ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ-Θανάσης Κοντογεώργης: Η επιτελικότητα είναι θέμα θεσμών και διαδικασιών, όχι προσώπων. Μια συνεργατική μορφή διακυβέρνησης
Τις προτεραιότητες της κυβέρνησης και τον στόχο της διπλής σύγκλισης, δηλαδή της Ελλάδας με τον πυρήνα της Ευρώπης και της ελληνικής περιφέρειας με το κέντρο, περιγράφει στη συνέντευξή του, ο υφυπουργός στον Πρωθυπουργό Θανάσης Κοντογέωργης.
Ο ίδιος, απαντά στα ερωτήματα για τη λειτουργία του επιτελικού κράτους, τη συνεργασία με τους βουλευτές της ΝΔ, αλλά και τη συνεχή πτώση του κυβερνώντος κόμματος στις δημοσκοπήσεις.
Συνέντευξη
–Κύριε Κοντογεώργη, πριν από λίγες ημέρες οργανώθηκε μια ημερίδα για το λεγόμενο «επιτελικό κράτος». Τελικά απέδωσε αυτή η – ας μου επιτρέψετε την έκφραση – μορφή διακυβέρνησης;
Η επιτελικότητα είναι θέμα θεσμών και διαδικασιών, όχι προσώπων. Το επιτελικό κράτος έχει ως αποστολή να υποστηρίζει τον πρωθυπουργό στο σχεδιασμό και το συντονισμό της πολιτικής δράσης της κυβέρνησης, στην καλύτερη παρακολούθηση και υλοποίηση του έργου. Από το 2019 καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια με βάση την κατεύθυνση του Κυριάκου Μητσοτάκη για εμπέδωση διαδικασιών στη λειτουργία του πρωθυπουργικού κέντρου και στη συλλειτουργία με την υπόλοιπη διοίκηση, ώστε να υπάρχει μεσομακροπρόθεσμος πολιτικός σχεδιασμός, έγκαιρος ρυθμιστικός προγραμματισμός, αναβαθμισμένη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και επιχειρησιακή επάρκεια. Η θεσμική μνήμη και η συνέχεια κατακτώνται, όταν είναι σαφείς οι διαδικασίες διαμόρφωσης των στόχων, των ρυθμιστικών και επιχειρησιακών οροσήμων, των δεικτών αποτίμησης και αξιολόγησης του κυβερνητικού έργου και όταν στελέχη της δημόσιας διοίκησης, με κατάλληλη τεχνογνωσία, υποστηρίζουν αποτελεσματικά τον εκάστοτε πρωθυπουργό, με όρους θεσμικής και λειτουργικής συνέχειας. Αυτή η συνεργατική μορφή διακυβέρνησης, ανταποκρίνεται τόσο σε τακτικές όσο και σε έκτακτες συνθήκες και πιστεύω ότι έχει δημιουργήσει σταθερές δομές που θα αξιοποιηθούν και στο μέλλον.
–Πολλοί βουλευτές, απευθύνονται στους υπουργούς του «επιτελικού κράτους», δηλαδή στο μέγαρο Μαξίμου, για την επίλυση προβλημάτων και τη διεκπεραίωση αιτημάτων των πολιτών. Είναι λειτουργικό αυτό το μοντέλο εξουσίας; Μήπως έπρεπε να πάμε στο ακριβώς αντίθετο; Να γίνει αποκέντρωση της εξουσίας;
Η δουλειά μας είναι να βοηθούμε στην ωρίμαση των πολιτικών, να επιταχύνουμε την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου ειδικά στα πεδία που απαιτείται διυπουργική συνεργασία και επιχειρησιακή συνεννόηση. Η συνεργασία μας με τους βουλευτές είναι παραγωγική και εντατική ειδικά για τα θέματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες. Άρα, ήδη συμβαίνει το αντίστροφο. Είναι αυτονόητο η Προεδρία της Κυβέρνησης να συζητά μαζί τους για τα μεγάλα ζητούμενα των Περιφερειών, πολλά από τα οποία οι ίδιοι καταθέτουν και θεσμικά, με τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
–Οι στόχοι της κυβέρνησης για την τετραετία που διανύει ποιοι είναι;
Η Κυβέρνηση είναι προσανατολισμένη σε μία Ελλάδα παραγωγική και δίκαιη, περιβαλλοντικά βιώσιμη, σύγχρονη, ψηφιακή και πάνω από όλα ισχυρή. Αυτό συνοψίζει ένα συνολικό κυβερνητικό πρόγραμμα που πλέον υποστηρίζεται από εκατοντάδες πολιτικές. Οι προτεραιότητες που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας της Κυβέρνησης είναι η διατηρήσιμη ανάπτυξη και αύξηση των εισοδημάτων, η μεγάλη επένδυση στις υποδομές και τις πολιτικές της δημόσιας υγείας, το καλύτερο και αποτελεσματικότερο δημόσιο με ικανότερα στελέχη και αξιοκρατικές διαδικασίες, η στήριξη της νέας γενιάς και της οικογένειας π.χ. με πολιτικές στέγης και, φυσικά, η ισχυροποίηση της Ελλάδας σε διεθνές επίπεδο αλλά και στο εσωτερικό της. Ταυτόχρονα, ο στόχος της διπλής σύγκλισης, δηλαδή της Ελλάδας με τον πυρήνα της Ευρώπης και της ελληνικής περιφέρειας με το κέντρο, διατρέχει οριζόντια της πολιτικές μας και ενσωματώνουν τις βασικές «οργανωσιακές» αλλαγές στη χώρα, όπως ο δικαστικός και ο υγειονομικός χάρτης, ο νέος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός σε συνδυασμό με τους δασικούς χάρτες και το κτηματολόγιο κοκ.
–Εσείς βλέπετε να αποδίδει η πολιτική της κυβέρνησης; Αν λάβουμε υπόψη τις δημοσκοπήσεις οι πολίτες δεν αποτιμούν θετικά το έργο της κυβέρνησης.
Το κυβερνητικό έργο, αν αναφερόμαστε στο έργο από το 2019, είναι πραγματικά πυκνό – ενίοτε και σε δύσκολες συνθήκες – με αδιάλειπτα μεταρρυθμιστικό πρόσημο και με σαφές αποτύπωμα στην καθημερινότητα και τις προοπτικές της κοινωνίας. Αυτό κρίθηκε ήδη θετικά στις εθνικές εκλογές του 2023. Bέβαια, υπάρχουν πολλά πράγματα που μένουν να γίνουν και προβλήματα προς αντιμετώπιση. Στη δεύτερη θητείας της η Κυβέρνηση συνεχίζει απρόσκοπτα την υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής ατζέντας, την ενασχόληση με εμμένοντα προβλήματα και, κυρίως, με την αναζήτηση ακόμα πιο δυναμικής τροχιάς για την κοινωνία και την οικονομία. Θέλουμε οι πολίτες να βλέπουν την αλλαγή τώρα και να μας εμπιστεύονται σε όσα απαιτούν περισσότερο χρόνο να αλλάξουν.
Παρακολουθούμε τις δημοσκοπήσεις, καταγράφοντας τις στάσεις των πολιτών, τις διακυμάνσεις και, κυρίως, τα ζητήματα που τους απασχολούν. Πιστεύω, όμως βαθειά, ότι η πολιτική μας θα αποδώσει δουλεύοντας εντατικά και με σχέδιο και οι πολίτες θα αποτιμήσουν θετικά αυτή την προσπάθεια στο τέλος της τετραετίας.
–Ακούσαμε τον Πρωθυπουργό πριν από τη ΔΕΘ να παρουσιάζει μία νέα κατεύθυνση για τις κυβερνητικές πολιτικές και την οικονομία συνολικά, μιλώντας για «διπλή σύγκλιση». Τι αφορά αυτό και πώς σχετίζεται με τις Περιφέρειες;
Η Κυβέρνηση επικαιροποιεί την περιφερειακή της πολιτική αποφασισμένη να αντιμετωπίσει μια χρονίζουσα υστέρηση της περιφέρειας, παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει. Μια υστέρηση, που αποτελεί σοβαρή τροχοπέδη στην ελληνική οικονομία με επιπτώσεις σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Εκκινώντας από μελέτη των δεδομένων, των πλεονεκτημάτων και των αδυναμιών κάθε περιφερειακής ενότητας επιδιώκουμε τη διπλή σύγκλιση, δηλαδή αφενός την άνοδο των ελληνικών περιφερειών τείνοντας προς τις πιο αναπτυγμένες της Ε.Ε. αφετέρου τη προς τα άνω σύγκλιση μεταξύ τους για να μην διαιωνίζονται φαινόμενα δια-περιφερειακής ανισότητας μέσα στην Ελλάδα. Η Κυβέρνηση προχωρά με τη βεβαιότητα ότι η ισόρροπη ανάπτυξη θα αποτελέσει κλειδί για περισσότερη και πιο βιώσιμη ανάπτυξη μεσο-μακροπρόθεσμα. Δεν υπηρετούμε βραχύπνοες λύσεις που αφορούν λίγες, μεγάλες πόλεις και ακόμα λιγότερους κλάδους της οικονομίας. Μένουμε σταθεροί στην αρχική δέσμευση του Πρωθυπουργού, το 2019, για μία ανάπτυξη που αφορά και περιλαμβάνει όλους.
Αυτό που τώρα επιχειρείται είναι μία νέα διαδικασία παραγωγής πολιτικής με στενή συνεργασία του πολιτικού κέντρου με την τοπική αυτοδιοίκηση. Επιδίωξή μας είναι στη νέα Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη να ενσωματώσουμε την οπτική των κατοίκων των περιοχών στο μέγιστο εφικτό βαθμό. Επίσης σημαντικό, δεν μένουμε μόνο στο επίπεδο της περιφέρειας αλλά εμβαθύνουμε στις περιφερειακές ενότητες όπου έχουμε καλύτερη ορατότητα στα ζητούμενα των πόλεων, των κοινοτήτων, της υπαίθρου και των τοπικών οικονομιών. Σε αυτό το επίπεδο διαπιστώνεται πιο έγκαιρα και η εξέλιξη δομικών προβλημάτων όπως το δημογραφικό. Το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα είναι συνένωση δυνάμεων και πόρων για την παραγωγή οδικού χάρτη ανάπτυξης, ο οποίος θα ενσωματώνει αφενός τα δεδομένα και την καταγεγραμμένη δυναμική κάθε τόπου αφετέρου τη συμφωνία της κοινωνίας που θα κληθεί να τον ακολουθήσει.
Τα πρώτα αποτελέσματα από την τοπική συνεργασία και διαβούλευση στον Έβρο, που επισφραγίστηκαν με παρουσία του Πρωθυπουργού, ήταν πολύ ενθαρρυντικά. Πέραν των εν εξελίξει μεγάλων έργων καθώς και όσων συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΒΡΟΣ ΜΕΤΑ, συνολικού ύψους 2,8 δις, προτεραιοποιήθηκαν παρεμβάσεις σε σωστή βάση και προχωρήσαμε σε σχεδιασμό νέων, άμεσης εφαρμογής:
Κίνητρο 10.000 ευρώ για εγκατάσταση σε μικρούς οικισμούς με συνοδευτική προϋπόθεση την εργασία καθώς και ειδικά προγράμματα απασχόλησης για τους νέους ανθρώπους με παράλληλη ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ίδρυση στην Ορεστιάδα Κτηνιατρικής σχολής στην Ελλάδα με παράλληλη έμφαση στον κτηνοτροφικό τομέα, δημιουργία ΚΕΔΙΒΙΜ στο Σουφλί και παράλληλο εμπλουτισμό ειδικοτήτων στις σχολές μεταλυκειακής εκπαίδευσης της ΔΥΠΑ, επιδότηση ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά για δωρεάν μεταφορά των εβρίτικων προϊόντων και επανεκκίνηση του προαστιακού σιδηροδρόμου Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου για την τόνωση της διασύνδεσης των περιοχών. Η συνεργασία ασφαλώς συνεχίζεται και για όλη την κατάρτιση και υλοποίηση του σχεδίου, με έμφαση στη δημιουργία υπεραξίας στην περιοχή με περισσότερες, ελληνικές και ξένες, επενδύσεις.