Νέα μέτρα ενόψει κατά της ακρίβειας – “Καλπάζουν” οι τιμές των τροφίμων, μειώνεται ο πληθωρισμός

 Νέα μέτρα ενόψει κατά της ακρίβειας – “Καλπάζουν” οι τιμές των τροφίμων, μειώνεται ο πληθωρισμός

Ζητούμενο παραμένει η αποκλιμάκωση των τιμών των τροφίμων και άλλων βασικών ειδών, που σε ένα περίπου χρόνο έχουν καταγράψει ένα πρωτοφανές “ράλι” έχοντας ήδη “κατοχυρώσει” επίπεδα τιμών, που σε σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα είναι αυξημένα ακόμη και κατά 60%. Ενδεικτικά τυριά, γαλακτομικά και παγωτά πωλούνται ακριβότερα, ανάλογα το προϊόν, από 30% έως και 60% ή και περισσότερο.

Ενδεικτικό, των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά είναι τα στοιχεία για τη μείωση της ζήτησης σε καταστήματα του λιανικού εμπορίου. Χαρακτηριστικά, μείωση 5,2% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Απρίλιο εφέτος, καθώς ο τζίρος κινήθηκε πτωτικά σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων, εκτός από τα καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων.

Ανησυχία για την πορεία των τιμών των τροφίμων καταγράφεται στην έκθεσή της για τη νομισματική πολιτική που έδωσε στη δημοσιότητα την Παρασκευή, η Τράπεζα της Ελλάδος. Όπως αναφέρεται, “ο πληθωρισμός, βάσει του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 4,3%, δηλαδή σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο από εκείνο του 2022 (9,3%), κυρίως λόγω της καθοδικής πορείας των τιμών των ενεργειακών αγαθών. Αντιθέτως, τα είδη διατροφής, τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά και οι υπηρεσίες αναμένεται ότι θα συμβάλουν αυξητικά στη δυναμική του πληθωρισμού, λόγω της ανελαστικότητας που εμφανίζουν οι τιμές σε αυτές οι κατηγορίες.

  • Ο πληθωρισμός εκτός των τροφίμων και της ενέργειας προβλέπεται στο 6,1% το 2023 και εκτιμάται ότι θα παραμείνει υψηλός και το 2024, λόγω της ενσωμάτωσης έντονων πληθωριστικών πιέσεων από τις συνιστώσες των μη ενεργειακών βιομηχανικών αγαθών και των υπηρεσιών. O πληθωρισμός το 2024 αναμένεται στο 3,8% και για το 2025 στο 2,3%”

Μάλιστα, ως μια από τις βασικές προκλήσεις που θέτει για το μέλλον η ΤτΕ, είναι η διατηρήσιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Όπως σημειώνεται στην Έκθεση, “σε αντίθετη περίπτωση, θα μπορούσε να καταστεί αναγκαία περαιτέρω αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής, με αρνητικές προεκτάσεις στη διάρκεια και την έκταση των αρνητικών συνεπειών της νομισματικής συστολής στην οικονομική δραστηριότητα. Παράλληλα, τόσο οι αυξήσεις των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών όσο και οι μισθολογικές αυξήσεις θα πρέπει να είναι συνεπείς με το μεσοπρόθεσμο στόχο του πληθωρισμού (2%), λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι τα περιθώρια κέρδους των εταιριών παραμένουν υψηλά.”

Τα κυβερνητικά μέτρα

Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση εξετάζει νέα μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας και στήριξης των πιο ευάλωτων νοικοκυριών, με στοχευμένα μέτρα όπως το Καλάθι του Νοικοκυριού και το Market Pass, αφού ο πληθωρισμός στα τρόφιμα δεν αφήνει περιθώρια για την τσέπη των καταναλωτών.

  • Μαζί με το Καλάθι του Νοικοκυριού, αναμένεται να πάρει παράταση και το μέτρο του μέγιστου περιθωρίου κέρδους για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και καύσιμα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο πληθωρισμός, η ακρίβεια αλλά και τα φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας.

Επιπλέον, ένα διαχρονικό όπλο αποτελούν οι εντατικοί έλεγχοι σε όλο το εύρος της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα εξετάζεται και η παράταση του Market Pass. Αλλά και σε ό,τι αφορά στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, ανακοινώθηκαν χθες για τον Ιούλιο, ενισχύσεις για ευάλωτα νοικοκυριά και αγρότες.

  • «Οτιδήποτε θεσμοθετήσει η πολιτεία για το καλό των καταναλωτών, όλες οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ θα το εφαρμόσουν» επισημαίνει σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.

Όπως σημειώνει, η πρωτοβουλία “Καλάθι του νοικοκυριού” ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο με στόχο να βοηθήσει η πολιτεία τους ευάλωτους πολίτες και υιοθετήθηκε από το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου. «Το μέτρο έχει ήδη συμπληρώσει οκτώ μήνες ύπαρξης και ενώ στην αρχή είχε κερδίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, βλέπουμε ότι σιγά σιγά ατονεί, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν συνεχώς νέες προσφορές σε νέες κατηγορίες προϊόντων», προσθέτει.

Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να συνεχίσει την εφαρμογή του μέτρου μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023 ίσως να μην ικανοποιήσει απόλυτα τους καταναλωτές που καλούνται να επιλέξουν μόνο μέσα από συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων τις εκπτώσεις στις τιμές.

  • «Πρόκειται για μια παρέμβαση που διαστρεβλώνει την αγορά. Οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ πάντα προσπαθούν να προσφέρουν τις καλύτερες δυνατές τιμές και προσφορές στους καταναλωτές τους. Με τη διάταξη αυτή είναι υποχρεωμένες τις περισσότερες επενδύσεις σε εκπτώσεις να τις κάνουν κυρίως στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Αυτό δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στον ανταγωνισμό και στη λειτουργία του κλάδου» τονίζει ο κ. Πεταλάς.

Σημειώνει, επίσης, ότι «οτιδήποτε προσπαθεί να ρυθμίσει την αγορά δεν δίνει τη δυνατότητα και την ελευθερία στις αλυσίδες του κλάδου να κάνουν ό,τι πρέπει για να δώσουν στον δικό τους καταναλωτή τη δική τους καλύτερη προσφορά στις διάφορες κατηγορίες προϊόντων».

Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρήσεις του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, θα συνεχίσουν να προσφέρουν στον καταναλωτή τα ποιοτικά προϊόντα τους στις καλύτερες δυνατές τιμές αφουγκραζόμενες τη δύσκολη και πιεσμένη κατάσταση που βιώνουν.

Πηγή; ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σχετικά Άρθρα