ΠΟΠΕΚ), σηµειώνει για παράδειγµα ότι η ανοδική πορεία παρατηρήθηκε µετά το πρώτο lockdown το 2020 και εντάθηκε από το καλοκαίρι του 2021.
- «Τώρα µε τον πόλεµο» εξηγεί «τα διεθνή funds που διαχειρίζονται τα πετρέλαια βρήκαν την ευκαιρία κι έβαλαν “καπέλο”. ∆εν υπάρχει πρόβληµα παραγωγής και διάθεσης καυσίµων αυτήν τη στιγµή. Η αγορά παγκοσµίως τροφοδοτείται κανονικά. Η αρχική αύξηση που παρατηρήθηκε λόγω του κορονοϊού οφείλεται στην ανάγκη να καλυφθούν οι ζηµιές που είχαν οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες. Με τον φόβο του πολέµου όµως βρήκαν ευκαιρία και αύξησαν τις τιµές κατακόρυφα».
Στο ίδιο µήκος κύµατος κινείται και η πρόεδρος της Ενωσης Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα. Σύµφωνα µε την ίδια, «από τότε που άρχισε η αγορά να κινείται εκ νέου, µετά τα συνεχή lockdowns, θέλησαν οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες να βγάλουν τα σπασµένα. Ετσι άρχισε η αύξηση των τιµών. Εµείς αµέσως µετά τα Χριστούγεννα είδαµε τις τιµές να “τσιµπούν”».
- «Το µεγάλο πρόβληµα µε την τιµή του καυσίµου στην Ελλάδα είναι ο υψηλός ΕΦΚ. Η Κύπρος τον µείωσε, έχει και χαµηλό ΦΠΑ και πωλεί αντί 1,37 ευρώ το λίτρο. ∆εν αισιοδοξώ ότι θα µειωθεί ο ΕΦΚ, αλλά ως πρόεδρος της ένωσης θα συνεχίσω να το διεκδικώ. Είναι πολύ µεγάλο το ποσό που εισπράττει το κράτος. Τα ¾ είναι φόροι. Αν φύγει αυτό, η βενζίνη θα γίνει αυτό που πρέπει να είναι: κοινωνικό αγαθό» συµπληρώνει.
«Αυξητική τάση στη διεθνή τιµή του πετρελαίου άρχισε να παρατηρείται από πέρυσι το καλοκαίρι» λέει από τη δική του πλευρά στο Documento και ο πρόεδρος των βενζινοπωλών του Ρεθύµνου Ηρακλής Ξυδάκης.
- «Ωστόσο» συνεχίζει «από τον Φεβρουάριο και µετά παρατηρούµε ότι οι τιµές έχουν εκτοξευτεί. Το κέρδος µας από την ποσότητα καυσίµων που έχουµε προµηθευτεί δεν επαρκεί ώστε να πληρώσουµε την επόµενη παραγγελία. Το µεγάλο πρόβληµα για εµάς είναι ο ΕΦΚ. Αν δεν µπορούν όµως να µειώσουν αυτό τον φόρο, ας µειώσουν τουλάχιστον τον ΦΠΑ. Και η Κύπρος και η Βόρεια Μακεδονία αγοράζουν από την Ελλάδα. Οµως είδατε ότι στην Κύπρο µείωσαν τον ειδικό φόρο. Γιατί εµείς δεν το κάνουµε;» διερωτήθηκε.
Η αύξηση της τιµής των καυσίµων όχι απλώς δεν ευνοεί τους πρατηριούχους αλλά λειτουργεί σαν µέγγενη η οποία από στιγµή σε στιγµή µπορεί να οδηγήσει ακόµη και σε λουκέτα ή απολύσεις.
- Ως µείζον πρόβληµα της αγοράς περιγράφουν πάντως οι βενζινοπώλες το λαθρεµπόριο και τους ανύπαρκτους ελέγχους. Σύµφωνα µε όσα λένε, καµία κυβέρνηση µέχρι σήµερα δεν έχει φροντίσει να ρυθµίσει και να περιορίσει το εν λόγω µείζον ζήτηµα που δηµιουργεί ακόµη µεγαλύτερα προβλήµατα στους επαγγελµατίες.
Με πληροφορίες από documentonews.gr, zougla.gr