Ρεπορτάζ/Ακρίβεια: Τι θα συμβεί 31 Μαΐου που θα εκτινάξει τις τιμές-Η παράμετρος ποιότητα που αγνοούμε
Αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν δείχνουν τα αποτελέσματα στοχευμένης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται σε νερά και αναψυκτικά (12,26%). «Η καραμέλα ότι η ακρίβεια είναι παγκόσμιο πρόβλημα κι έρχεται απέξω έλιωσε. Από την κυβέρνηση επικαλούνται το πρόβλημα με τις πορτοκαλιές στη Βραζιλία που έχουν χτυπηθεί από κάποια ασθένεια και υπάρχει μειωμένη παραγωγή. Αλλά το νερό και τα αναψυκτικά εκτός της πορτοκαλάδας δε νομίζω ότι χρειάζονται τα πορτοκάλια…» σχολιάζει με νόημα στο libre o πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας, ενώ ρίχνει τα βέλη του και στους εμπόρους που πουλάνε τα ξένα προϊόντα ως εγχώρια αλλά και 10 φορές πάνω από όσο τα αγοράζουν από τον παραγωγό.
Η ακρίβεια των τροφίμων, με τις ανατιμήσεις να συνεχίζονται , κρατά τον πληθωρισμό ψηλά και τον διαμόρφωσε στο 3,1% για τον Απρίλιο. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην κορυφή των ανατιμήσεων παραμένει το ελαιόλαδο, με άνοδο 63,7%. Παράλληλα, αυξήσεις καταγράφονται στα φρούτα κατά 11,6%, στα ψάρια κατά 10,6%, αλλά και στην κατηγορία αναψυκτικά – χυμοί κατά 12,5%. Επιπλέον, παρατηρείται πως σε ένα έτος υπήρξαν περαιτέρω ανατιμήσεις σε: Ρύζι (8,5%), Κρέατα- γενικά (3,2%), Λαχανικά- γενικά (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,4%), Λοιπά τρόφιμα (3,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,8%).
Η πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ επιβεβαιώνει το ράλι τιμών στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση της τάξης του 1,1%. Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιανουάριο οι αυξήσεις τιμών ήταν στο 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα και τον Φεβρουάριο 2,7%.
Mεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
* Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,57%
* Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -2,99%
* Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -2,71%
* Βούτυρα και αυγά: -2,34%
* Γαλακτοκομικά: -1,93%
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
* Νερά και αναψυκτικά: +12,26%
* Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +7,80%
* Αλκοολούχα ποτά: +7,68%
* Έτοιμα γεύματα: +5,14%
* Ξηροί καρποί και σνακ: +4,51%
Σημειώνεται ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση 4,29%, ενώ τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ρυθμό αύξησης 2,09%.
Τα θλιβερά στοιχεία σχολιάζει στο libre o πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος.
«Για ακόμα έναν μήνα βλέπουμε τον πληθωρισμό να αυξάνεται κι ενώ ο γενικός δείκτης τιμών έπεσε κατά 0,1%,ο δείκτης τροφίμων αυξήθηκε. Έπαιξε ρόλο και η περίοδος του Πάσχα, όπου είδαμε ιδίως από τα μέσα του Απρίλη και μετά αυξήσεις στα πασχαλινά: αρνί, κατσίκι, τσουρέκι, σοκολάτα, λαχανικά που χρησιμοποιήθηκαν σε σαλάτες στα γιορτινά τραπέζια» σημειώνει αρχικά και σχολιάζει δεικτικά τα… παράδοξα.
«Αυξήθηκαν πολύ οι χυμοί, τα νερά και τα αναψυκτικά, αυτή η κατηγορία ολόκληρη. Από την κυβέρνηση επικαλούνται το πρόβλημα με τις πορτοκαλιές στη Βραζιλία που έχουν χτυπηθεί από κάποια ασθένεια και υπάρχει μειωμένη παραγωγή. Αλλά το νερό και τα αναψυκτικά εκτός της πορτοκαλάδας δε νομίζω ότι χρειάζονται τα πορτοκάλια…» σχολιάζει με νόημα. «Η καραμέλα ότι η ακρίβεια είναι παγκόσμιο πρόβλημα κι έρχεται απέξω έλιωσε. Τα φρούτα και τα λαχανικά σε μεγάλο βαθμό είναι ελληνικής παραγωγής. Τι βλέπουμε όμως; Τα προϊόντα πωλούνται έως 10 φορές πάνω από την τιμή που τα δίνει ο παραγωγός. Βλέπουμε κεράσια σε μανάβικα, λαϊκές, σούπερ μάρκετ μέχρι και 19 ευρώ το κιλό, ενώ ο παραγωγός τα έχει δώσει από 1,60 έως 2,20 ευρώ. Το ίδιο και με τις φράουλες, το ίδιος και με τα καρπούζια. Τα καρπούζια φεύγουν στα 30 λεπτά από τον παραγωγό κι εμείς τα αγοράζουμε 1,50 ευρώ το κιλό. Βλέπουμε διαφορά στις τιμές από 4 φορές και πάνω, με τα λεφτά να μπαίνουν στις τσέπες των μεσάζοντων».
Σημαντικό θέμα που φέρνει στο τραπέζι ο κ. Ραυτόπουλος είναι η προέλευση και η ποιότητα όσων αγοράζουμε.
«Τα πορτοκάλια και τα μήλα τα δικά μας σαπίζουν στα ψυγεία, γιατί οι έμποροι τα αγοράζουν φθηνότερα από τη Βραζιλία και τα πουλάνε για εγχώρια. Και φυσικά είναι φθηνότερα αλλά όχι πιο ποιοτικά. Ο Έλληνας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τον εκτός Ευρώπης παραγωγό ο οποίος χρησιμοποιεί λιπάσματα και ορμόνες που στην Ευρώπη φυσικά έχουν απαγορευτεί. Μου έστειλαν τώρα φωτογραφίες από κεράσια που έρχονται από το Μαρόκο. Και ξέρετε τι θα γίνει; Θα τα πουλήσουν για ελληνικά, θα τα μπλέξουν και με δικά μας και δε θα δούμε ποτέ στην ετικέτα να λέει ξένη χώρα προέλευσης. Το βλέπουμε κάθε μέρα… Πατάτες Νάξου σου λέει, ενώ έρχονται από Αίγυπτο».
Η κατάσταση προβλέπεται δυσοίωνη και «θα δούμε στα τέλη του Μάη και την κατάργηση του μέτρου που είχε εφαρμοστεί για 6 μήνες σε 4000 προϊόντα να πουλιούνται μειωμένα από 5-10%» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών κι εξηγεί πως «από τις 31 Μαίου, τα προϊόντα θα επιστρέψουν στην τιμή αναφοράς που είχαν στις 29 Σεπτεμβρίου του 2023, δηλαδή θα τα δούμε αυξημένα από 5-10%».
Για το τέλος, δε μας αφήνει και την πιο γλυκιά γεύση, αφού «οι σοκολάτες από χθες, 15 του μήνα, αυξήθηκαν έως 30% σήμερα». Όσο για την πολυδιαφημισμένη εφαρμογή του ekatanaloti, o κ. Ραυτόπουλος επισημαίνει πως πρόκειται για «κάτι εντελώς αναξιόπιστο -άλλη τιμή βλέπουμε στην εφαρμογή, άλλη στο καλάθι του νοικοκυριού, άλλη στο κατάστημα».