Οι παράγοντες που ανεβάζουν τις τιμές των καυσίμων – Τα παράδοξα της ελληνικής αγοράς
Ανοδικά κινούνται οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, τόσο από την είδηση των επερχόμενων περικοπών στην παραγωγή των χωρών του OPEC+, όσο και από τη μείωση των αποθεμάτων πετρελαίου των ΗΠΑ. Το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, πετρέλαιο τύπου Μπρεντ παράδοσης Νοεμβρίου, κερδίζει 0,69%, στα 85,83 δολ. το βαρέλι.
Υπάρχουν βέβαια και άλλοι παράγοντες που διαμορφώνουν τις τιμές ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι στο παρελθόν με την αξία του Μπρέντ στα ίδια επίπεδα η τιμή της βενζίνης κινούνταν σε χαμηλότερα επίπεδα.
- Εκτός λοιπόν από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, από την κούρσα ανόδου των τιμών διυλιστηρίου της Μεσογείου αλλά και του Μπρεντ – από τα επίπεδα των 74 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές Ιουλίου το αργό πετρέλαιο εκτινάχθηκε πάνω από τα 86,7 δολάρια – είναι και τα λεγόμενα «καπέλα» στις τιμές των νησιών.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, σχεδόν σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο και στην πλειονότητα των πρατηρίων σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο οι υψηλότερες τιμές ξεπερνούν και τα 2,20 ευρώ ανά λίτρο.
Ως είθισται διεθνώς, η ζήτηση των καυσίμων κίνησης αυξάνεται τη θερινή περίοδο λόγω των αυξημένων μετακινήσεων των πολιτών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκτίναξη της κατανάλωσης και άρα και των τιμών στα προϊόντα του αργού πετρελαίου, δηλαδή τη βενζίνη και το ντίζελ κίνησης.
Υπάρχει όμως και ακόμη ένα ζήτημα. Στην ελληνική αγορά υπάρχει εδώ και πάνω από έναν χρόνο και η ιδιομορφία με το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των πρατηριούχων και της εμπορίας πετρελαιοειδών.
Αποτέλεσμα είναι ο κλάδος να έχει κολλήσει στο ανώτατο επιτρεπόμενο σημείο. Ετσι είτε πέφτουν είτε ανεβαίνουν οι τιμές πρατηριούχοι και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών θα κερδίζουν το ίδιο. Πρόσφατα η κυβέρνηση με νόμο παράτεινε αυτό το πλαφόν μέχρι το τέλος του 2023.