Ανοίγουν malls και απολύσεις – Έρευνα σοκ από το ΕΕΑ για τις επιχειρήσεις τους επόμενους 6 μήνες
Μπορεί από σήμερα ανοίγουν, τα πολυκαταστήματα (malls) τα εκπτωτικά χωριά με τη μέθοδο του click inside καθώς και τα κέντρα αισθητικής όμως μια έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών προκαλεί “τρόμο” καθώς 4 στις 10 επιχειρήσεις μελετούν μείωση προσωπικού, ενώ το 44% έχει οφειλές σε καθυστέρηση.
Παράλληλα με την επαναλειτουργία των εμπορικών κέντρων, mall και κέντρων αισθητικής, θα λειτουργήσουν με τη διαδικασία καθορισμού ραντεβού για αγορά εντός καταστήματος (click inside) οι εμπορικές επιχειρήσεις στις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης και Κοζάνης, καθώς και τα εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά, με την ίδια μέθοδο, σε όλη την επικράτεια.
Αναλυτικά από το Σάββατο 24 Απριλίου:
ανοίγει το λιανεμπόριο στη Θεσσαλονίκη και στην Κοζάνη και με την μέθοδο click in shop
Επαναλειτουργούν:
- τα εμπορικά κέντρα
- τα εκπτωτικά χωριά
- τα κέντρα αισθητικής.
Η μετάβαση σε αυτά θα γίνεται κατόπιν ραντεβού και με την αποστολή sms στο 13032.
Συγκεκριμένα:
Εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά: Από το Σάββατο 24 Απριλίου λειτουργούν με τις μεθόδους click away και click inside. Για τη μετάβαση, απαιτείται η αποστολή του sms στο 13032. Ισχύει για 3 ώρες ή όποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει τη βεβαίωση, χρησιμοποιεί τη βεβαίωση μετακίνησης ή τη χειρόγραφη βεβαίωση κίνησης με αποδεικτικό το καθορισμένο ραντεβού.
- Ο καταναλωτής οφείλει να διατηρεί το μήνυμα που έχει αποστείλει στο 13032 προκειμένου να αποδεικνύεται η ώρα αποστολής και έγκρισης της μετακίνησής του.
- Το ωράριο λειτουργίας είναι προαιρετικό από τις 07:00 ως τις 20:30 τις καθημερινές, με εξαίρεση τη Μεγάλη Παρασκευή όπου το ωράριο διαμορφώνεται από τις 13:00 έως τις 19:00 και το Μεγάλο Σάββατο που διαμορφώνεται από τις 07:00 έως τις 18:00.
- Είναι υποχρεωτική η πραγματοποίηση του αυτοδιαγνωστικού τεστ, self-test, μια φορά την εβδομάδα για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις.
- Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός εντός των καταστημάτων είναι 1 πελάτης για κάθε 25 τετραγωνικά μέτρα. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελατών εντός των κοινόχρηστων χώρων των εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών ορίζεται ο 1 πελάτης για κάθε 10 τετραγωνικά μέτρα.
- Υπενθυμίζεται ότι η αναλογία ενός πελάτη ανά 25 τ.μ. ισχύει για επιχειρήσεις μέχρι 500 τ.μ. και η αναλογία μετά διαμορφώνεται στον ένα πελάτη ανά 100 τ.μ. για επιχειρήσεις άνω των 500 τ.μ..
- Είναι υποχρεωτική η απόσταση μεταξύ πελατών τα δύο μέτρα σε χώρους αναμονής. Και επίσης, σημειώνεται ότι στα εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά απαγορεύεται καθολικά η λειτουργία των υγειονομικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και των υπηρεσιών take away και delivery.
Κέντρα αισθητικής.Η επαναλειτουργία τους ορίζεται από το Σάββατο 24 Απριλίου. Είναι υποχρεωτική η πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ δύο φορές την εβδομάδα, για εργαζόμενους και επιχειρηματίες, το κόστος του ενός εξ’ αυτών βαρύνει το Κράτος.
- Η απόσταση μεταξύ θέσεων εργασίας ορίζονται τα δύο μέτρα. Οι πελάτες θα προσέρχονται μόνο κατόπιν ραντεβού μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικών μέσων.
- Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξης της λειτουργίας τους να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος και θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα.
- Είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας για το προσωπικό και τους πελάτες.
- Το ωράριο είναι ίδιο με τα εμπορικά καταστήματα.
- Η αναλογία στους χώρους είναι έως τα 100 τ.μ. 4 άτομα, και για επιχειρήσεις άνω των 100 τ.μ. ένα άτομο ανά 25 τ.μ.
Ως προς την έναρξη των επιχειρήσεων εστίασης στις 3 Μαΐου, ανοίγουν μόνο οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν τους παρακάτω κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας.
Όσες επιχειρήσεις υπάγονται υπό τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας 5610, οι υπηρεσίες που παρέχονται από αναψυκτήριο με ΚΑΔ 56301003, οι υπηρεσίες που παρέχονται από καφενείο χωρίς τεχνικά μηχανήματα και παιχνίδια με ΚΑΔ 56301006, οι υπηρεσίες καφετέριες με ΚΑΔ 56301007, οι υπηρεσίες που παρέχονται από παραδοσιακό καφενείο με ΚΑΔ 56301014.
- Η λειτουργία πραγματοποιείται μόνο στους εξωτερικούς χώρους.
- Είναι υποχρεωτική η πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ δύο φορές την εβδομάδα για όλο το προσωπικό της επιχείρησης, το κόστος του ενός εξ’ αυτών βαρύνει το Κράτος.
- Επιτρέπεται μόνο η παρουσία καθήμενων πελατών.
- Είναι υποχρεωτική η απολύμανση των καταλόγων κατά την εναλλαγή των πελατών στα τραπέζια, όπως επίσης παροτρύνεται η χρησιμοποίηση ψηφιακών καταλόγων για τη χρησιμοποίησή τους από τους καταναλωτές.
- Είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση απολυμαντικού προϊόντος πάνω στο τραπέζι.
- Μέχρι έξι άτομα είναι ο πληθυσμός που ορίζεται σε κάθε τραπέζι.
- Είναι υποχρεωτική η χρήση της μάσκας από το προσωπικό και από τους πελάτες κατά το χρόνο αναμονής και είναι ισχυρή η σύσταση για τους καθήμενους πελάτες στα τραπεζοκαθίσματα ή στο μπαρ.
- Οι αποστάσεις των τραπεζοκαθισμάτων διαμορφώνονται σύμφωνα με τη διάταξη των καρεκλών και ξεκινάνε από τα 90 εκατοστά και φτάνουν ως το 1,8 μέτρο ανά περίπτωση.
- Επιτρέπεται η χρήση των μπαρ από τους πελάτες με την τοποθέτηση δύο σκαμπό μαζί και απόσταση 1,5 μέτρου για κάθε επόμενη δυάδα σκαμπό. Κλειστά παραμένουν από τις 11 το βράδυ έως τις 5το πρωί.
- Οι επιχειρήσεις που θα λειτουργούν με τους προαναφερόμενους ΚΑΔ, οφείλουν να επιδεικνύουν στις αρχές ελέγχου τη βεβαίωση από το TAXIS από την οποία θα αποδεικνύεται ότι ο ΚΑΔ τους αποτελεί την κύρια δραστηριότητα πριν τις 1/3/2020.
Παραμένουν σε αναστολή οι επιχειρήσεις που έχουν ως κύρια δραστηριότητα τους κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας 5621 «Δραστηριότητες υπηρεσίας τροφοδοσίας για εκδηλώσεις» και 5630 «Υπηρεσίες ποτών» και φυσικά συμπεριλαμβάνονται και οι οκταψήφιοι αυτών.
Η “μαύρη” έρευνα του ΕΕΑ
Εδώ όμως σταματούν τα καλά νέα για μια διαδικασία που περιγράφεται ως επιστροφή στην κανονικότητα καθώς η έρευνα του ΕΕΑ προοιωνίζεται δυσοίωνες έως τραγικές καταστάσεις καθώς 4 στις 10 επιχειρήσεις σχεδιάζουν απολύσεις εργαζομένων τους επόμενους έξι μήνες.
Ειδικότερα σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, το 15% των επιχειρηματιών που απασχολούν εργαζομένους απάντησε σε σχετικό ερώτημα ότι θεωρεί «σίγουρα» υπαρκτό το ενδεχόμενο απολύσεων, ενώ ποσοστό 25% απάντησε πως είναι «μάλλον» υπαρκτό. Παράλληλα, σχεδόν έξι στους 10 (56%) ανησυχούν για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους το επόμενο 6μηνο.
- Η έρευνα, που διεξήχθη στην Περιφέρεια Αττικής το χρονικό διάστημα από 16 έως 19 Απριλίου 2021, με δείγμα 1.023 ενηλίκους από τον γενικό πληθυσμό, αποτυπώνει και τη δυσχερή οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρηματίες. Το 44% του δείγματος βρίσκεται με προσωπικές ή οικογενειακές τραπεζικές, φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις που έχει καθυστερήσει την πληρωμή τους (όταν το αντίστοιχο ποσοστό στον γενικό πληθυσμό της Αττικής είναι 21%). Το 34% έχει επαγγελματικές τραπεζικές, φορολογικές ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις σε καθυστέρηση.
Αναδεικνύεται επίσης η ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης της στήριξης όλων όσοι έχουν πληγεί σημαντικά από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας. Το 50% των συμμετεχόντων αξιολογεί θετικά τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη των επιχειρήσεων -καταστήματα- επαγγελματιών, όμως το 44% απαντά αρνητικά επιθυμώντας προφανώς μεγαλύτερη ενίσχυση.
- Για το πρόγραμμα ΕΣΠΑ, με το οποίο θα στηριχθεί η εστίαση, αν και αποτυπώνεται με θετικό ισοζύγιο στις απόψεις της κοινής γνώμης, ο ένας στους τέσσερις δεν το γνωρίζει ή/και δεν παίρνει θέση.
Όσον αφορά την απόφαση να ανοίξουν τα καταστήματα, οκτώ στους 10 καταναλωτές της Περιφέρειας Αττικής την επικροτούν, με πάνω από τους μισούς να έχουν ήδη επισκεφθεί ή να σκοπεύουν («Σίγουρα» ή «Μάλλον») να επισκεφθούν μέσα στις επόμενες ημέρες κάποιο κατάστημα από όσα άνοιξαν πρόσφατα. Παράλληλα, τρεις στους τέσσερις (73%) αξιολογούν θετικά το άνοιγμα της εστίασης αμέσως μετά το Πάσχα, με την ανάλυση των στοιχείων να οδηγεί στο συμπέρασμα πως το άνοιγμα της εστίασης αποτελεί επιθυμία μεγάλου τμήματος της κοινωνίας.
- Η έρευνα δείχνει επίσης ότι διατηρείται υψηλό το ποσοστό όσων αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι έξι στους 10 (58%) αξιολογούν σήμερα θετικά τις μεθόδους click away και click in shop (ως λύσεις ανάγκης).
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σημειώνει πως στην πλειοψηφία τους οι ερωτηθέντες ανησυχούν για το μέλλον της επιχείρησής τους, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ζητά τη συνέχιση της στήριξης από την Πολιτεία, ενώ καταγράφεται σοβαρότατο πρόβλημα με οφειλές που βρίσκονται σε καθυστέρηση. «Είναι θέματα που πρέπει να επιλυθούν το ταχύτερο δυνατόν, γιατί αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της οικονομίας, αλλά και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής», συμπλήρωσε.