Καύσιμα: Στα ύψη η παραβατικότητα -Ψηφιακή παρακολούθηση ζητά ο ΣΕΕΠΕ
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε ο ΣΕΕΠΕ σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024 σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, χαρακτηρίζοντας την αγορά των καυσίμων «προβληματική», μιας και διαιωνίζονται τα φαινόμενα παραβατικότητας, την ίδια ώρα που τα μικρά περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας περελαιοδειών απειλούν τη βιωσιμότητά τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννη Αληγιζάκη, η επιβίωση στην ελληνική αγορά αποτελεί μια μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση κάτι που αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό μεγάλων εταιρειών πετρελαιοειδών που έχουν αποχωρήσει από τη χώρα μας, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης σε άλλες αγορές.
Μύθος τα υπερκέρδη – Χαμηλό το περιθώριο κέρδους
Κατά την ομιλία του ο κ. Αληγιζάκης επισήμανε ότι τα καύσιμα είναι ακριβά λόγω της φορολογίας (ΕΦΚ, ΦΠΑ) και χαρακτήρισε ως «μύθο» τα υπερκέρδη των εταιρείων πετρελαιοειδών, παρουσιάζοντας τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) που δείχνουν ότι το 2022 ο κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία, εφόσον αφαιρεθούν από τα αποτελέσματα τα αεροπορικά καύσιμα και οι διεθνείς πωλήσεις.
Ειδικότερα, το 2021 και το 2022 τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις, ανήλθαν σε 18,2 εκατ. και 1,9 εκατ. αντίστοιχα, αριθμοί που σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ δεν στοιχειοθετούν τον χαρακτηρισμό «υπερκέρδη», πόσο μάλλον όταν επί 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση, με ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ, εξαιτίας της πανδημίας.
Σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, τόσο για το έτος 2021 όσο και για το 2022 το καθαρό περιθώριο κέρδους (προ φόρων) των επιχειρήσεων ήταν μόλις 0,5%.
Όσον αφορά το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022) με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους.
Τροχοπέδη, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, αποτελεί και η εφαρμογή του πλαφόν που συρρικνώνει περαιτέρω τα χαμηλά περιθώρια, σε μια εποχή αύξησης του πληθωρισμού, αύξησης του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, αύξησης των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
Για τον κ. Αληγιζάκη, το εν λόγω καθεστώς τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό, με τις παραβατικές επιχειρήσεις να δρουν ανεξέλεγκτες και να διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο στο κλείσιμο πολλών πλήρως αξιόπιστων πρατηρίων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2012 στην Ελλάδα λειτουργούσαν 8.500 πρατήρια όταν σήμερα ο αριθμός τους είναι μικρότερος από 5.500.
Χαμός με τις πειραγμένες αντλίες
Ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσίασε και ο Αντιπρόεδρος ΣΕΕΠΕ, κ. Χρήστος Τζιόλας, εστιάζοντας μεταξύ άλλων στα ευρήματα από έρευνα για τις ελλειμματικές παραδόσεις (πειραγμένες αντλίες) 95άρας βενζίνης, που πραγματοποίησε το Μετσόβειο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) σε πρατήρια της Αττικής το διάστημα Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2023. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το φαινόμενο της καταδολίευσης των αντλιών, δηλαδή η τοποθέτηση λιγότερου καύσιμου στο ρεζερβουάρ των ΙΧ συγκριτικά με την ποσότητα που αγοράζει ο καταναλωτής έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια.
Η παραβατικότητα, βέβαια, δεν περιορίζεται στις πειραγμένες αντλίες, μιας και εξακολουθεί να βασιλεύει η νοθεία καυσίμων με διαλύτες χωρίς ΕΦΚ, η επανεισαγωγή προϊόντος από εξαγωγή χωρίς ΕΦΚ σε πρατήρια, η διάθεση πετρελαίου ναυτιλίας χωρίς ΕΦΚ ως πετρέλαιο θέρμανσης – κίνησης.
Σημαντικό βήμα οι αυστηρότερες ποινές για τους παραβάτες -Απαραίτητο ένα Ψηφιακό Σύστημα Εισροών-Εκροών
Ο ΣΕΕΠΕ χαιρέτισε τη νομοθέτηση του νέου πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν και υποχρεώνει κάθε εταιρεία εμπορίας καυσίμων να τηρεί κάποιες υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας επιτηρώντας τα πρατήρια που φέρουν το σήμα της.
Για να καταπολεμηθεί, ωστόσο, η παραβατικότητα ο ΣΕΕΠΕ ζητάει ενός σύγχρονου Συστήματος Εισροών-Εκροών, ώστε να παρακολουθείται με ψηφιακό τρόπο το ταξίδι του καυσίμου από τη στιγμή που φεύγει από το διυλιστήριο μέχρι να φτάσει στο ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων.
Ο κ. Τζιόλας υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα πλήρως εφικτό σύστημα, μιας και έχει ήδη εφαρμοστεί στη Βουλγαρία και έχει συνδράμει καθοριστικά στον μετριασμό της παραβατικότητας.
Ο ΣΕΕΠΕ υποστηρίζει ότι έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.