Το παρασκήνιο της αποστολής ελληνικής φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα- Πώς εκτινάσσεται το κόστος εφοδιασμού της Ευρώπης από τις επιθέσεις των Χούτι- Γιατί ανησυχεί η Τουρκία
Παρότι έχουν υπάρξει και άλλες φορές αποστολές ελληνικών πολεμικών πλοίων σε αποστολές στο εξωτερικό (και στην συγκεκριμένη περιοχή), η κυβερνητική απόφαση αποστολής φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού στην Ερυθρά Θάλασσα σε μια προσπάθεια δημιουργίας πολυεθνικής “ασπίδας” στις επιθέσεις των Χούτι σε εμπορικά πλοία δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά. Κι αυτό γιατί θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της απόφασης των ΗΠΑ για μία αποστολή δέκα κρατών και όχι σε αυτό του ΝΑΤΟ.
Tα πολιτικά κόμματα, ωστόσο, εκφράζουν αντιρρήσεις καθώς με αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα εμπλέκεται σε υψηλού ρίσκου επιχείρηση σε μια ουσιαστικά εμπόλεμη ζώνη.
Η κυβέρνηση φαίνεται πως κράτησε μυστική την πρόθεσή της μετά από συνεννόηση με την Ουάσιγκτον, Ενώ ο Νίκος Δένδιας κλήθηκε από τον Πρωθυπουργό να προβεί στη σχετική δήλωση, κανένας, ούτε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, ούτε ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης δεν είχαν γνώση της πρωθυπουργικής απόφασης.
«Η διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει μία μέγιστη πρόκληση ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Αντεν. Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από drones και πυραύλους αποτελούν τεράστια απειλή κατά ανθρώπινων ζωών, της διεθνούς ασφάλειας και σταθερότητας, της παγκόσμιας οικονομίας και της ευημερίας των πολιτών. Η Ελλάδα, η χώρα με τον μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο, έχει πρωταρχικό συμφέρον για την διατήρηση της ελευθερίας των θαλασσίων οδών και της προστασίας της ζωής των ναυτικών» επισήμανε στη χθεσινή του δήλωση ο κ. Ν. Δένδιας.
Ωστόσο δεν έχει αποφασιστεί ακόμη ποια από όλες τις φρεγάτες του πολεμικού ναυτικού θα μετέχει στην επιχείρηση των ΗΠΑ κάτι που για να αποφασιστεί, θα πρέπει να συγκληθεί το ΚΥΣΕΑ, με τις “Ψαρά” και “Σαλαμίς” να είναι οι επικρατέστερες.
Ήδη έχει προγραμματιστεί εντός των επόμενων ημερών η μετάβαση κλιμακίου του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στο Μπαχρέιν όπου έχει εγκατασταθεί από τους Αμερικάνους το Στρατηγείο της επιχείρησης Prosperity Guardian για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι αξιωματικοί των χωρών που θα συμμετέχουν εξετάζουν τα πολεμικά πλοία να μη πραγματοποιούν στην περιοχή μόνο περιπολίες αλλά να επιδιώξουν τη δημιουργία μιας ομπρέλας αντιπυραυλικής προστασίας έναντι των επιθέσεων των Χούθι.
Η επιδίωξη είναι η διάταξη των πολεμικών πλοίων να είναι τέτοια που θα δίνει τη δυνατότητα του εντοπισμού και της αναχαίτισης των επιθέσεων των Χούθι που πραγματοποιούν είτε με πυραύλους είτε με drones-καμικάζι. Επιπλέον οι επιτελείς της επιχείρησης εξετάζουν και το ενδεχόμενο της πραγματοποίησης νηοψιών σε ύποπτα πλοία.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και τα στενά του Σουέζ, με τις συνεχείς επιθέσεις των Χούτι κατά εμπορικών πλοίων, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για το παγκόσμιο εμπόριο. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, τόνισε ότι «είμαστε εδώ, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε κάθε πειρατή της διεθνούς τάξης», ενώ, υποστήριξε πως «έχουμε δυνατότητες να αντιμετωπίσουμε τις επιθέσεις των Χούτι».
«Τα λιμάνια μας θα χάσουν πολλά, αν δεν περάσουν τα πλοία από το Σουέζ»
«Η κατάσταση όχι μόνο ξέφυγε, αλλά απειλεί το διεθνές εμπόριο, Σε μία στιγμή όπου η διεθνής οικονομία, έπειτα από μία κρίση που πέρασε με την άνοδο των επιτοκίων και προσπαθούμε να σταθεροποιήσουμε τα επιτόκια για να επανέλθουμε στην ανάπτυξη.
Τώρα, εάν δεν αντιμετωπισθεί αυτή η κρίση και αναγκάζονται όλες οι μεταφορές να αποφεύγουν το Σουέζ και να γίνονται με τον γύρο της Αφρικής, αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος στο διεθνές εμπόριο θα είναι πολύ μεγάλο, ειδικά για χώρες όλης της Ευρώπης, αλλά και της Ασίας.
Αυτό σημαίνει ότι πολύ σωστά ελήφθησαν αυτές οι αποφάσεις για να αντιμετωπισθεί. Πιστεύω, ξέροντας την περιοχή, γιατί ως πρώην Επίτροπος είχα πολλές επισκέψεις εκεί, ότι υπάρχουν πάρα πολύ σοβαρές πιθανότητες να αντιμετωπισθεί η κατάσταση», τόνισε αρχικά.
«Η Ελλάδα δεν μπορούσε να ήταν απούσα»
«Δεν είμαι ειδικός σε αυτά τα στρατιωτικά θέματα, αλλά με την εμπειρία που έχω, νομίζω ότι οι άνθρωποι, τα συστήματα και τα πλοία από όλες αυτές τις μεγάλες χώρες που θα βρεθούν πολύ σύντομα στην Ερυθρά Θάλασσα και θα δημιουργήσουν ένα σχέδιο, ένα “πλέγμα” σιγουριάς, ώστε τα πλοία να κινούνται στην Ερυθρά Θάλασσα με ασφάλεια.
Η Ελλάδα δεν μπορούσε να ήταν απούσα. Θα έπρεπε να συμμετάσχει. Αποτελεί παγκόσμια ναυτική – ναυτιλιακή δύναμη και από την άλλη, θα πρέπει να επιδείξει τη δυνατή πολιτική της βούληση σε τέτοιες συμμαχίες. Πρέπει να προσφέρουμε κάτι σημαντικό. Τόσο την πολιτική μας στήριξη, όσο και τη δική μας φρεγάτα.
Σε μία τέτοια κοινή πρωτοβουλία και συμμαχία, η Ελλάδα δεν έπρεπε να ήταν απούσα και γι’ αυτό, με τη σύμφωνη γνώμη του Πρωθυπουργού και τη συναρμοδιότητα τριών Υπουργείων, του Υφυπουργού Εξωτερικών, κ. Πετρίδη, του Υπουργού Άμυνας, κ. Δένδια και εμένα προσωπικά, του Υπουργείου Ναυτιλίας, αποφασίσαμε αυτήν τη συμμετοχή, είναι η πρωτοβουλία που πήραν οι Ηνωμένες Πολιτείες κατά κύριο λόγο και εισήλθαν και δέκα χώρες στην αρχή.
Τώρα συμμετέχει και η Ελλάδα, αλλά σας ανακοινώνω ότι ήδη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση η γνωστή επιχείρηση Αταλάντα ετοιμάζεται να συμπαρασταθεί και αυτή σε αυτή την πρωτοβουλία. Μπαίνει και η Ευρώπη ως σύνολο, αν και είχε ευρωπαϊκές χώρες νωρίτερα», προσέθεσε ο κ. Στυλιανίδης.
Η «εύθραυστη» θέση της Αιγύπτου
«Η Αίγυπτος βρίσκεται σε μία “εύθραυστη” πολιτική σκηνή και αντιλαμβάνεστε ότι εάν έχουμε τόσο σοβαρές επιπτώσεις οικονομικές λόγω του Σουέζ, του Άσαντ, αυτό θα έχει αντανακλάσεις στην αιγυπτιακή οικονομία.
Σε ένα “εύθραυστο” πολιτικό σύστημα και με δεδομένα τα γεγονότα που συμβαίνουν σήμερα στη Γάζα, αντιλαμβάνεστε ότι ενδεχομένως να δημιουργηθούν κάποιες εξελίξεις που θα ήταν δραματικές και κατά τη γνώμη μου, δεν θα ήταν θετικές για την Ευρώπη, τον δυτικό κόσμο και όλους εμάς», υπογράμμισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
«Ο δυτικός κόσμος έχει τις τεχνολογικές δυνατότητες να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις των Χούτι»
«Κατ’ αρχάς, η διεθνής κοινότητα αποστέλλει ένα πολύ δυνατό μήνυμα. Μία μεγάλη συμμαχία είναι έτοιμη να συμπαρασταθεί στα πλοία που θέλουν να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα και να φθάσουν στη Μεσόγειο. Αυτό είναι ένα δυνατό και πολιτικό μήνυμα, αλλά και ουσιαστικό.
Το δεύτερο, η συμμετοχή της Αταλάντα, πρωτοβουλίας που είχαμε ως Ευρωπαϊκή Ένωση στην περιοχή της Σομαλίας, απέδειξε τότε ότι μπορούσαμε να περιορίσουμε στο ελάχιστο όλες αυτές τις επιθέσεις των λεγόμενων Σομαλών πειρατών. Στέφθηκε με επιτυχία. Τώρα, δεν λέω ότι είμαστε στην ίδια κατάσταση. Οι Χούτι διαθέτουν κάποια όπλα, τα οποία είναι περισσότερο εξελιγμένα.
Φαίνεται ότι είναι όπλα που προέρχονται από ιρανική προέλευση, αλλά θεωρώ ότι μία τέτοια συμμαχία με δυνατότητες αντί – πυραυλικές, αντί – αντιαεροπορικής άμυνας τελευταίας τεχνολογίας, έχει πάρα πολύ μεγάλες δυνατότητες», σημείωσε ο κ. Υπουργός.
«Θεωρώ ότι όλα αυτά τα νέα εξελιγμένα συστήματα, μεταξύ αυτών και η δική μας φρεγάτα, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν μία ομάδα ανθρώπων όπως είναι οι Χούτι, που έχουν κάποια εξελιγμένα όπλα.
Πιστεύω πως ο δυτικός κόσμος έχει άλλες δυνατότητες –τεχνολογικές– να αντιμετωπίσει τέτοια. Θα πω ένα παράδειγμα. Όλοι οι βαλλιστικοί πύραυλοι, οι οποίοι έχουν εκτοξευθεί αυτήν την περίοδο από την περιοχή της Υεμένης εναντίον του Ισραήλ από τους Χούτι, κανένας δεν έχει φθάσει εκεί. Χρησιμοποιούν drones, από ό,τι φαίνεται για να μπορούν να χτυπούν πλοία μέσα στην Ερυθρά Θάλασσα.
Θεωρώ ότι υπάρχουν οι τεχνολογικές δυνατότητες να αντιμετωπισθούν τέτοιου είδους επιθέσεις, αλλά το σημαντικότερο είναι το μήνυμα από μία μεγάλη συμμαχία, για να εξασφαλίσουμε τα ελληνόκτητα πλοία, αλλά και τους ναυτικούς μας», προσέθεσε ο Χρήστος Στυλιανίδης.
Γιατί ανησυχεί η Τουρκία
Την ίδια ώρα η Τουρκία φέρεται ανάστατη από την ελληνική απόφαση για αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά θάλασσα, όπως τουλάχιστον προκύπτει από σειρά δημοσιευμάτων του τουρκικού Τύπου που αναφέρονται εκτενώς στην ελληνική βούληση για συμμετοχή στην επιχείρηση Prosperity Guardian των ΗΠΑ.
Ενδεικτικοί οι τίτλοι των τουρκικών εφημερίδων. Η Χουριέτ γράφει: Έφοδος απο την Ελλάδα στην Ερυθρά Θάλασσα, ο τίτλος της TGRT Haber είναι: «Η Ελλάδα εμπλέκεται στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Ο Μητσοτάκης διατάσσει το ναυτικό», ενώ η Σαμπάχ περιορίζεται στον τίτλο στο «Η Ελλάδα στέλνει φρεγάτα…»
Κρίση εμπορίου και πετρελαίου από την παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας
Οι επιθέσεις των Χούθι εντείνουν τις ανησυχίες για το τι ακριβώς θα συμβεί στο παγκόσμιο εμπόριο και τις πιθανές ανατιμήσεις που θα προκληθούν σε διεθνές επίπεδο, αναφέρει η ιστοσελίδα Time.
Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.
Η αποστολή πλοίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ θα επιμηκύνει τους χρόνους ταξιδιού έως και κατά δύο εβδομάδες. Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.
Κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα περιοριστεί ο πληθωρισμός σε παγκόσμια κλίμακα.
Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Hapag Lloyd , MSC και Maersk, η μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία BP και ο όμιλος πετρελαιοφόρων Frontline ανέφεραν ότι θα αποφύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και θα επαναδρομολογήσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική.
Ωστόσο, πολλά πλοία εξακολουθούν να περνούν από την Διώρυγα του Σουέζ. Αρκετά από αυτά τα πλοία έχουν ένοπλους φρουρούς επί του σκάφους, όπως αναφέρει το Reuters.
Eπίσης, τουλάχιστον 11 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είχαν περάσει από το Σουέζ και προσέγγιζαν την Υεμένη μεταφέροντας καταναλωτικά αγαθά και σιτηρά με προορισμό χώρες όπως η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είναι τώρα αγκυροβολημένα στην Ερυθρά Θάλασσα μεταξύ του Σουδάν και της Σαουδικής Αραβίας.
Με πληροφορίες από tovima.gr