Κάρπαθος:”Το κύμα πέταξε την ιστιοπλόο στη θάλασσα και το σκάφος πέρασε από πάνω της”-Ερωτηματικά για τα μέτρα ασφαλείας
«Μουδιασμένο» παραμένει το πανελλήνιο από την τραγωδία που εκτυλίχθηκε στην Κάρπαθο, με θύμα την 40χρονη Γαλλίδα που έχασε την ζωή της, κατά την διάρκεια διεθνούς ιστιοπλοϊκού αγώνα ανοιχτής θαλάσσης. Το δυστύχημα σημειώθηκε κοντά στη βραχονησίδα Αστακίδα, ανοιχτά της Καρπάθου, υπό δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες, με τους ανέμους να αγγίζουν τα 10-11 μποφόρ.
Ο Ιωάννης Μαραγκουδάκης, πρόεδρος Πανελλήνιου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) και διοργανωτής Aegean 600 μίλησε νωρίτερα σήμερα το πρωί σε τηλεοπτική εκπομπή, περιγράφοντας τις ανατριχιαστικές στιγμές που εκτυλίχθηκαν.
«Κάποια στιγμή, δύο μέλη του πληρώματος, ενώ ταξίδευαν στο Καρπάθιο πέλαγος, πήγαν μπροστά την πλώρη για να αντικαταστήσουν ένα πανί και ένα κύμα ήρθε και τους πέταξε στη θάλασσα. Δυστυχώς για το κορίτσι, έπεσε μπροστά στο σκάφος και εν συνεχεία το σκάφος πέρασε από πάνω της και την χτύπησε με το φτερό του πηδαλίου», ανέφερε αρχικά, ενώ συνέχισε κάνοντας λόγο για τα μέτρα ασφαλείας:
«Οι οδηγίες είναι ότι εφόσον υπάρχει κατάσταση ανέμου πάνω από 4 μποφόρ, απαραιτήτως πρέπει να είναι προσαρτημένοι πάνω στο σκάφος. Ιδιαίτερα τη νύχτα είναι κανονισμός ότι πρέπει οπωσδήποτε να φοράνε τους ιμάντες ασφαλείας. (…) Οι πληροφορίες μας είναι ότι κάποια στιγμή το μπαλόνι που είχαν μπροστά είχε μπλέξει και ο καπετάνιος φώναξε το κορίτσι, που είναι έμπειρο, και βγήκε στο κατάστρωμα, πήγε με έναν ακόμα συνάδελφό της από το πλήρωμα στην πλώρη για να τακτοποιήσουν το θέμα και ένα κύμα τούς πέταξε μέσα στη θάλασσα».
Ο κ. Μαραγκουδάκης κλήθηκε να σχολιάσει και το γεγονός ότι λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, 14 πλοία αποχώρησαν από τον αγώνα. «Είναι ο τρόπος αντιμετωπίσεως μιας κακοκαιρίας. Όταν οι ανεμολογικές συνθήκες περάσουν τα 8 μποφόρ, τότε εγκαταλείπουμε την αγωνιστική τακτική και εφαρμόζουμε τακτικές επιβιώσεως. Είναι απόφαση του καπετάνιου να αλλάξει τακτική», κατέληξε ο πρόεδρος Πανελλήνιου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΟΙΑΘ) και διοργανωτής Aegean 600.
Τα ερωτήματα που τίθενται είναι αν έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας»
Από την πλευρά του, ο ιστιοπλόος, κριτής ιστιοπλοϊκών αγώνων, Μιχάλης Μιτάκης, επεσήμανε πως εγείρονται σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας στον διεθνή αγώνα. «Οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες δεν έχουν ηλικίες και όριο. Υπάρχουν αγώνες σε ωκεανούς, αγώνες 5-6 ημερών σε κακές καιρικές συνθήκες. Όμως υπάρχουν περιγραφές ασφαλείας, η διεθνής ομοσπονδία τα έχει αναλύσει με ακρίβεια», είπε αρχικά και συνέχισε:
«Σε μία δύσκολη στιγμή του σκάφους, άτομα βρέθηκαν στο νερό. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι αν έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας. Πρέπει να περιμένουμε τις αρμόδιες υπηρεσίες. Υπάρχει ένα σκοινί που τρέχει σε όλο το μήκος του σκάφους και πρέπει να φοράνε όλοι ζώνη που προσδένεται στο σκοινί, ώστε ό,τι και να γίνει να μην μπορεί να βρεθεί εκτός σκάφους. Εφόσον άνθρωποι βρέθηκαν στο νερό, δεν φορούσαν ζώνη».
Σε ερώτηση για το λόγο που εικάζεται ότι δεν φορούσαν ζώνη τα άτομα του πληρώματος, ο ίδιος απάντησε: «Συνήθως είναι η υπερβολική σιγουριά που έχουμε για τον εαυτό μας. Κανείς μας δεν ξεκινάει να πει ”θα δεθώ γιατί αλλιώς θα πέσω στη θάλασσα”».
Το χρονικό της τραγωδίας
Η εκκίνηση του αγώνα δόθηκε, όπως κάθε χρόνο, συμβολικά από τη θαλάσσια περιοχή του Ναού του Ποσειδώνα και ο τερματισμός, μετά τη διαδρομή των 600 ναυτικών μιλίων, είναι
στο ίδιο σημείο της εκκίνησης. Ωστόσο, ανοιχτά της Καρπάθου κι ενώ έπνεαν άνεμοι έντασης 11 μποφόρ (111 χλμ./ώρα) στην περιοχή, η 40χρονη βρέθηκε στο νερό. Αμέσως σήμανε συναγερμός και τα άλλα μέλη του πληρώματος έκαναν όλες τις προβλεπόμενες κίνησεις, όμως η γυναίκα είχε απομακρυνθεί πολύ.
Τελικά, μερικά λεπτά αργότερα ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις της και όταν μεταφέρθηκε στο Περιφερειακό Ιατρείο Κάσου διαπιστώθηκε ο θάνατός της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η άτυχη γυναίκα ήταν στέλεχος εταιρίας που πρόσφερε υπηρεσίες διαχείρισης κατοικιών στη γαλλική Ριβιέρα και συμμετείχε στον αγώνα με το σκάφος Heaven (σ.σ. Παράδεισος), που έφερε ισπανική σημαία, είχε μήκος 15 μέτρων και εννέα άτομα στο πλήρωμα. Το σκάφος βρίσκεται πλέον στο λιμάνι της Κάσου, με τον κυβερνήτη του να κρατείται και να ανακρίνεται, με σκοπό να διευκρινιστούν οι ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος.
Εκτιμάται πως η άτυχη Γαλλίδα στην προσπάθειά της να μαζέψει κάποιο πανί χτυπήθηκε από τη «μάτσα» (σ.σ.: το οριζόντιο τμήμα που είναι προσαρτημένο στο κατάρτι), με το χτύπημα να την πέταξε στη θάλασσα. Οπως προκύπτει από τις καταθέσεις, το σώμα της βρέθηκε κάτω από το σκάφος, με αποτέλεσμα να χτυπηθεί κι από αυτό. Παράλληλα, στον ίδιο αγώνα τραυματίστηκε και ένας 61χρονος, μέλος πληρώματος που επέβαινε σε σκάφος σημαίας Πολωνίας.
«Ολόκληρη η ιστιοπλοϊκή οικογένεια και ιδιαιτέρως οι διοργανωτές εκφράζουν τη βαθιά λύπη τους»
«Οι εξαιρετικά ισχυρές εντάσεις του μελτεμιού, που επικρατούσαν στο Καρπάθιο Πέλαγος, δυσκόλεψαν τον στόλο του Aegean 600, ο οποίος πραγματοποιεί τον περίπλου του Αιγαίου, σε μία διαδρομή 600 ναυτικών μιλίων χωρίς σταθμό, με αποτέλεσμα 14 σκάφη να εγκαταλείψουν τον αγώνα. Δυστυχώς, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες είχαν σαν αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή της μία 40χρονη υπήκοος Γαλλίας από το σκάφος Heaven, βορειοδυτικά της Κάσου. Η 40χρονη βρέθηκε στη θάλασσα με σοβαρό χτύπημα στο κεφάλι και οι προσπάθειες ανάνηψής της δεν τελεσφόρησαν. Ολόκληρη η ιστιοπλοϊκή οικογένεια και ιδιαιτέρως οι διοργανωτές εκφράζουν τη βαθιά λύπη τους για το συμβάν» ανέφερε σε λιτή
ανακοίνωσή της η Aegean 600.
Η ανείπωτη τραγωδία και ο φρικτός θάνατος που βρήκε η 40χρονη εγείρουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των αγώνων. Μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο αν τηρήθηκαν τα μέτρα ασφαλείας, αφού το πλήρωμα πρέπει να φορά συνεχώς σωσίβια και να είναι δεμένο με ειδικούς ιμάντες πάνω στο σκάφος. Εντούτοις, η άτυχη γυναίκα φαίνεται πως δεν ήταν δεμένη, καθώς στην περίπτωση αυτή δεν θα είχε καταλήξει στη θάλασσα.
Ενα δεύτερο ερώτημα που προκύπτει είναι αν υπήρχαν παραπλέοντα σκάφη της διοργάνωσης ή όχι, αφού, σύμφωνα με τις καταθέσεις, άλλο μέλος του πληρώματος χρειάστηκε να πάει στη θάλασσα για να ανασύρει την 40χρόνη και όχι αρμόδια άτομα από τη διοργάνωση. Τέλος, παραμένει ασαφές αν προβλέπεται η διεξαγωγή αγώνα την ώρα που στο σημείο από όπου περνούν τα σκάφη ο άνεμος λυσσομανά με 60 μίλια ταχύτητα την ώρα!