Bloomberg για επέκταση μετρό Αθηνών:Θα καταργήσει 53.000 αυτοκίνητα ημερησίως
Η έναρξη λειτουργίας της τέταρτης γραμμής του μετρό της Αθήνας μπορεί να απέχει πέντε χρόνια, αλλά οι επιπτώσεις της είναι ήδη αισθητές σε όλη την ελληνική πρωτεύουσα. Η κατασκευή της νέας γραμμής των 15 σταθμών ξεκίνησε το 2021 και τώρα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τη δημιουργία ή την ανακαίνιση επτά αστικών πλατειών γύρω από τους μελλοντικούς σταθμούς. Σε έναν κόσμο γεμάτο πόλεις που επιθυμούν να μειώσουν τη ρύπανση και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα, το έργο είναι το είδος των νέων δημόσιων μεταφορών που επιθυμούν πολλοί πολίτες. Ωστόσο, παρά τη δημόσια υποστήριξη, το έργο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τους κατοίκους που φοβούνται ότι θα μπορούσε να αφήσει ένα μέρος της Αθήνας λιγότερο πράσινο και πιο άνισο.
Η νέα γραμμή θα καλύψει δύο σημαντικά κενά στο δίκτυο του μετρό, το οποίο σήμερα μπορεί να χαρακτηριστεί καλό αλλά όχι σπουδαίο. Με αξιόπιστη, αρκετά τακτική εξυπηρέτηση και τακτική συντήρηση, οι τρεις υπάρχουσες γραμμές του μετρό της Αθήνας καλύπτουν πολλές βασικές διαδρομές και παρέχουν γρήγορες και αξιόπιστες συνδέσεις τόσο με το αεροδρόμιο όσο και με το λιμάνι του Πειραιά. Προσθέστε μια γραμμή τραμ που εκτείνεται από το κέντρο κατά μήκος της ακτογραμμής της πόλης και έχετε ένα επίπεδο που ανταποκρίνεται στα ευρύτερα ευρωπαϊκά πρότυπα για μια πόλη του μεγέθους της.
Ωστόσο, υπάρχουν κενά στην υπηρεσία. Οι υπερπυκνές ανατολικές γειτονιές στις χαμηλότερες πλαγιές του όρους Υμηττού, όπου βρίσκονται τα περισσότερα πανεπιστημιακά κτίρια της πόλης, εξακολουθούν να μην έχουν μετρό, όπως και μια σφήνα σε σχήμα βεντάλιας στα πλούσια βόρεια προάστια της πόλης. Σε αυτές τις περιοχές, η προοπτική μεγάλων περιπάτων προς τους σταθμούς ή διαδρομών με λεωφορείο μέσα στην κίνηση, αναγκάζει πολλούς ντόπιους να οδηγούν για τη συνήθη ρυπογόνο, μποτιλιαρισμένη μετακίνηση.
Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί για να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερες από αυτές τις τρύπες, διαγράφοντας ένα σχήμα U – έχει ήδη αναφερθεί ως “Γραμμή U” – στο βόρειο τμήμα της πόλης. Θέτοντας σε λειτουργία 15 νέους σταθμούς το 2029-2030, η γραμμή θα περιλαμβάνει τελικά 35 σταθμούς, αυξάνοντας το εύρος του μετρό κατά περισσότερο από το ένα τρίτο. Ακόμη και αυτοί οι πρώτοι 15 σταθμοί θα κάνουν μεγάλη διαφορά, μεταφέροντας περίπου 340.000 επιβάτες και βγάζοντας 53.000 αυτοκίνητα από τους δρόμους κάθε μέρα, σύμφωνα με την εταιρεία του μετρό της Αθήνας Ελληνικό Μετρό.
Η νέα γραμμή θα μπορούσε επίσης να αποφέρει οφέλη πάνω από το έδαφος. Μετά από διαγωνισμό, τον Νοέμβριο του 2023 επιλέχθηκαν τα σχέδια για τέσσερις νέες τοποθεσίες, οι οποίες αποκαλύπτουν κομψές αλλά ελάχιστες εισόδους στο υπόγειο δίκτυο που περιβάλλονται από δημόσιους χώρους που σκιάζονται από νεοφυτεμένα δέντρα. Με καλή εκτέλεση, αυτές οι νέες πλατείες του μετρό – και η αναδιαμόρφωση τριών υφιστάμενων πλατειών όπου θα τοποθετηθούν νέοι σταθμοί – θα μπορούσαν να αφήσουν τμήματα της πόλης πιο πράσινα και πιο φιλικά προς τους πεζούς, καθώς και να παρέχουν ταχύτερη πρόσβαση στην υπόλοιπη πόλη.
Το ζήτημα είναι ότι ορισμένοι φοβούνται ότι η κατασκευή του μετρό θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για τους υπάρχοντες δημόσιους χώρους. Ενώ η Αθήνα δεν διαθέτει μεγάλα πάρκα, διαθέτει πολλές ζωντανές πλατείες με σκιά από δέντρα, τις οποίες το ζεστό κλίμα και ο τοπικός τρόπος ζωής έχουν μετατρέψει σε συνήθη υπαίθρια σαλόνια. Κάποιοι φοβούνται ότι το πείραγμα αυτών των χώρων θα μπορούσε στην πραγματικότητα να τους αφήσει λιγότερο πράσινους. Τον Ιανουάριο, τα δικαστήρια σταμάτησαν τις εργασίες γύρω από το πάρκο Ριζάρι μέχρι να διεξαχθούν περισσότερες έρευνες σχετικά με την επίδραση που θα μπορούσε να έχει η κατασκευή του μετρό στο λεπτό τριγωνικό πράσινο. Εν τω μεταξύ, οι κάτοικοι κοντά στην κεντρική πολυτελής πλατεία Κολωνακίου έχουν εξοργιστεί βλέποντας ώριμα δέντρα να αφαιρούνται για να φυτευτούν αλλού.
Αυτές οι ανησυχίες ωχριούν μπροστά στις εντάσεις στη γειτονική γειτονιά των Εξαρχείων. Γνωστή εδώ και καιρό ως στέγη αναρχικών και άλλων αντικομφορμιστών, καθώς και ως μέρος όπου οι αιτούντες άσυλο μπορούν να ζουν σχετικά ελεύθερα, η υποβαθμισμένη κεντρική πλατεία των Εξαρχείων είναι η τοποθεσία ενός επερχόμενου σταθμού που ορισμένοι ντόπιοι φοβούνται ότι θα τη μεταμορφώσει ανεπανόρθωτα.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η τοποθεσία – μία από τις πολλές πιθανές διαδρομές της νέας γραμμής – έχει επιλεγεί ειδικά για να επιφέρει αυτή τη μεταμόρφωση, επιταχύνοντας μια διαδικασία εξευγενισμού που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Οι συγκρούσεις μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας για τα έργα στο εργοτάξιο του μετρό Εξάρχεια το 2022 έχουν εντείνει την αίσθηση του διχασμού.
Μια τέτοια αντίσταση μπορεί να φαίνεται εκπληκτική από το εξωτερικό. Πολλοί κάτοικοι αναμφίβολα θα είναι ευχαριστημένοι που δεν θα έχουν πλέον μικρότερες αποστάσεις για το μετρό – ειδικά τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα, τα οποία συχνά δυσκολεύονται με το λοφώδες έδαφος και τα ανώμαλα πεζοδρόμια της Αθήνας. Αλλά τα Εξάρχεια αποτελούν εδώ και αρκετό καιρό τον πυρήνα ενός πολιτιστικού πολέμου, δαιμονοποιημένα ως τόπος αταξίας από τότε που σημειώθηκαν εκεί ταραχές το 2008 μετά τη δολοφονία ενός 15χρονου αγοριού από την αστυνομία.