Ποιοι αποφάσισαν (;) και γιατί να αγοράσουμε F35; Oι ενστάσεις των ειδικών
Κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων με τον Ντόναλντ Τραμπ ο πρωθυπουργός προανήγγειλε την πρόθεση της Ελλάδας να προχωρήσει σε αγορά νέων πολεμικών αεροσκαφών F35 και να συμμετάσχει στο σχετικό πρόγραμμα συμπαραγωγής με τις ΗΠΑ, αξιοποιώντας το κενό που αφήνει η απόφαση της Ουάσιγκτον να “τιμωρήσει” την Τουρκία και να άρει τη σχετική συνεργασία.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε χαρακτηριστικά:
“Ξεκινάει άμεσα η διαπραγμάτευση για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα των F-35, με στόχο την απόκτηση μιας μοίρας τέτοιων αεροσκαφών. Στόχος – πρόσθεσε – είναι, με βάση και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των F-16, να προχωρήσουμε στην προμήθεια των F-35. Αυτό αναμένεται να γίνει με βάση και τις δυνατότητες παραγωγής των F-35 από το 2024 και μετά”.
Οι ειδικοί αναφέρουν πως το κόστος ενός τέτοιου υπερσύγχρονου αεροσκάφους είναι περί τα 100 εκατ. δολάρια και εάν υποθέσουμε πως ο πρωθυπουργός είναι ακριβής, προαναγγέλει μια νέα “αγορά του αιώνα”, καθώς μία μοίρα απαιτεί τουλάχιστον 15-20 τέτοια αεροσκάφη, ήτοι το σχετικό κόστος φθάνει τα δύο δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως η Άγκυρα είχε εκδηλώσει την πρόθεση αγοράς 100 F35! Εάν η Ελλάδα έμπαινε σε έναν τέτοιο ανταγωνισμό (στην περίπτωση που και η Τουρκία προχωρούσε με τη συναίνεση των ΗΠΑ σε τέτοια αγορά), θα έπρεπε για να μην διαταρραχθούν οι ισορροπίες να δαπανήσουμε κι εμείς περίπου πάνω από 10 δισ ευρώ!
Το ερώτημα είναι πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύθηκε δημόσια για την αγορά ενός τέτοιου αεροσκάφους. Υπάρχουν, ωστόσο, σχετικές εισηγήσεις του ΓΕΑ προς το ΚΥΣΕΑ; ‘Εχουν γίνει μελέτες πως η Ελλάδα χρειάζεται, όντως, τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους;
Οι ερωτήσεις προκύπτουν διότι επί τους θέματος υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις. Κάποιοι θεωρούν μεγάλη ευκαιρία να υποκαταστήσει η Ελλάδα την Τουρκία στην συμπαραγωγή των F35, άλλοι, όμως, αναφέρουν πως το συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι “επιθετικό” και δεν ταιριάζει στην αποτρεπτική ισχύ της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Εκτός εάν υπάρχουν εισηγήσεις και μελέτες για την ανάγκη αλλαγής του στρατιωτικού δόγματος.
Οι ΗΠΑ, φυσικά, δεν θα είχαν αντίρρηση καθώς αφενός επιθυμούν να πουλήσουν μαχητικά αεροσκάφη τέτοιου τύπου και να ενισχύσουν την πολεμική τους βιομηχανία, αφετέρου διότι εφόσον η χώρα μας προμηθευτεί τα F35 θα είναι πιο συμβατή στοπ επιθετικό δόγμα του ΝΑΤΟ στην ευρύτερη περιοχή μας.
Εγείρεται, βεβαίως, το ερώτημα κατά πόσο η Ουάσιγκτον θα αποφάσιζε με την πώληση τέτοιων αεροσκαφών στην Ελλάδα να διαταρράξει την “ισορροπία” δυνάμεων πάνω από το Αιγαίο. Εκτός, βεβαίως, εάν άρει το επόμενο διάστημα το “απαγορευτικό” προς την Τουρκία και έτσι βρεθεί με δύο, και όχι μόνον ένα, υποψήφιους αγοράστές.
Τα χαρακτηριστικά των F35 και τα ερωτήματα
Στο ζήτημα του μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς F-35, το οποίο επιθυμεί διακαώς η Άγκυρα, αναφέρθηκε πρόσφατα στον ΣΚΑΪ ο δημοσιογράφος Πάρις Καρβουνόπουλος, με αφορμή την πρόσφατη συνέντευξη του πρωθυπουργού στο Βήμα ο οποίος τονίζει το ενδιαφέρον της Ελλάδας για το αεροσκάφος. «Το μονό χειροπιαστό στοιχείο που υπάρχει ένα αίτημα της Ελλάδας από το 2017 που ζητάμε να ενημερωνόμαστε για το πρόγραμμα ανάπτυξης» τόνισε.
Επικαλούμενος πτεράρχους της Πολεμικής Αεροπορίας, ο διαπιστευμένος στο ΥΠΕΘΑ δημοσιογράφος δήλωσε ότι το μαχητικό δεν είναι συμβατό με τους στόχους της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθόσον είναι αεροσκάφος «πρώτου πλήγματος», δηλαδή επίθεσης.
Σύμφωνα με τον κ. Καρβουνόπουλο, ο λόγος που πολλές ευρωπαϊκές χώρες, έχουν αγοράσει το μαχητικό είναι γιατί συμμετείχαν σε επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ στις οποίες έκαναν πρώτα πλήγματα. «Η Ελλάδα δεν υπηρετεί τέτοια πολιτική» σχολίασε.
Σήμερα το κόστος για την απόκτηση του υπερσύγχρονου μαχητικού ανέρχεται σε 100 εκατ. δολάρια ανά αεροπλάνο, ενώ την επόμενη πενταετία εκτιμάται ότι θα πέσει στα 80 εκατ. δολάρια ανά αεροπλάνο.
Το μείζον όμως, σύμφωνα με το δημοσιογράφο, είναι το κόστος της ώρας πτήσης που φθάνει περίπου τα 44 χιλιάδες δολάρια, έναντι 15 χιλιάδων ευρώ (14.000 δολάρια) του F-16. Όπως ανέφερε μάλιστα, το αμερικανικό Πεντάγωνο έχει ζητήσει από την κατασκευάστρια εταιρεία να μειώσει το κόστος στα 25.000 δολάρια.
Ποια είναι η κατάσταση στην Ευρώπη και μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας
Αν και η αεροπορία μπήκε στον στίβο της μάχης πριν από 100 περίπου χρόνια έχει καταφέρει να αποτελεί το σημαντικότερο στοιχείο επιτυχίας για την έκβαση ενός πολέμου. Αυτός που διαθέτει τον μεγαλύτερο, ευέλικτο, και “αόρατο” στόλο στους αιθέρες μπορεί να νικήσει πολύ μεγαλύτερους στρατούς. Χαρακτηριστική απόδειξη η νίκη του Ισραηλινών στην ενάντια των ενωμένων αραβικών δυνάμεων στον πόλεμο των 6 ημερών πριν από 51 χρόνια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του globalfirepower.com που διαμόρφωσε σε χάρτη το historynutshell.com αναμφισβήτητη υπερδύναμη της πολεμικής αεροπορίας στην Γηραιά ήπειρο είναι η Ρωσία η οποία διαθέτει 806 μαχητικά, περίπου όσα διαθέτουν μαζί οι τέσσερις χώρες που την ακολουθούν στην λίστα.
Ανάμεσα σε αυτές – και πίσω από την δεύτερη Γαλλία (296 μαχητικά και αναχαιτιστικά) – βρίσκονται Τουρκία και Ελλάδα όπου σύμφωνα με τα στοιχεία υπάρχει μία ισορροπία δυνάμεων με την γείτονα να διαθέτει 207 αεροσκάφη και την Ελλάδα 206. Την πρώτη πεντάδα ολοκληρώνει η Ισπανία με 109 μαχητικά.
Αν και τα στοιχεία το historynutshell αναφέρει ότι τα στοιχεία του είναι του 2017 αυτά διαφέρουν σημαντικά (τουλάχιστον σε ότι αφορά την Ελλάδα και την Τουρκία) από αυτά του Κυπριακού Κέντρου Στρατηγικών Μελετών για την ίδια χρονιά. Σε παγκόσμιο επίπεδο η Ελλάδα είναι η 15η δύναμη.
Σύμφωνα με το τελευταίο οι συσχετικοί δυνάμεων μεταξύ των δύο χωρών διαμορφώνονται ως εξής:
Μαχητικά Αεροσκάφη: Τα μαχητικά αεροσκάφη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας το 2017 είναι μειωμένα. Σήμερα ανέρχονται στα 270 σε σχέση με 277 το 2014 και 283 το 2004.
Ακόμη πιο αισθητή είναι η μείωση στην τουρκική πλευρά, όπου τα μαχητικά αεροσκάφη ανέρχονται στα 360 σε σχέση με 390 το 2014 και 445 το 2004.
Αναγνωριστικά Αεροσκάφη: 28 η Ελλάδα και 38 η Τουρκία.
Αεροσκάφη Έγκαιρης Προειδοποίησης: Η Ελλάδα διαθέτει 4 τύπου ΕΜΒ-145 ΑΜΒ-145AEWόπως και το 2014. Η Τουρκία διαθέτει επίσης 4 τύπου B-737 AEW τώρα, σε σχέση με 1 που διέθετε το 2014.
Μεταφορικά Αεροσκάφη και Ελικόπτερα: Η Ελλάδα διαθέτει 23 C-160, Herculesκαι Spartanκαι 31 ελικόπτερα ελαφρά και μέσου τύπου. Η Τουρκία διαθέτει 86 μεταφορικά αεροσκάφη C-27, Herculesκαι Spartanκαι 40 ελικόπτερα.
Αεροσκάφη Ιπτάμενου Ανεφοδιασμού: Η Τουρκική Πολεμική αεροπορία διαθέτει 7 τέτοια αεροσκάφη και καθόλου η Ελλάδα.
Αεροπορική Άμυνα: Η Ελλάδα παρουσιάζεται σε σχετικά καλύτερη θέση με τους αμερικανικούς Patriot και τους ρωσικούς S-300 PMU-1. Η Τουρκία διαθέτει τους MIM-23 HawkΜΙΜ- NikeHercules.
Οι αγορές μετά την δεκαετία του ’80
Το 1988 παρελήφθησαν τα πρώτα αεροσκάφη τρίτης γενιάς Mirage 2000 EG/BG, ενώ το 1989 τα πρώτα F-16C/D Block 30. Στις 29 Μαρτίου 1991 αποσύρθηκαν τα RF-84F, ενώ τον Νοέμβριο του 1992 παρελήφθησαν επιπλέον αεροσκάφη RF-4E.
Τον Ιούλιο του 1997 ξεκίνησε η παραλαβή των F-16 Block 50, τα οποία εξοπλίζονταν με ατρακτίδια πλοήγησης και σκόπευσης LANTIRN και πυραύλους AMRAAM και HARM.
Το 2000 αποφασίστηκε η αγορά 15 αεροσκαφών Mirage 2000-5 Mk2 και τον Σεπτέμβριο του 2004 άρχισε ο εκσυγχρονισμός δέκα επιπλέον αεροσκαφών Mirage 2000BG/EG στο επίπεδο 2000-5 Mk2 από την κατασκευάστρια Dassault και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Το 2000 παραγγέλθηκαν με το πρόγραμμα Peace Xenia III 60 συνολικά F-16C/D Βlock 52+, η παράδοση των οποίων τελείωσε το 2004. Tο 2005 η Ελληνική Κυβέρνηση αποφάσισε την αγορά άλλων 30 F-16C/D Βlock52+ Adv. Με τα F-16 Block 52+ και Block 52M (Blk52 adv.) η Πολεμική Αεροπορία έγινε μία από τις πρώτες χώρες που απέκτησε τα αναβαθμισμένα F-16 Block 52+.
Με πληροφορίες από skai.gr, news247.gr