Οι αντιδράσεις στις κυβερνητικές εξαγγελίες για μειώσεις φόρων και αυξήσεις αποδοχών- “Βαφτίζουν το κρέας ψάρι”, λένε ΓΣΕΕ, γιατροί, ένστολοι
Ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και οι συνεργάτες του παρουσίασαν 12 μειώσεις φόρων και 12 μέτρα αύξησης αποδοχών, συνολικού ύψους 1,450 δισ. ευρώ. Ο Κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι δεν υπάρχει περιθώριο άλλων παροχών και εκτίμησε ότι ο πληθωρισμός παγκοσμίως βρίσκεται σε αποκλιμάκωση. Η συνέντευξη Χατζηδάκη
Επτά ευρώ την εβδομάδα είναι η αύξηση που προκύπτει για τους ένστολους από την αύξηση της αποζημίωσης της νυχτερινής εργασίας. «Κρατήστε το για να μη σας επιβαρύνουμε το δημοσιονομικό χώρο…», αναφέρει σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων.
Η ανακοίνωση της ΠΟΑΣΥ
Ηχηρά μηνύματα προς τα Πολιτικά Κόμματα της χώρας και ειδικότερα προς την Ελληνική Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ στείλαμε την Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου 2024, με την πανελλαδική ένστολη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Λευκό Πύργο και τη μαζική πορεία που ακολούθησε προς το Υφυπουργείο Μακεδονίας Θράκης, όπου, απόντος του Υφυπουργού Εσωτερικών κ. Κωνσταντίνου ΓΚΙΟΥΛΕΚΑ, επιδώσαμε στον Διευθυντή του Γραφείου του το Ψήφισμα με τον χαρακτηριστικό τίτλο: «Χίλιες και μια λέξεις προς τον Πρωθυπουργό της Χώρας».
Ωστόσο, η προειδοποίησή μας ότι θα κλιμακώσουμε τον αγώνα εφόσον η Κυβέρνηση και προσωπικά ο κ. Πρωθυπουργός, αγνοήσουν τα φλέγοντα αιτήματά μας, θεωρήθηκε «άσφαιρη βολή» και πεπατημένη συνδικαλιστική διαδικασία.
Αναρωτιόμαστε, ποιος νοσηρός νους έπεισε τον Πρωθυπουργό να προβεί σε τέτοια ακατανόητη εξαγγελία (!) περί αυξήσεως κατά 20% της αποζημίωσης της νυχτερινής εργασίας που μεταφράζεται περίπου σε 0,55 ευρώ (μεικτά!) την ώρα; Ακόμη δε περισσότερο, ποιος εφηύρε την αιτιολόγηση του ευτελούς αυτού ποσού, την επομένη ημέρα, ως «συμβολική κίνηση», δήθεν λόγω δημοσιονομικής στενότητας; Γιατί αν είναι έτσι, κρατήστε το για να μη σας επιβαρύνουμε το δημοσιονομικό χώρο…
Άραγε, οι Πολιτικοί Προϊστάμενοι των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων οι οποίοι προφανώς και συνυπέγραψαν την «αύξηση», έχουν επίγνωση και κυρίως ενσυναίσθηση τόσο της οικτρής πραγματικότητας που βιώνει το προσωπικό τους όσο και της παγίδας στην οποία οδήγησαν τον Πρωθυπουργό με την εξαγγελία αυτή;
Όχι κύριοι! Ούτε ως κακόγουστο αστείο δεν αποδεχόμαστε τέτοια «γενναιοδωρία». Ήταν το κερασάκι στην τούρτα, το μέγεθος του εμπαιγμού και της υποκρισίας με την οποία μας αντιμετωπίζετε.
Μην παίζετε άλλο, λοιπόν, με την περηφάνια μας. Δεν μπορείτε πλέον να επικαλείστε τον περιορισμένο δημοσιονομικό χώρο για να δικαιολογήσετε για άλλη μια φορά την αδιαφορία της Κυβέρνησής σας προς το ανθρώπινο δυναμικό των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων. Μπορεί καθημερινά να διαφημίζετε την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης και τα επιτεύγματά της στον τομέα της ασφάλειας, όμως, μην υποτιμάτε τη δική μας νοημοσύνη και κυρίως μην αυταπατάσθε ότι μπορείτε ακόμη να μας θεωρείτε «ιθαγενείς» χωρίς νοημοσύνη.
Φτάνει πια. Σας προειδοποιήσαμε, αλλά μας αγνοήσατε γιατί προφανώς σας είπαν ότι η κοροϊδία μπορεί να είναι ακόμα ασπίδα σας… Δυστυχώς, όμως για σας, θα είναι το «όπλο» μας!
Την προσεχή Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 12.00 στα γραφεία της ΠΟΑΣΥ, στη σύσκεψη των Προέδρων των Ομοσπονδιών των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων που εκπροσωπούμε, θα καθοριστούν οι περαιτέρω αντιδράσεις μας.
Να είστε δε βέβαιοι ότι θα σας ενημερώσουμε, εγκαίρως… Και θα τρίβετε τα μάτια σας …
Η αντίδραση της ΟΕΝΓΕ
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών (ΟΕΝΓΕ), ένας Επιμελητής Α΄ θα αυξήσει τις αποδοχές του από το κίνητρο αγόνου κατά 88,04 ευρώ/μήνα, γιατί υπολογίζεται στο βασικό μισθό του 1983 (!) που ήταν 220,10 ευρώ κι όχι του 2024, που είναι 2.075 ευρώ.
Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Υγείας ανακοίνωσαν με τυμπανοκρουσίες την έκδοση της «πολυαναμενόμενης» εδώ και 2 χρόνια Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τους δικαιούχους, το ύψος και τις προϋποθέσεις χορήγησης οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές.
Επιχείρησαν μάλιστα να το παρουσιάσουν σαν απόδειξη της αποφασιστικότητας της κυβέρνησης της ΝΔ να ενισχύσει το δημόσιο σύστημα υγείας, αφού «θυμήθηκαν» να το νομοθετήσουν 14 μήνες αργότερα.
Το ψέμα όμως έχει κοντά ποδάρια.
Παρουσιάζουν ως τριπλασιασμό και εξαπλασιασμό, τη μείωση στην πραγματικότητα του επιδόματος αγόνου που θα έπρεπε να παίρνουν οι γιατροί του δημόσιου συστήματος υγείας, αν βέβαια εφάρμοζαν τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι την έκδοση της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Το επίδομα αγόνου που δίνεται σε ειδικευμένους γιατρούς, είναι μικρότερο και από αυτό που δίνεται στους αγροτικούς γιατρούς (400 ευρώ) για άγονες και προβληματικές περιοχές.
Επιπλέον από το επίδομα αγόνου εξαιρούνται οι ειδικευόμενοι και οι επικουρικοί γιατροί.
Πιο συγκεκριμένα:
Ο νόμος 4999/2022 προέβλεπε ότι μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ το οικονομικό κίνητρο για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών στις δημόσιες μονάδες υγείας σε άγονες και προβληματικές περιοχές καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1397/1983 και του Π.Δ. 137/1987 οι οποίες όριζαν ότι:
«στους μόνιμους γιατρούς των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας άγονων και προβληματικών περιοχών που έχουν την έδρα τους σε προβληματικές περιοχές, χορηγείται προσαύξηση επί του βασικού τους μισθού, ως εξής:
α) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α’ κατηγορίας:
Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου υπηρεσίας δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά για όλο το δεύτερο χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου σαράντα τοις εκατό (40%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και
Για κάθε ένα συμπληρούμενο χρόνο μετά τα τρία χρόνια, πενήντα τοις εκατό (50%) αναδρομικά.
β) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Β’ κατηγορίας:
Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου οκτώ τοις εκατό (8%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου είκοσι τοις εκατό (20%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και
Για κάθε ένα συμπληρωμένο χρόνο, μετά τα τρία χρόνια είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά.
Αυτό ίσχυε μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ. Ωστόσο με ευθύνη τόσο της σημερινής κυβέρνησης όσο και όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 20 χρόνια οι προσαυξήσεις υπολογίζονται επί «θεωρητικού» βασικού μισθού, που προκύπτει από την μετατροπή σε ευρώ του βασικού μισθού του 1983!
Π.χ. Επιμελητής Α’ και βασικό μισθό 2.075 ευρώ με τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου προϋπηρεσίας (πραγματικό παράδειγμα) αντί να παίρνει μηνιαίο κίνητρο αγόνου 830 ευρώ (40% Χ 2.075) παίρνει 88,04 ευρώ το μήνα, (δηλαδή η προσαύξηση του 40 % δίνεται σε θεωρητικό βασικό μισθό 220,10 ευρώ αφού ο γιατρός της αντίστοιχης βαθμίδας το 1983 έπαιρνε 75.000 δρχ.).
Αυτές είναι οι περίφημες αυξήσεις στο επίδομα αγόνου που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός.
Αυξήσεις στο επίδομα αγόνου με βάση τους βασικούς μισθούς του 1983! Και επειδή η προσφιλής τακτική του Υπουργού Υγείας όταν έρχεται αντιμέτωπος με τις δίκαιες διεκδικήσεις και τα αιτήματά μας, και πριν να χάσει την ψυχραιμία του και μας αποκαλέσει κάφρους και ανθρωπάκια επειδή του χαλάμε τις φιέστες που στήνει, είναι να κάνει έκκληση στην «κοινή λογική» και τα μαθηματικά, τον καλούμε να μας απαντήσει πως μπορεί η ετήσια προσαύξηση επί του βασικού μισθού, 1056,48 στο παραπάνω συγκεκριμένο, πραγματικό παράδειγμα, να είναι μικρότερη του μηνιαίου βασικού μισθού (2075 ευρώ);
Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση της ΝΔ βαφτίζει το κρέας ψάρι.
Ουσιαστικό κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής θα ήταν η απλή εφαρμογή του νόμου, και όχι η αντικατάσταση της διαχρονικής κλοπής των ποσών που οφείλουν στους συναδέλφους που ήδη υπηρετούν στις άγονες και προβληματικές περιοχές με νόμιμες περικοπές. Γιατί αυτό προβλέπει η υπουργική απόφαση που εκδόθηκε. Δραστικές μειώσεις, εξίσωση προς τα κάτω, οριζοντίως και καθέτως, ανεξάρτητα από το βασικό μισθό και τα χρόνια υπηρεσίας και παραμονής στις άγονες και προβληματικές περιοχές, διαχωρισμός του επιδόματος ανάλογα με την ειδικότητα και την δομή (νοσοκομείο ή Κ.Υ ), ενώ πριν χορηγούνταν σε όλους τους γιατρούς των άγονων περιοχών ανεξαρτήτως της ειδικότητας και της δομής (νοσοκομείο, κέντρα υγείας, περιφερειακά ιατρεία).
Ας μην περιμένει λοιπόν ο Υπουργός Υγείας οι υγειονομικοί να πούμε και ευχαριστώ! Για ένα να είναι σίγουρος!
Οι γιατροί, οι νοσηλευτές, όλοι οι εργαζόμενοι του δημόσιου συστήματος, που ξέρουμε από πρώτο χέρι τα βάσανα των ασθενών μας εξαιτίας της εγκληματικής πολιτικής της ιδιωτικοποίησης και της εμπορευματοποίησης της υγείας θα κλιμακώσουμε το επόμενο διάστημα με ακόμα μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και ορμή τον αγώνα μας για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, για ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς μας, για μόνιμη και σταθερή δουλειά, για κατάργηση των κάθε είδους πληρωμών, για δωρεάν σύγχρονες υπηρεσίες υγείας για όλους!
Είναι η μοναδική διέξοδος στα αδιέξοδα που γεννά η πολιτική τους που έχει σαν ιερό δισκοπότηρο «τις αντοχές της οικονομίας», «τα πλεονάσματα», «τη δημοσιονομική σταθερότητα», που επιτρέπει 500.000 ευρώ τη μέρα για τη φρεγάτα στην Ερυθρά χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τη χώρα μας για να προστατεύουν τα κέρδη των εφοπλιστών, αλλά απαγορεύει τις προσλήψεις, όπως ανερυθρίαστα ομολόγησε ο υπουργός εμπορίου της υγείας στην αντιπαράθεση του με τον πρόεδρο της Ένωσης Νοσοκομειακών Γιατρών Θεσσαλονίκης! Η παραμικρή υποχώρηση της κυβέρνησης, όπως η ικανοποίηση του αιτήματός μας έστω και κατά το ήμισυ για αυτοτελή φορολόγηση των εφημεριών, είναι η απτή απόδειξη! Συνεχίζουμε!
Τι αναφέρει η ΓΣΕΕ
Ανύπαρκτα είναι τα μέτρα ενίσχυσης των αποδοχών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, σχολιάζει η ΓΣΕΕ και σημειώνει ιδιαίτερα την παντελή έλλειψη αναφοράς στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και την επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων.
Η ΓΣΕΕ, με αφορμή τις Κυβερνητικές εξαγγελίες στην 88η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) εκφράζει την απογοήτευση των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, καθώς έλειπαν οι ουσιαστικές πρωτοβουλίες και προτάσεις για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.
Η έλλειψη αναφοράς στην επαναφορά του θεσμικού πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων στα προ μνημονίων επίπεδα, καθώς και η πολιτική, πλέον, επιλογή της μη ενίσχυσης υπογραφής και επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, παραμένουν τα σημαντικότερα ζητήματα για τον κόσμο της μισθωτής εργασίας.
Επιπλέον, δεν υπήρξε καμία δέσμευση για σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς, τώρα, εντός του 2024 που οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα τις έχουν απόλυτη ανάγκη, για την αντιστάθμιση της απώλειας αγοραστικής δύναμης που υπέστησαν την τελευταία τριετία λόγω της ακρίβειας σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης και τρόφιμα.
Η κατάσταση δε επιδεινώνεται από το υψηλό ενεργειακό κόστος και την υψηλή φορολογία των μισθολογικών απολαβών, η οποία περιορίζει το διαθέσιμο εισόδημα των εργαζομένων και επιβαρύνει περαιτέρω τα οικονομικά τους. Το ενεργειακό κόστος και η υπερφορολόγηση πλήττουν ιδιαίτερα τους χαμηλόμισθους και τη μεσαία τάξη, οι οποίοι βλέπουν το βιοτικό τους επίπεδο να μειώνεται διαρκώς, χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια για ουσιαστική ενεργειακή ελάφρυνση και φορολογική δικαιοσύνη.
Πέραν αυτών, οι Κυβερνητικές εξαγγελίες δεν περιείχαν ουσιαστικές προτάσεις για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, παρά μόνο εμβαλωματικά μέτρα που δεν επαρκούν για να επιλύσουν το πρόβλημα. Αντιθέτως, τα ίδια τα μέτρα συμβάλλουν εκούσια στην εκτόξευση των τιμών των ενοικίων και των τιμών αγοράς πρώτης κατοικίας. Λύσεις όπως η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την οικοδόμηση ενός νέου, σύγχρονου φορέα Κοινωνικής Κατοικίας υπό κρατική εποπτεία, με τη συμμετοχή των κοινωνικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, απουσίαζαν από το Πρωθυπουργικό “καλάθι”. Μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να προσφέρει μακροπρόθεσμη λύση στο ζήτημα της προσιτής στέγασης, ωστόσο, οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν δεν ανταποκρίθηκαν στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών.
Η γενικότερη έλλειψη ριζοσπαστικών μέτρων και στρατηγικής που να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της εποχής, ιδίως σε ζητήματα όπως η στέγαση, οι μισθοί και η φορολογία, δημιουργεί ένα κενό πολιτικής κατεύθυνσης, που δεν προσφέρει στους εργαζόμενους και την κοινωνία τις αναγκαίες προοπτικές για ένα βιώσιμο και δίκαιο μέλλον.
Η Συνομοσπονδία, από κοινού με τις οργανώσεις μέλη της, θα επιδιώξει το επόμενο διάστημα την οργάνωση μιας εκστρατείας με αιχμή του δόρατος την ακρίβεια και τη στεγαστική κρίση, η οποία θα κλιμακωθεί και με πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση που θα κληθούν να αποφασίσουν τα συλλογικά μας όργανα ενόψει της ψήφισης του προϋπολογισμού.