Απλησίαστος ο παραδοσιακός μπακαλιάρος- Τι δείχνουν δύο νέες έρευνες για την ακρίβεια
Στο ύψος της παραμένει η ακρίβεια στα τρόφιμα, παρά τα όσα ανακοινώνονται για μέτρα και συγκράτηση των τιμών. Ο προβληματισμός στην κυβέρνηση είναι ξεκάθαρος, καθώς παρά την επικοινωνιακή τακτική, αυτή ακυρώνεται από μια επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ.
Ο μπακαλιάρος είναι ο… πρωταγωνιστής του τραπεζιού της 25ης Μαρτίου, ωστόσο αποδεικνύεται ιδιαίτερα «αλμυρός» και στην τιμή του. Οι καταναλωτές που επιθυμούν να τηρήσουν το έθιμο θα χρειαστεί να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, καθώς οι τιμές έχουν αυξηθεί αισθητά σε σχέση με το 2023.
Οι τιμές φέτος πήραν την ανιούσα, με το αγαπημένο έδεσμα πολλών Ελλήνων που είθισται να σερβίρεται ανήμερα της 25ης Μαρτίου, τον μπακαλιάρο, να είναι απλησίαστος για πολλούς καταναλωτές.
Τιμή κιλού σε σούπερ μάρκετ
-Ο «αυθεντικός» μπακαλιάρος υγράλατος Νορβηγίας με κόκαλο το μεγάλο: 7,79 – 10,95 ευρώ
-Μπακαλιάρος λινγκ σε φιλέτο υγράλατος: 7,35 – 7,69 ευρώ
-Μπακαλιάρος μεγάλο φιλέτο Ισλανδίας: 13,95 – 14,20 ευρώ
-Μπακαλιάρος φιλέτο υγράλατος Ισλανδίας τεμαχισμένος: 10,59 – 17,72 ευρώ
-Κατεψυγμένος μπακαλιάρος φιλέτο (ελαφρώς αλατισμένος) εισαγωγής: 9,95 ευρώ
-Κατεψυγμένος μπακαλιάρος σε φέτες: 4,35 – 5,95 ευρώ
-Φρέσκος μπακαλιάρος (ελληνικός): 19 – 22 ευρώ
- Στο μεταξύ 6 στα 10 νοικοκυριά προβληματίζονται για την ακρίβεια και την απόκτηση των βασικών αγαθών σούπερ μάρκετ (τρόφιμα), σύμφωνα με έρευνα της Pulse RC για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, με την ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) να βρίσκεται στη δεύτερη θέση, αλλά αρκετά πιο χαμηλά από την πρώτη πηγή ανησυχίας.
Προβληματισμό προκαλεί το συμπέρασμα ότι το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει απαισιόδοξο για την πορεία της οικονομίας ενώ αναδεικνύεται και το μεγάλο ζήτημα στον τομέα της στέγης με το 51% να απαντά ότι το θεωρεί πολύ και αρκετά σημαντικό πρόβλημα.
Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 28 Φεβρουαρίου – 11 Μαρτίου 2024 σε δείγμα 1.052 ενηλίκων, διερευνήθηκε ένα ευρύ πεδίο θεμάτων όπως η οικονομία, οι επερχόμενες ευρωεκλογές, το πρόβλημα της στέγης, οι πρόσφατες αλλαγές στα τιμολόγια ρεύματος, τα θέματα των αγροτών, μαζί με τη διαχρονική εξέλιξη οικονομικών δεικτών, όλα μέσα από την οπτική των καταναλωτών και, ειδικότερα, των επιχειρηματιών / επαγγελματιών.
Τα βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, super market) εξακολουθούν να προβληματίζουν περισσότερο (έξι στα δέκα) τα ελληνικά νοικοκυριά με την ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) στη δεύτερη θέση, αλλά αρκετά πιο χαμηλά από την πρώτη πηγή ανησυχίας.
Η στέγη αποτελεί σημαντικό πρόβλημα (40% «πολύ σημαντικό», 11% «αρκετά») για τους περισσότερους από όσους απάντησαν ότι δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία (62%). Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στους επιχειρηματίες / επαγγελματίες – που και εδώ, ο ένας στους τρεις απαντά ότι έχει ιδιόκτητη κατοικία.
Η μελέτη της Eurobank
Στη μελέτη της Eurobank, που έχει ενταχθεί στην περιοδική έκδοση με τίτλο «7 Ημέρες Οικονομία», αναγράφεται επί λέξει ως συμπέρασμα των μελετητών: «Το 2023 λόγω των υστερόχρονων επιδράσεων του υψηλού πληθωρισμού και της μεταπανδημικής επιβράδυνσης της ζήτησης ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε κατά 3,3%. Οι κατηγορίες καταστημάτων που σημείωσαν πτώση στον όγκο των πωλήσεών τους ήταν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σουπερμάρκετ 3,1%), τα καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (1,1%), τα φαρμακευτικά – καλλυντικά (3,5%) και οριακά τα βιβλία – χαρτικά – λοιπά είδη (0,5%)».
Η ανάλυση εμπεριέχει και κάτι ακόμη: την τεράστια ψαλίδα μεταξύ όγκου πωλήσεων και τζίρου. Οπως εύκολα προκύπτει, τα ελληνικά νοικοκυριά πληρώνουν πολύ περισσότερα για να πάρουν λιγότερα πράγματα. Η κατάσταση μοιάζει εκρηκτική. Αρκεί να αναφέρουμε ότι στα σουπερμάρκετ ο Δείκτης Ογκου και ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (τζίρος) παρουσιάζουν την τετραετία 2020-24 αύξηση του όγκου πωλήσεων μόλις κατά 1,5% και αύξηση του τζίρου κατά 28,6%. Αν αφαιρέσουμε το 1,5% του όγκου πωλήσεων, εύκολα προκύπτει ότι ο πληθωρισμός της αισχροκέρδειας στα ράφια των σουπερμάρκετ προσεγγίζει σε μία τετραετία το 27,1%.
Ιδια κατάσταση προκύπτει και στην κατηγορία τρόφιμα – ποτά – καπνός, που περιλαμβάνει στην ουσία τη συντριπτική πλειονότητα όσων καταναλώνουμε και συγκεκριμένα φρούτα και λαχανικά, κρέας και προϊόντα κρέατος, ψάρια, καρκινοειδή και μαλάκια, ψωμί και είδη μπισκοτοποιίας, αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ποτά. Σε αυτή την κατηγορία ο Δείκτης Ογκου και ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών (τζίρος) παρουσιάζουν την τετραετία 2020-24 αύξηση του όγκου πωλήσεων μόλις κατά 2,3% και αύξηση του τζίρου κατά 27,4%. Αν αφαιρέσουμε το 2,3% του όγκου πωλήσεων, εύκολα προκύπτει ότι ο πληθωρισμός της αισχροκέρδειας στα ράφια οποιουδήποτε καταστήματος πουλάει προϊόντα της κατηγορίας τρόφιμα – ποτά – καπνός προσεγγίζει σε μία τετραετία το 25,1%.
Στην κατηγορία των σουπερμάρκετ το 2023 καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 3,1%, όπως μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5% καταγράφεται και το 2022, όπου επίσης καταγράφεται και ραγδαία, εξαιτίας του πληθωρισμού της απληστίας, αύξηση της τάξης του 7,9% στον κύκλο εργασιών (τζίρος).