Χατζηδάκης: Τι προβλέπει το ν/σ για τις ΔΕΚΟ
Μπόνους παραγωγικότητας στους εργαζόμενους των ΔΕΚΟ στα πρότυπα του αντίστοιχου που ενεργοποιείται για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο εφόσον επιτυγχάνονται συγκεκριμένοι στόχοι θα προβλέπει το νομοσχέδιο για την Αναδιάρθωση του Υπερταμείου,τον εκσυγχρονισμό των θυγατρικών του και τη σύσταση νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου που παρουσιάζει σήμερα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.
Το νομοσχέδιο που αναμένεται να δώσει σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΘΟ ένα σοβαρό χτύπημα στο « βαθύ κράτος» που αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη των ΔΕΚΟ και την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών στους πολίτες,θα στηρίζεται στο μοντέλο που εφάρμοσε ο Κωστής Χατζηδάκης στον ΕΦΚΑ μόλις ανέλαβε την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας φιλοδοξώντας να τις μετατρέψει τις επιχειρήσεις του ευρύτερου δημοσίου τομέα σε μικρές ΔΕΗ.
Οι παρεμβάσεις θα αφορούν το σύνολο των ΔΕΚΟ που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του υπερταμείου ,θα εισάγουν ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στη λειτουργία τους, θα προβλέπουν την τοποθέτηση μάνατζερ από τον ιδιωτικό τομέα στην ηγεσία τους ώστε να ανταποκρίνονται στο πνεύμα των αλλαγών, μετατάξεις εργαζομένων σε θέσεις όπου υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού αλλά και προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ με στόχο την ευελιξία στις προσλήψεις προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες, ξεπερνώντας σε ορισμένες περιπτώσεις χρονοβόρες διαδικασίες και δυσκαμψίες του Ανώτατου Συμβουλίου.
- Aκόμη προβλέπεται η απορρόφηση από το Υπερταμείο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του ΤΑΙΠΕΔ.
Σήμερα, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ, την ΕΤΑΔ και το ΤΧΣ, στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου βρίσκονται άλλες 13 ανεξάρτητες θυγατρικές, εισηγμένες σε αγορές και μη. Στις εισηγμένες περιλαμβάνεται η ΔΕΗ (ποσοστό 34,12%), η εταιρία διαχείρισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και το 51% της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, τα οποία επέστρεψαν από τον περασμένο Σεπτέμβριο στη διαχείριση του κεντρικού Δημοσίου.
Οι μεγάλες αλλαγές που θα φέρει το νομοσχέδιο αφορούν κυρίως τις μικρότερες ΔΕΚΟ που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό του. Σε αυτές περιλαμβάνονται ο Όμιλος ΟΑΣΑ των Συγκοινωνιών Αθηνών και οι θυγατρικές για τις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και τις σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), τα ΕΛΤΑ, η ΓΑΙΑΟΣΕ, η ΒΙΠΕ ΕΤΒΑ, η HELLEXPO ΔΕΘ, οι Οργανισμοί Κεντρικών Αγορών Αθήνα και Θεσσαλονίκης, οι Ελληνικές Αλυκές, η Διώρυγα Κορίνθου και το ειδικό Ταμείο Φαιστός Ventures .
- Για τις ΔΕΚΟ των μεταφορών σχεδιάζονται κοινές προμήθειες για μείωση του λειτουργικού κόστους ενώ εξετάζεται η είσοδος ιδιωτών σε ορισμένες υπηρεσίες Επίσης θα γίνουν οργανωτικές αλλαγές, προκειμένου να δημιουργηθούν ξεχωριστές διευθύνσεις για τα μεγάλα και ώριμα ακίνητα και για τις επιμέρους μικρότερες παραχωρήσεις
Συγκεκριμένα, ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στις αστικές συγκοινωνίες αλλα και τα ΕΛΤΑ. Για τον ΟΑΣΑ θα υπάρξει κοστολόγηση όλων των δραστηριότητές του ενώ θα εξεταστεί εάν κάποιες εκ των δραστηριοτήτων του ανατεθούν στον ιδιωτικό τομέα. Ριζικές θα είναι οι αλλαγές για τα ΕΛΤΑ όπου και εδώ εξετάζεται μια συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα ώστε να περάσουν σε κερδοφορία.
- Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο βήμα για τον εκσυγχρονισμό των ΔΕΚΟ πραγματοποιήθηκε με τον νόμο 4972/2022 περί Εταιρικής Διακυβέρνησης Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου, με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν μια σειρά από χρόνια ζητήματα, και δημιουργήθηκε το πλαίσιο για επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων.
Η νέα νομοθετική παρέμβαση θα αποτελέσει το επόμενο βήμα για τον ριζικό μετασχηματισμό της λειτουργίας και της διοίκησης των δημοσίων επιχειρήσεων με στόχο την αύξηση των κερδών τους αλλά και τη μεγιστοποίηση των υπηρεσιών τους για το κοινωνικό σύνολο.
Το νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης τη δημιουργία νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, με κατεύθυνση την ενίσχυση αναπτυξιακών πρωτοβουλιών σε κλάδους αιχμής με έμφαση τις νέες τεχνολογίες και τις πράσινες επενδύσεις και στόχο να προσελκύσει ξένους επενδυτές. Το νέο κρατικό επενδυτικό fund θα καλύψει ένα χρηματοδοτικό κενό που υπάρχει για τα επόμενα χρόνια στην ελληνική οικονομία, προσελκύοντας ξένες επενδύσεις, sovereign fund που είναι μακροπρόθεσμοι επενδυτές, όπως για παράδειγμα το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο που είναι μέτοχος στο Ελευθέριος Βενιζέλος. To ταμείο θα χρηματοδοτεί πράσινη μετάβαση, κυκλική οικονομία, ψηφιακό μετασχηματισμό.