Νυχτερινό lockdown: Διαφωνίες ειδικών υπό τον φόβο των “μεταναστών της διασκέδασης”- Παρατηρούνται μετακινήσεις μεταξύ κοντινών πόλεων
Το νυχτερινό lockdown με την απαγόρευση κυκλοφορίας είναι το μοντέλο που επέλεξε η κυβέρνηση για να ανακόψει την έξαρση της επιδημίας σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας που πέρασαν στη ζώνη “πορτοκαλί” και “κόκκινο” του υγειονομικού χάρτη, ωστόσο αρκετοί επιστήμονες εκφράζουν επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητά του. Κι αυτό διότι είναι πιθανό να παρατηρηθούν μετακινήσεις νέων -και όχι μόνο- από επιβαρυμένες επιδημιολογικά περιοχές με περιοριστικά μέτρα σε άλλες κοντινές όπου δεν ισχύει κάτι ανάλογο.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Σερρών που επιβαρύνθηκαν, όπως διαπιστώθηκε, από μετακίνηση νέων από τη Θεσσαλονίκη που, λόγω των μέτρων απαγόρευσης, ταξίδεψαν μόλις 45 λεπτά βορειότερα για να διασκεδάσουν στα νυχτερινά κέντρα της συγκεκριμένης πόλης. Το ίδιο παρατηρήθηκε και στην περίπτωση του νυχτερινού lockdown στην Πάτρα, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να μετακινείται κόσμος στη γειτονική Ναύπακτο.
Δεδομένων των κοντινών αποστάσεων σε πολλές περιοχές της χώρας, υπήρξαν αμφιβολίες και διαφωνίες ακόμα και μεταξύ των μελών της επιτροπής του υπουργείου Υγείας.
Την ανησυχία του για το γεγονός «ότι δεν καλύπτεται όλη η επικράτεια» εξέφρασε ο καθηγητής Γενετικής Μανώλης Δερμιτζάκης, στη σκιά της κυβερνητικής επιλογής να επιβάλει νυχτερινό lockdown και καθολική χρήση μάσκας στις περιοχές με «κόκκινο» (επίπεδο 4) και «πορτοκαλί» (επίπεδο 3) χρώμα στον υγειονομικό χάρτη. Όπως εξήγησε, «ξέρουμε ότι θα προσπαθήσουν πολλοί να τα αποφύγουν και να πάνε σε άλλες περιοχές. Άρα δεν καλυπτόμαστε, γιατί το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να μολυνθούν και οι άλλες περιοχές. Δεν είναι καν ήπιο lockdown». Αναδεικνύοντας δε την κυβερνητική ολιγωρία υπογράμμισε ότι «φαινόταν ότι η κατάσταση θα χειροτέρευε. Το βλέπαμε και στις υπόλοιπες χώρες ότι ξέφευγαν τα κρούσματα. Αν τα είχαμε πάρει νωρίτερα τα μέτρα και σε όλη την επικράτεια, θα είχαμε πολύ περισσότερα όπλα και δεν είχαμε επιπτώσεις στην οικονομία».
Σημειώνεται ότι στους κόλπους της Επιτροπής των ειδικών υπήρχαν διαφορετικές προσεγγίσεις στο σκέλος που αφορά την απαγόρευση της κυκλοφορίας -μετά τα μεσάνυχτα- σε ορισμένες μόνο περιοχές της χώρας. Στις συσκέψεις των επιστημόνων εκφράζονταν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του μέτρου με βάση το επιχείρημα ότι «ευνοεί τις μετακινήσεις από μια επιβαρυμένη περιοχή σε άλλη». Ο προβληματισμός δε συνδεόταν με το γεγονός ότι «υπάρχουν πόλεις που απέχουν ελάχιστα χιλιόμετρα αλλά βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο επικινδυνότητας». Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση εμφανιζόταν αποφασισμένη να ανακοινώσει την εφαρμογή του μέτρου για 19 συγκεκριμένες περιοχές.
Το κλίμα διαφωνίας στις τάξεις των εμπειρογνωμόνων επιβεβαίωσε και ο Βασίλης Κικίλιας σημειώνοντας (ΣΚΑΪ) ότι «ο καθένας έχει την άποψή του. Δεν ταυτίζονται απολύτως οι απόψεις και αυτό είναι λογικό και θεμιτό όταν βάζεις 31 ανθρώπους μέσα σε μία Επιτροπή». Παρακάμπτοντας ωστόσο την προειλημμένη απόφαση του Μαξίμου να ανάψει κόκκινο στη νυχτερινή κυκλοφορία επεσήμανε ότι «η κοινή συνισταμένη των απόψεών τους (σ.σ.: των επιστημόνων) είναι τελικά η εισήγηση που κάνουν οι επιστήμονές μας στην κυβέρνηση”.