Ακρίβεια: Περίπου ένα μισθό επιπλέον ξοδεύουν φέτος τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ
Έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και δημοσιεύει η «Απογευματινή», αποκαλύπτει ότι σχεδόν έναν επιπλέον μισθό (552 ευρώ) περισσότερο ξοδεύουν φέτος τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ λόγω της ακρίβειας.
Από τα στοιχεία της έρευνας, που διενεργήθηκε τηλεφωνικά τον Ιανουάριο σε δείγμα 1.880 νοικοκυριών, προκύπτει ότι η μέση δαπάνη για τις απαραίτητες προμήθειες έχει αυξηθεί κατά 14,2%, στα 370 ευρώ τον μήνα (4.440 ευρώ ετησίως) από 324 ευρώ (3.088 ευρώ ετησίως) πέρυσι ή κατά 46 ευρώ τον µμήνα.
Όμως συντριπτικά μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των καταναλωτών που δαπανά περισσότερα χρήματα, αφού το 75% των καταναλωτών δηλώνει ότι χρειάζεται ως 450 ευρώ τον μήνα για το σουπερµάρκετ.
Σχεδόν 1 στους 10 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη
Η συντριπτική πλειονότητα (90,3%) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών, ειδικά στα τρόφιμα που εξακολουθούν να αυξάνονται µε ρυθμούς υπερδιπλάσιους του πληθωρισµού. Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές στρέφονται όλο και πιο έντονα σε φθηνότερες και λιγότερες αγορές, ενώ οι μισοί δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα.
Σχεδόν ένας στους δέκα καταναλωτές δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.
Την ακρίβεια προσπαθούν να την καταπολεμήσουν γεμίζοντας το καλάθι τους µε όλο και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το μερίδιο των private labels στο καλάθι αγορών έχει φτάσει να αντιστοιχεί φέτος στο 36% από 33% πέρυσι. Το ποσοστό των κωδικών που δεν αντιστοιχούν σε επώνυμα προϊόντα διαμορφώνεται πλέον στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και 19 χρόνια που το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο διενεργεί τη συγκεκριμένη έρευνα.
Επιμένουν ελληνικά οι καταναλωτές
Ανεξαρτήτως αν μιλάμε για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι εκείνα που παράγονται στην Ελλάδα. Το 81% των ερωτηθέντων απάντησε στο πλαίσιο της έρευνας ότι όταν βρίσκει στο σουπερµάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από τα εισαγόμενα. Επιπροσθέτως, το 66% των ερωτηθέντων διαπιστώνει στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, το 89% δηλώνει ότι θέλει να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής, το 65% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν καλύτερη ασφάλεια και ποιότητα, το 93% πιστεύει ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 83% θεωρεί ότι προτιμώντας ελληνικά προϊόντα βοηθά στη μείωση της ανεργίας.
Το 68% θεωρεί ότι για την ακρίβεια ευθύνονται οι πολυεθνικές εταιρείες
Αναφορικά µε την άποψη των καταναλωτών ποιος ευθύνεται περισσότερο για τις υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα, οι περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι για την ακρίβεια ευθύνονται οι πολυεθνικές εταιρείες (68%), ενώ πολύ πιο κάτω και στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι μεγάλες λιανεµπορικές αλυσίδες (24,2%).
Πολύ μικρό ποσοστό (6,9%) επέλεξε τους εγχώριους κατασκευαστές και ελάχιστοι (0,9%) τα μικρά καταστήματα. Σχετικά µε τον αριθμό των σουπερμάρκετ που χρησιμοποιούν, το 58% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σουπερμάρκετ και το 42% μοιράζει τις αγορές σε περισσότερα. Το 93,2% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι τρία διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του. Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ έχει μέση τιμή έξι φορές τον μήνα, παραμένοντας σταθερή σε σχέση µε πέρυσι. Οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι ψωνίζουν τέσσερις φορές μηνιαίως.
Και ψώνια από το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Όσον αφορά το «Καλάθι του νοικοκυριού», οι καταναλωτές εμφανίζονται μοιρασμένοι. Ποσοστό 53,5% πιστεύει ότι είναι ένα χρήσιμο μέτρο και το 52,8% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο «Καλάθι του νοικοκυριού».
Πληθωρισμός 3,1% τον Φεβρουάριο
Με ρυθμό 3,1% ανέβαιναν οι τιμές τον Φεβρουάριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό. Η αρχική εκτίμηση έβλεπε ετήσια αύξηση 3,2%, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ υπολόγιζε τις πληθωριστικές πιέσεις στο 2,9%. Η χώρα μας εξακολουθεί να συγκαταλέγεται στις πιο «ευαίσθητες» οικονομίες στην ακρίβεια.
Στην ΕΕ των «27» ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 2,8% από 3,1% τον Ιανουάριο και στην Ευρωζώνη στο 2,6% από 2,8%. Στα τρόφιμα ο ρυθμός αύξησης των τιμών έχει υποχωρήσει ελάχιστα (+6,7% τον Φεβρουάριο από +8,3% τον Ιανουάριο) και πλέον το «στοίχημα» για την τσέπη μας είναι αν θα έχουν κάποια θετική επίπτωση τα «μέτρα Σκρέκα» που τέθηκαν σε εφαρμογή την 1η Μαρτίου.