Ανακοίνωση του Υπ. Πολιτισμού παραδέχεται ότι υπήρξε φθορά σε αρχαίο γλυπτό στην Ακρόπολη – “Έγινε ζημιά… αλλά όχι από κομπρεσέρ”
Τρεις ημέρες μετά την καταγγελία, ότι εξαιτίας των εργασιών που πραγματοποιούνται στην Ακρόπολη για την απορροή των ομβρίων υδάτων με κομπρεσέρ, έσπασε αρχαίο γλυπτό, το υπουργείο Πολιτισμού απαντά. Όπως υποστηρίζει, επικαλούμενο φωτογραφίες και εκθέσεις των αρμόδιων αρχαιολόγων για το θέμα, η καταγγελία που δημοσιεύθηκε πρώτα στην εφημερίδα «Αυγή», είναι το «τελευταίο δείγμα παραπληροφόρησης».
Ωστόσο, ενώ διαψεύδει ότι υπήρξε ζημιά από κομπρεσέρ, ουσιαστικά επιβεβαιώνει ότι προκλήθηκε ζημιά, την οποία απέδωσε σε «χειρωνακτική εργασία» με τη χρήση αξίνας και φτυαριού και αναφέρει, πως το συγκεκριμένο θραύσμα, είναι «εξαιρετικά διαβρωμένο και με ρηγματώσεις σε όλη του την επιφάνεια».
Το ΥΠΠΟΑ στην ανακοίνωσή του υποστηρίζει ότι «δεν έχουν τέλος τα fake news που αφορούν στην Ακρόπολη, στα έργα προστασίας και συντήρησης του Ιερού Βράχου, καθώς και στο έργο αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες», ενώ υποστηρίζει ότι «χρήση κομπρεσέρ ή άλλου μηχανήματος, έγινε μόνον για το σπάσιμο τσιμεντένιων επιφανειών, εκτός του λυόμενου οικίσκου» και πως «όλες οι άλλες εργασίες έγιναν χειρωνακτικά, με την ίδια μεθοδολογία που γίνονται οι αρχαιολογικοί καθαρισμοί και οι ανασκαφές».
«Στα αμέσως υποκείμενα στρώματα του δαπέδου (από πλακάκια) του λυόμενου οικίσκου, ανάμεσα στην επίχωση για την κατασκευή του οικίσκου, εντοπίστηκαν θραύσματα αρχαίων μελών, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που δημοσιεύσαμε χθες».
- Αναφερόμενο το ΥΠΠΟΑ στο αρχικό δημοσίευμα της «Αυγής», αναφέρει ότι «το εν λόγω θραύσμα, εξαιρετικά διαβρωμένο και με ρηγματώσεις σε όλη του την επιφάνεια, το οποίο, κατά το δημοσίευμα της «Αυγής» κατεστράφη από χρήση κομπρεσέρ, επλήγη κατά τις εργασίες που έγιναν χειρωνακτικά, αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση αξίνας και φτυαριού».
Ενώ όσον αφορά σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Αυγή», που έχει δώσει στη δημοσιότητα φωτογραφίες, μιλάει για «φωτογραφίες που παραπλανούν», υποστηρίζοντας ότι «εκείνοι που διαδίδουν τα fake news -όπως αποδεικνύεται από την έκθεση των αρμοδίων αρχαιολόγων- έφτασαν στο σημείο να πλύνουν (!) το θραύσμα, προκειμένου να εξαφανίσουν κάθε χρωματικό ίχνος χώματος, που είχε εισχωρήσει στη ρηγμάτωση και να το εμφανίσουν ως κάτι διαφορετικό από ό,τι είναι πραγματικά. Ακόμη και οι φωτογραφίες του άρθρου είναι τραβηγμένες από τέτοια οπτική γωνία, που παραπλανούν».
Και καταλήγει:
«Η αθλιότητα των fake news στρέφεται κατά των υπαλλήλων της αρχαιολογικής υπηρεσίας και της ακεραιότητας, με την οποία εργάζονται εδώ και δεκαετίες για την προστασία και τη συντήρηση των μνημείων μας».
- Το υπουργείο, στην ανακοίνωσή του, ουσιαστικά επαναλαμβάνει τους ισχυρισμούς της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, η οποία κατά τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε χθες Δευτέρα με αφορμή τις Πολιτιστικές Διαδρομές, είχε πει μεταξύ άλλων ότι «έχουμε ένα ακόμα fake news» και ότι κάποιοι προσπαθούν να διασύρουν τους αρχαιολόγους, που εργάστηκαν εκεί και την ίδια τη χώρα.
«Δυστυχώς κάποιοι επιχειρούν να διασύρουν την Ακρόπολη, στοχοποιώντας τη, και μαζί με αυτήν και τη χώρα. Να πω ότι τα έργα δεν εκτελούνται ούτε από την Υπουργό ούτε από τον Γενικό Γραμματέα. Τα έργα στην Ακρόπολη εκτελούνται από τις Υπηρεσίες και από στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού, της ΥΣΜΑ και της Εφορείας Αρχαιοτήτων, βάσει συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου, το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα.
Υπάρχουν οι εκθέσεις των επιβλεπόντων αρχαιολόγων και της μηχανικού της Εφορείας Αρχαιοτήτων. Υπάρχει, αν θέλετε, και ένα προχθεσινό έγγραφο της Εφόρου Αρχαιοτήτων, της κ. Μπάνου, το οποίο, εάν το θυμάμαι καλά, λέει ότι αυτά τα οποία διαδίδονται για την Ακρόπολη και για την καταστροφή γλυπτού είναι ψεύδη αισχίστου είδους. Όλες οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού ομβρίων παρακολουθούνται ανελλιπώς από αρχαιολόγο και μηχανικό της Εφορείας.
Το κομπρεσέρ σπάει τα παλιά τσιμέντα που είχαν κατασκευαστεί στο παρελθόν και επιτέλους απομακρύνονται μαζί με τους παλιούς εργοταξιακούς οικίσκους. Αυτά τα λέει η Έφορος», δήλωσε η υπουργός στη συνέντευξη Τύπου.