Τι είναι οι “Μπεκτασήδες” και που αποσκοπεί το σχέδιο Ράμα για “Ισλαμικό Βατικανό” στην Αλβανία- Ποιοί συμφωνούν και ποιοί αντιδρούν

 Τι είναι οι “Μπεκτασήδες” και που αποσκοπεί το σχέδιο Ράμα για “Ισλαμικό Βατικανό” στην Αλβανία- Ποιοί συμφωνούν και ποιοί αντιδρούν

Στο πεδίο της διπλωματίας, αιφνιδίασε ο Ράμα με την ανακοίνωση του «Βατικανού» των Μπεκτασήδων. Και, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, ακούμε ότι μάλλον δεν το είδε με καλό μάτι η Άγκυρα ενώ το καλοείδε η Ουάσιγκτον. Τα γεγονότα:

Οι Μπεκτασήδες: Ένα μουσουλμανικό κρατίδιο για τους Μπεκτασήδες (ισλαμική σέκτα), μισό σε έκταση από τον Εθνικό Κήπο, όπου ο «Αλλάχ δεν θα απαγορεύει τίποτα», όπως είπε ο ηγέτης των Μπεκτασήδων στην Αλβανία, Baba Mondi, θα λειτουργήσει το 2025 στα Τίρανα (φωτο). Το ανακοίνωσε ο Έντι Ράμα από το βήμα του ΟΗΕ και μαθαίνουμε ότι αιφνιδίασε την Άγκυρα, παρότι λίγο νωρίτερα ο Αλβανός πρωθυπουργός είχε συναντηθεί με τον Τούρκο πρόεδρο

Η Άγκυρα: Οι πρώτες επίσημες αντιδράσεις ήρθαν από Τουρκία, το αντίστοιχο τάγμα των Μπεκτασί ήταν ευθέως αντίθετο: «Δεν εγκρίνουμε ένα κράτος που βασίζεται σε πίστη» είπαν. Ούτε στην επίσημη Άγκυρα άρεσε η κίνηση Ράμα, να καλοπιάσει μια ομάδα μουσουλμάνων που ζει σε αρκετές Βαλκανικές χώρες και διαφοροποιείται από το θρησκευτικό κράτος του Ερντογάν.

Η Ουάσιγκτον: Αντίθετα, οι ΗΠΑ φαίνεται να καλοβλέπουν την εξέλιξη. Άλλωστε, καλοί παρατηρητές των σχετικών θεμάτων αποδίδουν την κίνηση Ράμα, εκτός από τον μεγαλοϊδεατισμό και το ρόλο που θέλει να παίξει στο μουσουλμανικό τόξο των Βαλκανίων, στην επιδίωξή του να παίρνει τα εύσημα από τον προνομιακό του σύμμαχο, τις ΗΠΑ.

Τι είναι οι Μπεκτασήδες

Ένα από τα μεγάλα ρεύματα του ισλαμικού μυστικισμού είναι ο σουφισμός. Σ’ αυτό το ρεύμα εντάσσονται οι μπεκτασήδες, όπως περιγράφεται σε παλαιότερο εκτενές ρεπορτάζ στο protothema.gr. Το Ισλάμ έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την απόλυτη προσήλωση στον νόμο. Όμως ο μυστικισμός και τα μοναχικά τάγματά του απομακρύνθηκαν από τον αυστηρό θρησκευτικό νόμο που καθορίζει τη συμπεριφορά του μουσουλμάνου σε όλες τις περιστάσεις της ζωής του. Έτσι ορισμένοι μουσουλμάνοι στράφηκαν στην ασκητική πειθαρχία και στη μυστική προσέγγιση του Θεού.

Χατζή Μπεκτάς Βελή: ο ιδρυτής του μπεκτασικού τάγματος

Ιδρυτής του μπεκτασικού τάγματος θεωρείται ο Χατζή Μπεκτάς Βελή. Ο Ευστράτιος Ζεγκίνης γράφει σχετικά: ‘’Οι ιστορικές πηγές αν και δεν τεκμηριώνουν την άποψη αυτή, όμως συνηγορούν έμμεσα ότι ο Χατζή Μπεκτάς υπήρξε ο κύριος φορέας των αρχών και ιδεών, οι οποίες έναν αιώνα μετά τον θάνατό του αποτέλεσαν την πηγή εμπνεύσεως για τη συγκρότηση του μπεκτασικού τάγματος.

Ο Χατζή Μπεκτάς γεννήθηκε στην πόλη Νισαπούρ της περσικής επαρχίας Χορασάν το 1209 και πέθανε το 1271. Σύμφωνα με την παράδοση των μπεκτασήδων υπάρχουν πολλοί θρύλοι που εξιστορούν τη ζωή και τα θαύματά του (vilayetnames). Σε νεαρή ηλικία συνδέθηκε με τον ιδρυτή του δερβισικού τάγματος των γεβεσήδων, της αρχαιότερης τουρκικής αδελφότητας στη Μικρά Ασία, Χότζα Αχμέτ Γεσεβή, ο οποίος τον μύησε στον μυστικισμό. Με τον Χατζή Μπεκτάς συνδέεται και το σώμα των γενίτσαρων (yeniceri). Ο σουλτάνος Ορχάν (1326-1359) επισκέφθηκε τον τεκέ του Χατζή Μπεκτάς και ζήτησε ευλογία για το στρατιωτικό σώμα που μόλις είχε δημιουργηθεί. Κατά τον Νικηφόρο Μοσχόπουλο ‘’ο Μπεκτάς έδωσε το όνομα Γενή τσερή (νέο στράτευμα) εις τον καινοφανή εκείνον στρατόν, γενόμενος ούτως ο ανάδοχος αυτού’’.

ΧΑΤΖΗ-ΜΠΕΚΤΑΣ-ΒΕΛΗ-_1_

Λίγο πριν τον θάνατό του ο Χατζή Μπεκτάς ανέθεσε την οργάνωση του τάγματος στη Χατσούκ Ανά, η οποία όρισε ως βοηθό της τον Αμπτάλ Μουσά. Στο σημείο ταφής του Μπεκτάς, χτίστηκε ένας τεκές (αρχική σημασία, ισλαμικό ασκητήριο για δερβίσηδες), που χρησιμοποιήθηκε ως τόπος προσκυνήματος τόσο από οπαδούς του τάγματος όσο και από Χριστιανούς, οι οποίοι τον λάτρευαν ως τον άγιο Χαράλαμπο.

Την οριστική μορφή στον μπεκτασισμό έδωσε ο Μπαλίμ Σουλτάν, ο οποίος πέθανε το 1516 και τιμάται από τους μπεκτασήδες ως ο δεύτερος άγιός τους (pir-isani). Ήταν παιδί Χριστιανής που αιχμαλωτίστηκε από τον Σουλτάνο Μεχμέτ Β’ και δόθηκε σύζυγος στον ηγούμενο του τεκέ της Ρούσσας (σήμερα βρίσκεται στον νομό Έβρου) Σερσέμ Αλή Μπαμπά. Στα χρόνια του Μπαλίμ Σουλτάν, ο οποίος διορίστηκε ηγούμενος στον τεκέ του Χατζή Μπεκτάς στο Σουλουτζά Καραχογιούκ από τον σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’ (1501) ,οι μπεκτασήδες διέδωσαν τις αντιλήψεις τους ανάμεσα στους χριστιανικούς πληθυσμούς των Βαλκανίων ιδιαίτερα της Θράκης και της Αλβανίας. Ο Μπαλίμ Σουλτάν που θεωρείται ο προστάτης των μοναχών του τάγματος καθόρισε τον τρόπο της διοίκησής του, καθώς και το ‘’τυπικό’’ της λατρευτικής ζωής των μπεκτασήδων. Οι βασικότερες καινοτομίες ήταν: η χρήση κρασιού στις μυστηριακές τελετές, η καθιέρωση της τριάδας Αλλάχ-Μωάμεθ-Άλη (γαμπρός του Μωάμεθ) και η καθιέρωση της λατρείας των δώδεκα ιμάμηδων. Προσπάθησε έτσι να περάσει στους μπεκτασήδες πρότυπα του χριστιανικού μοναχισμού. Η σημαντικότερη όμως καινοτομία ήταν η καθιέρωση της αγαμίας των οπαδών του τάγματος. Οι έγγαμοι μπεκτασήδες, οι οποίοι ονομάζονται τσελεμπήδες και ζουν κυρίως στην ύπαιθρο αντέδρασαν. Οι άγαμοι μπεκτασήδες λέγονται μπαμπαγκιάνηδες.

Οι μπεκτασήδες της υπαίθρου διαμόρφωσαν την αίρεση των αλεβήδων-κιζιλμπάσηδων. Οι κιζιλμπάσηδες δεν εκτιμούν τους σουνίτες και αποφεύγουν κάθε επιμειξία με αυτούς. Πολλοί θεωρούν τους κιζιλμπάσηδες ως κρυπτοχριστιανούς είτε ως ιθαγενείς Έλληνες της Μικράς Ασίας ,οι οποίοι επειδή ασπάστηκαν τις διδασκαλίες των εικονομάχων και των παυλικιανών, διώχθηκαν από τους Βυζαντινούς και κατέφυγαν στους Άραβες της Μελιτηνής για να επιστρέψουν πολλά χρόνια αργότερα στην πατρίδα τους.

Τα θρησκευτικά έθιμα των μπεκτασήδων είναι τελείως διαφορετικά από αυτά των άλλων μουσουλμάνων. Χαρακτηριστική είναι η ‘’Εορτή του έρωτος’’ που γιορτάζεται ακόμα και σήμερα στη Μικρά Ασία. Τη γιορτή αυτή ακολουθεί το ‘’Σβήσιμο των κηρίων’’ και σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των σουνιτών μουσουλμάνων ακολουθούν τα όργια των μεθυσμένων συνδαιτυμόνων προς τιμήν των γάμων του θεού του ουρανού Άττιο με τη θεά της φύσης Μα ή Άμμας.

Σχετικά Άρθρα