Το “new mega deal” της ΔΕΗ – Στην Ελλάδα το ευρωπαϊκό μοντέλο μετεξέλιξης των ενεργειακών ομίλων – Η κίνηση “ματ” με την “Enel” στην αγορά των Βαλκανίων
Νέα εποχή στην ενέργεια παράλληλα με τις αλλαγές στο εγχώριο λιανεμπόριο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών φέρνει η εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ με τίμημα που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα με την εξαγορά της Enel στη Ρουμανία εισέρχεται σε νέο κύκλο ανάπτυξης με την ένταξή της στην ενεργειακή αγορά των Βαλκανίων.
Στις 9 Νοεμβρίου θα γίνει η ενημέρωση των αναλυτών στην τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα του 9μήνου, ενώ στις 23 Νοεμβρίου θα παρουσιαστεί στο Capital Markets Day στο Λονδίνο το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο, εγκαινιάζοντας έτσι το πλάνο ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια.
Η ΔΕΗ δημιουργεί συνολικά μία νέα εμπειρία και μία νέα σχέση με τους πελάτες, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για μια νέα ψηφιακή εμπειρία εξυπηρέτησης σε όλα τα επίπεδα. Η στρατηγική της περιλαμβάνει αλλαγή μοντέλου και επενδύσεις στην βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, προσφέροντας ένα ευρύτερο σύνολο λύσεων, τόσο σε φυσικό όσο και σε ψηφιακό επίπεδο.
Η πρώτη φάση ανάπτυξης της ΔΕΗ και οι στόχοι Στάσση
Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης ανάπτυξης έχουν επιτευχθεί όλοι οι στόχοι που έθεσε ο Γιώργος Στάσσης μετά την ανάληψη της διοίκησης της ΔΕΗ. Πιο συγκεκριμένα, η ΔΕΗ επανήλθε στην κερδοφορία παραμένοντας εντός στόχων, ξεκίνησε δυναμικά την παραγωγή πράσινης ενέργειας και εξαγόρασε την Enel με σκοπό την ένταξη στην ενεργειακή αγορά των Βαλκανίων.
Συγκεκριμένα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, κ. Γεώργιος Στάσσης, δήλωσε:
- “Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η ΔΕΗ θα είναι μία άλλη εταιρεία: Ένας ολοκληρωμένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο. Η εξαγορά της Κωτσόβολος, ως μέρος του επενδυτικού μας πλάνου ύψους 9 δισ. ευρώ, επιταχύνει σημαντικά την υλοποίηση του επιχειρησιακού μας σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες, την πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα“.
Οι προοπτικές
Όσον αφορά την εξαγορά της Κωτσόβολος ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της ΔΕΗ καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άμεσα και επιτυχημένα, να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι.
Παράλληλα, η ΔΕΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη.
Ίσως το πιο σημαντικό asset της Κωτσόβολος είναι η κουλτούρα της εταιρείας και το πάθος των εργαζομένων/πωλητών της. Μία κουλτούρα στραμμένη στην εμπειρία του πελάτη και τις ανάγκες του.
Logistics και εγκαταστάσεις
Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος.
Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν).
Η εταιρεία σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.
Επιπλέον, τον περασμένο χρόνο πραγματοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές μέσω του δικτύου εγκαταστατών.
Η στρατηγική της ΔΕΗ για το μέλλον
Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Κωτσόβολος, η ΔΕΗ αλλάζει πίστα. Μπορεί να μοιάζει παράταιρη, ωστόσο ειδικοί της αγοράς και αναλυτές, χαρακτηρίζουν την επενδυτική κίνηση ως το new deal στην ενέργεια.
Πρόκειται για τον μετασχηματισμό της δημόσιας εταιρείας σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό πάροχο που θα μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των οικιακών καταναλωτών όχι μόνο για ανταγωνιστικά προγράμματα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου αλλά και για προϊόντα ενεργειακής απόδοσης.
TIP: H ΔΕΗ θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα για το εννεάμηνο 2023 στις 9.11.2023 μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών και προγραμματίζει την πραγματοποίηση Capital Markets Day στις 23.1.2024 στο Λονδίνο προκειμένου να παρουσιάσει το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο.
Η ΔΕΗ μέσα από τα 95 καταστήματα της Κωτσόβολος θα πουλά όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες της αλυσίδας (υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, ψυγεία, πλυντήρια, service ηλεκτρονικών συσκευών κλπ.) αλλά και αντλίες θερμότητες, υπηρεσίες εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων για τις στέγες των σπιτιών, έξυπνους μετρητές ελέγχου και μείωσης ενεργειακής κατανάλωσης καθώς και συνδυασμένες υπηρεσίες εξοικονόμησης ενέργειας.
Ευρωπαϊκό μοντέλο μετεξέλιξης
Επί της ουσίας φέρνει πρώτη στην Ελλάδα το ευρωπαϊκό μοντέλο της μετεξέλιξης των ενεργειακών ομίλων που φορά όχι μόνο στην παραγωγή και πώληση ηλεκτρικής ενέργειας ή και φυσικού αερίου αλλά και πακέτου προϊόντων και λύσεων εξοικονόμησης ενέργειας. Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας στη δυτική Ευρώπη έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών.
Για παράδειγμα, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. ,εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».
Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.
Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.