Ανάλυση: Πώς το διάταγμα Μακρόν υπομονεύει τη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού στη Γαλλία – Οι ομοιότητες με την Ελλάδα
Τα τελευταία τριάντα χρόνια είμαστε μάρτυρες σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο από την εφαρμογή περιοριστικών πολιτικών στα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης με το επιχείρημα της αναγκαιότητας αυτών των πολιτικών προκειμένου να διασφαλιστεί τόσο η μακροχρόνια χρηματοοικονομική τους ισορροπία, όσο και να περιοριστεί η επίδραση των συνταξιοδοτικών δαπανών στο δημόσιο χρέος, το δημόσιο έλλειμμα και γενικότερα στα δημόσια οικονομικά των χωρών.
Των Σάββα Γ. Ρομπόλη, Βασίλειου Γ. Μπέτση
Στο πλαίσιο αυτό της εξοικονόμησης πόρων από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης εντάχθηκε το διάταγμα για το συνταξιοδοτικό στην Γαλλία, παρά τις πολιτικές και κοινοβουλευτικές δυσκολίες ψήφισης του καθώς και τις μαζικές κοινωνικές κινητοποιήσεις που αντιμετώπισε η κυβέρνηση του E.Macron, προκειμένου οι πόροι που θα εξοικονομηθούν να αποκαταστήσουν την χρηματοοικονομική ισορροπία του συνταξιοδοτικού συστήματος.
- Στις συνθήκες αυτές είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη (2022) του Συμβουλίου Προσανατολισμού των Συντάξεων (COR) ( Ανεξάρτητος δημόσιος οργανισμός μελέτης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης) το βιοτικό επίπεδο των συνταξιούχων το 2022 ήταν ισοδύναμο με αυτό του πληθυσμού ή ελαφρώς υψηλότερο απ’ αυτό.
Παράλληλα, η συνταξιοδοτική δαπάνη στην Γαλλία, σύμφωνα με την έρευνα του Ageing Working Group (AWG, 2021) υπολογίσθηκε ότι χωρίς καμία νομοθετική παρέμβαση στο συνταξιοδοτικό σύστημα θα μειωνόταν από 14,8% του ΑΕΠ το 2020 σε 12,6% του ΑΕΠ το 2070, το οποίο αντιστοιχεί με τον μέσο όρο περίπου της Ε.Ε.-27. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αντίστοιχη κατεύθυνση προσανατολίζεται το επίπεδο της συνταξιοδοτικής δαπάνης (κύρια και επικουρική ασφάλιση) στην Ελλάδα αφού από 15,6% του ΑΕΠ το 2019 εκτιμάται ότι θα μειωθεί σε 12% του ΑΕΠ το 2070.
Η σημαντικά αυτή πτωτική πορεία της συνταξιοδοτικής δαπάνης στην Ελλάδα θα διατηρήσει (Ageing Working Group,2021) το ονομαστικό επίπεδο της μέσης μηνιαίας σύνταξης (κύρια και επικουρική) από 930 ευρώ (μεικτά) σήμερα σε 950 ευρώ (μεικτά) το 2070. Κι’ αυτό γιατί η σημαντική μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης μέχρι το 2070 οφείλεται στην εκτίμηση ότι μακροπρόθεσμα ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ και του μέσου μισθού θα είναι υψηλότερος από αυτόν του πληθωρισμού και των συντάξεων. Έτσι, σε πραγματικούς όρους θα υπονομευτεί μακροπρόθεσμα το επίπεδο και η αγοραστική δύναμη των συντάξεων και ως εκ τούτου το βιοτικό επίπεδο των μελλοντικών συνταξιούχων στην Ελλάδα.
Στην Γαλλία η υπογραφή (20/3/2023) του Προεδρικού Διατάγματος ( παράκαμψη της γαλλικής Εθνοσυνέλευσης) από τον E.Macron για το συνταξιοδοτικό, σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι η αύξηση του ελάχιστου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης από τα 62 έτη στα 64 έτη, θα απαιτεί η συμπλήρωση των προϋποθέσεων πλήρους σύνταξης στο μέλλον ενός σημερινού νέου εργαζόμενου να αντιστοιχεί σε 43 χρόνια ασφάλισης και τουλάχιστον σε 70 έτη ηλικία συνταξιοδότησης.
- Στις συνθήκες αυτές, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αναλογιστικής μελέτης του Συμβουλίου Προσανατολισμού των Συντάξεων (COR), η μέση σύνταξη των 1.532 ευρώ (2022), το 2050 θα είναι 1.672 ευρώ (σε σταθερές τιμές) και το 2070 θα είναι 1.705 ευρώ (σε σταθερές τιμές).
Με άλλα λόγια, η αναλογία μεταξύ της μηνιαίας καθαρής σύνταξης και του καθαρού εισοδήματος από εργασία στην Γαλλία ενώ το 2022 ήταν 61%, το 2050 εκτιμάται ότι θα είναι 52% και το 2070 θα είναι 45% (Chr.Ramaux, Alternatives Economiques, 9/3/2023). Bέβαια, η προοπτική αυτή αποδείχθηκε από την εξειδικευμένη ερευνητική και επιστημονική κοινότητα της Γαλλίας ως επιλογή μείωσης του επιπέδου των συντάξεων, διεύρυνσης των ανισοτήτων και εξοικονόμησης πόρων (12,4 δις ευρώ μέχρι το 2027, 13,5 δις ευρώ μέχρι το 2030 και 21,2 δις ευρώ μέχρι το 2035) οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν, σύμφωνα με τη σχετική μελέτη (M.Zemmour,2022) ως φοροελαφρύνσεις προς τις επιχειρήσεις.
Αντίθετα, το βασικό και επαναλαμβανόμενο επιχείρημα της κυβέρνησης του E.Macron καθόλη τη περίοδο των μαζικών κινητοποιήσεων στην Γαλλία ήταν ότι η επιδιωκόμενη εξοικονόμηση πόρων, κατά την εκτίμηση της, των 17,7 δις ευρώ θα επιστραφούν για την εξασφάλιση της ισορροπίας του συνταξιοδοτικού συστήματος μέχρι το 2030.
Όμως τα συμπεράσματα της πρόσφατης (Ιούλιος 2023) Έκθεσης της Επιτροπής Παρακολούθησης των Συντάξεων(CSR) (Ομάδα εμπειρογνωμόνων που υπάγεται στον Πρωθυπουργό) καθώς και της Έκθεσης (Ιούνιος 2023) του Συμβουλίου Προσανατολισμού των Συντάξεων (COR) αναζωογονούν τη συζήτηση σε πολιτικό, επιστημονικό και κοινωνικό επίπεδο στην Γαλλία για την αναγκαιότητα, τα οφέλη και τις συνέπειες της συνταξιοδοτικής παρέμβασης της κυβέρνησης του E.Macron.
Κι’ αυτό επειδή, σύμφωνα και με τις δύο Εκθέσεις, η συγκεκριμένη συνταξιοδοτική παρέμβαση, το πλεόνασμα (0,2% του ΑΕΠ το 2022) που θα ήταν ελλειμματικό κατά 0,2% το 2030 χωρίς την νομοθετική συνταξιοδοτική παρέμβαση, το αντιμετωπίζει σταδιακά μέχρι το 2040. Όμως, μετά το 2040 τα ελλείμματα του συνταξιοδοτικού συστήματος που δημιουργούνται δεν είναι περισσότερα από τα ελλείμματα που θα είχε το συνταξιοδοτικό σύστημα στην Γαλλία χωρίς τη συνταξιοδοτική παρέμβαση (Audrey Fisne-Koch, Alternatives Economiques,23/8/2023).
- Oι εξελίξεις αυτές, σύμφωνα με τον πρόεδρο(Pierre-Louis Bras) του Συμβουλίου Προσανατολισμού των Συντάξεων (COR) σημαίνουν ότι «η μεταρρύθμιση θα έχει θετικά αποτελέσματα στο ισοζύγιο του γαλλικού συνταξιοδοτικού συστήματος μέχρι το 2040 αλλά θα δημιουργήσει περισσότερες δαπάνες στο ΑΕΠ μετά το 2050».
Κι’ αυτό επειδή στις κυβερνητικές εκτιμήσεις αποδεικνύεται ότι, μεταξύ άλλων, υπολογίσθηκαν ορισμένα έσοδα δύο φορές, υπήρξε υπερβολική αισιοδοξία στην υπόθεση επιστροφής στην πλήρη απασχόληση καθώς και υπερεκτίμηση στις μακροοικονομικές προβολές. Επιπλέον, δεν εκτιμήθηκε ότι λόγω των μειώσεων των συντάξεων, οι σημερινοί και οι μελλοντικοί εργαζόμενοι θα παρατείνουν όσο περισσότερο τον εργασιακό τους βίο προκειμένου να δικαιούνται μεγαλύτερο επίπεδο σύνταξης, γεγονός που αυξάνει στο μέλλον τις συνταξιοδοτικές δαπάνες.
Έτσι, σύμφωνα με την Έκθεση της Επιτροπής Παρακολούθησης των Συντάξεων (CSR) ενώ το 2070 οι συνταξιοδοτικές δαπάνες χωρίς την συνταξιοδοτική παρέμβαση θα ήταν 547,4 δις ευρώ, με την συνταξιοδοτική παρέμβαση θα είναι 556,9 δις ευρώ (Audrey Fisne-Koch, Alternatives Economiques, 23/8/2023).
Δηλαδή 9,5 δις ευρώ περισσότερες δαπάνες, υπονομεύοντας σοβαρά τόσο την αξιοπιστία στις σχέσεις του πολιτικού, επιστημονικού και κοινωνικού υποκειμένου στην Γαλλία, όσο και το κυβερνητικό επιχείρημα επιστροφής της εξοικονόμησης των πόρων για την αποκατάσταση της ισορροπίας και την εξασφάλιση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος παρά τη σημαντική μείωση του επιπέδου των συντάξεων και του βιοτικού επιπέδου των μελλοντικών συνταξιούχων στην Γαλλία.
*Ομότ.Καθηγητή Παντείου Πανεπιστημίου, Δρ. Παντείου Πανεπιστημίου