Θρίλερ στα βάθη του Ατλαντικού: Σκληρή μάχη με τον χρόνο για τον εντοπισμό των αγνοουμένων – Το τελευταίο βίντεο του Titan (vid)
Συνεχίζεται ο αγώνας δρόμου για να βρεθεί το υποβρύχιο σκάφος που χάθηκε στον Ατλαντικό, κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού. Η μεγάλη επιχείρηση για τους πέντε επιβαίνοντες είναι σε εξέλιξη, με την αγωνία να κορυφώνεται καθώς το διαθέσιμο οξυγόνο τελειώνει στις 14.08.
Το BBC, σε δημοσίευμά του, παρουσιάζει τα πέντε πρόσωπα και όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής.
Χάμις Χάρντινγκ: Οι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίουΟι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίου
Ο 58χρονος Βρετανός εξερευνητής διευθύνει την Action Aviation, μια αντιπροσωπεία ιδιωτικών τζετ με έδρα το Ντουμπάι, και έχει πετύχει πολλά εξερευνητικά κατορθώματα.
Έχει επισκεφθεί πολλές φορές τον Νότιο Πόλο -μία φορά με τον πρώην αστροναύτη Μπαζ Όλντριν- και πέταξε στο διάστημα το 2022 με την πέμπτη επανδρωμένη με άνθρωπο πτήση της Blue Origin.
Κατέχει τρία παγκόσμια ρεκόρ Γκίνες, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής σε πλήρες βάθος ωκεανού κατά τη διάρκεια κατάδυσης στο βαθύτερο σημείο της Τάφρου των Μαριανών.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, ανέφερε στο Facebook ότι η αποστολή ήταν «πιθανότατα η πρώτη και μοναδική το 2023» λόγω των κακών καιρικών συνθηκών στο Νιουφάουντλαντ του Καναδά, απ’ όπου ξεκινούν οι αποστολές.
Σαχζάντα και Σουλεμάν Νταούντ: Οι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίουΟι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίου
Ο Βρετανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταούντ, 48 ετών, προέρχεται από μία από τις πλουσιότερες οικογένειες του Πακιστάν. Βρίσκεται στο υποβρύχιο με τον γιο του, Σουλεμάν, έναν 19χρονο φοιτητή.
Ζει με τη σύζυγό του, Κριστίν, και το άλλο του παιδί, την Αλίνα, στο Σέρμπιτον, στο νοτιοδυτικό Λονδίνο, αλλά η οικογένεια είχε μείνει για ένα μήνα στον Καναδά πριν από την κατάδυση.
Ο Σαχζάντα είναι αντιπρόεδρος του πακιστανικού ομίλου Engro Corporation, ο οποίος είναι μια μεγάλη εταιρεία λιπασμάτων.
Δουλεύει στο Ίδρυμα Dawood της οικογένειάς του, καθώς και στο Ινστιτούτο SETI -έναν ερευνητικό οργανισμό με έδρα την Καλιφόρνια που αναζητά εξωγήινη ζωή.
Ο Σαχζάντα είναι επίσης υπέρμαχος δύο φιλανθρωπικών οργανώσεων που ίδρυσε ο βασιλιάς Κάρολος – του British Asian Trust και του Prince’s Trust International. Εκπρόσωπος του Παλατιού δήλωσε ότι ο βασιλιάς ζήτησε να ενημερώνεται πλήρως για την επιχείρηση διάσωσης και ότι «οι σκέψεις και οι προσευχές του είναι με όλους όσους βρίσκονται στο πλοίο».
Πολ-Ανρί Ναργκελέ: Οι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίουΟι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίου
Ο Ναργκελέ, 77 ετών, πρώην δύτης του γαλλικού ναυτικού, βρίσκεται επίσης στο σκάφος.
Με το παρατσούκλι «Mr Titanic», φέρεται να έχει περάσει περισσότερο χρόνο στο ναυάγιο από οποιονδήποτε άλλο εξερευνητή και ήταν μέλος της πρώτης αποστολής που το επισκέφθηκε το 1987, μόλις δύο χρόνια μετά την ανεύρεσή του.
Ο 77χρονος είναι διευθυντής υποβρύχιας έρευνας σε μια εταιρεία που κατέχει τα δικαιώματα του ναυαγίου του Τιτανικού.
Σύμφωνα με το εταιρικό προφίλ, ο Ναργκελέ έχει επιβλέψει την ανάκτηση χιλιάδων αντικειμένων του Τιτανικού, συμπεριλαμβανομένου του «μεγάλου κομματιού», ενός τμήματος του κύτους του πλοίου βάρους 20 τόνων.
Στόκτον Ρας: Οι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίουΟι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίου
Ο Στόκτον Ρας, 61 ετών, είναι ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, της εταιρείας που διαχειρίζεται τα ταξίδια του Τιτανικού, και η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται στο πλοίο.
Είναι έμπειρος μηχανικός, ο οποίος έχει σχεδιάσει στο παρελθόν ένα πειραματικό αεροσκάφος και έχει εργαστεί σε άλλα μικρά υποβρύχια σκάφη.
Ο Ρας ίδρυσε την εταιρεία το 2009, προσφέροντας στους πελάτες την ευκαιρία να βιώσουν την εμπειρία του ταξιδιού σε βαθιά θάλασσα, και έγινε πρωτοσέλιδο παγκοσμίως το 2021 όταν άρχισε να προσφέρει ταξίδια στο σημείο του ναυαγίου του Τιτανικού.
Για 250.000 δολάρια (195.600 λίρες Αγγλίας), η εταιρεία του προσφέρει στους επιβάτες την ευκαιρία να δουν από κοντά ό,τι έχει απομείνει από το διάσημο πλοίο.
“Δεν υπάρχει ελπίδα για τους επιβαίνοντες, είναι ήδη σε κώμα”
Ο Δημήτρης Παληάτσος, αντιναύαρχος εν αποστρατεία και αξιωματικός υποβρυχίων μιλά στο Open και την εκπομπή «Ανοιχτή Επικοινωνία» για το είδος του σκάφους αυτού, ενώ εμφανίζεται απαισιόδοξος για την επιχείρηση διάσωσης, θεωρώντας πως οι επιβαίνοντες έχουν πεθάνει.
«Και να το εντοπίσουν το υποβρύχιο, οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Ακόμα και να υπήρχαν τα μέσα στην περιοχή, όταν θα τους ανασύρανε δεν θα υπήρχε αέρας. Εγώ δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή οξυγόνο και ζωντανοί. Η εταιρεία είναι αναξιόπιστη, το όχημά της είναι πρόχειρο».
Για τον ήχο που ακούστηκε να εκπέμπεται πιθανώς από το υποβρύχιο ο κ. Παληάτσος λέει πως «από την στιγμή που ακουγόντουσαν οι ήχοι, είναι δείγμα ζωής. Ένας άνθρωπος δημιουργούσε αυτούς τους θορύβους γιατί ήταν περιοδικοί, ανά μισάωρο, τους άκουσε ένα αξιόπιστο αεροσκάφος. Τώρα δεν υπάρχουν ήχοι, μέχρι προχτές που ακούστηκαν υπήρχε ζωή. Εάν συνέχιζε και υπήρχε οξυγόνο θα υπήρχε και μετά αυτός ο ήχος, δηλαδή άνθρωπος που θα έδινε σημείο ζωής. Νομίζω πως οι επιβάτες είναι σε κατάσταση που δεν μπορούν να δώσουν σημεία ζωής».
“Ακόμα και να υπάρχει οξυγόνο, οι άνθρωποι είναι σε κώμα”
Για το τι συνθήκες επικρατούν σε ένα τέτοιο υποβρύχιο σε μεγάλο βάθος, εξηγεί:
«Το σκάφος το συγκεκριμένο δεν είναι υποβρύχιο αλλά ένας σκάφος χαμηλότερης ποιότητας το οποίο δεν είναι και αξιόπιστο. Πρέπει να πάρει έγκριση αυτό το σκάφος να βάλει μέσα ανθρώπους και απορώ και αυτοί πώς μπήκαν. Σε ένα κανονικό υποβρύχιο υπάρχουν συστήματα ασφαλείας, συστήματα για τη δύσκολη στιγμή. Αυτό φαίνεται και από την εικόνα πως δεν έχει ποιότητα κατασκευής. Αποδεικνύεται πως δεν έχει και συστήματα ασφαλείας. Δεν θα έπρεπε να μείνει κάτω αλλά να ανέβει πάνω και να έχει ισχύ ανάγκης. Δεν μπορεί να μην έχει επικοινωνίες και να μην στέλνει σήματα».
«Από μελέτες που έχουν γίνει από το αμερικανικό ναυτικό, στην καμπίνα αυτή τη στιγμή πρέπει να υπάρχει υποθερμία, με βαθμούς κάτω του μηδενός. Σιγά σιγά μειώνεται το οξυγόνο και αυξάνεται το διοξείδιο του άνθρακα όσο περνάνε οι μέρες. Δεν νομίζω πως υπάρχει ζωή. Εάν λέμε πως μέχρι το μεσημέρι υπάρχει οξυγόνο, ήδη οι άνθρωποι έχουν πέσει σε λήθαργο, σε κώμα, σε μια κατάσταση αναισθησίας. Οι άνθρωποι προκάλεσαν θόρυβο, δεν ήταν θόρυβος κάποιου ψαριού. Άρα τότε που τους ακούσαμε υπήρχε ένας άνθρωπος που χτύπαγε κάθε μισή ώρα. Δυστυχώς, ο ήχος δεν μπόρεσε να δώσει τον εντοπισμό του σκάφους».
Τα σενάρια για το πώς χάθηκε το υποβρύχιο
Ο αντιναύαρχος ε.α. μιλά και για τα σενάρια για το τι μπορεί να έχει γίνει και χάθηκε το υποβρύχιο: «Θεωρητικά πρώτο σενάριο είναι να έχει χαθεί η ισχύς, δεύτερο σενάριο είναι ή πήγε πολύ κοντά στον Τιτανικό και μάγκωσε κάπου. Τρίτο σενάριο είναι να έχουν χαλάσει τα συστήματα κατεύθυνσης».
Μάλιστα, επισημαίνει πως: «Βάλαμε ανθρώπους μέσα και τους πήραν τόσα χρήματα για να τους πάνε στα 4.000 μέτρα με ένα joystick, με έναν διακόπτη on/off, χωρίς συστήματα ασφαλείας».