Τι ισχύει τελικά με το νέο ποινικό κώδικα και τη μείωση των ποινών της Χρυσής Αυγής – Μιλά στο libre ο πρώην Υπ. Δικαιοσύνης Μιχ. Καλογήρου
Λίγες ώρες διήρκεσε η άτυπη… εκεχειρία μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε ό,τι αφορά τη Χρυσή Αυγή: θεωρία των δύο άκρων από τη μια, πολιτική συμπόρευση εντός/ εκτός Βουλής, ήταν οι κατηγορίες που εκτόξευσαν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αντιστοίχως.
Μεταξύ, όμως, των αιτιάσεων που ακούσθηκαν από το κυβερνητικό επιτελείο ήταν και κάτι που αφορά το από εδώ και πέρα:
ότι η ηγεσία της Χρυσής Αυγής θα πέσει στα… μαλακά, εξαιτίας του Ποινικού Κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Στις «γαλάζιες» αυτές διαρροές, απαντά, μέσω του libre, ο τότε υπουργός Δικαιοσύνης και νυν διευθυντής του γραφείου του Α. Τσίπρα, Μιχάλης Καλογήρου.
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε με διαφωνίες ο Σταύρος Κοντονής από την Κεντρική Επιτροπή
Αναλυτικά, δύο είναι οι βασικές μομφές που ακούγονται τις τελευταίες ώρες από τα χείλη πολιτικών παραγόντων της ΝΔ και φιλικών τους μέσων ενημέρωσης:
- πρώτον, ότι ο Ποινικός Κώδικας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μείωσε τις ποινές για όσους καταδικάζονται για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης,
- δεύτερον, ότι χάρη στον εν λόγω Κώδικα οι καταδικασθέντες δεν θα στερηθούν τα πολιτικά τους δικαιώματα.
Το libre επικοινώνησε με τον υπουργό Δικαιοσύνης επί των ημερών του οποίου έγιναν οι αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα και επί των προκειμένων ο Μιχάλης Καλογήρου μας είπε τα εξής:
Και πρώτα, για τη μείωση της ποινής. Ο συνομιλητής μας διευκρινίζει ότι ο νέος Ποινικός Κώδικας προβλέπει μέγιστη πρόσκαιρη κάθειρξη τα 15 έτη (από τα 20 που ήταν πριν). Είναι με άλλα λόγια μια γενική ρύθμιση για όλα τα εγκλήματα και το ανώτατο πλαίσιο ποινής αφορά και τη διεύθυνση της εγκληματικής οργάνωσης, όμως δεν αφορά, με άλλα λόγια, ειδικά αυτήν.
«Ο νέος Ποινικός Κώδικας προσπάθησε να είναι ειλικρινής», αναφέρει μιλώντας στο libre ο Μ. Καλογήρου, και τούτο γιατί, προσθέτει, η εκτιτέα ποινή με τον προηγούμενο Κώδικα ήταν στο 1/3, αλλά με το νέο Κώδικα πήγε στα 2/5. Συνεπώς, συμπεραίνει, μπορεί να μειώθηκε η οροφή των ποινών, αυξήθηκε όμως η έκτιση.
Ως προς το δεύτερο ζήτημα, τα πολιτικά δικαιώματα. Στο επιχείρημα της άλλης πλευράς ότι εάν ίσχυε ο προηγούμενος Ποινικός Κώδικας, οι καταδικασθέντες θα αποστερούνταν και τα πολιτικά τους δικαιώματα, ο Μ. Καλογήρου αποκαθιστά την πραγματικότητα υπενθυμίζοντας ότι η στέρηση των δικαιωμάτων ανέκαθεν προϋπέθετε αμετάκλητη απόφαση (από τον Άρειο Πάγο δηλαδή). Κατά συνέπεια, κι αν ακόμη δεν είχε αλλάξει ο Π. Κώδικας, οι καταδικασθέντες πολιτικοί της Χρυσής Αυγής δεν θα στερούνταν τα πολιτικά τους δικαιώματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νέος Π. Κώδικας προβλέπει την αποστέρηση αξιωμάτων, και πάλι όμως με προϋπόθεση την αμετάκλητη απόφαση της δικαιοσύνης.
Ταυτοχρόνως, με την ιδιότητα του υπουργού Δικαιοσύνης επί ημερών του οποίου ψηφίσθηκε το βασικό «εργαλείο» του νομικού κόσμου, υπενθυμίζει ότι η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή -σ.σ. που αποτελούνταν από τους πλέον έγκριτους νομικούς της χώρας και που ήταν αυτοί, οι οποίοι συνέταξαν και παρέδωσαν το τελικό κείμενο του Ποινικού Κώδικα στο Υπουργείο– στην αιτιολογική έκθεσή της, ζητούσε από το νομοθέτη να δώσει λύση στο θέμα των πολιτικών δικαιωμάτων μέσω της εκλογικής νομοθεσίας.
Αφετηρία της προσέγγισης αυτής της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής ήταν ότι αρμοδιότητα του Ποινικού Κώδικα πρέπει να είναι το έγκλημα και η ποινή, και μόνον αυτά.
Στο σημείο αυτό μάλιστα ο συνομιλητής μας κάνει, κλείνοντας, μια κρίσιμη παρατήρηση για την τρέχουσα συγκυρία, έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τη χθεσινή απόφαση:
ότι ο νομοθέτης καλείται άμεσα να αποφασίσει τι θα κάνει και με τους καταδικασθέντες της Χρυσής Αυγής αλλά και το κόμμα τους…
Νίκος Παπαδημητρίου