Reuters: Οι Χούθι έστειλαν απειλητικά mail σε ελληνικές ναυτιλιακές για επίθεση σε πλοία στην Ερυθρά

 Reuters: Οι Χούθι έστειλαν απειλητικά mail σε ελληνικές ναυτιλιακές για επίθεση σε πλοία στην Ερυθρά

«Ετοιμαστείτε να δεχτείτε επίθεση» είναι το απειλητικό μήνυμα που έλαβαν ναυτιλιακές εταιρείες στον Πειραιά από τους Χούθι. Όπως αποκαλύπτει το Reuters έφτασαν 12 απειλητικά email σε έξι ναυτιλιακές εταιρείες από τα τέλη Μαίου. “Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης” ανέφεραν μεταξύ άλλων. «Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, ένα ανώτερο στέλεχος μιας ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο email είχε φτάσει στα προσωπικά του εισερχόμενα. Το μήνυμα, το οποίο στάλθηκε επίσης στην επαγγελματική διεύθυνση email του διευθυντή, προειδοποίησε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από την πολιτοφυλακή Χούθι της Υεμένης που υποστηρίζεται από το Ιράν.

Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης που επιβλήθηκε από τους Χούθι ελλιμενίζοντας σε ένα ισραηλινό λιμάνι και θα «στοχοποιούνταν άμεσα από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», έγραφε το μήνυμα, γραμμένο στα αγγλικά και αναθεωρημένο από το Reuters.

«Φέρετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του σκάφους στη λίστα απαγόρευσης», ανέφερε το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο υπογράφηκε από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) που εδρεύει στην Υεμένη, ένα όργανο που ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο για να συνδέει τις δυνάμεις των Χούτι και τις εμπορικές ναυτιλιακές εταιρείες. .

Οι Χούτι έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 100 επιθέσεις σε πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο, ενεργώντας σε αλληλεγγύη με τους Παλαιστίνιους στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα που διαρκεί ένα χρόνο. Βύθισαν δύο πλοία, κατέλαβαν ένα άλλο και σκότωσαν τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς.

Το email, που ελήφθη στα τέλη Μαΐου, προειδοποιούσε για «κυρώσεις» για ολόκληρο τον στόλο της εταιρείας εάν το πλοίο συνεχίσει «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια της σφετεριστικής ισραηλινής οντότητας».Το στέλεχος και η εταιρεία αρνήθηκαν να κατονομαστούν για λόγους ασφαλείας.

Το προειδοποιητικό μήνυμα ήταν το πρώτο από δώδεκα όλο και πιο απειλητικά email που στάλθηκαν σε τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο εν μέσω αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με πηγές του κλάδου με άμεση γνώση των email και δύο με έμμεση γνώση.

Από πέρυσι, οι Χούτι εκτοξεύουν πυραύλους, στέλνουν οπλισμένα drones και εκτοξεύουν βάρκες φορτωμένες με εκρηκτικά σε εμπορικά πλοία που έχουν δεσμούς με οντότητες του Ισραήλ, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου.Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, δείχνει ότι οι αντάρτες Χούθι ρίχνουν το δίχτυ τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με ελάχιστη ή καθόλου σύνδεση με το Ισραήλ. Οι απειλές επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, απευθύνθηκαν σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα σκάφη που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.

“Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης”, έγραφε ένα ξεχωριστό email που στάλθηκε τον Ιούνιο από έναν κυβερνητικό τομέα web της Υεμένης στην πρώτη εταιρεία εβδομάδες αργότερα και σε μια άλλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία επίσης αρνήθηκε να κατονομαστεί. “Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα σκάφη της εταιρείας σας… Με εκτίμηση, Ναυτικό της Υεμένης.”

Η Υεμένη, η οποία βρίσκεται στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, έχει εμπλακεί σε χρόνια εμφυλίου πολέμου. Το 2014, οι Χούτι πήραν τον έλεγχο της πρωτεύουσας, Σαναά, και ανέτρεψαν τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση. Τον Ιανουάριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες επανέφεραν τους Χούτι στον κατάλογό τους με τις τρομοκρατικές ομάδες.
Σε επαφή με το Reuters, αξιωματούχοι των Χούτι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα email ή να παράσχουν οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για διαβαθμισμένες στρατιωτικές πληροφορίες.

Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει εάν τα email είχαν σταλεί και σε άλλες ξένες ναυτιλιακές εταιρείες.

Τα ελληνόκτητα πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποιήθηκαν από τις δυνάμεις των Χούτι μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence που δεν διευκρίνισε εάν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ. .Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή Χούθι – η οποία αποτελεί μέρος της συμμαχίας αντι-Ισραηλινών παράτυπων ενόπλων ομάδων του Άξονα Αντίστασης του Ιράν – επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο του Σουνίου αφήνοντάς το να φλέγεται για εβδομάδες πριν μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.

Οι απεργίες ώθησαν πολλά φορτία να ακολουθήσουν μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε από περίπου 2.000 διελεύσεις τον μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence. Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή κορυφώθηκαν την Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους ως αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών μαχητών στον Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Χεζμπολάχ Σαγιέντ Χασάν Νασράλα την Παρασκευή.

ΝΕΑ ΦΑΣΗ

Η ναυτική δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Aspides, η οποία έχει βοηθήσει περισσότερα από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την εξέλιξη της τακτικής των Χούτι σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο που εξέτασε το Reuters.

Στο έγγραφο, που μοιράστηκε με ναυτιλιακές εταιρείες, οι Aspides είπαν ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδότησε την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής τους εκστρατείας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Οι Aspides προέτρεψαν επίσης τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες του Automatic Identification System (AIS), που δείχνει τη θέση ενός σκάφους και λειτουργεί ως βοήθημα ναυσιπλοΐας σε κοντινά πλοία, λέγοντας ότι έπρεπε “να το κλείσουν ή να πυροβοληθούν”. Παράλληλα τόνισαν ότι οι πυραυλικές επιθέσεις των Χούτι είχαν 75% ακρίβεια όταν στόχευαν σε σκάφη που λειτουργούσαν με το σύστημα παρακολούθησης AIS. Ωστόσο, το 96% των επιθέσεων χάθηκαν όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.

Οι Aspides δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα του Reuters για σχόλιο.

Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούτι ξεκίνησε τον Φεβρουάριο με μηνύματα που εστάλησαν σε πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο σωματείο ναυτικών από την HOCC.

Αυτά τα αρχικά email, δύο από τα οποία είδε το Reuters, ειδοποίησαν τη βιομηχανία ότι οι Χούθι είχαν επιβάλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποίησαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση.Τα μηνύματα που στάλθηκαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά.

Τουλάχιστον δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έλαβαν απειλές μέσω email αποφάσισαν να τερματίσουν τέτοια ταξίδια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, ανέφεραν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση, αρνούμενοι να ταυτοποιήσουν τις εταιρείες για λόγους ασφαλείας. Στέλεχος τρίτης ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έλαβε επίσης επιστολή, είπε ότι αποφάσισαν να τερματίσουν τις συναλλαγές με το Ισραήλ προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.

«Εάν δεν μπορεί να διασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν – ακόμα κι αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραθύρων παράδοσης», δήλωσε ο Stephen Cotton, Γενικός Γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης για τους ναυτικούς. η οποία έλαβε ένα email από την HOCC τον Φεβρουάριο. «Η ζωή των ναυτικών εξαρτάται από αυτό».

Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχει αυξήσει τον συναγερμό μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών. Το κόστος ασφάλισης για τους δυτικούς πλοιοκτήτες έχει ήδη εκτιναχθεί λόγω των επιθέσεων των Χούτι, με ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες να ανέστειλαν την κάλυψη εντελώς, ανέφεραν οι πηγές στο Reuters.

Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση στο σκάφος της MV Groton δύο φορές τον Αύγουστο.

“Κανένα σκάφος (Conbulk) δεν εμπορεύεται στην Ερυθρά Θάλασσα. Έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Μόλις το πλήρωμα κινδυνεύσει, όλη η συζήτηση σταματά”, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Δαλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο την 10 Σεπτεμβρίου. Ο Torben Kolln, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ναυτιλιακών εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg με έδρα τη Γερμανία, δήλωσε ότι η Ερυθρά Θάλασσα και ο ευρύτερος Κόλπος του Άντεν ήταν μια περιοχή “απαγορευμένη” για τον στόλο τους.

Σε επαφή με το Reuters, οι εταιρείες δεν απάντησαν σε αίτημα για σχόλιο σχετικά με το εάν είχαν γίνει στόχος της εκστρατείας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούθι. Ορισμένες εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω δεσμευτικών μακροπρόθεσμων συμφωνιών με ναυλωτές ή επειδή πρέπει να μεταφέρουν αγαθά στη συγκεκριμένη περιοχή. Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ο ταχύτερος τρόπος για να φέρουν αγαθά στους καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.

Οι Χούθι δεν έχουν σταματήσει όλη την κυκλοφορία και η πλειονότητα των κινεζικών και ρωσικών πλοίων – τα οποία δεν βλέπουν ως συνδεδεμένα με το Ισραήλ – είναι σε θέση να πλεύσουν ανεμπόδιστα με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.

«Διαβεβαιώνουμε ξανά τα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ισραηλινό εχθρό ότι είναι ασφαλή και έχουν ελευθερία (κίνησης) και (να) διατηρούν τις συσκευές AIS σε λειτουργία όλη την ώρα», σύμφωνα με ηχογράφηση. ενός μηνύματος των Χούτι που μεταδόθηκε σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Σεπτέμβριο που κοινοποιήθηκε στο Reuters.»

Σχετικά Άρθρα