Ερωτηματικά εκπαιδευτικών για τα self test: “Οι ευθύνες του υπουργείου μεταφέρονται στην πόρτα κάθε σπιτιού”
Προβληματισμός επικρατεί στην εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με την υποχρεωτική χρήση των self test σε μαθητές και εκπαιδευτικούς εν όψει της επανέναρξης της δια ζώσης εκπαίδευσης στα λύκεια της χώρας.
«Εμείς από την αρχή είχαμε ζητήσει να γίνονται τεστ στους μαθητές, γιατί μας έλεγαν οι γιατροί ότι συνήθως τα παιδιά δεν έχουν συμπτώματα. Φυσικά είμαστε υπέρ του να γίνονται τεστ. Δεν θα πάμε κόντρα στην επιστημονική κοινότητα Το ζήτημα είναι ότι είναι υποχρέωση της κυβέρνησης να διασφαλίσει ότι τα self test θα γίνονται με ασφάλεια για τους μαθητές, ότι η διάγνωση θα είναι σωστή και ότι θα μεταφέρονται σωστά τα στοιχεία. Ωστόσο, μεταθέτουν την ευθύνη στους γονείς, όπως έχουν κάνει από την αρχή της πανδημίας. Η ευθύνη του υπουργείου Παιδείας ποια είναι; Μόνο να ανακοινώνει ημερομηνίες μαθημάτων; Δεν είναι δυνατόν να μεταφέρονται οι ευθύνες του υπουργείου στην πόρτα του κάθε σπιτιού και σε αυτό το επίπεδο», είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, Θανάσης Κοκονάς.
«Τα self test καλώς θα γίνουν -αν και θα έπρεπε να γίνουν με άλλον τρόπο- αλλά, αν δεν συνοδεύονται από τα ανάλογα μέτρα, θα έχουμε μία από τα ίδια. Μέσα στις τάξεις θα είναι πάλι 25 με 30 παιδιά σε υπόγεια, σε χώρους που δεν αερίζονται, χωρίς προσωπικό στην καθαριότητα, κάτι που είναι στην ευθύνη του δήμου το πώς θα διαχειριστεί. Επιπλέον, έχουμε τα εκπαιδευτικά κενά, καθώς πολλοί καθηγητές ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και μένουν εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας και δεν αναπληρώνονται. Φτάσαμε Απρίλιο και συζητάμε αυτά που έπρεπε να έχουν λυθεί από τον Σεπτέμβριο», είπε χαρακτηριστικά o κ.Κοκονάς.
Αντίδραση των γονέων
Ανάλογη είναι και η αντίδραση των γονέων,όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της Ένωσης Γονέων & Κηδεμόνων Μαθητών Δήμου Αγίου Νικολάου στην οποία αναφέρουν για το άνοιγμα των σχολείων:
«Η κυρία Κεραμέως ανακοίνωσε σήμερα το άνοιγμα των Λυκείων με την διενέργεια υποχρεωτικών self tests δύο φορές την εβδομάδα από τους γονείς στα παιδιά τους στο σπίτι ζητώντας από τις οικογένειες να επιδείξουν την αντίστοιχη υπευθυνότητα. Αν δεν το πράξουν ή αν γίνει κάποιο λάθος στην διαδικασία ο μαθητής δεν θα πάει σχολείο, θα μείνει εκτός τάξης και εκτός τηλεκπαίδευσης. Όπως ανέφερε η υπουργός το self test είναι άλλο ένα προληπτικό μέτρο για να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια. Άρα, τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν με ασφάλεια αν η εκπαιδευτική κοινότητα δεν φοράει μάσκα και δεν κάνει self test.
Παραδέχεται δηλ. η υπουργός ότι η μόνη επιλογή για άλλη μία φορά (όπως και με τις μάσκες) είναι μόνο τα μέτρα ατομικής ευθύνης. Επίσης, προκρίνει την επαναλειτουργία των Λυκείων γιατί οι μαθητές τους έχουν μείνει πολύ καιρό εκτός σχολείου και έχουν μπροστά τους τις εξετάσεις. Η τηλεκπαίδευση δεν αποτελεί την ιδανική λύση όπως φαίνεται και επιλέγονται οι μαθητές της Γ’ Λυκείου να συμμετέχουν σε ένα «πείραμα», (παρά τις αντιρρήσεις κορυφαίων λοιμοξιολόγων όπως ο κ. Τσιόδρας), λίγο πριν δώσουν την πιο κρίσιμη μάχη της μέχρι τώρα ζωής τους. Αλήθεια, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου νοσήσουν και κατά συνέπεια αναγκασθούν να απέχουν από την συστηματική μελέτη τους στην τελική ευθεία πριν κόψουν το νήμα του τερματισμού;
Προφανώς δεν έχουμε άλλη επιλογή γιατί η κυβέρνηση αρνήθηκε να λάβει άλλα μέτρα τα οποία προτείναμε ως Ενώσεις Γονέων & Κηδεμόνων:
1) Δεν μείωσε τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις όπως επανειλημμένα ζητήσαμε
2) Δεν υποχρέωσε του δήμους να βρουν πρόσθετες αίθουσες για την αποσυμφόρηση των σχολικών συγκροτημάτων
3) Δεν προσέλαβε διδακτικό προσωπικό για να εφαρμόσει διπλές βάρδιες λειτουργίας των σχολείων
4) Δεν υπάρχει η δυνατότητα να ανοίξει μόνο μία τάξη, π.χ. η Γ’ Λυκείου ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος του συγχρωτισμού γιατί τα σχολεία δεν διαθέτουν την τεχνική υποδομή να καλύψουν την παράλληλη τηλεκπαίδευση στις υπόλοιπες τάξεις.
Συμπέρασμα, η κυβέρνηση δεν επέλεξε να επενδύσει στην εκπαίδευση (δομές, προσωπικό) αλλά σε λιγότερο; κοστοβόρες λύσεις όπως τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τα self test, σε προσωρινές λύσεις και ημίμετρα για την ασφάλεια των μαθητών και των οικογενειών τους που δεν διασφαλίζουν με κανένα τρόπο την ισότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία, την ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών μας.
Τα συλλογικά όργανα των γονέων & κηδεμόνων προφανώς δεν έχουν την αρμοδιότητα να συστήσουν λύσεις σε θέματα υγειονομικού ενδιαφέροντος ούτε την δυνατότητα (οικονομική ή νομική) να υποδείξουν στους γονείς πως να πράξουν σε ζητήματα που αφορούν τα παιδιά τους.
Οι Ενώσεις Γονέων & Κηδεμόνων και οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων λειτουργούν εθελοντικά προσπαθώντας να βελτιώσουν τις συνθήκες εκπαίδευσης των μαθητών εκπροσωπώντας τις οικογένειες τους με αίσθημα ευθύνης και αλληλοσεβασμού. Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί, χωρίς να κουνάμε το δάκτυλο ο ένας τον άλλον, ενωμένοι, με πνεύμα συνεργασίας και έμπρακτη συμμετοχή στους συλλόγους γονέων & κηδεμόνων να δυναμώσουμε την παρουσία μας και την φωνή μας στην μαθητική ζωή των παιδιών μας και να βρούμε λύσεις στα κοινά μας προβλήματα ειδικά σε τόσο δύσκολες περιόδους σαν αυτή που διανύουμε.»