Έκθεση ESG: Οι πολίτες δεν εμπιστεύονται Κυβερνήσεις και Επιχειρήσεις για θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης

 Έκθεση ESG: Οι πολίτες δεν εμπιστεύονται Κυβερνήσεις και Επιχειρήσεις για θέματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης

Οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις, παγκοσμίως, δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά σε συμπεριφορές και δράσεις που σχετίζονται με κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance-μτφ περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης), σύμφωνα με την τέταρτη ετήσια έκθεση ESG Global Monitor Report της SEC Newgate.

   Η έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 14.300 πολίτες σε 14 χώρες παγκοσμίως, αναδεικνύει ισχυρές προσδοκίες των πολιτών για υπεύθυνη δράση των κυβερνήσεων σε θέματα ESG, με σχεδόν τρεις στους πέντε (58%) να δίνουν σε αυτό το θέμα βαθμολογία σπουδαιότητας 9 ή 10 στα 10.

   Παρόμοια πλειοψηφία (54%) δήλωσε το ίδιο για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ χαμηλότερες είναι οι προσδοκίες για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (37%).

   Ωστόσο, οι πολίτες έδωσαν ανεπαρκή βαθμολογία σχετικά με τις επιδόσεις των κυβερνήσεων, αλλά και όλων των επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, όσον αφορά την επίτευξη ισχυρών αποτελεσμάτων ESG. Λίγο περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες βαθμολόγησαν τις κυβερνήσεις και τις μεγάλες επιχειρήσεις με 7 ή παραπάνω στα 10 (53% και 54%), ενώ λίγο πιο θετική είναι η άποψη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (58%).

   Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων (65%) δήλωσαν, επίσης, ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαδραματίζουν πιο ενεργό ρόλο στην κοινωνία – αλλά η επίτευξη της σωστής ισορροπίας είναι ύψιστης σημασίας.

   Ένα σημαντικό ποσοστό (73%) των πολιτών εκτιμά ότι οι καλές επιδόσεις σε θέματα ESG δεν χρειάζεται να αποβαίνουν εις βάρος της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, με τους πολίτες ωστόσο να πιστεύουν σε συντριπτικό ποσοστό (78%) ότι οι εταιρείες πρέπει να ενεργούν προς το συμφέρον όλων των ενδιαφερόμενων μερών και όχι να δίνουν προτεραιότητα στους μετόχους τους, έναντι των υπολοίπων.

   Επιπλέον, η έρευνα κατέγραψε ότι ο όρος «ESG» παραμένει σταθερά στην κατανόηση του κοινού και το 2024, σε ποσοστό 54% παγκοσμίως έναντι 53% το 2023. Οι ερωτηθέντες στην ΕΔΠ του Χονγκ Κονγκ (43%), τη Σιγκαπούρη (41%) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (39%) δείχνουν να κατανοούν καλύτερα τι σημαίνει ο όρος ESG, ενώ οι πολίτες σε Ελλάδα (11%), Κολομβία (11%), Πολωνία (9%) και Ισπανία (9%) είχαν χαμηλότερο επίπεδο κατανόησης.

   Από την έρευνα προέκυψε επίσης ένα ενδιαφέρον δημογραφικό στοιχείο: όσοι γνωρίζουν καλύτερα την έννοια του ESG ήταν πιθανότερο να είναι άνδρες, ηλικίας κάτω των 50 ετών, με πανεπιστημιακή εκπαίδευση, οι οποίοι παρακολουθούν στενά τις ειδήσεις.

   Όσον αφορά στις ανησυχίες που έχουν οι πολίτες σχετικά με το ESG, η συντριπτική πλειοψηφία (73%) συμφώνησε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επικοινωνούν στα κοινά τους με μεγαλύτερη σαφήνεια τις δράσεις που κάνουν για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους σε θέματα ESG και σχεδόν οι μισοί (44%) από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι δεν εμπιστεύονται αυτά που λένε οι επιχειρήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες ή τις επιδόσεις τους σε θέματα ESG.

   Η εξειδικευμένη μελέτη ESG Monitor Report 2024 για την Ελλάδα

   Στην Ελλάδα διαπιστώθηκε ένα χάσμα μεταξύ των προτύπων που οι πολίτες αναμένουν από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις να τηρούν σε θέματα ESG, και των πραγματικών επιδόσεών τους. Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν, σύμφωνα με τους Έλληνες ερωτηθέντες, είναι τα εξής:

   Τα πέντε κορυφαία ζητήματα που ανέδειξαν οι ερωτηθέντες στην Ελλάδα, είναι:

   1. Αντιμετώπιση του αυξανόμενου κόστους ζωής

   2. Διασφάλιση ποιοτικής, οικονομικά προσιτής υγειονομικής περίθαλψης

   3. Ενίσχυση της οικονομίας

   4. Μείωση της εγκληματικότητας και της βίας

   5. Βελτίωση των αμοιβών και των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων.

   Επιπλέον, στην Ελλάδα, οι πέντε κλάδοι που καταγράφουν την υψηλότερη βαθμολογία για υπεύθυνη διεξαγωγή των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων είναι: οι ηλεκτρονικές αγορές (online marketplaces)/ηλεκτρονικό εμπόριο, η φιλοξενία, η τεχνολογία/τηλεπικοινωνίες, ο τουρισμός και τα σούπερ μάρκετ/παντοπωλεία. Οι κλάδοι με τη χαμηλότερη βαθμολογία ήταν η πυρηνική ενέργεια, η εξόρυξη και οι πόροι, η χημική βιομηχανία, τα μέσα ενημέρωσης και τα τυχερά παιχνίδια. Είναι σημαντικό, ωστόσο, ότι ακόμη και στην κατηγορία με την υψηλότερη βαθμολογία, μόνο το 52% των ερωτηθέντων έδωσαν βαθμολογία 7 ή περισσότερο στα 10, γεγονός που υπογραμμίζει τα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.

Σχετικά Άρθρα