Γεραπετρίτης για τουρκικά βιβλία: Η “Γαλάζια Πατρίδα” δεν καταλαμβάνει το Αιγαίο- H αλλαγή στον χάρτη
Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας στο OPEN αναφέρθηκε στις ελληνοτουρκικές σχέσεις ενώ για το μεταναστευτικό είπε ότι έχει μία διάσταση πολιτική και μία πραγματική. Αναφορικά με την πολιτική διάσταση σημείωσε ότι στη «Γερμανία δεν υπάρχει μονοκομματική κυβέρνηση για να μπορεί να επιβάλει πολιτική ατζέντα», ενώ πρόσθεσε ότι «πάντοτε οι κυβερνήσεις συνεργασίας έχουν τα πρόβλημα να συνθέσουν θέσεις».
Μιλώντας για την πραγματική διάσταση του μεταναστευτικού είπε ότι «η κρίση η οποία υφίσταται στην ευρύτερη περιοχή μας με δύο πολέμους στη γειτονιά μας και με μία πολύ ρευστή κατάσταση στην Αφρική δημιουργεί μεταναστευτική πίεση».
Για το αν η Γερμανία θα στείλει μετανάστες στην Ελλάδα ο ΥΠΕΞ απάντησε ότι από το ευρωπαϊκό δίκαιο «προβλέπεται ότι από τη στιγμή που ένας πολίτης τρίτης χώρας έχει λάβει το καθεστώς πρόσφυγα έχει τη δυνατότητα με ειδικά ταξιδιωτικά έγγραφα να ταξιδεύει στην Ευρώπη για 90 ημέρες».
«Δεν υπάρχει περίπτωση εμείς ξαφνικά να βρεθούμε με έναν τεράστιο αριθμό μεταναστών», τόνισε στη συνέχεια, ενώ σημείωσε ότι η Γερμανία έχει αυστηροποιήσει τους ελέγχους στα σύνορα και δεν τα έχει κλείσει.
Αναφορικά με τον φράχτη στον Έβρο σημείωσε ότι ανεξαρτήτως χρηματοδότησης αυτός θα ολοκληρωθεί. «Είναι μία εθνική επιλογή», είπε και πρόσθεσε ότι ο ίδιος μιλά διαρκώς με τον Τούρκο ομόλογό του για το μεταναστευτικό. «Είναι ένας από τους λόγους που επιβάλουν τη συνεργασία Ελλάδας – Τουρκίας», τόνισε.
Για την ένταξη της Γαλάζιας Πατρίδας στα τουρκικά σχολεία ο κ. Γεραπετρίτης είπε: «Η θεωρία της Γαλάζιας Πατρίδας όπως και η θεωρία της αποστρατικοποίησης των νησιών ανατρέχουν δεκαετίες. Είναι μία θεωρία που αναπτύχθηκε το 1990 και έχει προσλάβει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά».
«Δεν είμαστε αφελείς να πιστεύουμε ότι από τη μια στιγμή στην άλλη οι θεμελιώδεις μαξιμαλιστικές τάσεις που έχει αναπτύξει επί δεκαετίες η Τουρκία θα εξαλειφθούν. Λέμε ότι εμείς θα προσπαθήσουμε να χτίσουμε ένα βήμα διαλόγου και κατανόησης. Να έχουμε έναν μηχανισμό αποσυμπίεσης έτσι ώστε μικρότερης σημασίας ζητήματα να μην παράγουν κρίσεις», πρόσθεσε.
Τόνισε δεν ότι εάν δεν λυθεί το μεγάλο ζήτημα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών τότε πάντοτε θα έχουμε αυτά τα προβλήματα.
Επανερχόμενος στο θέμα της ένταξης της Γαλάζιας Πατρίδας στα σχολεία ο Έλληνας ΥΠΕΞ εξήγησε ότι «αυτό που περιλαμβάνεται σήμερα στα σχολικά εγχειρίδια είναι η Γαλάζια Πατρίδα η οποία δεν καταλαμβάνει το Αιγαίο, δεν υπάρχει χάρτης και αναφέρεται γενικά».
Τι θα διδαχτούν οι Τούρκοι μαθητές
Σύμφωνα με τις αλλαγές στα τουρκικά βιβλία περιλαμβάνονται για πρώτη φορά όροι η «Γαλάζια Πατρίδα» (Mavi Vatan στα τούρκικα) , Θάλασσα των Νήσων, Πατρίδα των Αιθέρων, όροι που θα αποτελέσουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην εκπαίδευση των μαθητών.
Πάντως στη σύνθεση του χάρτη που παρουσιάζεται στους μαθητές δεν εμφανίζεται το Αιγαίο Πέλαγος κομμένο στη μέση. Η λέξη γαλάζια Πατρίδα τοποθετείται στον χάρτη πάνω από την Τουρκία, όχι όπως φαινόταν πίσω από την ομιλία του Ερντογάν.
Σύμφωνα με τα τουρκικά σχολικά βιβλία που διαβάζουν μαθητές 14 ετών, της ενάτης τάξης δίνεται η εξής άσκηση:
Να δοθούν παραδείγματα του αγώνα της Τουρκίας ενάντια στις άδικες διεκδικήσεις που αγνοούν τα νόμιμα και γεωγραφικά συμφέροντα της χώρας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Το Αιγαίο αναφέρεται παρότι το Υπουργείο Παιδείας είχε ζητήσει να γράφεται ως θάλασσα των Νήσων.
Σύμφωνα με τη Hurriyet Daily News, το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι στην Γεωγραφία και συγκεκριμένα στην 9η τάξη θα «τονίζεται η σημασία των χαρακτηριστικών τοποθεσίας της Τουρκίας, θα συζητιούνται επίσης χάρτες που σχετίζονται με τη “Γαλάζια Πατρίδα” και την “Πατρίδα των Αιθέρων”».
Σε ότι αφορά τη 10η τάξη, το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι «θα πρέπει να εξηγούνται «η “Γαλάζια Πατρίδα” (Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος, Θάλασσα των Νησιών (σ.σ. Αιγαίο), Θάλασσα του Μαρμαρά}, οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα δικαιώματά της στα διεθνή ύδατα σήμερα και στο μέλλον. Επίσης μπορεί να διερευνηθεί το έργο ύδρευσης με την “ΤΔΒΚ”. Οι πληροφορίες που συλλέγονται, οργανώνονται και αναλύονται. Αυτές οι πληροφορίες εξετάζονται στον χάρτη».
Στο ίδιο πλαίσιο, το πρόγραμμα του τουρκικού υπουργείου Παιδείας προβλέπει, επίσης, για τη 10η και 11η τάξη ότι θα πρέπει «να τονίζονται οι ιστορικοί δεσμοί και οι κοινωνικοπολιτισμικές σχέσεις της Τουρκίας με τα τουρκικά κράτη στο Τουρκεστάν και την ΤΔΒΚ. Σε αυτή τη διαδικασία, μπορούν να πραγματοποιηθούν εικονικά ταξίδια στις χώρες που εμπίπτουν στο πεδίο της καρδιάς και της διάδοσης του τουρκικού πολιτισμού. Με βάση τα ευρήματα που προέκυψαν, μπορούν να δημιουργηθούν ταξιδιωτικά/προωθητικά άρθρα και παρουσιάσεις που καλύπτουν αυτούς τους τομείς».
Στο βιβλίο γίνεται μια διφορούμενη αναφορά καθώς αναφέρεται ότι «η έκταση της Τουρκίας φθάνει τα 780.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα» (δηλαδή η σημερινή έκταση της Τουρκικής Δημοκρατίας), ενώ προστίθεται πως υπάρχουν «και οι περιοχές κυριαρχίας της Τουρκίας που είναι εντός των ορίων του “Εθνικού Ορκου” και αυτά είναι τα σύνορα της Γαλάζιας Πατρίδας που είναι το κομμάτι της πατρίδας στις θάλασσες». Ο «Εθνικός Ορκος» του 1920, τον οποίο επικαλούνται ακόμη και σήμερα οι Τούρκοι εθνικιστές, ανέφερε ότι τα «νόμιμα σύνορα» της Τουρκίας περιλαμβάνουν και περιοχές όπως η Δυτική Θράκη, τα Δωδεκάνησα, το Βόρειο Ιράκ κ.ά.
Δίπλα από τον χάρτη που δημοσιεύεται υπάρχει λεζάντα και συνιστάται στους καθηγητές και στους μαθητές «να δοθούν παραδείγματα του αγώνα της Τουρκίας ενάντια στις άδικες διεκδικήσεις που αγνοούν τα νόμιμα και γεωγραφικά συμφέροντα της χώρας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο».