Ερανιστικό νομοσχέδιο: Τα θετικά και οι ενστάσεις λίγο πριν τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης
Ολοκληρώνεται, σε λίγα 24ωρα (στις 19 Μαρτίου 2024), η δημόσια διαβούλευση –που ξεκίνησε από την 7η Μαρτίου– για το ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, με τίτλο «Δράσεις Δημόσιας Υγείας – Ρυθμίσεις για την Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας». Η διαβούλευση έχει ως στόχο την εφαρμογή μέτρων που θα βελτιώσουν τη λειτουργία του ΕΣΥ, θα δώσουν κίνητρα στους γιατρούς να ενταχθούν ή και να παραμείνουν στο δημόσιο σύστημα και θα ρυθμίσουν επείγοντα θέματα υγείας.
Μεταξύ άλλων, σε ό,τι αφορά τους γιατρούς, το σχέδιο νόμου προβλέπει τη διεύρυνση της δυνατότητας ιατρών του ΕΣΥ να ασκούν ιδιωτικό έργο, θεσπίζοντας τους αναγκαίους όρους και προϋποθέσεις, ενώ επιτρέπει και σε ιδιώτες παθολόγους και γενικούς γιατρούς να γίνουν προσωπικοί γιατροί των πολιτών που επιθυμούν να παραμείνουν στον δικό τους γιατρό, τον οποίο θα συνεχίσουν να πληρώνουν ιδιωτικά. Στους ιδιώτες αυτούς γιατρούς, δίνει πρόσβαση στον Ατομικό Φάκελο Υγείας του ασθενή, κάτι που δεν ίσχυε έως σήμερα.
Ένας από τους βασικότερους στόχους του νομοσχέδιου είναι η ενίσχυση του θεσμού του προσωπικού γιατρού (που δεν είχε λειτουργήσει κατά την προηγούμενη διετία), με τη δημιουργία δεξαμενής γιατρών, που θα συμπεριλαμβάνει γιατρούς των δημόσιων μονάδων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τους ήδη συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ προσωπικούς γιατρούς, τους νέους γιατρούς κατά το ένα έτος του «αγροτικού» τους και –όπως αναφέραμε– ιδιώτες γενικούς γιατρούς και παθολόγους που οι πολίτες θα επιλέγουν ως προσωπικό γιατρό.
Επιπλέον, το νομοσχέδιο καθορίζει τον χαρακτήρα του εισοδήματος των ιατρών από απογευματινές χειρουργικές επεμβάσεις και ιδιωτική πρακτική, ενώ θα γίνεται και αξιολόγηση με βάση τη γνώμη του ασθενή.
Ζητώντας την άποψη (επαγγελματική και θεσμική) ενός Ελευθεροεπαγγελματία Παθολόγου για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, το libre μίλησε με τον Αντώνιο Αντωνιάδη, Γενικό Γραμματέα της Επαγγελματικής Ένωσης Παθολόγων Ελλάδας,για τα θετικά που διακρίνουν οι (πολύπαθοι) παθολόγοι στις διατάξεις του υπό διαβούλευση ν/σ αλλά και για όσα θα μπορούσαν εύκολα και απλά να γίνουν βελτιώνοντας αισθητά τη λειτουργία του ΕΣΥ και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα.
· Δυνατότητα εγγραφής στον Προσωπικό γιατρό σε ιδιώτες, μη συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς
«Ο προσωπικός γιατρός δεν είναι ειδικότητα. Είναι ένας όρος που δηλώνει ότι κάθε ασθενής θα έχει τον δικό του γιατρό. Συμφωνούμε ότι θα πρέπει κάθε πολίτης να έχει το γιατρό του, που θα είναι κατά βάση υπεύθυνος για τον ασθενή και θα τον βοηθά να βρίσκει τον δρόμο του μέσα στο δαιδαλώδες σύστημα Υγείας.
Ήταν πάγιο αίτημα της Ένωση Παθολόγων Ελλάδας να μπορούν να γίνουν προσωπικοί ιατροί και οι ελευθεροεπαγγελματίες παθολόγοι. Αυτό το ζητούσαμε πάρα πολλά χρόνια αλλά μέχρι τώρα, η εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Υγείας δεν το δεχόταν, όπως δεν δεχόταν να μας επιτρέψει την πρόσβαση στον ατομικό φάκελο το ασθενή και δήλωνε ότι θα είναι προσωπικοί γιατροί μόνο όσοι έχουν κάνει σύμβαση με το κράτος, με τον ΕΟΠΥΥ. Τώρα, είναι η πρώτη φορά, με το νομοσχέδιο, που συμφωνήσαμε με τον κ. Γεωργιάδη και την κα Αγαπηδάκη ότι και οι γιατροί που δεν είμαστε συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ, θα μπορούμε να έχουμε τους δικούς μας ασθενείς ως προσωπικοί γιατροί τους και θα έχουμε πρόσβαση στον ατομικό τους φάκελο. Θα είμαστε προσωπικοί γιατροί, χωρίς να έχουμε σύμβαση με το κράτος».
· Σε θετική κατεύθυνση τα κίνητρα προς παθολόγους και γενικούς γιατρούς
«Ένα άλλο θέμα, που έχει σωστή βάση, επειδή πραγματικά και στην Ελλάδα -όπως και σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο- υπάρχει τεράστιο έλλειμμα σε παθολόγους γιατρούς, είναι ότι προβλέπεται να δοθούν οικονομικά κίνητρα (30.000 ευρώ προ φόρων – με τους φόρους είναι λιγότερα) για να προσελκύσουν νέους γιατρούς να ακολουθήσουν την ειδικότητα της Παθολογίας και Γενικής Ιατρικής, υπό τον όρο μετά να μείνουν για άλλα 5 χρόνια στο ΕΣΥ. Η πρόβλεψη αυτή κινείται προς τη θετική κατεύθυνση, αλλά -έτσι όπως είναι το σύστημα- είναι πολύ δύσκολο να πειστεί κάποιος να γίνει παθολόγος και να πάει να δουλέψει στο ΕΣΥ. Επίσης, δεν λαμβάνεται καθόλου πρόνοια για το πώς θα πρέπει να βελτιωθεί και η σύμβαση όσων έχουν ήδη κάνει συμβάσεις. Θα πρέπει και αυτές οι συμβάσεις να μπουν στη συζήτηση. Ωστόσο, είναι μία καλή αρχή».
· Άλλα θέματα που απασχολούν τους γιατρούς
Μιλώντας ο κ. Αντωνιάδης, με βάση τον θεσμικό του ρόλο, αναφέρεται στις υποχρεωτικές -από νοσοκομείο σε νοσοκομείο και από νομό σε νομό- μετακινήσεις γιατρών. Μία συστηματική κυβερνητική πρακτική που θέτει σε μόνιμη κινητικότητα το εξαντλημένο προσωπικό του ΕΣΥ για να καλύψει κενά και ελλείψεις, λόγω της τραγικής υποστελέχωσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Οι μετακινήσεις αποτελούν έναν ακόμα παράγοντα για το μαζικό κύμα φυγής των υγειονομικών από το ΕΣΥ…
«Το θέμα αυτό απασχολεί τους παθολόγους γιατρούς, οι οποίοι ήδη δουλεύουν σε Νοσοκομεία και σε Κέντρα Υγείας, και, όπως όλα τα δεδομένα δείχνουν, στην Ελλάδα ο αριθμός τους βαίνει μειούμενος. Δεν προσλαμβάνονται νέοι παθολόγοι στα Νοσοκομεία και στα Κέντρα Υγείας. Όλα τα κενά καλύπτονται με επικουρικούς. Πάρα πολύς κόσμος παραιτείται. Οι νέοι γιατροί πηγαίνουν να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Δεν θέλει κανένας να κάνει Παθολογία και όσους παθολόγους υπάρχουν ακόμα στο νοσοκομεία τους έχουν κάνει “λάστιχο”… Δεν γίνεται ένας παθολόγος να μένει και να εργάζεται στην Ιεράπετρα και να του ζητούν να πάει να καλύψει κενό στο Ρέθυμνο. Δεν γίνεται να κλείνει το νοσοκομείο Σπάρτης επειδή δεν έχει παθολόγο… Και όσοι υπηρετούν στο ΕΣΥ δεν έχουν κάποιο λόγο να παραμείνουν. Να δουλεύεις στη Φλώρινα και να σε στέλνουν στην Έδεσα. Στο Αγρίνιο έρχονται Παθολόγοι από τα Ιωάννινα…»
· Τι άλλο έχουν ζητήσει οι γιατροί στο πλαίσιο της διαβούλευσης
«Μέχρι τώρα αυτό που έχει συζητηθεί -επειδή μόνο για αυτό μας δόθηκε βήμα συζήτησης- είναι το θέμα του προσωπικού γιατρού. Για τα υπόλοιπα ζητήματα που μας απασχολούν (για τα οποία, κατά κύριο λόγο, αρμόδιες είναι η ΕΙΝΑΠ και η ΟΕΝΓΕ) δεν έγινε κάποια συζήτηση. Στο μέτρο που εμείς μπορεί να ρωτηθούμε, είμαστε υπέρ στο να δοθούν κίνητρα για να επιλέξουν οι νέοι γιατροί την Παθολογία, να καλυφθούν περισσότερες θέσεις Παθολόγων και να σταματήσουν οι μετακινήσεις γιατρών σε μεγάλες αποστάσεις προκειμένου να καλυφθούν τα κενά».
· Ενστάσεις επί του νομοσχεδίου
«Ένα σημείο που μας προβληματίζει είναι ότι, σε σημεία που δεν θα υπάρχει κάλυψη με ειδικευμένο γιατρό για να γίνει προσωπικός, προβλέπεται να γίνονται προσωπικοί γιατροί οι αγροτικοί. Δεν είναι βέβαιο αν ένας αγροτικός γιατρός θα μπορεί να αντεπεξέλθει ως προσωπικός σε κάποιες περιπτώσεις. Αυτό το οποίο πρεσβεύει το υπουργείο είναι ότι ο προσωπικός γιατρός είναι ένα ‘έξτρα όπλο’ -όπως τονίζει- στα χέρια του πολίτη για να ενισχύσει την πρόληψη και να μην τρέχει ο ασθενής στο νοσοκομείο με το παραμικρό. Όμως, για παράδειγμα, ένας αγροτικός γιατρός που βρίσκεται σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ευρυτανίας, και κάποιος κάτοικος έρθει στο ιατρείο με ένα βαθύ κόψιμο που θα πρέπει να γίνουν ράμματα, θα πρέπει να μπορεί να τον ράψει ο αγροτικός. Ένας μη ειδικευμένος γιατρός δεν μπορεί. Και ο προσωπικός γιατρός, σύμφωνα με αυτά τα οποία λέει το νομοσχέδιο, όχι μόνο δεν υποχρεούται να το κάνει, δεν πρέπει και να το κάνει! Και θα πρέπει να παραπέμψει τον τραυματία στο κοντινότερο Κέντρο Υγείας. Για αυτό, έχουμε μία ένσταση για το κατά πόσο πρέπει ο αγροτικός γιατρός να γίνεται προσωπικός γιατρός».
· Ελάχιστο το 15λεπτο για την εξέταση του ασθενή
«Το ότι περιορίζει την εξέταση του ασθενή από τον προσωπικό γιατρό του ΕΣΥ στα 15 λεπτά είναι ένα σημείο που χρειάζεται βελτίωση. Για ένα κρυολόγημα ή ένα περιστατικό λοίμωξης του αναπνευστικού, η εξέταση μπορεί να κρατήσει μισή ώρα, τουλάχιστον. Τι να κάνει ο γιατρός μέσα σε 15 λεπτά; Άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη. Θα ήταν καλό όλοι αυτοί, οι οποίοι αποφασίζουν, να έρθουν να δουν πώς δουλεύει ένα παθολογικό ιατρείο…».
· Παθολογία και Γενική Ιατρική – 2 ξεχωριστές ειδικότητες
«Είναι σημαντικό να διαχωριστεί η θέση της Παθολογίας από τη Γενική Ιατρική. Είναι και οι δύο ξεχωριστές ειδικότητες και πολύ σημαντικές. Έτσι, όταν γίνεται προκήρυξη σε ένα Κέντρο Υγείας, θα πρέπει να προκηρύσσονται ξεχωριστά θέσεις για παθολόγους και ξεχωριστά και γενικούς γιατρούς».
· Τι αναμένουν οι Παθολόγοι μέχρι να λήξει η δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου
«Με βάση προηγούμενες διαβουλεύσεις, οι περισσότερες συζητήσεις γίνονται για το “φαίνεσθαι”. Ποτέ, ιστορικά, καμία ηγεσία δεν ζήτησε από τους παθολόγους να συζητήσουν για την ουσία ή για το ποιες σημαντικές αλλαγές πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση του Συστήματος Υγείας. Οι παθολόγοι είναι αυτοί που στηρίζουν το Σύστημα Υγείας, εκατοντάδες χρόνια στην Ελλάδα, και οι περισσότερα πολίτες στον παθολόγο απευθύνονται, μόλις προκύψει κάποιο ζήτημα υγείας, ακόμα και μετά από διάγνωση από άλλη ειδικότητα (καρδιολόγο, χειρουργό, γυναικολόγο, παιδίατρο κλπ). Οι γενικοί γιατροί και οι παθολόγοι μπορούν να βοηθήσουν ώστε να υπάρχει μία πιο ομαλή ρύθμιση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, η οποία κατά βάση νοσεί…»._