Η Ευρωπαϊκή ακροδεξιά πάει… Tik-Tok και στοχεύει στις ψήφους της Gen Z
Την ώρα που μετά τις ΗΠΑ και η Βρετανία σχεδιάζει να επιβάλει απαγορευτικές ρυθμίσεις στην διάδοση του Tik-Tok, η ευρωπαϊκή ακροδεξιά φαίνεται να χρησιμοποιεί ολοένα και περισσότερο την κινεζική εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης για να αυξήσει την επιρροή της στην λεγόμενη GenZ, τους νέους, δηλαδή, ψηφοφόρους.
Σχετικό είναι το ρεπορτάζ του POLITICO, το οποίο αναφέρεται στον Τζόρνταν Μπαρντέλα , τον 28χρονο προστατευόμενο της γαλλικής ακροδεξιάς Μαρίν Λεπέν που έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 1 εκατομμύριο ακόλουθους σε λιγότερο από τρία χρόνια στην κινεζική εφαρμογή βίντεο. Η ηγέτης της ακροδεξιάς Εθνικής Συσπείρωσης της χώρας έγινε επιτυχία στα social media αποφεύγοντας αυτό που ξέρει καλύτερα: την πολιτική.
Μιλώντας απευθείας σε μια γενιά χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ενδιαφέρονται περισσότερο για τις τρέλες του viral χορού παρά για τις σταθερές κομματικές πολιτικές, ο Bardella ποζάρει με σφιχτά ζιβάγκο ενώ παίζει ένα βιντεοπαιχνίδι.
Τα εξτρεμιστικά κινήματα σε όλο τον κόσμο αμφισβητούν τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας, αναφέρει το POLITICO, και τα κόμματα διαλαλούν ιδεολογίες ενάντια στις οικονομικές ισότητες, τη μετανάστευση, τον πόλεμο και την κλιματική αλλαγή σε έναν εξαιρετικά διαδικτυακό πληθυσμό. Ανάμεσά τους είναι μια νεαρή βάση ψηφοφόρων που εμπλέκονται στην πολιτική, βρίσκοντας πολλά από τα νέα τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη Γερμανία, τη Μάλτα, την Αυστρία και το Βέλγιο, οι 16χρονοι θα μπορούν να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές. Στην Ελλάδα η ηλικία ψήφου είναι τα 17.
Οι δημοσκοπήσεις σε όλη την Ευρώπη, από την Ιταλία στη Γαλλία έως την Ολλανδία, δείχνουν ότι η υποστήριξη προς τη δεξιά και η ακροδεξιά μεταξύ των νέων ψηφοφόρων αυξάνεται. Με τις πιθανές ψήφους τους, μεγάλο μέρος της Ευρώπης θα μπορούσε να στραφεί προς τα δεξιά στις εκλογές του Ιουνίου, όταν 450 εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να ψηφίσουν για βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ). Ορισμένες προβλέψεις δείχνουν ότι τα ακροδεξιά κόμματα αναμένεται να κερδίσουν έναν αριθμό εδρών που σημειώνει ρεκόρ.
Ο Μπαρντέλα, συνεργάτης της ακροδεξιάς από τα εφηβικά του χρόνια που μεγάλωσε στα προάστια του Παρισιού, εκμεταλλεύεται αυτή την έκρηξη.
«Ο πρώτος στόχος του δεξιού κινήματος είναι να κερδίσει αυτό που αποκαλούν μια πολιτιστική μάχη, την οποία κατά την άποψή τους κερδίζουν επειδή, όπως θα έλεγαν οι Αμερικάνοι δεξιοί: η αριστερά δεν μπορεί να μιμηθεί καλά», δήλωσε ο Romain Fargier, ερευνητής στο πολιτική ριζοσπαστικοποίηση στο Κέντρο Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών (CEPEL) του πανεπιστημίου του Μονπελιέ.
Από την Ιταλία μέχρι τη Γερμανία, πολλά ακροδεξιά μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αλληλεπιδρούν με νεαρούς χρήστες στο TikTok πολύ περισσότερο από συνομηλίκους από παραδοσιακά κόμματα, σύμφωνα με την έρευνα του POLITICO. Σχεδόν 4 στους 10 λογαριασμούς που ακολουθούν ευρωβουλευτές στο TikTok είναι εγγεγραμμένοι στη δεξιά ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών ή στην ακροδεξιά ομάδα Ταυτότητα και Δημοκρατία. Αυτοί οι δεξιοί ευρωβουλευτές έχουν συγκεντρώσει σχεδόν 39 εκατομμύρια likes και 2 εκατομμύρια followers.
Οι νομοθέτες από το κεντροδεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, τη μεγαλύτερη ομάδα στο Κοινοβούλιο, είχαν λιγότερο από το 3 τοις εκατό των συνολικών likes.
Ορισμένοι νομοθέτες ανησυχούν.
«Δεν μπορούμε απλά να αφήσουμε το χώρο στις αντιευρωπαϊκές δυνάμεις, στους αντισυστημικούς λαϊκιστές, σε όλους εκείνους που θέλουν να υπονομεύσουν και να καταστρέψουν τη δημοκρατία και να υπονομεύσουν και να καταστρέψουν την Ευρώπη», δήλωσε ο Σλοβάκος κεντροδεξιός πολιτικός Vladimír Bilčík ( ΕΛΚ ), ο οποίος έγινε μέλος του TikTok τον Ιανουάριο και έχει λιγότερους από 200 ακόλουθους.
Ο Tom Zoete, ανώτερος αξιωματικός Τύπου του κόμματος των Ευρωπαίων Πρασίνων, δήλωσε ότι εργάζεται για να «γεφυρώσει αυτό το χάσμα και να αντιμετωπίσει την παραπληροφόρηση με έναν νόμιμο και δημοκρατικό λόγο».
Δείτε αναλυτικά το ρεπορτάζ του POLITICO και τους πίνακες για την επιρροή του Tik-Tok στους νέους της Ευρώπης.
Σαρώνει η εφαρμογή στους νέους
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές Gen Z ήταν στο TikTok το 2021. Και το 46% των ατόμων ηλικίας 13-19 ετών δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα καθημερινά . Σήμερα, ωστόσο, αυτή η γενιά αποτελεί πάνω από το 40% των χρηστών της εφαρμογής. Γιατί λοιπόν η πτώση;
Τα zoomers δεν εγκαταλείπουν την εφαρμογή. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τα δεδομένα μας, το 69% των Gen Zers λένε ότι είχαν λογαριασμό και το 34% ισχυρίζεται ότι είναι η «πλατφόρμα στην οποία ξοδεύουν τον περισσότερο χρόνο» . Ο λόγος που το συνολικό ποσοστό του Gen Z στην εφαρμογή μειώνεται είναι επειδή το TikTok αυξάνεται . Οι Millennials και οι παλαιότερες γενιές εντάσσονται στο TikTok και απολαμβάνουν επίσης αυτό που έχει να προσφέρει, κάνοντας το κοινό ευρύτερο.
Μπορείτε να ανακαλύψετε περισσότερα για το πώς αλλάζουν τα δημογραφικά στοιχεία του TikTok στο άρθρο μας, Δημογραφικά στοιχεία TikTok : Ποιος χρησιμοποιεί το TikTok τώρα;
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας επιλέγουν, το TikTok εξακολουθεί να είναι ένα από τα αγαπημένα του Gen Z , με νεαρούς καταναλωτές, με το 70% των χρηστών του Gen Z TikTok να δηλώνουν ότι θα το συνιστούσαν σε άλλους.
Με τόσα πολλά κοινωνικά δίκτυα διαθέσιμα σε αυτούς τους ψηφιακούς ντόπιους, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε γιατί αυτό το κανάλι κοινωνικών μέσων είναι κοντά στην καρδιά τους. Τι προσελκύει λοιπόν αυτό το δημογραφικό στοιχείο στο TikTok έναντι άλλων; Ας το περάσουμε.