Εξεταστική Τέμπη: Εξαιρέθηκαν κρίσιμοι μάρτυρες – Εκτός Γενιδούνιας, επικεφαλής ΟΣΕ και Hellenic Train
Χωρίς την εξέταση κρίσιμων μαρτύρων θα προχωρήσει το έργο της η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη καθώς η Νέα Δημοκρατία αποφάσισε να εξαιρέσει από την τελική λίστα σημαντικούς μάρτυρες που είχαν προταθεί από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ορισμένοι εκ των οποίων είχαν παίξει κρίσιμο ρόλο στα σιδηροδρομικά πράγματα είτε είχαν καταγγείλει τη διάλυση του μέσου. Η απόφαση αυτή προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις εκ μέρους της αντιπολίτευσης, ενώ αύξησε την αγωνία των συγγενών των θυμάτων και των τραυματιών, οι οποίοι εδώ και μήνες έχουν μιλήσει για «επιχείρηση συγκάλυψης».
Μέλη της Επιτροπής ανέφεραν στο ethnos.gr ότι θα επαναφέρουν τα αιτήματα για την κλήση των μαρτύρων, χαρακτηρίζοντας εξαιρετικά προβληματική για τη διαδικασία την εξαίρεσή τους.
Ποιοι μάρτυρες εξαιρέθηκαν
Έτσι, ενώ από τα έδρανα των μαρτύρων περνούν ήδη υπουργοί και στελέχη της μακρινής περιόδου του 1997, η κυβέρνηση αποφάσισε να εξαιρέσει από την κρίση των βουλευτών μελών της Επιτροπής, τον τέως πρόεδρο των μηχανοδηγών, Κώστα Γενιδούνια, ο οποίος αδιάλειπτα τα τελευταία χρόνια πριν τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών με τα 57 θύματα προειδοποιούσε με εκκλήσεις και εξώδικα για την ολική διάλυση του σιδηροδρόμου, αλλά και τον νυν διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, ο οποίος αν και τοποθετήθηκε ως μεταβατικό στέλεχος μετά την απομάκρυνση του προκατόχου του Σπύρου Πατέρα ύστερα από την τραγωδία, παραμένει στο τιμόνι του ΟΣΕ, έχοντας υπάρξει μάλιστα προηγουμένως τεχνικός σύμβουλος του Οργανισμού και υπεύθυνος για θέματα υποδομής, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων.
Κι αυτό μόλις λίγες ημέρες μετά την εξομολόγηση του ιδίου σε άλλη Επιτροπή της Βουλής (αυτή της Παραγωγής και Εμπορίου) ότι ο Οργανισμός για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων κατέστρεψε 15 ημέρες μετά το δυστύχημα τις καταγραφές βίντεο από το σύστημα παρακολούθησης από την αφετηρία και τους ενδιάμεσους σταθμούς διέλευσης για τη διαδρομή της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας από τη Θεσσαλονίκη έως τους Νέους Πόρους σε αντίθεση με τις καταγραφές από Αθήνα μέχρι Λάρισα, διαδρομή που ακολούθησε η επιβατική αμαξοστοιχία, οι οποίες έχουν περιληφθεί στη δικογραφία. Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, οι σκληροί δίσκοι για τις πρώτες έχουν ήδη ζητηθεί από την ΕΥΠ προκειμέου να γίνει προσπάθεια ανάκτησης των διαγραμμένων αρχείων.
Τι λέει ο Γενιδούνιας για την εξαίρεσή του
Αν και προτεινόμενος ως μάρτυρας σχεδόν από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο τέως πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας έμεινε τελικώς εκτός της λίστας των μαρτύρων.
«Όπως ανέμενα η (Κυβερνητική) πλειοψηφία δεν με προτείνει ως μάρτυρα στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη και απέρριψε τα αιτήματα σύσσωμης της αντιπολίτευσης για την παρουσία μου σε αυτή. Προφανώς κρίθηκε ότι δεν είμαι χρήσιμος για την αναζήτηση της αλήθειας, όπως και το ότι η άποψη των μηχανοδηγών δεν αξίζει (και πάλι) να ακουστεί. Ο αγώνας των μηχανοδηγών για την αλήθεια, θα συνεχιστεί. Ευχαριστώ όσους επικοινωνούν τις τελευταίες ώρες, είναι πολλά τα μηνύματα που λαμβάνω, αλλά πραγματικά δεν χρειάζεται να πω κάτι παραπάνω, τα γεγονότα μιλούν από μονά τους».
Με την ανάρτηση αυτή έκανε γνωστή την εξαίρεσή του από την κυβέρνηση, ο ίδιος ο κ. Γενιδούνιας την Τετάρτη παρά το γεγονός ότι το σωματείο που εκπροσωπούσε ήταν αυτό που συχνότερα κατήγγειλε τη σταδιακή κατάρρευση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.
Μένουν εκτός επικεφαλής ΟΣΕ και Hellenic Train
Ωστόσο, οι σοβαρές ελλείψεις της λίστας των μαρτύρων δεν είναι μόνο αυτές, καθώς η Επιτροπή βάσει της απόφασης της κυβερνητικής πλειοψηφίας, φαίνεται ότι συνειδητά κατέληξε να μην καλέσει προς εξέταση συγκεκριμένους επικεφαλής ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Hellenic Train. Ετσι, ενώ καλεί τον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ Παναγιώτη Θεοφανόπουλο (περίοδος 2010-2016) και της τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο (2010-2015) και άλλους που υπηρέτησαν αυτές τις θέσεις μεταγενέστερα, παραλείπει την κλήση στον Κώστα Σπηλιόπουλο, πρόεδρο του ΟΣΕ στις αρχές της προηγούμενης θητείας της κυβέρνησης, ο οποίος παραιτήθηκε το καλοκαίρι του 2020 από τον Οργανισμό καταγγέλοντας τόσο στον τότε υπουργό Κώστα Καραμανλή όσο και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη την προβληματική κατάσταση του σιδηροδρόμου.
Αυτό προκύπτει από την εμπιστευτική επιστολή που είχε στείλει στον Πρωθυπουργό ελάχιστες ημέρες πριν υποβάλει την παραίτησή του, αφήνοντας ήδη από τότε σαφείς αιχμές για τη μηδενική συνεργασία με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εκείνη την εποχή και τον υπουργό, Κώστα Καραμανλή.
Ο κ. Σπηλιόπουλος, στην επιστολή του, τμήματα της οποίας είχε δώσει ο ίδιος στη δημοσιότητα με αφορμή την άσκηση ποινικής δίωξης εναντίον του από τον εφέτη ανακριτή που διερευνά την τραγωδία των Τεμπών, κάνει λόγο για «δύσοσμες υποθέσεις, κομματικοποίηση, και πλήρη αδρανοποίηση των λειτουργιών της εταιρείας», αλλά και για «απαράδεκτες μεθοδεύσεις» εναντίον του καταγγέλλοντας πως όλα αυτά ήταν γνωστά στο αρμόδιο υπουργείο.
Ταυτοχρόνως από την επιστολή προκύπτει ότι για το ζήτημα των προβλημάτων στον σιδηρόδρομο ο ίδιος είχε ενημερώσει εκείνη την περίοδο και τον τότε διευθυντή του πρωθυπουργικού γραφείου, Γρηγόρη Δημητριάδη. Συγκεκριμένα, ο πρώην επικεφαλής του ΟΣΕ (ο οποίος στο παρελθόν είχε διατελέσει και επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρει στην επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό: «Φαίνεται όμως ότι η προσπάθεια που κάνουμε ενοχλεί τις υπάρχουσες δομές όπως λειτουργούσαν και τα διάφορα συμφέροντα που βρίσκουν ευήκοα ώτα στους διαδρόμους του Υπουργείου. Ο Υπουργός παρά τα επίμονα αιτήματα μου ποτέ δεν με δέχθηκε για συνεργασία και ενημερώσεις. Αντίθετα με διάφορους τρόπους υπονομεύει την προσπάθεια μου και την παρουσία μου.
Φαίνεται ότι χάλασε η συνταγή και διαψεύστηκαν οι προσδοκίες ορισμένων.
Οι λόγοι που συμβαίνουν αυτά είναι σε μένα απολύτως καθαροί και τους έχω αναφέρει στον κ. Δημητριάδη, θέλουν διοίκηση απόλυτα υποταγμένη στους δικούς τους σχεδιασμούς και αυτά δυστυχώς είναι σε γνώση του Υπουργού», ανέφερε.
Αχρείαστη κρίθηκε και η παρουσία ως μάρτυρα του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Φίλιππου Τσαλίδη, ο οποίος είχε υπογράψει το μνημόνιο συνεργασίας με σκοπό τη σύμβαση ανάθεσης υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας (ΥΔΥ) που θα παρείχε η τελευταία προς το δημόσιο, διάρκειας 15 ετών. Στο μνημόνιο γινόταν αναφορά σε επενδύσεις ύψους 600 εκ. ευρώ εκ μέρους της ιταλικής εταιρίας, οι οποίες όμως «είχαν κάνει φτερά» στην τελικώς υπογραφείσα σύμβαση.
Απόντες και οι δικαστικοί εμπειρογνώμονες
Απόντες από την εξεταστική επιτροπή θα είναι όμως και οι δικαστικοί εμπειρογνώμονες οι οποίοι είχαν εκδώσει πόρισμα τον περασμένο Ιούνιο για τις κρίσιμες ελλείψεις του σιδηροδρόμου. Η Επιτροπή της Βουλής αποφάσισε να καλέσει μόνο τα τρία μέλη – καθηγητές της Επιτροπής Γεραπετρίτη, αλλά όχι τους δικαστικούς πραγματογνώμονες, οι οποίοι είχαν παραδώσει το δικό τους στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας.
Υπενθυμίζεται ότι το πόρισμα επιβεβαίωνε την εικόνα απόλυτης διάλυσης του σιδηροδρόμου, την έλλειψη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, αλλά και ένα γαϊτανάκι λαθών και παραλείψεων που οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία. Το πόρισμα ρητά ανέφερε την απουσία των κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, τα οποία – όπως επισημαίνεται σε τουλάχιστον τρία σημεία της έκθεσης – εάν λειτουργούσαν, θα είχαν αποτρέψει το δυστύχημα. Επίσης κατηγορηματικά επισημαινόταν ότι η πλήρης λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, «θα απέτρεπε με βεβαιότητα το συμβάν και χωρίς την απαίτηση ανθρώπινης παρέμβασης».