Ερυθρά Θάλασσα: “Θύμα” ο Πειραιάς- Το πλήγμα στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτινάσσει τιμές και πληθωρισμό

 Ερυθρά Θάλασσα: “Θύμα” ο Πειραιάς- Το πλήγμα στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτινάσσει τιμές και πληθωρισμό

Παγκόσμια ανησυχία προκαλεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα για την πορεία της οικονομίας και τις ενδεχόμενες νέες αυξήσεις που μπορεί να επιφέρει στα προϊόντα. Οι Χούθι συνεχίζουν τις επιθέσεις τους διαμηνύοντας πως δεν πρόκειται να τους σταματήσει κανείς και πολλοί κολοσσοί ανακοινώνουν ο ένας μετά τον άλλον πως σταματούν την διέλευση τους από αυτά τα επικίνδυνα περάσματα, προκαλώντας μεγάλες καθυστερήσεις στην άφιξη πρώτων υλών και καταναλωτικών αγαθών, δημιουργώντας φόβους για ανατιμήσεις και άνοδο του πληθωρισμού.

  • Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, οι επικεφαλής επιχειρήσεων του παγκόσμιου εμπορίου, που βρίσκονται στο Νταβός για το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, δείχνουν ότι ανησυχούν πως η διακοπή της διέλευσης των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα θα επηρεάσει τις αλυσίδες εφοδιασμού για μήνες και θα οδηγήσει σε έλλειψη δεξαμενόπλοιων, τα οποία απαιτούνται για την μεταφορά καυσίμων.

«Αυτό προκαλεί εξαιρετική αναταραχή επειδή έχουμε σχεδόν το 20% του παγκόσμιου εμπορίου που διέρχεται μέσω του στενού Bab al-Mandab (στην Ερυθρά Θάλασσα)», δήλωσε στο Reuters από το Νταβός ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Βίνσεντ Κλερκ. Και συνέχισε: «Είναι μια από τις πιο σημαντικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και έχει μπλοκαριστεί αυτή την στιγμή».

  • Οι τιμές των ναύλων έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τον παγκόσμιο δείκτη της εταιρείας ναυτιλιακών συμβούλων Drewry. Τραπεζικά στελέχη έχουν δηλώσει ότι ανησυχούν πώς η κρίση μπορεί να δημιουργήσει πληθωριστικές πιέσεις που θα μπορούσαν τελικά να καθυστερήσουν ή να αντιστρέψουν τις μειώσεις των επιτοκίων.

Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν μεγάλη αναστάτωση στα ιταλικά λιμάνια και τροφοδοτούν τους φόβους ότι μια παρατεταμένη κρίση μπορεί να αναγκάσει τις εταιρείες να επανασχεδιάσουν τα δρομολόγια και να απομακρύνουν μόνιμα την διέλευση από την Μεσόγειο.

Η Ιταλία θέλει τα άλλα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμφωνήσουν την επόμενη εβδομάδα στην δημιουργία αποστολής από την ΕΕ για την ασφάλεια στη θάλασσα, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατό, δήλωσε την Τετάρτη ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι.

Σταματούν τα δρομολόγια τρεις μεγάλες ναυτιλιακές της Ιαπωνίας – Θα επηρεαστεί η Βρετανία

  • Τρεις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες της Ιαπωνίας δήλωσαν σήμερα ότι αναστέλλουν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων. Οι τρεις εταιρείες – η Nippon Yusen, η Kawasaki Kisen Kaisha και η Mitsui O.S.K Lines – δήλωσαν ότι προχώρησαν στην αναστολή για να «διασφαλίσουν την ασφάλεια των πληρωμάτων».

Αρκετές ναυτιλιακές έχουν μέχρι σήμερα αναστείλει τα δρομολόγια από αυτή την θαλάσσια οδό με αποτέλεσμα να υπάρχουν φόβοι ότι θα αυξηθούν οι τιμές στα προϊόντα. Για παράδειγμα, οι τρεις ιαπωνικές ναυτιλιακές τροφοδοτούν την αγορά της Βρετανίας και θα υπάρξει αντίκτυπος. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, Μάρκο Φορτζιόνε η διακοπή των μετακινήσεων των προϊόντων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μπορεί να επηρεάσει την βιομηχανία και την αυτοκινητοβιομηχανία στην Βρετανία.

Τριπλασιάστηκαν τα ναύλα για τον Πειραιά – Επιστολή στον Πρωθυπουργό – Καθυστερήσεις στην άφιξη των εμπορευμάτων

  • Από την προαναφερθείσα κατάσταση επηρεάζεται και η χώρα μας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη, μέσα σε διάστημα ενός μηνός, τα ναύλα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων που έρχονται από την Ασία, έχουν τριπλασιαστεί και συγκεκριμένα από 1.850 ευρώ στις 12 Δεκεμβρίου στα 6.000 ευρώ.

Ως αποτέλεσμα, μόλις χθες (17/01) το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) έστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό, κο Κυριάκο Μητσοτάκη, ζητώντας από την κυβέρνηση να βάλει πλαφόν ναύλα επί των εμπορευμάτων, θεωρώντας πως το πλαφόν στους δασμούς και το ΦΠΑ θα μπορούσε να μπει στα 2.000 ευρώ.

  • Ο κ. Κορκίδης εξήγησε πως τα πλοία, για να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, έρχονται πλέον στην Ευρώπη κάνοντας τον γύρο της Αφρικής και προσεγγίζοντας τα λιμάνια των Βόρειων χωρών, από τα οποία και προμηθεύονται οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η παράκαμψη αυτή έχει ως συνέπεια οι καθυστερήσεις στα ταξίδια των εμπορικών πλοίων να φτάνουν και τις 14 μέρες.

Ο αυξημένος αυτός χρόνος μεταφοράς, πέραν της οικονομικής επιβάρυνσης, δημιουργεί συνολικά μία αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, για τα προϊόντα τα οποία προέρχονται από τις αγορές της Ασίας. Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές που κάνει η χώρα μας από την Ασία, ο κ. Κορκίδης σημειώνει πως πρόκειται κυρίως για συσκευασμένες πρώτες ύλες, διαρκή αγαθά, αναλώσιμα, είδη καθαρισμού και απορρυπαντικά.

  • Προκειμένου να γίνει αντιληπτό το πόσο μεγάλο πρόβλημα αποτελεί για τους εμπόρους του Πειραιά ο αποκλεισμός των τάνκερ από την Ερυθρά Θάλασσα, το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά αναφέρει πως το 30% των εμπορευμάτων που φτάνει στον Πειραιά διέρχεται από την Διώρυγα του Σουέζ. Το πλήθος των κοντέινερ που καταλήγουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μέσω της Διώρυγα του Σουέζ φτάνει στα 50.000 ανά εβδομάδα.

Αυτή τη στιγμή εμπορικά πλοία φορτωμένα με 200.000 κοντέινερ ψάχνουν να βρουν λιμάνι για να κατεβάσουν τα προϊόντα τους.

Σταδιακή πτώση των κοντέινερ και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

  • Σύμφωνα με τον Δημήτρη Τσιτσάμη, πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (ΕΕL) Βορείου Ελλάδος, παρατηρείται μείωση των κοντέινερ και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μικρή μεν προς το παρών, ωστόσο, από το τέλος Οκτωβρίου, οπότε άρχισε να εκδηλώνεται η νέα κρίση, παρατηρείται σταδιακή επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των διακινούμενων με εμπορευματοκιβώτια φορτίων.

«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έκλεισε το 2023 με σημαντική αύξηση στα κοντέινερ. Αυτό που βλέπουμε τώρα -αλλά είναι πολύ νωρίς για ακριβή συμπεράσματα καθώς ο Ιανουάριος έχει διανύσει μόνο 18 ημέρες- είναι ότι υπάρχει πολύ μικρή πτώση. Πιο ξεκάθαρη εικόνα εκτιμώ πως θα έχουμε στους επόμενους μήνες» δήλωσε ο κ. Τσιτσάμης.

Οι συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία – Επηρεάζονται μεγάλες επιχειρήσεις

Επιχειρήσεις έχουν ήδη ανακοινώσει καθυστερήσεις, όπως η γιγάντια σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea. «Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις», εξηγεί η επιχείρηση σε ηλεκτρονικό μήνυμά της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.

  • Προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και στην παραγωγή αυτοκινήτων. Η Tesla διευκρίνισε έτσι πως η παραγωγή της θα ανασταλεί για δύο εβδομάδες στο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 11 Φεβρουαρίου.

Το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου πρόκειται επίσης να παραμείνει κλειστό για τρεις ημέρες στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς έχει έλλειψη κιβωτίων ταχυτήτων, η παράδοση των οποίων έχει καθυστερήσει εξαιτίας «αναπροσαρμογών στις θαλάσσιες οδούς».

«Οι επιχειρήσεις προϊόντων εξοπλισμού ή ηλεκτρονικών μπορεί να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις. Γι’ αυτές που εργάζονται με πολύ μικρά αποθέματα, αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Άνο Κουχανάταν, οικονομολόγος της Allianz Trade.

Στην Ισπανία, η Ένωση Επιχειρήσεων Κατασκευών και Διανομής (AECOC) ανακοίνωσε πως πολλοί κλάδοι έχουν κάνει εκ των προτέρων παραγγελίες για ορισμένες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, όπως τα έπιπλα ή τα υφάσματα, για τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες εφοδιασμού.

  • Τέλος η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «θα επηρεαστεί» από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε χθες, Τρίτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν Αλ-Θάνι.

Οι επιπτώσεις στις τιμές – Αύξηση στα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%

Οι ναυτιλιακές εταιρείες προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών για να καλύψουν τα έξοδα που συνδέονται με την κρίση. Ένας από τους δείκτες αναφοράς για τη μέτρηση του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα, ο Shanghai Contenarized Freight Index (SCFI) υπερδιπλασιάσθηκε μέσα σε ένα μήνα.

  • Το επιπλέον κόστος σε όρους καυσίμου είναι περίπου 20%, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιμελητείας Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα προκαλέσει αύξηση στα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών.

Αυτό δημιουργεί το φάσμα ενός νέου πληθωρισμού. Οι φόβοι αυτοί αξιολογήθηκαν από το διεθνές γραφείο Oxford Economics σε 0,7 της μονάδας επιπλέον παγκόσμιο πληθωρισμό στο τέλος του έτους 2024, στο σενάριο κατά το οποίο «η Ερυθρά Θάλασσα θα κλείσει για τα πλοία για μήνες και τα έξοδα μεταφοράς θα παραμείνουν γύρω στο διπλάσιο της τιμής του Δεκεμβρίου».

Όλα θα εξαρτηθούν συνεπώς από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση. «Το να περιπλέουμε την Αφρική και να μην περνάμε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι πιο ακριβό και μεγαλύτερη απόσταση. Όμως προς το παρόν πρόκειται περισσότερο για ένα πρόβλημα ασφάλειας παρά επιμελητείας», υποστήριξε έτσι χθες, Τρίτη, ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, πρόεδρος της BDI, της οργάνωσης των γερμανικών βιομηχανιών.