Η συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν βάζει τα ελλληνοτουρκικά στην προεκλογική ατζέντα
Υπο στη σκιά της νέας ελληνοτουρκικής έντασης μετά την ανακοίνωση της δημιουργίας θαλάσσιου πάρκου στο Αιγαίο εντείνονται οι διπλωματικές διεργασίες για το επικείμενο ταξίδι του έλληνα πρωθυπουργού στην Άγκυρα στις 13 Μαΐου και τη συνάντηση με τον τούρκο πρόεδρο. Στόχος της Αθήνας να διατηρηθεί το κλίμα ηρεμίας με μια «θετική ατζέντα» παραμερίζοντας θέματα που δημιουργούν εντάσεις.
«Η αναμφισβήτητη και μετρήσιμη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων δεν οδηγεί αυτόματα στην υπόθεση εργασίας ότι οι βασικές θέσεις της Τουρκίας όσον αφορά στο κρίσιμο ζήτημα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν αλλάξει. Οι θέσεις αυτές παραμένουν βαθιά προβληματικές για την πατρίδα μας» σχολίασε ο πρωθυπουργός, διευκρινίζοντας ότι αυτό ωστόσο δεν δρα ανασταλτικά προκειμένου Ελλάδα και Τουρκία να διαμορφώνουν ένα θετικό κλίμα αφήνοντας στην άκρη τα θέματα στα οποία διαφωνούν.
- Το αντικείμενο των συζητήσεων θα είναι «το πώς μπορούμε να φέρουμε τις σχέσεις Τουρκίας-Ελλάδας σε πολύ καλύτερη θέση από τη σημερινή» σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Τουρκίας μετά την προσευχή της Παρασκευής.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στη Μυτιλήνη την Παρασκευή υποδέχθηκε στο λιμάνι του νησιού Τούρκους τουρίστες με τους οποίους συζήτησε για τη Visa Express, διάρκειας επτά ημερών, η οποία είναι διαθέσιμη για ταξίδια προς την Κω, τη Λέσβο, τη Ρόδο, τη Σάμο και τη Χίο και θα επεκταθεί στο τέλος του μήνα σε Λήμνο, Λέρο, Κάλυμνο, Καστελόριζο και Σύμη. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα διευκόλυνσης βίζας, το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να την αποκτήσουν εντός λίγων λεπτών ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίας και τη σύσφιξη των σχέσεων των δύο λαών.
- Μιλώντας στην 9η διεθνή διάσκεψη «Our Ocean Conference», ο πρωθυπουργός προανήγγειλε τη δημιουργία δύο επιπλέον θαλάσσιων πάρκων, αυξάνοντας το μέγεθος των θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών στη χώρα κατά 80% και καλύπτοντας περίπου το 1/3 των χωρικών θαλάσσιων υδάτων της Ελλάδας. Πρόσθεσε μάλιστα πως ένα σύστημα επιτήρησης, με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, δορυφόρους και τεχνητή νοημοσύνη, θα χρησιμοποιηθεί για να την αποτελεσματική περιπολία των προστατευόμενων περιοχών.
Μετά από την πρώτη αντίδραση από το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, αλλά και τις δηλώσεις του εκπροσώπου του ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ, το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας απηύθυνε «προειδοποιήσεις», κάνοντας λόγο για «νησιά και νησίδες του Αιγαίου που δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους».
Ξεκάθαρη ήταν η απάντηση της Αθήνας, η οποία διαμήνυσε ότι η πρωτοβουλία έχει να κάνει με περιβαλλοντολογικούς καθαρά σκοπούς, δεν υποχωρούμε από τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, μόνος στόχος των κινήσεων είναι η προστασία του περιβάλλοντος, συνεχίζουμε με πιστεύουμε στη συνέχιση του διαλόγου.
Αύριο Δευτέρα αναμένεται να έρθει στη χώρα μας ο υφυπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Μπουράκ Ακτσαπάρ για διαπραγματεύσεις με την ελληνική αντιπροσωπεία και την ομάδα του πρέσβη Θεοχάρη Λαλάκου με στόχο τη διεξαγωγή συνάντησης στο πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που αφορούν τα υπουργεία Άμυνας των δύο χωρών. Τέσσερις ημέρες μετά ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης θα συναντηθεί με τον ομόλογό του στην Τουρκία για τη θετική ατζέντα και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένονται νεότερες ανακοινώσεις.
Η προεκλογική εκστρατεία
Η διπλωματική κινητικότητα με την Τουρκία με κορύφωση την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Άγκυρα δεν μπορεί να μην ενταχθεί και στο γενικότερο προεκλογικό κλίμα ως αναπόσπαστο κομμάτι μείζονος εθνικού ενδιαφέροντος. Μια σθεναρή στάση απέναντι στις τουρκικές διεκδικήσεις, χωρίς να διαταράσσεται το κλίμα καλής γειτονίας, προφανώς θα προσδώσει νέα εκλογική δυναμική καθώς στην κυβέρνηση διαπιστώνουν ήδη ότι η υποψηφιότητα Μπελέρη έχει δημιουργήσει θετικό κλίμα επαναπατρισμού ψηφοφόρων που κινούνται δεξιά της ΝΔ.
Παράλληλά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεκινά μπαράζ περιοδειών σχεδόν σε όλη την Ελλάδα. Ξεκίνησε από τη Λέσβο και αναμένεται να πάει σε πολλές περιοχές έως τις 9 Ιουνίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα ακολουθήσει κυρίως το μοντέλο των μεγάλων ανοιχτών συγκεντρώσεων, αλλά θα επιδιώξει την άμεση επαφή με πολίτες και τοπικούς φορείς, προκειμένου να επικοινωνήσει και τη γενική κυβερνητική πολιτική, αλλά και τα έργα που έχουν γίνει ή γίνονται στην κάθε πόλη ή περιφέρεια.
Στην μάχη μπαίνουν όλο το Υπουργικό Συμβούλιο και η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Ν.Δ. Σύμφωνα με πληροφορίες, 13 υπουργοί θα αναλάβουν προσωπικά από μία περιφέρεια. Ενώ θα δημιουργηθούν και μικτά κλιμάκια από μέλη της κυβέρνησης, βουλευτές και κομματικά στελέχη, τα οποία θα συνεπικουρούν τους «υπουργούς-περιφερειάρχες». Στην κατανομή των περιφερειών έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Είναι χαρακτηριστικό, π.χ., ότι τη Β. Ελλάδα θα αναλάβουν οι Μ. Βορίδης και Α. Γεωργιάδης, συνεπικουρούμενοι από τους Θ. Πλεύρη και Αγγ. Συρίγο. Ενώ ο Κ. Πιερακάκης θα αναλάβει την Περιφέρεια Αττικής, όπου υπάρχει πιο μεγάλο κεντρώο κοινό. Συντονιστικό ρόλο θα παίξει η Εκλογική Επιτροπή υπό τον Ν. Παναγιωτόπουλο, ενώ το βάρος της επικοινωνιακής πολιτικής έχουν αναλάβει ο Π. Μαρινάκης και ο Θωμάς Βαρβιτσιώτης, συνεπικουρούμενοι από τον Ν. Ρωμανό, την Κ. Κάπη, τον Χρ. Ζωγράφο και τον Ε. Παρκς. Παρών σε κεντρικό στρατηγικό ρόλο παραμένουν ο Σταν Γκρίνμπεργκ και ο Θ. Λιβάνιος.
Η προεκλογική καμπάνια της Ν.Δ. θα βασίζεται σε 4 άξονες:
1 Το μήνυμα της σταθερότητας στη χώρα και του ενισχυμένου ρόλου της Ελλάδας σε μια Ευρώπη που αλλάζει.
2 Το δημογραφικό ως μείζον πρόβλημα της χώρας. Την επέκταση του διόλου ευκαταφρόνητου επιδόματος μητρότητας (830 ευρώ επί 9 μήνες) και σε αυτοαπασχολούμενες ή αγρότισσες μητέρες αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλα μέτρα για την ενίσχυση της οικογένειας. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να εξομοιωθούν οι τρίτεκνες οικογένειες με τις πολύτεκνες.
3 Η αντιμετώπιση της ακρίβειας. Πέραν των νέων μέτρων που εφαρμόζονται από το υπ. Ανάπτυξης κι έχουν αρχίσει σιγά σιγά να αποδίδουν και τους αυξημένους ελέγχους οι οποίοι οδηγούν σε μεγάλα πρόστιμα σε εταιρίες που παραβιάζουν τον νόμο για το περιθώριο κέρδους ή παραπλανούν τους καταναλωτές, ο Κ. Σκρέκας είναι έτοιμος να παρουσιάσει το νέο e-katanalotis. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για ένα νέο «εργαλείο», το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή, κάθε μέρα στις 8 το πρωί, να ξέρει όχι μόνο ποιο σούπερ μάρκετ της περιοχής του έχει τις φθηνότερες τιμές στα διάφορα προϊόντα, αλλά και ποιο σούπερ μάρκετ έχει το καλάθι με τις καλύτερες τιμές στα συγκεκριμένα προϊόντα που αναζητεί.
4 Η ενσυναίσθηση ότι η καλή πορεία της οικονομίας δεν συγχρονίζεται με αυτό που αισθάνεται ο πολίτης πηγαίνοντας στην αγορά. Η αποτύπωση των καλών επιδόσεων της οικονομίας δεν γίνονται αυτόματα αισθητές στην τσέπη των καταναλωτών. Στο πλαίσιο αυτό θα συνεχιστεί ο συνδυασμός «καταπολέμηση της ακρίβειας-εισοδηματική ενίσχυση των πολιτών-περαιτέρω μείωση της ανεργίας».